Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Två inlägg i debatten

JIMMY SJöBLOM 2006-01-04        #1397
Halloj! Först: Jag medverkade i det allra första testprogrammet som Ford lanserade i Sverige - med de där supslurkande Taurus-versionerna. Redan då insåg jag en mycket viktig sak; bilen blir mycket mer gaskänslig när man kör på etanol. Kör man den som en bensinare så gurglar det i tanken. Kör man den som en lätt lastbil och planerar körningen kan man sänka förbrukningen rejält. Min nuvarande FlexFuel med 1.6 liters i drar nu stadigt 0.65, vilket är knappt två deciliter mindre än rekommenderad norm för sagda bil på bensindrift. Men ecodriving är en träningssak, så bara sätt igång; Labba & Lek! Sedan: Min FlexiFuel från 2003 har sedan jag tog ut den varit tungstartad vid kallgrader - precis som så många andras etanolbilar. I början av december lade min tändspole av - den bara tokdog för mig (efter knappa 9000 mil). Den nya tändspolen som monterats in (av Svanhagen Bil i Skå, Ekerö - auktoriserad Fjordmek) distribuerar tydligen en hel serie gnistor i startsekvensen, till skillnad från den originalmonterade versionen. Den har startat klockrent även utan värmare sedan dess på ren E85. Utan ens det annars så obligatoriska; den startar, dör och tuffar sedan igång som den ska på andra försöket. I morse hade jag -12 grader Celsius på huven. Jag testade kallstarta den och det gick felfritt - helt utan problem, och alltjämt med bara E85 i tanken. Så det kanske är en myt att man måste ha bensin i vintertid? Det kanske är så att man ska reklamera tändspolen hos Ford och hålla mjukvaran uppgraderad? /Jimmy



JOHAN ERLANDSSON 2006-01-04        #1399
Välkommen till Ecoprofile Jimmy! Det är två anmärkningsvärda inlägg du kommer med, en etanolbil som bara drar 0,65 l/mil och som startar i kyla! Om man räknar med 30 % lägre energiinnehåll så skulle du alltså kunna köra den på 0,5 l/mil med bensin i. Vilka slags körförhållanden har du, främst med avseende på sträcka och hastighet? Det vore minst sagt intressant om du kunde fylla i en dataserie över bränsleförbrukningen, t.ex. på greenhybrid.com. Kul att startproblemen i kyla minskar med ny teknik i tändspolen, det kanske är det man experimenterar med på SAAB när man säger att man i framtiden kan köra på 100 % etanol?

JIMMY SJöBLOM 2006-01-09        #1409
Tack, Johan! Njae - det intressanta är den drar lika mycket bensin som etanol. Jag tror att den avgörande faktorn där är just det att bilen blir mer känslig för gaspådraget när den går på etanol medan bensinen, förrädiskt nog, är ett mer "förlåtande" bränsle med mindre skillnader mellan slösaktig och snål körstil. Mitt körande är väldigt splittrat - jag kör ungefär 4000 mil om året i tjänsten, så det blir allsköns sorters olika körningar, vägar, avstånd och trafikrytmer... Vad gäller start i kyla så tror jag att mjukvaran i PCM-styrdonet kan utvecklas mer och snabbare än tändspolen - det är antagligen DÄR de försöker sätta in stöten på SAAB...nu när Ford gjort grovjobbet åt dem och dessutom skapat marknaden. Man bör definitivt komma ihåg att låta uppdatera mjukvaran i boxen när man ändå låter serva bilen - det är väl värt de hundralapparna extra...

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen