Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

EEA-rapport: Förändrat transportbeteende nödvändigt

JOHAN ERLANDSSON 2006-03-29        #1654

En rapport från EEA, EU:s miljömyndighet, säger att teknikförbättringar inte räcker till för att minska miljöpåverkan från gods- och persontransporter. Detta för att vi hela tiden skickar mer grejer och reser mer: "Transport, especially road transport, is becoming cleaner because of increasingly strict emission standards and improved technology. However increases in demand continue to outstrip positive innovations. We are locked into patterns that are not easily changed in the short term. Long term policy initiatives are needed to encourage people to change their habits." Den gröna linjen i bilden visar utvecklingen av växthusgasutsläpp från transporter inom EU 1992-2003.

http://www.greencarcongress.com/2006/03/european_enviro.html#more



MAGNUS BILLBERGER 2006-03-29        #1656
Om man vänder på detta lite kan man dra slutsatsen att vi faktiskt bör klara oss riktigt bra även om vi minskar på transporterna. För man kan väl knappast hävda att situationen 1990 var oacceptabel? Skrivningen "...locked into patters..." borde snarare vara "...developing in a direction...".

LINDA KUMMEL 2006-03-29        #1659

Svårigheten ligger i att mycket av stadsbyggandet i sverige och europa har baserats på bilanvändande, och planerar du för ett beteende så är det det beteendet som uppstår! Sedan 1990 har det byggts bra många renodlade villaområden där bilen står utanför dörren, om man nu ska ta fram någon modell av stadsplanering som verkligen inte är bra ur transportsynpunkt. I Lund är tanken att detta skall motverkas i planeringen mha av Handbok i bilsnål samhällsplanering, men vi får se hur det går!

http://www.lund.se/templates/Page____2211.aspx

MAGNUS BILLBERGER 2006-03-30        #1661
Intressant läsning Linda! En annan starkt bidragande kraft i denna "felaktiga" sammhällsplanering torde väl vara alla stora köpcenter. Folk ser priserna i annonsbladen och tror att de gör besparingar på att åka och storhandla, men missar helt att de därmed gjort sej beroende av två bilar som kostar ett par tusenlappar var i månaden.

LINDA KUMMEL 2006-03-30        #1662
Ja, köpcentrum är en svår nöt att knäcka. Ofta är det inte ens priserna som är moroten: har du redan ett beteende där du utgår från bilen så väljer många externhandel i alla fall för att det är enklare att ta sig dit med bil- att det i många fall till och med är billigare i centrum blir inte relevant eftersom det är svårare att ta sig fram med bil.

JOHAN ERLANDSSON 2006-10-11        #1873

Hittade en Powerpointpresentation som Linda gjort. Mycket bra grejer finns där!

http://www.huddinge.se/upload/Natur&Miljo/Filer/Agenda_21/lindakummelliten.

JOHAN ERLANDSSON 2007-04-04        #2380
En vetenskaplig artikel håller med om att det inte räcker med tekniklösningar. Beteendet måste ändras med mindre bilåkande, mindre bilar och mer tågåkande än flyg om koldioxidutsläppen från transportsektorn ska kunna minskas.

http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/60na2.pd

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik