|
Miljöpolitik Reinfeldt nappar inte på Volvochefens förslag om höjd bensinskatt
Vilken dundertabbe av Fredrik Reinfeldt... Här sträcker Volvochefen ut sin hand och erbjuder den borgerliga regeringen en möjlighet att få stopp på spekulationerna om de överhuvudtaget inte uppfattat klimathotet. Och så tar de inte den, ofattbart! Det var alltså i tisdags som Leif Johansson bad om en bred politisk överenskommelse om höjd skatt på fossila drivmedel så att Volvo skulle våga göra tunga investeringar i fossilfri/fossilsnål teknik. Regeringens respons rimmar ju inte direkt med snacket om miljötekniksatsningar som man hade före valet... Är de månde oroliga för höjt skattetryck? Inga problem, sänk skatten på något annat under tiden fossilbränslena fasas ut!
http://www.e24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_14126143.asp
Tabbe av Reinfeldt: Ja, men hans utspel var väntat.
Jag tycker man borde strunta i regeringen i denna fråga. Volvochefen borde vänt sig till den "gröna" majoriteten (v+mp+s+c). Reinfeldt äger ju en SUV själv, så moderaterna vill nog inte höja skatten. Men det visste kanske inte Volvochefen om. Han borde rent intuitivt kännt på sig dock att regeringen inte är rätt plats att vända sig till. De flesta miljöförstörare har jag en fördom om finns hos M-sympatisörer, så Reinfeld vågar nog inte förlora väljare. Synd att Volvochefen gjorde den tabben att han först vände sig till regeringen.
Överhuvudtaget borde alla miljöförslag gå genom den "gröna" majoriteten, annars har de nog generellt mycket liten chans. v+s+mp+c har ju trots allt 200 mandat i riksdagen, medan fp+m+kd bara har 149 mandat. Ok, jag vet. Så enkelt är det inte, c vågar nog inte driva alltför många blockgränsöverskridande projekt, men låt mig drömma...
/Adam http://www.hitochdit.com/2006/03/22/c-mp-s-v-framtidens-losning/
Hej igen. Jo, Reinfeldt har ingen SUV såklart, men väl en Chrysler Voyager. Den super mycket bensin den också...
/Adam
Adam, jag tycker det är tveksamt om socialdemokraterna kan räknas till den gröna majoriteten. Stora delar av fackföreningsrörelsen vill bevara bilfabriker och kärnkraft. Socialdemokraterna har varit med om att bygga stora motorvägar i både Stockholm (Dennispaketet) och Göteborg (Göteborgsöverenskommelsen). Nu senast vill socialdemokraterna bygga ytterligare en sexfilig motorväg under Göta älv, brevid den sexfiliga biltunnel som redan finns och utöver den sexfiliga Älvsborgsbron.
GT: Nu ligger bollen hos Borg
Kilometerskatt istället för bensinskatt?
I amerikanska delstaten Oregon testades 2006 en kilometerskatt istället för bensinskatt. Det blev tydligen uppskattat även bland bilister. Det är värt att fundera på detta om och när elbilarna slår igenom på bred front. Bensinskattens trafikdämpande effekt kommer då försvinna, eftersom "drivmedlet" blir mycket billigare än idag. Kvar blir trängselskatt och parkeringsavgifter som trafikstyrande avgifter. Kanske behövs då en kilometerskatt som komplement.
What Can We Learn from Oregon’s Mileage Tax Experiment?
Samtidigt borde man avskaffa parkeringsnormen. Logga in för att svara |
Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1) Magasin (3)
|