Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Renault lanserar elbil år 2010

JOHAN ERLANDSSON 2006-12-12        #1998
Enligt Green Car Congress kommer Renault att lansera en elbil år 2010. Elbilstekniken utvecklas tillsammans med Nissan, som dock inte vågar sätta ett lanseringsår utan i stället säger "i början av nästa årtionde".

http://www.greencarcongress.com/2006/12/renault_announc.html#more



MIKAEL JOHANSSON 2008-05-03        #5277
Renault/Nissan gör mega-satsning på elbilar Enligt ett uttalande från Renault/Nissans VD Charlos Gohsn så kommer man att satsa på att bli världsledande på elbilar. Carlos Gohsn säger sig ha insett att vi kommer att få leva med höga energipriser i framtiden och att det leder till miljövänliga elbilar med nollutsläpp. Kan inte annat än hålla med. De som tror att det nuvarande höga priset på råolja kommer att falla ned till en behaglig nivå om några år, de är helt ute och cyklar. Eller rättare sagt så kommer de med den inställningen bli tvugna att vara ute och cykla om några år.

http://www.autobloggreen.com/2008/05/02/ghosn-nissan-committed-to-becoming-

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-17        #7621
År 2011 kommer Renault att sälja 20 000-40 000 elbilar, siktar VD Carlos Ghosn på.

http://www.automotorsport.se/news/15921/renaultchefen-vi-ska-sälja-elbilar-

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-10        #20143
Renault börjar i höst sälja Renault Zoe. Den har en räckvidd på max 21 mil och ett pris från 15 700 Euro. Batterihyra tillkommer från 79 Euro i månaden. 

En viktig innovation för att få längre räckvid är att värmepump används för både kyla och värme till kupén. En insatt kWh el ger tre kWh värme i kupén.

Renault ska ha stort beröm för att de anger att utsläppen från elbilen (utan produktionen) är 62 gram per kilometer i Europa. Det vill säga kör man 1 500 mil per år så blir det utsläpp på ca. ett ton växthusgaser, plus nackdelarna med kärnkraft. Det vill säga fullständigt ohållbart. Men i bilpooler vill jag gärna se den!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/renault/pressrelease/view/renault-premiaervisar-zoe-i-geneve-fraan-grunden-utvecklad-till-ren-elbil-med-en-raeckvidd-paa-210-km-737979

EJ LäNGRE MEDLEM 2012-03-10        #20146
Produktionen av en elbil i den storleken ger ca 6 ton CO2 i utsläpp. Elbilarna som introducerades i slutet av 80-talet rullar fortfarande, så en livstid på minst 30 år ska man nog räkna med + 2-3 batteribyten (vad det nu kan orsaka - batterierna är ju inte slut utan kan ju användas som lagring för vindkraftsel - men säg 2 ton CO2/batteribyte - högt räknat) (batteribytessystemet kan möjligen borga för bättre batterivård och därmed längre livstid)

Det ger 12 ton tillverkningskostnad på 45 000 km = 27 g/km.

Totalt knappt 90 g/km WTW inkl tillverkningsutsläppen.

Dvs kör man 1,000 mil om året med 2 personer i snitt i bilen (fullt rimligt - körsträckorna krymper varje år och är nu nere på 1400 mil/år. Ta bort långa ensamkörningar så ökar snittbeläggningen radikalt) = 450 kg CO2/person (högt räknat) - dvs inte fullständigt ohållbart. ;-)

Sen är det en helt annan fråga om vi verkligen vill ha det så?

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-11        #20148
Bra beräkningar där Jonas, låter rimligt med 90 gram per km totalt för elbilsåkande, räknat med europeisk medelel.

Men hur motiverar du att 450 kg CO2 per person och år för bilåkande skulle kunna vara hållbart?

EJ LäNGRE MEDLEM 2012-03-11        #20150
Inte fullständigt ohållbart skrev jag ;-)

Man får väl snåla på annat om man nu prioriterar att åka bil. Eller köpa 50 kg vardera från 9 personer.

På lite längre sikt ska vi väl också hoppas att elproduktionen blir lite renare så utsläppen per km minskar ytterligare något.

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-12        #20168
50 kg vardera från 9 personer, du menar bilpool då eller?

EJ LäNGRE MEDLEM 2012-03-12        #20171
Njae - tänkte snarare på att den som verkligen vill åka bil, får köpa sin "ranson" av några som gärna säljer sin (dyrt)...

En bilpool minskar ju inte utsläppen per se. I sin ideala form så är den bara ett praktiskt sätt för människor som inte har så stora biltransportbehov att slippa binda en massa kapital genom att dela bilar och kostnader för parkering.

Sen leder bilpooler till att vissa trappar ned sitt bilåkande  - då minskar utsläppen. Men det finns också exempel på att bilpooler leder till att man lär in att det är himla bekvämt med bil (eller med en andra-bil för den delen) och det slutar med att man går ur poolen och köper en bil (till) för att mätta sitt nya behov.

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-04        #20574
Här är en Renault Twizy på knappt 500 kg som drar mindre, 0,9 kWh per mil. Eller 36 gram CO2 per km om man räknar på EU-mix.

 

http://www.treehugger.com/cars/fully-charged-takes-renaults-freaky-lightweight-twizy-spin.html

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3163 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik