Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Maud Olofsson: Folk vill ha SUVar

JOHAN ERLANDSSON 2007-01-09        #2051

I dagens pappers-GP står det om Maud Olofsson som är på besök på bilmässan i Detroit. När hon tittar på en SAAB 9-7X (en stor SUV) så säger hon: "Det här är bilar som folk vill ha. Kvinnor vill ha den av säkerhetsskäl och för att man som lite kortare kommer upp och ser bra. Man känner sig tryggare med barnen." Man tror ju inte det är sant. Jag blir nästan gråtfärdig av denna totala inkompetens, kortsiktighet och ansvarslöshet. Jag som trodde att Centerpartiet kunde stå för sunt förnuft i den nya regeringen.



MAGNUS BILLBERGER 2007-01-10        #2062
För mej ger detta uttalande ett intressant perspektiv på värderingsgrunder. Om man bara går på citatet ovan så är den primära värderingen trygghet och säkerhet i nuet. Jag skulle vilja påstå att detta än så länge är ganska representativt för en stor grupp människor vilka samtidigt anser sej vara miljömedvetna. Jag ser det som en i många fall ganska långsam mognadsprocess att låta sina miljömässiga värderingar och därpå följande val av till exempel bil börja väga lika tungt som den personliga tyggheten och säkerheten. För egen del har jag under de senaste åren reviderat min egen "värderingshierarki": Vi köpte i slutet av förra året en bil där säkerhet och miljömedvetenhet fått väga ungefär lika tungt. I "förhandlingarna" med frun inför bilköpet var det dock tydligt att även bilens utseende, funktionalitet, image och ekonomi hade stor betydelse. Det ska dock framhållas att min fru är klart mer miljömedveten än många andra. För egen del börjar jag känna mej mogen att kompromissa ner säkerhet och funktionalitet till den grad att en Loremo eller en TWIKE skulle kännas acceptabel. Kommer dock att ta ett antal år att förankra något sådant i familjen...

ROS-MARIE JOHANSSON 2007-01-10        #2063
En av anledningaran till varför många kvinnor väljer dessa bilar är risken för att bli rånade och våldtagan och bilen kan ge dem lite mer trygghet. I I MJV tjafsadse även med en kvinnororgniton som ville ha mer biltrafik på södra älvstanden "eftersom biltrafik skulle ge kvinnorna en trygghet att gå ut på kvällarna genom att någon skulle kunna se dem ifall de blir nerslagan". Hur ska vi få kvinnor att förstå att det står inte våldtäktmän i varje gathörn....

ERIK SANDBLOM 2007-10-03        #3079
Men jösses, blir man våldtagen i en liten miljöbil men inte i en stadsjeep? herreguuud... Ärthjärnor!

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3089
Ärthjärna kan du vara själv Erik! Nej, förlåt jag tar tillbaka. Låt oss vara lite mer återhållsamma med denna typ av tillmälen. I sak tycker jag dock att du är fel ute. Det handlar inte bara om den faktiska risken att bli våldtagen utan betydligt mera den upplevda risken. Samma gäller för faktisk och upplevd trygghet i en viss bil. Dessutom anser jag mej på goda grunder kunna påstå att den som känner sig trygg är mindre benägen att bli offer än den som känner sig otrygg (givet allt annat lika förstås). Vi människor är generellt väldigt dåliga på att hantera begreppet risk och jag anser att Ros-maris inlägg är högst relevant. Det visar snarast på vilka vägar som kan vara intressanta när det gäller att få folk att göra miljövänliga bilval. Min egen bil har en del intressanta trygghetsfunktioner såsom överfallslarm (en knapptryckning på nyckeln får bilen att larma och blinka) och automatisk låsning av dörrar vid färd.

ERIK SANDBLOM 2007-10-04        #3094
Det här med väldtäkt som ett skäl för att åka stadsjeep var något nytt för mig. Jag har två funderingar: 1. Antingen är det ett svepskäl helt gripet ur luften. Om trygghet handlar om utbildning och kunskap så gör denna efterkonstruktion att otryggheten ökar. 2. Eller handlar det om att man ska köra över den förmodade våldtäktsmannen med sin stadsjeep? Stadsjeepar är ju "effektivare" i så fall eftersom dom är dubbelt så tunga och mycket högre än andra bilar. Mjuka trafikanter hamnar under bilen, till skillnad från en lägre bil där man hamnar på motorhuven. Slå upp Euro NCAP för mer om det. Det ena är ju bara ännu dummare än det andra! Ska vi ha pansarvagnar för alla kvinnor på stan eller? Är man så rädd att bli våldtagen så får man gå en kurs i självförsvar! Inte färdas i stridsvagn!

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3095
Jag håller med om att dina förslag till skäl kan betraktas som ganska dumma. Ingen av dem känns som någon särskilt trolig förklaring. Jag tycker att du återger en alltför förenklad syn på frågan med alldeles för lite förståelse av känslomässiga aspekter. Se det ur "offrets" perspektiv: För att våga ta en viss väg, våga vistas i ett visst område osv kräver offret en viss "tillräcklig" känsla av trygghet. Om man inte uppfattar att samhället klarar att erbjuda denna trygghet ser man till vad man själv kan göra: egen bil känns för de allra flesta tryggare än att gå, cykla, ta bussen ja till och med taxi. Alltså - egen bil gör att man upplever större trygghet. Det går säkert att bevisa detta sakligt, dvs de som tar bilen hem från dansen, teatern, konserten eller vad det nu är löper statiskt sett mindre risk för att överfallas än de som går. Jag har dock svårt att tro att man skulle kunna påvisa någon skillnad i denna risk mellan olika biltyper. Männsikors beslut bygger dock minst lika mycket på känslor - även om man är både välutbildad och intelligent. Människors val av bil är snarast ett paraktexempel på detta. Jag ser inget konstigt i att många människor upplever (observera UPPLEVER) en större trygghet i en stor bil där man sitter högt. För kunna att välja rätt bil på sakliga grunder krävs både intresse och kompetens och jag vill hävda de flesta dels brister i det ena eller andra samt att den känslomässiga uppfattning får det största genomslaget. Istället för att förakta och förringa folks känslomässiga värderingar, behov och beslutsgrunder borde vi rikta in oss mer på deras känslor och att visa hur de kan få sina behov tillgodosedda med mer miljövänliga metoder.

ERIK SANDBLOM 2007-10-04        #3097
Självklart ska man förringa ologiska beslutsgrunder! Att påstå annat är att ogiltigförklara hela diskussionen. Varför ens uttala en synpunkt om den inte för kritiseras? Men ok, vi är alltså överens om att det inte finns någon som helst saklig grund till eventuell upplevd trygghetskänsla i stadsjeep. Det tycker jag är en väldigt bra början!

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3101
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Ska ologiska beslutsgrunder förringas? Och föraktas? Om fru Larsson säger att hon köpte en SUV för att hon känner sig tryggast i en sådan. Hur menar du att hon ska bemötas?

ERIK SANDBLOM 2007-10-04        #3102
Jag tycker man ska fråga fru Larsson varför hon känner sig trygg och sedan påpeka alla logiska fel hon gör. Till exempel att hennes fiktiva trygghet troligen betyder någon annans faktiska otrygghet, vilket i förlängningen drabbar henne själv. Om man råkar köra på någon, är det inte trevligare att dom överlever än att dom dör? Euro NCAP har gjort krocktester med mjuka trafikanter som visar att stadsjeeparna är sämst, eftersom den påkörda hamnar under bilen. Det som gör mig lite uppretad är att jag upplever att du försvarar stadsjeeparna, samtidigt som du inte kan eller vill tala om varför dom är trygga. Det är ju rena fantasier, så jag har svårt att inte reagera på det, eftersom det innebär fara för andra trafikanter och försvårar och fördyrar miljöarbetet.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-04        #3103
Här gör jag ett försiktigt inhopp i diskussionen. Jag tror Magnus är precis lika mycket emot stadsjeepar som du (i alla fall nästan... ;-)), men ni har olika syn på hur stadsjeepköpare bör bemötas.

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3108
Johan du har helt rätt i att jag också är motståndare till stadsjeepar. Jag är också angelägen att hitta vägar till att få folk att inte köpa dessa i min mening meningslösa fordon. Erik, din linje är att banka dem hårt i huvudet med fakta. Jag har små förhoppingar man kommer särskilt långt med den metoden. Jag och mina närmaste kollegor hanterar regelbundet liknande situationer fast inte mot privatpersoner utan mot kompetenta, välutbildade och kunniga representanter för myndigheter. Vi framför tydliga, kontrollerbara sakliga argument, men vi bemöts ofta med motstånd och tveksamhet. "Motståndaren" kan sällan visa upp några särskilt väl underbyggda argument Deras "nej" faller ofta tillbaka på att man helt enkelt inte "vill" - alltså intuitivt, känslomässigt. Rent strategiskt tror jag snarare på metoden: Lär känna din fiende, lär dig hans spel och besegra honom på hans egen planhalva med hans egna trix - utan att för den skull behöva brista i etik och moral. För att återgå till fru Larsson: Ta reda vilka som är hennes känslomässigt starkaste behov (och motiv till varför hon skaffat en SUV). Visa förståelse för dessa behov. Visa att och hur hon kan få sina behov av trygghet och annat tillgodosett i en icke-SUV. Redan här har jag varit med om att motståndaren vänder sig om och sparkar in bollen i eget mål...

ERIK SANDBLOM 2007-10-04        #3110
Ok psykologi är inte min starka gren. Jag blir så nyfiken, hur gick det till när bollen gick i eget mål? Bytte hen bil?

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-04        #3114
Kul diskussion. Den visar verkligen på vilket dilemma det är att få människor till att bli miljövänliga. Förmodligen så kan nästan varje SUV ägare på hela jorden försvara sig på liknande eller ännu bättre sätt. Men ska man göra individuella, personliga och känslomässiga hänsynstaganden till alla SUV ägare så blir det verkligen ett rörigt kyotoprotokoll. I detta fall anser jag att vissa känslomässiga småbestyr måste falla tillbaka för större mål som t.ex. att rädda våra framtida samhällen från utplåning av ett skenande klimat.

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3117
Erik, de "självmål" jag upplevt har inte rört bilar. Det har hänt då och då, men jag kan inte på rak arm komma på något bra exempel som känns ok att återge här. En hyfsad paralell är dock miljöbilexplosionen under det senaste året. Vilket tror du är det tyngst vägande skälet för en stockholmare att köpa en miljöbil? Miljön eller ekonomin (premien plus att man slipper betala trängselskatt)? SUV-diskussionen kan också vara intressant ur ett annat perspektiv: Om man vill få människor att bli miljövänliga, på vilken målgrupp ska man lägga fokus? På de redan övertygade, på de värsta syndarna eller på dem man lättast kan få att ändra sitt beteende?

JOHAN ERLANDSSON 2007-12-20        #4003
En som vill köra SUV är Carola. Måste dela med mig av denna notis i senaste nyhetsbrevet från Ekocentrum: ”Ja - hur tänker jag då….? Ha-ha.” Carola Häggkvist kunde inte förklara hur hon får ihop sitt intresse för stora bensinslukande bilar, med ett starkt miljöengagemang när Lars Bengtsson intervjuade henne i TV4 morgonprogram den 15/12. Hon hade strax innan påpekat att hon är ett miljöföredöme, som plockar upp skräp från gatan och slänger det i papperskorgen… När vi ändå är inne på ämnet Carola kan jag tipsa om en cover på hennes schlagervinnarlåt "Evighet". När Thomas Andersson Wij hörde Carola säga till sina körtjejer att Gud hade sagt åt henne att sjunga just denna låt kände han att han också måste spela den, när nu Gud för en gångs skulle talade om sin musiksmak. Han la till ett par mollackord och resultatet är en helt fantastisk låt som nog passar bra i dessa juletider. Skaffa! Jag kommer nog kanske ligga lite lågt här på Ecoprofile över julledigheterna. Ska försöka tänka på annat än miljö ett tag. God Jul och Gott Nytt År!

http://www.ekocentrum.se/aktw/3-282ebr.pdf

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3162 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik