Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

konkreta åtgärder för att minska behovet av bilkörning

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-12        #2261
Vi kan inte fortsätta att åka runt med bil och titta på enstaka varor och fordon som privatannonseras. I Sverige görs miljontals bilresor årligen, till privatannonsörer. Dessutom är privatförsäljning av enstaka varor och fordon en mycket energikrävande form av försäljning, för konsumenten. Tänk dig själv en affär som tillhandahåller (1) en enda vara, eller en bilhall med (1) en enda bil! Skulle du åka dit med bil, och handla? Vi gör dock miljontals resor med bil årligen, dessutom ofta långa resor 10 mil eller mer för att titta på, undersöka, provköra och eventuellt köpa någon enstaka vara eller fordon. Detta är ur ett miljö och samhällsperspektiv inte hållbart. Nej samordna denna gigantiska privathandel på platser med goda kollektiva färdmedel, utanför stadskärnor, på tider som inte stör vardagstrafiken, och med ny webcam teknik där utbudet av varor och fordon på marknadsplatsen kan följas direkt på nätet. EX. http://www.privatmotormarknad.se/m_webcam.php

http://www.privatmotormarknad.se



JOHAN ERLANDSSON 2007-03-12        #2268
Är det inte bra att det nu finns bättre och bekväma möjligheter att sälja begagnade grejer privat så att inte folk behöver köpa så mycket nytt hela tiden? Ofta får man ju så bra information via Internetannonser att man inte behöver kolla upp så många olika på riktigt, det är min erfarenhet i alla fall. Du menar att man istället skulle ta med sin fåtölj eller vad man nu vill sälja till någon loppis/marknad/basar och sälja den där? Blir det inte mycket resande om man måste åka ut från stan för att köpa begagnade grejer? Jag som bor i stan föredrar att ta mig en kort sträcka till den som vill sälja något... Har du några verifierade siffror som visar på att resandet verkligen blir mindre om privatbilar säljs på en sån marknad du nämner jämfört med "ren" privatförsäljning, eller är det bara antaganden?

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-13        #2273
Ja ett svar till Johan: 1. Det är jättebra att produkter återanvänds, det sparar mycket utsläpp och energi. 2. Att undvika allt resande vid handel mellan tex privatpersoner är inte möjligt, och heller inte målsättningen med www.privatmotormarknad.se 3. Däremot kan tex begagnade fordon säljas på ett mindre miljöbelastande sätt. Det finns noga beskrivet på www.privatmotormarknad.se läs där. Det handlar i korthet om att privathandeln med fordon(mobila) inte ska ske i innnerstäderna. Sedan kan jag svara att vid en samordnad privatförsäljning av begagnade bruksfordon på en pendelparkering utanför stadskärnan, med goda kollektiva förbindelser så minskar biltrafiken till och från marknadsplatsen markant.Kan man sedan se utbudet på marknadsplatsen på nätet så minskar behovet ännu mer. Sker sedan privathandeln med fordon på helger så tar man inte upp plats i vardagstrafiken. Men att en miljöriktig marknadsplats för begagnade fordon skulle eliminera biltrafik är en utopi.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-13        #2274

privatmotormarknad i Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-13        #2281
Kan du vara säker på att ditt koncept leder till minskade resor? Man skulle ju kunna tänka sig att många åker till marknaden för att kolla på bilar för skojs skull. Eller vet du att alla som kommer till marknaden åker därifrån med en ny bil?

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-13        #2282
1. I första hand gäller det att få ut den pågående privata fordonshandeln som är betydligt större än den etablerade på begagnat marknaden från innerstäderna. ( ca 75% av alla begbilar 1 milj säljs den privata vägen i Sverige 2006 uppgifter från Bilsweden) 2. Att i likhet med den etablerade fordonshandeln verka för att handeln med fordon inte sker i Storstäderna. 3. Det går inte att hävda att en marknadsplats för begagnade bruksfordon skulle generera stora mängder nyfikna bilburna människor. Likheter med nybilar i bilhallar, IKEA, Stormarknader, och olika fastighets utställningar, bilmuser,eller andra fordonsutställningar har ingen större relevans. Intresset för begagnade bruksfordon är inte detsamma, ett begagnat fordon är oftast en tråkig nödvändighet, dessutom saknar de jämförda helgaktiviteter möjlighet att via Webbkamerateknik se rörliga bilder av fordonsutbudet, med direkt online kommunikation för alla med Internet. Det innebär att väldigt många följer marknaden på nätet, och företar bara resor om något bruksfordon som man är intresserat av dyker upp. Sedan ska man komma ihåg att många som köper och säljer bruksfordon använder kollektiva färdmedel till och från marknadsplatsen. Däremot kommer en trafikökning att ske med fordon till Pendelparkeringar som används som marknadsplatser. Detta kommer dock att ske helger, ingen vardagstrafik störs dessutom sker en förflyttning av antalet fordonsrörelser från innerstaden till den aktuella Pendelparkeringen belägen utanför Storstaden med goda kollektiva färdmedel. 4. En annonsör på Surbrunnsgatan i Stockholm annonserar ut sin gamla bil i Gula Tidningen. Mellan kl 6 till 12 en onsdagsförmiddag besöks annonsören av 23 bilspekulanter från 19 olika orter som kommer för att titta och provköra bilen. I genomsnitt har varje spekulant kört 4,9 mil i rusningstrafik, totalt blir det 23X4,9 mil = 112.7 mil dessutom provkör 16 bilen i Stockholms innerstad i genomsnitt 0,3 mil = 16X0,3 mil = 4,8 mil. Förutom att bilspekulanterna tar plats i vardagstrafiken p g a. ett miljömässigt vansinnigt sätt att köpa (mobila) bilar på, så har spekulanterna totalt kört = 117,5 mil och ca gjort av med motsvarande 117,5 liter drivmedel. Den här modellen gör det möjligt att beräkna vad CO utsläppen blir för detta exemplet.

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-14        #2285
Jag hänger inte alls med i dina antaganden och därpå följande räkneövningar Mikael. Min bild av den typiske begagnatköparen är att han väljer ut ett par objekt från annonser och ägnar en lördag till att åka runt för att titta (och eventuellt provköra om det gäller en bil). Begagnatspekulanten är nästan alltid inställd på att köpa varan förutsatt att den lever upp till den bild köparen fått av annonsen. Jag skulle tro att mer än hälften av privatannonsresorna leder till köp. Jämförelsen med en affär som bara säljer en vara känns väldigt långsökt och irrelevant. Du är själv inne på detta senare i 3. ovan. Jag håller med om att en samordning skulle kunna spara energi åt köparen, men det blir ju samtidigt en merkostnad för säljaren (om än inte nödvändigtvis lika stor). Dessutom skulle denna samorning ställa högre krav på säljarens insats. Med utgångspunkt vad du skrivit här och vad jag orkade läsa på din webb (texten blir suddig) är jag inte alls övertygad om att samordningen totalt sett minskar resandet. Min egen erfarenhet privatannonsering från de senaste 3 åren är denna: Tiotalet större objekt varav 2 bilar har bytt ägare via privat annonsering. De flesta har bytt ägare inom ca 2 mil. Antal spekulanter per objekt som titta på objektet var i snitt färre än två, som mest tre. Antal objekt som vi under denna tid åkt för att titta på, men avstått köp är 2 eller 3. Tycker du själv att 4. här ovan är ett realistiskt exempel? Du ger varje spekulant i snitt en kvart för att titta på och eventuellt provköra bilen. Det finns inte i min värld att en privatannonserad bil har så många spekulanter som provkör under så kort tid utan att bilen för länge sedan är såld. För övrigt vill jag nämna att jag inte får någon ordning på texten på din web trots att jag följer instruktionerna du ger längst ner på förstasidan. Mitt råd där är att anpassa webben till besökarna istället för att försöka få besökarna att anpassa sig efter webben.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-14        #2286
Svar: Lika lite som vi tillåter bilföretag att etablera sig i innerstäderna, p g a ökad trafik och utsläpp. Lika lite borde vi tillåta 1000 tals privatpersoner att sälja sina bilar i innerstäderna. All bilhandel innebär ökad bilkörning. Handel med bilar och övriga fordon ska inte bedrivas i innerstäderna. Och är du eller någon annan osäker på hur många bilar som privat annonseras i våra innerstäder, så rekommenderar jag en titt på www.blocket.se och jag understryker detta handlar BARA om ett storstads problem. Och låt oss vara överens. Varken företag eller privatpersoner ska bedriva handel med fordon i innerstäderna. Det genererar bara mer trafik och utsläpp!

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-14        #2290
Om det var menat som svar till mej Mikael så hänger jag med ännu mindre nu. Menar du att skälet till att bilföretag inte etablerar sig i innerstäderna är att det skulle ge ökad trafik och utsläpp? Jag får fortfarande inte ihop det. Av det du skriver får jag det till att det bara är i en väldigt smal nisch som utlokaliserad bilförsäljning innabär en miljövinst.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-14        #2291
Svar igen Magnus: 1.Du får nog läsa på vad handel med motorfordon genererar för typ av trafik, och varför man i hela västvärldens städer inte lägger bilföretag, i de centrala delarna av städerna. 2.Att försäljningen av fordon och speciellt bilar skulle vara en smal nisch, ja i termen CO utsläpp. Men det finns något som heter trängsel bilköer tomgångskörning parkering osv i innerstaden. Det finns något som kallas partikelutsläpp, och buller från motorfordon, inte hälsosamt för boende i innerstan. Saker och ting tar tid att förstå, på 1930-40 talet ville alla städer ha bilföretag på de finaste adresserna i innerstan, tex. Friggagatan i Göteborg eller Stureplan i Stockholm. Dessutom kan du få ett tips: Gör en egen liten trafikmätning vid något bilvaruhus, se hur många trafikrörelser du får på tex 1 timma och multiplicera sedan med antalet öppettimmar, skillnaden mellan andra affärer och bilföretag, är ju att kunderna här provkör "varorna" lycka till!

ÖRJAN LUNDBERG 2007-03-14        #2295
Intressant diskussion. Huruvida marknadsplatser eller privatannonser genererar mest trafikarbete känns som svårt att avgöra på ett generellt plan. När det gäller bilbutikernas utlokalisering från innerstäderna till ytterområden, handlar det väl snarare om att det är mer praktiskt för köpare att ta sig dit (jag antar att de flesta som köper bil redan har en), handlaren har råd att ha en större tomt för sin butik, med garage och parkering, leveranser av bilar till butiken är också enklare, samt att just provkörningsmöjligheterna blir bättre. Jag tror att utlokaliseringen har skett på grund av marknadskrafter och praktiska orsaker snarare än av miljöhänsyn. Vi ska också komma ihåg att Friggagatan i Göteborg inte var lika inkapslad av bebyggelse på 40-talet som den är idag, så det var inte i mittersta stadskärnan på den tiden. Staden har förändrat sig.. Mikael, jag är nyfiken på varför du valt att driva ditt "miljöprojekt" inom just begagnadbilförsäljning och fokuserat på transporterna till försäljningsstället. Om man ser miljöpåverkan från en bil ur ett livscykelperspektiv är just den delen marginell. Det som spelar roll är snarare vilket bränsle de bilar som du säljer drivs med när de sedan används i kombination med hur de används. Varför har du valt att fokusera ditt miljöarbete på just transporterna till försäljningsplatsen?

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-15        #2297
Mikael, om du uppmanar mej att läsa på så skulle jag gärna se att du kan hänvisa mej till lämpliga texter. Du föreslår sedan att jag gör en egen trafikmätning. Metoden du antyder är dock såpass ovetenskaplig att jag på förhand vet att resultaten inte duger till annat än stickprovsexempel. Det vore klädsamt om du som startande av ett ämne kunde svara på frågor och hänvisa till material som kan stödja eller fördjupa inom det du tar upp istället för att uppmana den som frågar att starta upp egna litteratursökningar och mätundersökningar. För övrigt håller jag Örjans resonemang ovan för betydligt mer trolig förklaring varför bilhandlare är lokaliserade i ytterområden än miljöskälen som du diskuterar.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-15        #2302
Svar Statistik uppgifter om fordonsförsäljning i Sverige, finns från Bilregistret och Bilsweden. Enligt dessa är handel med begagnade fordon den volym mässigt största, och domineras helt av privathandel. All handel med fordon genererar trafik. Att bedriva handel med fordon i städerna genererar mer trafik i städerna. Erbjuder man privatpersoner som står för den största volymen av fordonshandeln, miljömässigt anpassade marknadsplatser utanför städerna, så minskar man trafiken i städerna. Att använda pendelparkeringar kring städerna på helger då dessa inte används är en bra resursanvändning. Pendelparkeringar som används som marknadsplatser för privathandel med fordon, har för besökare (utan fordon) och säljare(som sålt sina fordon) mycket goda kollektiva färdmedel. Att med hjälp av webbkamera teknik kunna visa utbudet av fordon live, från marknadsplatsen minskar också behovet att resa. Genom att styra privathandel med fordon till platser och på tider (helger), så undviker man att trafikflöden ökar vardagar i städer då trafikbelastningen är som störst. (läs även den artikel om partiklar från trafik i stan, som jag lagt ut på ecoprofile) Sedan har jag tidigare redogjort att detta handlar om ett konkret och realistiskt projekt för att minska biltrafik i stan. Det finns säkert många andra bra idéer hur man kan minska biltrafiken i städerna. Jag välkomnar dessa! Det handlar dock alltid att konkret genomföra trafikförbättrande åtgärder. Sedan finns det alltid, för och nackdelar med allt. Målet bör vara att alla försöker verka för bättre miljö och hälso främjande åtgärder, i handling. Endast då kan en förändring ske.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-15        #2304
Publicerat 15 mars 2007 09:11 Ny dammtopp vid Hornsgatan Våren är här - och mikropartiklarna. På Hornsgatan var nivån i går fyra gånger högre än det tillåtna gränsvärdet. Tipsa en vän Skriv ut Kommentera Tipsa en vän om artikeln: Mottagarens namn: Mottagarens e-postadress: Ditt namn: Din e-postadress: Meddelande: FaktaDe partiklar som vanligen avses med "farliga mikropartiklar" sådan storlek att de kan dras in i lugnorna vid inandningen. De är 10 mikrometer eller mindre i diameter. Partiklarna kan härröra från flera källor. Exempelvis från förbränning av bilars diesel- eller bensinmotorer eller från asfalt eller andra vägbeläggningar. EU:s gränsvärde för vilka dygnsmedelvärden som är acceptabla är satt till 50 mikrogram per kubikmeter. Detta värde får endast överskridas 35 gånger på ett år. Tidigare artiklarTätt med farliga partiklar i Stockholm Som SvD.se berättat har det hittills i vinter varit ovanligt tätt med farliga partiklar i Stockholmsluften. Höga halter kan skada luftvägarna och tros dessutom kunna orsaka hjärtsjukdomar. Orsaken till de höga partikelhalterna kan spåras till det milda vintervädret. När det så kallade snökaoset drabbade staden i början av november valde många stockholmare att snabbt sätta på dubbade vinterdäck. Men sedan följde som bekant en lång period av milt väder - med barmark på vägarna. Då rev dubbdäcken upp partiklar från vägarna i en högre grad än tidigare år. Och därför hamnade alltså partikelhalterna en bra bit över normalvärdena. Nu står klart att det varma vårvädret fört med sig fortsatt höga partikelnivåer. Den 14 mars uppmättes värdet 225 mikrogram per kubikmeter luft vid Hornsgatan på Södermalm. På Sveavägen och Norrlandsgatan låg värdet mellan 125 och 150 mikrogram, uppger tidningen City som hänvisar till mätningar från SLB analys vid Stockholms stad. Värdena kan jämföras med EU:s gränsvärde på 50 mikrogram per kubikmeter luft. Detta gränsvärde får enligt reglerna överskridas högst 35 gånger om året. Resultat som väcker oro. I medicinsk forskning är det väl belagt att långtidsexponering av partikeltät luftmiljö kan orsaka skador på andningsorganen - och riskerna är höga särskilt för barn. - För barnen är det särskilt viktigt med en ren miljö eftersom deras lungor är under utveckling, sade Tage Jonson vid SLB Analys till SvD.se tidigare i vinter. Petter Forslund

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-16        #2307
OK Mikael, jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Vad gäller allmänt om trafik och miljöbelastning anser jag mej mycket väl insatt. Det du anfört på detta område är inget nytt för mej. Vad jag är intresserad av är om du har underlag av god vetenskaplig kvalitet för följande: Hur mycket trafik genererar privatförsäljning av bilar i innestad? Det du hittills presenterat är fria resonemang där delarna visserligen är korrekta (t ex ägarbyte av bil genererar trafik), men där dina slutsatser är högst spekulativa, samt exempel som jag så här långt avfärdar som orealistiska. Vilken förändring innebär helgförsäljning på pendelparkering? Jag skulle nog utgå från att Rune på Mittistangatan i första hand har begagnatspekulanter utanför rusningstid, företrädelsevis på kvällar och helger. Ska han sälja bilen på Pendelparkeringen AB får han köra dit bilen varje helgdag tills den är såld. Har du några konkreta belägg för att och i så fall hur mycket förändringen skulle minska miljöbelastningen? För övrigt skulle jag gärna se att du istället för att klippa in hela stycken lägger in en länk till källan istället.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-16        #2308
Hej igen Magnus: 1. Nej några vetenskapliga studier på hur mycket mer trafik privathandeln med bilar och andra motorfordon genererar i innerstaden, finns ännu inte.(kanske någon här som vill ta sig an frågan?) 2.Du tycks dock inse att fordonshandel genererar ökad trafik, utsläpp av växthusgaser farliga partiklar och buller. Jag hoppas och tror efter att du dessutom (läst den långa artikeln om farliga partiklar i innerstaden från bilar), tycker precis som jag att vi måste motverka ökade miljö, hälso belastningar som biltrafiken ger i innerstäderna? Att du sedan inte förordar mitt koncept att erbjuda privata marknadsplatser utanför stan, för handel och provkörning av motorfordon får stå för dig. Jag har alltid och kommer alltid att respektera att andra har en annan uppfattning, detta gäller i synnerhet när nya idéer och lösningar prövas. Inget ont i det, tvärt om tycker jag dina synpunkter är stimulerande och har vissa poänger. Sedan är jag helt medveten om att marknadsplatser inte löser storstädernas "trafikinfarkter" Men en liten förbättring och ett steg i rätt riktning är denna länk www.privatmotormarknad.se

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-16        #2310
Jodå Mikael, jag delar din uppfattning att vi bör motverka bilars negativa miljöpåverkan. Min skepsis mot ditt koncept grundar sig i erfarenheter från miljöarbete där miljöåtgärder med goda avsikter haft motsatt effekt, det vill säga ökad miljöbelastning istället för minskning. Ditt koncept så som du beskrivit det är ett typiskt exempel på en sådan miljöåtgärd där mina yrkesmässiga varningsklockor är inställda på att larma. Därmed inte sagt att ditt koncept faktiskt innebär mer skada än nytta. Du anför ett antal konkreta miljönyttor med ditt koncept, men såvitt jag kunnat se har du inte tagit upp möjliga onyttor. Det finns både uppenbara plus och minus med konceptet. Jag är ute efter att få en realistisk bild av hur stora dessa är och på hur mycket plus eller minus man hamnar i slutändan.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-16        #2311
Där är vi helt ense. Jag har dock tagit upp miljö onyttor med att skriva under punkt 3 ovan. "Däremot kommer en trafikökning att ske med fordon till Pendelparkeringar som används som marknadsplatser" Du får vara noga när du läser. Däremot vore det intressant att veta exakt hur stora miljö och hälsoeffekterna blir för innerstadsbor om handel med motorfordon inte skulle förekomma inne i städerna.

ÖRJAN LUNDBERG 2007-03-19        #2316
Den här debatten forstätter och är helt klart intressant att följa. Jag frågade i ett tidigare inlägg (se #2295) varför du (mikael) valt att välja just detta område för ditt miljöengagemang, men fick inget direkt svar, jag är nyfiken så jag frågar igen. En annan reflektion/tanke om det här ämnet är att desto mer exponering av bilar som handelsvara, kommers med bilar, marknadsföring av bilar osv. det finns i samhället, desto större mer påveras mäniskor att skaffa bil. Min tanke är alltså att desto mer publicitet och marknadsföring av alla typer av bilar (nya, begagnade, miljöbilar SUV etc) desto fler bilar finns i samhället. Jag kan tänka mig att annonsering av privatmarknader för begagnade bilar kan leda till att fler skaffar bil, i alla fall i samma utsträckning som det leder till mindre utsläpp från transporterna till och från marknadsplatsen. Går Mikaels miljöekvation i hop?

MAGNUS BILLBERGER 2007-03-19        #2318
Din reflektion/tanke är synnerligen relevant på en rad områden Örjan. Man ska nog akta sig för att betrakta ingångsparametrar som statiska. Som i det här fallet hur många ägarbyten som kommer att ska samt om ökad exponering av "köpbara" bilar generar ökat antal personer som väljer att köpa bil eller kanske om det ökar antalet bilar som spekulant tittar på och provkör. Mikael, min skepsis är inte riktad mot ditt koncept i sig utan mot det underlag du åberopar som argument att ditt koncept skulle innebära en miljönytta. Jag är öppen för att nya metoder prövas - det är i allmänhet mycket svårt att helt förutsäga konsekvensen av nya koncept. Jag anser dock att man bör anstränga sig ordentligt att göra en objektiv bedömning av vilken förändring man väntar sig.

MIKAEL EMDENBORG 2007-03-19        #2320
svar till Örjan o Magnus Mitt miljöengagemang är brett och berör en mängd frågeställningar, några har jag skrivit om här på hemsidan. Vad gäller fordon och bilar i synnerhet så tror jag inte på en bilfri värld i nuläget. Dessutom är jag en förespråkare av att även visa på praktiska konkreta metoder till att motverka olika miljöbelastningar. Jag har tidigare tagit upp frågan om så kallat onödigt resande, hit hör ju även transporter. Det konkreta engagemang med infarts parkeringar/pendelparkeringar vid storstäder, handlar om bättre resursutnyttjande och nytänkande. Dessa parkeringar är till för att minska bil trafiken i stan och styra över resandet till kollektiva färdmedel. Enligt mitt förmenande så kan dessa befintliga parkeringar användas till fler ändamål som syftar till att begränsa bil användandet i stan, samt öka resandet med kollektiva färdmedel. Och NEJ det handlar inte om att göra reklam eller marknadsföra bilen. Tvärtom det handlar om att minska bilbehovet och användandet av motorfordon inne i städerna, samt att tillvara ta en resurs som pendelparkeringarna är.

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3204 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik