Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

Svenska bilars genomsnittsutsläpp minskar -men trafiken ökar

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-02        #2556

Känner att jag måste bemöta bilbranschens lobbyorganisation Bil Sweden, vars uppgift är att bevaka billtillverkares och bilåterförsäljares intressen. Här är ett klipp från deras hemsida: "BIL Sweden arbetar för att skattebelastningen på bilismen ska sänkas och för att allmänhetens och det politiska systemets attityd till bilismen ska förbättras." BIL Sweden hyllar att svenska bilars genomsnittsutsläpp nu minskar. Det är naturligtvis bra. Men Bil Sweden talar aldrig om de totala utsläppen från trafiken, vilket väl är det som egentligen är intressant. Nu har vi kanske snart inte de allra värsta bilarna i Europa, men miljövinsterna äts upp av att det blir fler bilar på vägarna som körs längre. Fem procent har personbilstrafiken ökat i Sverige -på ett år!

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1396689



MAGNUS BILLBERGER 2007-06-03        #2559
Var det inte så att den totala trafiken hade ökat 5% och att lastbilstrafiken med 11% stod för nästa hela den ökningen?

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-03        #2561
Ja, det är ju faktiskt sant att det inte framgår exakt hur mycket personbilstrafiken ökar... Hela texten genomsyras dock av att det skulle vara så. Har de fattat fel på Sveriges Radio? Du kanske har tillgång till siffrorna?

MAGNUS BILLBERGER 2007-06-04        #2565
Detaljerna finns i SIKA:s rapporter. Att notera från sammanfattingen är att den genomsnittliga körsträckan för personbilar har ökat med 15 mil till 1439 mil, men att det är personbilar mellan 1,6 och 3 ton som stått för ökningen. Vore inte det minsta förvånande om SR fattat fel eftersom det är ganska mycket siffror i rapporten och tolkningen och extraherandet av det viktigaste är inte alldeles självklart.

http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_11.pdf

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-04        #2566
Krångligt... Och genomsnittlig körsträcka behöver ju dessutom multipliceras med hur många bilar det finns om man ska kunna säga något om trafikökningen.

ERIK SANDBLOM 2008-04-14        #5105
Tråkigt nog tror politikerna att fler bilar är lösningen på bilproblemen. Bertil Forsberg, docent i yrkes- och miljömedicin vid Umeå Universitet, säger att intillboende vid E4 i Umeå blir sjuka av trafiken. Han varnar för en ökad dödlighet på 30 till 40 procent på grund av den dåliga luften, och att fler insjuknar i astma och hjärtinfarkter. Bertil Forsberg säger att erfarenheten av att bygga nya trafikleder är att de bidrar till att generera mer trafik. Det går snabbt att ta sig fram någon annanstans, och fler väljer att ta bilen för att transportera sig från bostaden till jobbet. – Jag tror mer på ekonomiska styrmedel som vägavgifter, parkeringsavgifter och att underlätta miljövänliga transporter till exempel som att ta sig fram per cykel, man gör alldeles för lite i Umeå och i andra städer. Umeåforskare tveksam till vägpaket Mp vill ha kollektivtrafik och cykel istället Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer

MATTIAS CARLSSON 2009-05-11        #10658

Källa: SIKA Rapport 2009:2 Uppföljning av det transportpolitiska målet och dess delmål (s.44)

2008 noterades - för första gången sedan växthusgasutsläpp började rapporteras 1990 - en nedgång i den svenska transportsektorns CO2-utsläpp, fast bara om man bortser från internationella transporter: "Minskningen kan delvis förklaras av att transporternas allmänna ökning avstannat, men också av förbättrad koldioxideffektivitet för vägtransporter. Fordonen har blivit klimateffektivare och en allt större andel fordon använder förnyelsebara bränslen. Det är också positivt att godstransporterna på väg uppvisar en utplaning av koldioxidutsläppen. Till och med den vanligtvis starka kopplingen till BNP-utvecklingen visar tecken på att brytas. Den minskade klimatpåverkan är alltså inte bara en effekt av den ekonomiska avmattningen. Även om trendbrottet är ett steg på väg i rätt riktning är det inte rimligt att tro att vi ska kunna nå det transportpolitiska målet om att transporternas koldioxidutsläpp år 2010 minskat till 1990 års nivå. Utsläppen från inrikes vägtransporter var 2008 12 procent högre än 1990. Det är endast utsläppen från inrikes transporter som ingår i redovisningen gentemot EU och Kyotoprotokollets åtaganden. Om sjöfartens och luftfartens utrikes transporter medräknas fortsätter koldioxidutsläppen att öka. Sammanlagt var Sveriges klimatpåverkan från inrikes och utrikes transporter 2008 ungefär 34 procent högre än 1990."

http://www.sika-institute.se/templates/Newsletter____1704.aspx

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3226 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik