Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Vikcykel, ännu fiffigare!

ERIK SANDBLOM 2007-07-17        #2723

Den fiffigaste cykeln tycker jag är en vikbar, som man kan ta på tåget. Vanliga märken är Dahon, Brompton och Birdy. De är bättre än du tror att cykla på. Jag har en Brompton och den är bäst, för den blir minst och är helt okej att cykla på, trots att styret inte kan justeras. Dahon är billigare och Birdy kan justeras mer, men båda är betydligt större i hopfällt skick. Kombinationsresor med cykel är konkurrenskraftiga på såväl pris som restid. Det enda som krävs är att stationen ligger inom 5-10 km från slutmålet. Då tar anslutningsresan ungefär 15-30 minuter. Man spar mycket tid på att inte behöva vänta på bussanslutningar eller parkera. Kolla på kartor.eniro.se och se hur mycket snabbare du kommer fram på cykel! (miljöbil? å pfff!)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikcykel



JOHAN ERLANDSSON 2007-07-18        #2726
Foto tack! :-)

ERIK SANDBLOM 2007-07-19        #2732

Här är några reklambilder, är det bra?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brompton_Bicycle

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-19        #2734
Fint! Hur argumenterar du när folk säger: 1. Jag blir svettig av att cykla. Det är inte kul att vara svettig på jobbet. 2. Det regnar ibland, då kan jag inte ha de fina kläder jag vill ha på mig på jobbet. 3. Jag blir smutsig om händerna av att fälla ihop och fälla upp cykeln.

ELEONORA HORN 2007-07-19        #2735
Cykeln ser minsann liten och behändig ut. Hurpass trög är den att cykla på, till exempel i uppförsbackar? Det bör finnas en dusch på varje anständig arbetsplats, så det bara är att se till att vara på jobbet i lagom tid för att ta en sväng via duschen in till kontoret. Extrakläder kan man ha med sig eller ha på plats. Och vad är det som hindrar att man cyklar med ett par handskar på händerna? Det gör jag ändå de dagar vädret inte är det bästa eller på de kyligare delarna av året. Då kan man också hantera cykeln utan att bli smutsig. Eller vad tycker du, Erik, som har erfarenhet av den här cykeln?

ERIK SANDBLOM 2007-07-19        #2738
Eleonora, de flesta bra vikcyklar har lämplig utväxling, vilket gör att den blir precis som en vanlig cykel. Dusch på jobbet tycker jag inte behövs. Man behöver ju inte ta i för land och rike när man cyklar. Det är ingen tävling. Däremot kan det vara skönt med ett ombyte på jobbet om det skulle bli regnigare eller svettigare än man tänkt sig. På morgonen och under höst, vinter och sommar är det ganska svalt vilket är skönt. På eftermiddagen kan det vara varmare men då åker de flesta hemåt. Jag svarar på dina andra frågor i annat inlägg.

ERIK SANDBLOM 2007-07-19        #2740
Johan, alla väldigt bra frågor. Tips för att bli minde svettig på cykeln: 1. Ingen ryggsäck, det blockerar ventilationen. Använd riktiga cykelväskor. Ta inte saker på styret, det är knöligt. 2. Du behöver mindre kläder än du tror. Man blir snabbt varm av att cykla. Stanna och ta av dig innan du blir svettig. Se till att ha en väska där du kan stoppa kläderna du tar av. 3. Ta reda på hur du undviker stoppljus och backar, så kommer du fram snabbare och med mindre svett. 4. Undvik bomull nära kroppen. Man kan t ex ha en undertröja i ull eller syntet. Ovanpå det kan man ha t ex en skjorta. Funkar i alla väder upp till 20° och ser snyggt ut. En sån undertröja är också ett bra alternativ till en t-shirt i bomull. Bomull sväller och tätnar när det blir vått, till skillnad från syntet och ull. Det finns ullkläder som är nästan lika mjuka och sköna som torr bomull. Tips för att hantera regn när man har finkläder på sig: 1. Skaffa en poncho. Den träs snabbt och enkelt över hjälmen och utanpå allt annat. Det ventilerar hyfsat, men det är ändå bra att ta av den så fort det slutar regna, för att motverka svett. 2. Byt om vid ankomsten. Jag har löst rullat kavaj och byxa, och stoppat ner ensamt i en rymlig cykelväska, i cirka fyra timmar. Det blir *mindre* skrynkligt jämfört att sitta med kläderna på i bilen eller på tåget. 3. Kavaj och slips funkar dåligt på cykeln om det är varmt, det stramar i nacken och täpper igen ventilationen. Andra kläder är ok. 4. Bra alternativ till ponchon är en jacka med stora ventilationshål under armarna, och helst också på ryggen. Tyg som andas är bra, men det räcker inte. Till jackan skaffar man regnbyxor som endast täcker låren, läs Rainlegs.se. Den munderingen ventilerar bättre än en poncho. Smutsig om händerna: Tvätta händerna eller använd handskar. De flesta cyklar har överdrag som tillbehör. Köp inte en vikcykel där kedjan exponeras i hopfällt läge. Ta med en trasa och en plastpåse (begagnad brödpåse) att förvara den smutsiga trasan i. På vintern tar jag med en borste att borsta bort snö och slask med. Jag brukar tvätta cykeln när den blir smutsig, dvs efter regn och snö. Jag använder en ordentligt lång stänklapp på framhjulet. Den ska sitta 3-5cm från marken, så håller den smutsen bort från cykeln.

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-19        #2741
Vilka bra tips! Jag har just upptäckt regnponchons lov, just tack vare den bättre ventilationen jämfört med vanliga regnkläder. Går lättare att dra på också. Ryggsäcken har jag sedan länge också övergett. Att inte ha på mig bomull närmast kroppen har jag dock inte tänkt på! Får börja investera i sånt då. Finns det ull-t-shirtar? Jag antar att du menar tröjor i sådant där "funktionsmaterial" som andas bra. Tvätta cykeln ibland är ingen dum idé heller, det kanske man skulle göra... :-) Nu fick jag lust att cykla igen!

ERIK SANDBLOM 2007-07-19        #2742
Kul att du vill cykla mer!! Syntetunderställ typ Craft o dylikt är billigt, särskilt om man köper byxa och skjorta i ett paket. Men det luktar illa snabbare. Ull är dyrare men luktar mindre. Det dyraste ullet är dessutom mjukt och tunnt (och mindre varmt). Jag tycker inte man behöver begränsa sig till att ha underställ enbart när det är kallt. Det är ett bra baslager i många situationer. Jag vet inte hur mycket märkesreklam jag ska bedriva på forumet, jag har mina favoriter... men jag tycker InterSport har bra grejer till lågt pris, och Naturkompaniet är lite dyrare men ändå prisvärt. Det finns också många bra fristående utebutiker. Jag tycker det är roligt att gå titta på funktionella friluftskläder som ser kamoflerat neutrala ut. Reklamtryck och flerfärgat är inte min grej. Eleonoras tips med handskar för att hålla sig ren är smart. Det finns ju handskar i olika tjocklekar. Handskar är också bra att ta emot med, om man råkar vurpa på halt underlag. Man undviker skrapsår. Ett tips för höstfärden kanske.

ERIK SANDBLOM 2007-07-19        #2745
Vem viker snabbast? Round*Up 07 Fast Folding Showdown! http://www.youtube.com/watch?v=_Cvi1SyrHTU En av cyklarna är en Bike Friday Tikit. Den är ny på marknaden.

http://www.bikefriday.de/tikit/

MAGNUS BILLBERGER 2007-07-22        #2757
Som inbiten cyklist kan jag inte annat än heja på. Försöker själv ta cykeln till jobbet åtminstone en gång i veckan. Trots att det är 23,5 km så är cykeln betydligt snabbare än bussen.

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-25        #2766
Magnus, får man fråga varför du/ni valde att bosätta er så långt från ditt jobb?

MAGNUS BILLBERGER 2007-07-27        #2772
Fråga går bra ;-) Vi bor knappa två km från min frus jobb och vi föredrar båda Falun före Borlänge. Lite tankar kring tipsen ovan: Packväskor låter inte alltid så praktiskt på en vikcykel. Jag skulle vilja tipsa om en löparryggsäck som alternativ. En sådan som multisportare använder som är konstruerad för att ventilera mellan rygg och säck.

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-27        #2773
OK, jag var tvungen att fråga, blir alltid nyfiken på vad som får många att sätta sig i en pendlingssituation. Bara en liten off-topic fråga innan jag lämnar detta: Hade du föredragit om ditt jobb legat i Falun, eller njuter du av stunden på/i bussen/cykeln/bilen? Har du själv en sådan ryggsäck Magnus? Funkar det bra? Länk?

MAGNUS BILLBERGER 2007-07-27        #2774
Visst hade det varit bra med jobbet närmare - upp till 10 km hade cyklat dagligen året om. Jag kan inte säga att jag någonsin njutit av busspendling, däremot kan det vara ganska skön avkoppling med 20 minuter i bilen. Än bättre är cykelturen som tar en knapp timme enkel resa. Under den brukar jag ofta fundera kring och bearbeta problem och projekt jag jobbar med och jag är då betydligt mer effektiv och "framgångsrik" än vid skrivbordet. Jodå, jag har själv en "löparrygga" av märke VauDe. Jag kan dock inte längre hitta den på deras web. Däremot finns en hel del varianter avsedda för cykling. För fler tips om lämpliga ryggor skulle jag tro att man kan testa forumet på www.puls.se.

www.vaude.de

ERIK SANDBLOM 2007-07-28        #2775
Brompton har ett bra väsksystem. Väskan sitter på styrstammen, det vill säga, den svänger inte när man svänger styret. Så det blir väldigt stabilt. Väskan rymmer 38 liter och maxvikt för normal cykling är 10-15 kilo. Väskan sitter på ett block med ett enda snabblås, så det är mycket smidigt att ta på och av väskan när man ska vika. Dahon och Birdy har båda pakethållare som är gjorda för att ta vanliga cykelväskor som hängs på sidan. Också där max 12 kilo tror jag. Brompton, Birdy och Dahon har alla mindre pakethållare som kan ta sk rack bags, som sitter ovanpå pakethållaren. Dahon har också ett väsksystem liknande Brompton, som funkar med klickfix-standarden.

ERIK SANDBLOM 2009-12-27        #13404
Süddeutsche Zeitung: Handlich und mobil: Das Faltrad wird zum Trendmobil Falträder gelten in europäischen Metropolen als zeitgemäßes Fortbewegungsmittel.

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-02        #21072
Birdy från Riese & Müller


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik