|
Cykel Vikcykel, ännu fiffigare!
Den fiffigaste cykeln tycker jag är en vikbar, som man kan ta på tåget. Vanliga märken är Dahon, Brompton och Birdy. De är bättre än du tror att cykla på. Jag har en Brompton och den är bäst, för den blir minst och är helt okej att cykla på, trots att styret inte kan justeras. Dahon är billigare och Birdy kan justeras mer, men båda är betydligt större i hopfällt skick.
Kombinationsresor med cykel är konkurrenskraftiga på såväl pris som restid. Det enda som krävs är att stationen ligger inom 5-10 km från slutmålet. Då tar anslutningsresan ungefär 15-30 minuter. Man spar mycket tid på att inte behöva vänta på bussanslutningar eller parkera. Kolla på kartor.eniro.se och se hur mycket snabbare du kommer fram på cykel!
(miljöbil? å pfff!) http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikcykel
Foto tack! :-)
Här är några reklambilder, är det bra?
http://en.wikipedia.org/wiki/Brompton_Bicycle
Fint!
Hur argumenterar du när folk säger:
1. Jag blir svettig av att cykla. Det är inte kul att vara svettig på jobbet.
2. Det regnar ibland, då kan jag inte ha de fina kläder jag vill ha på mig på jobbet.
3. Jag blir smutsig om händerna av att fälla ihop och fälla upp cykeln.
Cykeln ser minsann liten och behändig ut. Hurpass trög är den att cykla på, till exempel i uppförsbackar?
Det bör finnas en dusch på varje anständig arbetsplats, så det bara är att se till att vara på jobbet i lagom tid för att ta en sväng via duschen in till kontoret. Extrakläder kan man ha med sig eller ha på plats. Och vad är det som hindrar att man cyklar med ett par handskar på händerna? Det gör jag ändå de dagar vädret inte är det bästa eller på de kyligare delarna av året. Då kan man också hantera cykeln utan att bli smutsig.
Eller vad tycker du, Erik, som har erfarenhet av den här cykeln?
Eleonora, de flesta bra vikcyklar har lämplig utväxling, vilket gör att den blir precis som en vanlig cykel.
Dusch på jobbet tycker jag inte behövs. Man behöver ju inte ta i för land och rike när man cyklar. Det är ingen tävling. Däremot kan det vara skönt med ett ombyte på jobbet om det skulle bli regnigare eller svettigare än man tänkt sig. På morgonen och under höst, vinter och sommar är det ganska svalt vilket är skönt. På eftermiddagen kan det vara varmare men då åker de flesta hemåt.
Jag svarar på dina andra frågor i annat inlägg.
Johan, alla väldigt bra frågor.
Tips för att bli minde svettig på cykeln:
1. Ingen ryggsäck, det blockerar ventilationen. Använd riktiga cykelväskor. Ta inte saker på styret, det är knöligt.
2. Du behöver mindre kläder än du tror. Man blir snabbt varm av att cykla. Stanna och ta av dig innan du blir svettig. Se till att ha en väska där du kan stoppa kläderna du tar av.
3. Ta reda på hur du undviker stoppljus och backar, så kommer du fram snabbare och med mindre svett.
4. Undvik bomull nära kroppen. Man kan t ex ha en undertröja i ull eller syntet. Ovanpå det kan man ha t ex en skjorta. Funkar i alla väder upp till 20° och ser snyggt ut. En sån undertröja är också ett bra alternativ till en t-shirt i bomull. Bomull sväller och tätnar när det blir vått, till skillnad från syntet och ull. Det finns ullkläder som är nästan lika mjuka och sköna som torr bomull.
Tips för att hantera regn när man har finkläder på sig:
1. Skaffa en poncho. Den träs snabbt och enkelt över hjälmen och utanpå allt annat. Det ventilerar hyfsat, men det är ändå bra att ta av den så fort det slutar regna, för att motverka svett.
2. Byt om vid ankomsten. Jag har löst rullat kavaj och byxa, och stoppat ner ensamt i en rymlig cykelväska, i cirka fyra timmar. Det blir *mindre* skrynkligt jämfört att sitta med kläderna på i bilen eller på tåget.
3. Kavaj och slips funkar dåligt på cykeln om det är varmt, det stramar i nacken och täpper igen ventilationen. Andra kläder är ok.
4. Bra alternativ till ponchon är en jacka med stora ventilationshål under armarna, och helst också på ryggen. Tyg som andas är bra, men det räcker inte. Till jackan skaffar man regnbyxor som endast täcker låren, läs Rainlegs.se. Den munderingen ventilerar bättre än en poncho.
Smutsig om händerna:
Tvätta händerna eller använd handskar. De flesta cyklar har överdrag som tillbehör. Köp inte en vikcykel där kedjan exponeras i hopfällt läge. Ta med en trasa och en plastpåse (begagnad brödpåse) att förvara den smutsiga trasan i. På vintern tar jag med en borste att borsta bort snö och slask med.
Jag brukar tvätta cykeln när den blir smutsig, dvs efter regn och snö. Jag använder en ordentligt lång stänklapp på framhjulet. Den ska sitta 3-5cm från marken, så håller den smutsen bort från cykeln.
Vilka bra tips! Jag har just upptäckt regnponchons lov, just tack vare den bättre ventilationen jämfört med vanliga regnkläder. Går lättare att dra på också.
Ryggsäcken har jag sedan länge också övergett.
Att inte ha på mig bomull närmast kroppen har jag dock inte tänkt på! Får börja investera i sånt då. Finns det ull-t-shirtar? Jag antar att du menar tröjor i sådant där "funktionsmaterial" som andas bra.
Tvätta cykeln ibland är ingen dum idé heller, det kanske man skulle göra... :-)
Nu fick jag lust att cykla igen!
Kul att du vill cykla mer!! Syntetunderställ typ Craft o dylikt är billigt, särskilt om man köper byxa och skjorta i ett paket. Men det luktar illa snabbare. Ull är dyrare men luktar mindre. Det dyraste ullet är dessutom mjukt och tunnt (och mindre varmt). Jag tycker inte man behöver begränsa sig till att ha underställ enbart när det är kallt. Det är ett bra baslager i många situationer.
Jag vet inte hur mycket märkesreklam jag ska bedriva på forumet, jag har mina favoriter... men jag tycker InterSport har bra grejer till lågt pris, och Naturkompaniet är lite dyrare men ändå prisvärt. Det finns också många bra fristående utebutiker.
Jag tycker det är roligt att gå titta på funktionella friluftskläder som ser kamoflerat neutrala ut. Reklamtryck och flerfärgat är inte min grej.
Eleonoras tips med handskar för att hålla sig ren är smart. Det finns ju handskar i olika tjocklekar. Handskar är också bra att ta emot med, om man råkar vurpa på halt underlag. Man undviker skrapsår. Ett tips för höstfärden kanske.
Vem viker snabbast?
Round*Up 07 Fast Folding Showdown!
http://www.youtube.com/watch?v=_Cvi1SyrHTU
En av cyklarna är en Bike Friday Tikit. Den är ny på marknaden.
http://www.bikefriday.de/tikit/
Som inbiten cyklist kan jag inte annat än heja på. Försöker själv ta cykeln till jobbet åtminstone en gång i veckan. Trots att det är 23,5 km så är cykeln betydligt snabbare än bussen.
Magnus, får man fråga varför du/ni valde att bosätta er så långt från ditt jobb?
Fråga går bra ;-) Vi bor knappa två km från min frus jobb och vi föredrar båda Falun före Borlänge.
Lite tankar kring tipsen ovan: Packväskor låter inte alltid så praktiskt på en vikcykel. Jag skulle vilja tipsa om en löparryggsäck som alternativ. En sådan som multisportare använder som är konstruerad för att ventilera mellan rygg och säck.
OK, jag var tvungen att fråga, blir alltid nyfiken på vad som får många att sätta sig i en pendlingssituation. Bara en liten off-topic fråga innan jag lämnar detta: Hade du föredragit om ditt jobb legat i Falun, eller njuter du av stunden på/i bussen/cykeln/bilen?
Har du själv en sådan ryggsäck Magnus? Funkar det bra? Länk?
Visst hade det varit bra med jobbet närmare - upp till 10 km hade cyklat dagligen året om. Jag kan inte säga att jag någonsin njutit av busspendling, däremot kan det vara ganska skön avkoppling med 20 minuter i bilen. Än bättre är cykelturen som tar en knapp timme enkel resa. Under den brukar jag ofta fundera kring och bearbeta problem och projekt jag jobbar med och jag är då betydligt mer effektiv och "framgångsrik" än vid skrivbordet.
Jodå, jag har själv en "löparrygga" av märke VauDe. Jag kan dock inte längre hitta den på deras web. Däremot finns en hel del varianter avsedda för cykling. För fler tips om lämpliga ryggor skulle jag tro att man kan testa forumet på www.puls.se. www.vaude.de
Brompton har ett bra väsksystem. Väskan sitter på styrstammen, det vill säga, den svänger inte när man svänger styret. Så det blir väldigt stabilt. Väskan rymmer 38 liter och maxvikt för normal cykling är 10-15 kilo. Väskan sitter på ett block med ett enda snabblås, så det är mycket smidigt att ta på och av väskan när man ska vika.
Dahon och Birdy har båda pakethållare som är gjorda för att ta vanliga cykelväskor som hängs på sidan. Också där max 12 kilo tror jag.
Brompton, Birdy och Dahon har alla mindre pakethållare som kan ta sk rack bags, som sitter ovanpå pakethållaren.
Dahon har också ett väsksystem liknande Brompton, som funkar med klickfix-standarden.
Süddeutsche Zeitung: Handlich und mobil: Das Faltrad wird zum Trendmobil
Falträder gelten in europäischen Metropolen als zeitgemäßes Fortbewegungsmittel.
Birdy från Riese & Müller Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|