Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Hywet -dansk bränslecellsbil för 250 000:- år 2009

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-25        #2763

Ska det bli danskarna som slår de stora biltillverkarna på fingrarna och blir först med att sälja en bränslecellsbil till överkomligt pris? För SEK 250 000 ska de sälja en bränslecellsbil som går 16 mil i max 80 km/tim på en tank metanol, som i en reformator i bilen omvandlas till vätgas. En liten bränslecell på blott 4 kW laddar litium-ionbatterier på 160 kWh, som sedan driver elmotorn. Bränslecellen levererar alltså inte ström direkt till elmotorn, utan laddar bara batterierna. Prestanda är blygsamma i denna bil som knappast kan kallas vacker, och det blir nog svårt att motivera varför man ska krångla med att tanka med metanol när man lika gärna kan ladda batterierna via eluttag när bilen är parkerad. Fördelen är väl att det går snabbare att tanka om det väl hade funnits metanol. Det lär knappast finnas några direkta miljöfördelar jämfört med att ladda med dansk vindkraft. Bilen är tänkt att användas av hemtjänsten i en dansk kommun, den verkar inte komma att bli till salu för gemene man.

http://ing.dk/artikel/80012



MIKAEL JOHANSSON 2007-08-03        #2790
Marknaden kommer sannolikt att utradera de tillverkare som förser bilarna med bränsleceller. Dessa bränslecellsbilar kommer ändå att bli beroende av högeffektiva batterier. Och när bilarna ändå har dessa batterier som kan laddas billigt hemma från elnätet så blir det väldigt konstigt för kunden att betala några hundra tusen extra för att få en bränslecell.

TOBIAS BERGMAN 2007-11-13        #3566
Jag håller inte med. Själva idén med att ha en bränslecell i en bil är ju att slippa ha ett stort tungt batteri att lagra elen i. Energin lagras i metanolen istället medan batteriet fungerar som en buffert mellan bränslecellen och elmotorn. Denna lilla skapelse imponerar dock inte med sina 16 mils räckvidd så i den kanske en bränslecell är onödigt. Men om man tänker sig en större bil med 5ggr större metanol-tank så...

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-14        #3577
Tobias, men om det sen, efter peak oil, inte kommer att finnas tillräckligt med biomassa i världen att göra metanol av som ska driva världens alla fc-bilar, vad ska du då driva bränslecellen med? Är det någon som känner till om Hyvetens bränslecell har en livslängd på mer än fyra år?

TOBIAS BERGMAN 2007-11-14        #3583
Enbart biomassa skulle inte räcka till att ersätta all olja som används i transporter idag, men en försvarlig del iaf. Biogas från sopor och reningsverk kan också användas i bränsleceller via reformer. Sedan kan metanol framställas ur kol som det ju finns gott om. Dyster tanke att ersätta olja med kol men det kan nog bli svårt att undvika... fc-bilar kanske inte är någon slutgiltig mirakellösning men det är ingen anledning att avfärdad dem. Framtiden får visa vad som är bäst. Nya effektiva batterier med hög energitäthet kanske dyker upp snart och omvälver fordonsindustrin :)

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik