Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Hybridtåg släpper ut 60% färre klimatgaser

ERIK SANDBLOM 2007-08-01        #2780
Japanska hybridbilar som Toyotas Prius blir allt vanligare. Nu kommer hybridtåget Kiha E200, som utvecklats av East Japan Railway. Hybridtågen har en dieselmotor, en elektrisk motor under varje vagn och litiumjonbatterier på taket. Dieselmotorn mullrar enbart i gång i uppförslut eller när batterierna är urladdade. När tåget saktar in fylls batteriet på igen, då fungerar elmotorerna som generatorer. Enligt företaget är utsläppen av växthusgaser 60 procent lägre än ett vanligt tåg. Fast det kostar nästan dubbelt så mycket. Ny Teknik 31 juli 2007



SVEN KARLSSON 2008-01-06        #4060
Hybridtåget släpper ut 60% färre klimatgaser än ett vanligt dieseltåg. Det är bra om man tar med att dom jämför hybridtåget med ett dieseltåg!I Sverige har vi nästan inga persontåg som går på diesel,utan våra modernaste pendeltåg och fjärrtåg har återmatande elmotorer.

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-06        #4061
Vet du hur fördelningen ser ut mellan eltåg och dieseltåg, Erik? Jag har i alla fall åkt två olika nya svenska dieseltåg den senaste månaden, på sträckorna Lidköping-Göteborg och Kil-Torsby. Det bästa vore såklart om sträckorna elektrifierades, men hybrid är väl bättre än inget. Om batterierna dessutom kunde laddas vid stopp på stationer så vore det ju ännu ett snäpp bättre.

ERIK SANDBLOM 2008-01-06        #4068
Lyckans ost Johan, så mycket tåg du har åkt :-) Till Torsby har jag aldrig åkt, det kanske blir till sommaren. Alla småbanor i Småland och Halland är oelektrifierade. Undantagen är Falköping-Jönköping-Nässjö, Göteborg-Borås-Värnamo-Alvesta-Kalmar/Karlskrona, Herrljunga-Borås-Varberg, Linköping-Västervik, och Halmstad-Markaryd-Hässleholm. Och i Värmland finns oelektrifierat som du säger. I Dalarna finns det många mindre järnvägar, jag tror nästan alla är elektrifierade. Det har länge gått mycket godståg där, och så är det kanske nära till vattenkraften. Senaste elektrifieringsprojekten i Sverige var Blekinge kustbana som återöppnades i höstas, och Ystadbanan som fick elektriska pendeltåg för något år sen. Det känns som att man skulle vinna mycket på hybridtåg här i landet, det finns nog en hel del tåg som går på diesel långa sträckor in till Stockholm och Göteborg. Järnvägskarta Här står det hur mycket koldioxid mm som släpps ut från dieseldriven tågtrafik i Sverige. Det står också att energiförbrukningen per personkilometer minskat från 0,1077 kWh/pkm år 2004 till 0,0976 kWh/pkm år 2006. En minskning på hela nio procent! Det gör mig glad, för det betyder att tågen går mer välfyllda! Kanske också att moderna tåg är snålare, men jag tror mer på den höjda beläggningsgraden. Miljödata

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-07        #4071

Ja, det har varit bekväma resor! Förutom dånet från dieselmotorn, jag lyckades sätta mig precis vid motorn på båda resorna. På Fryskdalsbanan mellan Kil och Torsby har man utsikt över Frykensjöarna hela vägen. En koll på Wikipedia avslöjar att tågtypen är Bombardier Itino.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Itino

MARTIN ANDERSSON 2008-01-09        #4109
En stor fördel med oelektrifieradetåg är att de är drift säkrare. Efter stormen gudrun kunde man köra bil på E4 genom Småland nästan omedelbart medan södrastambanan, där elledningarna rivits ner, inte var farbar på ett antal dagar. Även strömavbrott eller andra störningar kan göra att tågen stannar. Jag tycker detta är en mycket god nyhet.

ERIK SANDBLOM 2008-10-29        #7739
Nyt hybridtog kan gøre togstationer partikelfri Hybridtog med både diesel og elektrisk drift kan gøre luften på stationer meget renere. Teknikvirksomheden ZF Danmark har netop præsenteret systemet på InnoTrans-udstillingen i Berlin, hvor blandt andet DSB (danska SJ) viste stor interesse. Hybridsystemet, der er konstrueret af gearproducenten ZF, sørger for, at et tog før indkørslen på en station kan stoppe dieselmotoren og bremse med en elektrisk generator, der forsyner en lithium-ion batteripakke på cirka 650 kg. Når toget sætter i gang fra perronen, accelererer det med en opladet bremseenergi, og først når det er væk fra perronen, startes dieselmotoren igen.

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik