|
Markbunden kollektivtrafik Hybridtåg släpper ut 60% färre klimatgaser
Japanska hybridbilar som Toyotas Prius blir allt vanligare. Nu kommer hybridtåget Kiha E200, som utvecklats av East Japan Railway.
Hybridtågen har en dieselmotor, en elektrisk motor under varje vagn och litiumjonbatterier på taket. Dieselmotorn mullrar enbart i gång i uppförslut eller när batterierna är urladdade.
När tåget saktar in fylls batteriet på igen, då fungerar elmotorerna som generatorer. Enligt företaget är utsläppen av växthusgaser 60 procent lägre än ett vanligt tåg. Fast det kostar nästan dubbelt så mycket.
Ny Teknik 31 juli 2007
Hybridtåget släpper ut 60% färre klimatgaser än ett vanligt dieseltåg.
Det är bra om man tar med att dom jämför hybridtåget med ett dieseltåg!I Sverige har vi nästan inga persontåg som går på diesel,utan våra modernaste pendeltåg och fjärrtåg har återmatande elmotorer.
Vet du hur fördelningen ser ut mellan eltåg och dieseltåg, Erik? Jag har i alla fall åkt två olika nya svenska dieseltåg den senaste månaden, på sträckorna Lidköping-Göteborg och Kil-Torsby. Det bästa vore såklart om sträckorna elektrifierades, men hybrid är väl bättre än inget. Om batterierna dessutom kunde laddas vid stopp på stationer så vore det ju ännu ett snäpp bättre.
Lyckans ost Johan, så mycket tåg du har åkt :-) Till Torsby har jag aldrig åkt, det kanske blir till sommaren.
Alla småbanor i Småland och Halland är oelektrifierade. Undantagen är Falköping-Jönköping-Nässjö, Göteborg-Borås-Värnamo-Alvesta-Kalmar/Karlskrona, Herrljunga-Borås-Varberg, Linköping-Västervik, och Halmstad-Markaryd-Hässleholm. Och i Värmland finns oelektrifierat som du säger.
I Dalarna finns det många mindre järnvägar, jag tror nästan alla är elektrifierade. Det har länge gått mycket godståg där, och så är det kanske nära till vattenkraften.
Senaste elektrifieringsprojekten i Sverige var Blekinge kustbana som återöppnades i höstas, och Ystadbanan som fick elektriska pendeltåg för något år sen.
Det känns som att man skulle vinna mycket på hybridtåg här i landet, det finns nog en hel del tåg som går på diesel långa sträckor in till Stockholm och Göteborg.
Järnvägskarta
Här står det hur mycket koldioxid mm som släpps ut från dieseldriven tågtrafik i Sverige. Det står också att energiförbrukningen per personkilometer minskat från 0,1077 kWh/pkm år 2004 till 0,0976 kWh/pkm år 2006. En minskning på hela nio procent! Det gör mig glad, för det betyder att tågen går mer välfyllda! Kanske också att moderna tåg är snålare, men jag tror mer på den höjda beläggningsgraden.
Miljödata
Ja, det har varit bekväma resor! Förutom dånet från dieselmotorn, jag lyckades sätta mig precis vid motorn på båda resorna. På Fryskdalsbanan mellan Kil och Torsby har man utsikt över Frykensjöarna hela vägen. En koll på Wikipedia avslöjar att tågtypen är Bombardier Itino. http://sv.wikipedia.org/wiki/Itino
En stor fördel med oelektrifieradetåg är att de är drift säkrare. Efter stormen gudrun kunde man köra bil på E4 genom Småland nästan omedelbart medan södrastambanan, där elledningarna rivits ner, inte var farbar på ett antal dagar. Även strömavbrott eller andra störningar kan göra att tågen stannar.
Jag tycker detta är en mycket god nyhet.
Nyt hybridtog kan gøre togstationer partikelfri
Hybridtog med både diesel og elektrisk drift kan gøre luften på stationer meget renere. Teknikvirksomheden ZF Danmark har netop præsenteret systemet på InnoTrans-udstillingen i Berlin, hvor blandt andet DSB (danska SJ) viste stor interesse.
Hybridsystemet, der er konstrueret af gearproducenten ZF, sørger for, at et tog før indkørslen på en station kan stoppe dieselmotoren og bremse med en elektrisk generator, der forsyner en lithium-ion batteripakke på cirka 650 kg.
Når toget sætter i gang fra perronen, accelererer det med en opladet bremseenergi, og først når det er væk fra perronen, startes dieselmotoren igen. Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Trikar (16) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3)
|