Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Volvo ReCharge Concept

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-06        #2947




En ev de roligaste bilnyheterna på länge, Volvo ReCharge Concept! Ja, det är bara ett koncept (produktion tidigast 2015 enligt DN), och det är väl egentligen inte så mycket att bli imponerad över när Toyota och GM lovar att faktiskt börja sälja plugin-hybrider år 2010/2011. Men den tekniska specen är så tilltalande att jag ändå måste tillåta mig att jubla en smula. Hurra! En plugin-hybrid med 10 mils räckvidd på batteri! Fyrhjulsdrift via hjulmotorer! Seriehybridkoncept, vilket lär vara framtidens melodi då kraftkällan kan vara vilken som helst, förbränningsmotor eller bränslecell! 160 km/h topphastighet! 0-100 på nio sekunder! Fulladdad på tre timmar, halvladdad på en! Vill ha, vill ha, vill ha!



MIKAEL JOHANSSON 2007-09-06        #2951
Grattis Volvo! Jag vill också ha en Volvo C30 ReCharge.

MIKAEL JOHANSSON 2008-01-02        #4037



denna länk nedan så kan man titta på en video om Volvos robotladdare för plug-in sladden. Man spekulerar även om intressant kommande V2G- och B2G-teknik. Mycket bra Volvo! Varför släpper inte Saab ut någon information om sitt elbilskoncept. Är det för att man ligger för långt efter alla andra?

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-02        #4041
Här är filmen direkt:

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-29        #4297
I Detroit visade Volvo bilen igen, denna gång med dieselmotor (första versionen hade etanolmotor).

http://www.greencarcongress.com/2008/01/volvo-to-show-d.html#trackback

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-25        #5993
Synd att Volvo inte hunnit kommit längre med lätta laddhybrider. Nu är det uppsägningar som gäller när de tunga förbränningsmotorbilarna börjar bli svårsålda.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=429261

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-25        #6000
Även Göteborgs starke man Göran Johansson ser Volvos bränsletörstiga bilar som åtminstone en delförklaring (tillsammans med låg dollarkurs) till varslet. Med det oljepris vi har och den fokus på klimatet som finns just nu är inte bränsleslukande bilar framtiden. Och jag tror att om man skjuter utvecklingen framför sig blir problemen än värre. Jag skyller på Fredrik Arp, Volvos miljömässigt och tekniskt okunnige VD. Det är mindre än tre år sedan han sa så här: Om jag ska döma av det jag får höra när jag pratar med våra underleverantörer och forskare så tror jag att det går att kapa bränslekonsumtionen med ytterligare 20 procent inom den kommande tioårsperioden. Diesel- och bensindrift är de huvudspår som vi fortsätter att arbeta efter. Hybrider kunde han tänka sig bara för att de var moderiktiga, och tekniken skulle då lånas från Ford. Vi har sedan sett hur även Fords etanolteknik lånats in och Volvos enda egna hyfsade teknik gasdrift har lagts ned. Frågan är hur snabbt Volvo kan byta VD och få en laddhybrid på marknaden? 2015 duger inte. Tyvärr finns väl inte mycket hjälp att få hos ägaren Ford heller, det är väl mest etanoldrift och enklare hybrider de har kommit med hittills.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1402671.svd

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-25        #6001
Håller med dig Johan. Som jag (naturligtvis) ser på det hela så finns Volvos kärnvärde i elbilsprogrammet med de olika ReCharge-modellerna. Den reklam man körde ett tag visade upp en ursnygg bil för en framtid utan olja. Det är nu troligt att den utvecklingen läggs på is. Mitt oproffesionella tips till Volvo är att frigöra sig från Ford och göra sig attraktiv som europeisk introduktionsplattform för kinesiska BYD med elbilar som huvudtema. BYD tillverkar som bekant både elbilar och moderna litiumbatterier men saknar en image i Europa. Så här i efterhand kan man ochså se vilket misstag det var att inte följa Gyllenhammars förslag till samgående med Renault. För samarbetet Renault/Nissan kommer mest troligt ta ledningen i hela världen när det gäller framtidens elbilar. Och de biltillverkare som inte satsar på elbilar kommer att gå under.

NILS OLSSON 2008-06-25        #6003
Jag roade mig med att ringa Volvo för att köpa en sådan bil som de har i reklamen. Min frustration var stor när de sade att den inte var till salu förrens möjligen 2015. ;-) De skulle testa ett ganska stort antal bilar och jag anmälde mig frivilligt, men de skulle hålla testerna inom Volvo. Då surnade jag till och sa att till 2015 har jag redan kört elbil flera år, och säkert inte ett europeisk märke. Men kanske jag hade fel, kanske blir det en Merca eller Reanult. Förresten fick jag på omvägar reda på att hittills i år har Volvo sålt fossilbilar i Sverige enligt denna fördelning: Diesel: 50 % Etanol: 40 % Bensin: 10 % De är tagna på sängen.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-25        #6004
Det kan säkert ligga något i dina BYD-spekulationer, Mikael. Det låter som en logisk affär i det här pressade läget. Och AMS pratar också om en kinesisk affär.

http://www.automotorsport.se/news/14822/volvo-s%E4ger-upp-2000-anst%E4llda/

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-02        #7379
Volvo skickar ut pressmeddelande om Recharge Concept, men jag kan inte se att det innehåller någon mer information än vi redan har hört innan. Inget lanseringsdatum för någon laddhybrid från Volvo ges.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediai

JOHAN ERLANDSSON 2008-11-10        #7898
Christer Ljungberg skriver lite om hur Volvo en gång i tiden låg bra till i miljöspåret men hur det senare tyvärr tappades bort. 1992 lanserades Volvo ECC som inte hade varit så dum att ha förverkligad i dagens Volvokris. En laddhybrid! 1992! Jag kommer ihåg hur imponerad jag var av den här bilen då, jag var blott 19 år. Men jag har glömt bort att den faktiskt var en laddhybrid... Hade de inte kunnat göra något annat under dessa 16 år än att skruva lite på sina förbränningsmotorer, kan man tycka. Sorgligt, eller hur?

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/11/nr-volvo-gick-vilse-i-pannkakan

HENRIK LUNDQVIST 2008-11-10        #7907
Visst är det otroligt. Den är dessutom snygg till skillnad från Priusen...

FREDRIK BERGMAN 2008-11-10        #7910
Jag hade helt glömt den - fick deja-vu-känsla när jag såg videosnutten - och hörde Glennings röst...! "Kan vara i produktion inom några år" :-(

ROBERT ENGLISH 2008-11-10        #7914
Bra att Volvo har tagit sig i kragen med dieselmodellerna men om man ska vara petig så ljuger de i sin reklam! Visserligen är det inom koncernen men Ford Focus med samma bottenplatta, likartade innerutrymmen och samma grundmotor 1,6 TDCi som ekonomitrimmats under namnet Econetic (i Fords variant) ger i Fords utförande 115 g CO2, dvs 3 g bättre än Volvon!!! Så Volvo är inte bäst i sin klass! :-) Men det är bra att de kommit igång, visa nu framfötterna och slå VW Passat BlueMotion, inte den nuvarande men den de visade i Paris som släppte ut 109 g CO2 per km! Då blir jag mäkta stolt över svenska ingenjörer!

JOHAN ERLANDSSON 2008-11-11        #7917
Jag begriper ärligt inte talat detta hyllande av den ändå fullständigt ohållbara förbränningsmotorn, när eldrift med i princip helt hållbara energikällor är möjligt om bara viljan finns. Den enda ingenjör jag kommer vara stolt över i bilsammanhang är den som levererar eldrift och också motarbetar möjligheten att ladda den med ful-el. Först då blir det möjligt att köra bil med någorlunda rent samvete. Fossila och biomassabaserade bränslen till förbränningsmotorer lär inte kunna ge hållbara bilresor i den omfattning de görs idag.

ROBERT ENGLISH 2008-11-11        #7922
Ojdå, av inläggen att döma var det en tidig morgon för vissa. Nå jag tror på de små stegen även om det är bråttom just nu. Om politikerna sätter upp hårda krav så är snart förbränningsmotorns saga all och ful-elen kan man ju också bygga bort bara viljan och kapital finns. Jag funderade just vad jag använt min bil till sedan jag tog körkort för 24 år sedan och den har faktiskt använts oerhört mycket till nöjeskörning, aldrig pendling för min del, där används apostlahästar, cykel eller kollektivtrafik. Så fy på mig, jag får skärpa mig! Nå jag ska snart vara föräldraledig så då får jag chans att praktisera low impact transportation.

JOHAN ERLANDSSON 2008-11-21        #8105
Nya VD:n Odell lovar laddhybrid 2012.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article460607.ece

JOHAN ERLANDSSON 2008-11-29        #8207
Allt om motor säger 2013-2014.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/sa-ska-volvo-bli-milovanligt-1.6

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-01        #10922
Odell har lovat laddhybrid 2012, nu säger han det igen i ett pressmeddelande ihop med Vattenfall. Vattenfall ska leverera laddutrustning och el. Inget sägs i pressmeddelandet om vilken el som kommer levereras till bilarna. Jag ringde till Edvard Lind på Vattenfall och pratade lite om samarbetet. Bilarna kommer att laddas hemma är grundtanken, och någon form av specialerbjudande för fin-el kommer att erbjudas kunderna. Man är dock som vanligt fri att välja vilken el man vill till hemmet. Lösningen kommer att erbjudas inom hela EU, vilket innebär att många elbilar kommer till stor del gå på kolkraft. Edvard argumenterade för att detta är bra eftersom bytet från bensin och diesel till kol-el innebär att man kommer in i en utsläppsbubbla. Ja jag vet inte jag, är detta verkligen ett steg framåt? En kolelsdriven bil släpper ju ut minst lika mycket koldioxid som en bensin- eller dieselbil.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediai

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-01        #10926
Här är nu hela pressreleasen. Det blir en dieselmotor i laddhybriden.

https://www.media.volvocars.com/go/cd7c288f-a6af-4d2b-97eb-5c030ed9aa45.asp

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-01        #10934



Enligt Vattenfall ligger deras kolkraft på mellan 600 och 700 gram CO2 per kWh. Om Volvon drar 1,6 kWh per mil (8 kWh användbar energi i batteriet och elräckvidd 5 mil enligt uppgift) så resulterar det i koldioxidutsläpp på minst 96 gram per kilometer. Stort steg framåt?

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-21        #12201
150 kg batteri ger en batteriräckvidd på fem mil. Elmotorn på 100 hästkrafter driver på bakhjulen och tar bilen från 0-100 på 15 sekunder. Av artikeln i Ny Teknik så verkar det som att elmotor och dieselmotor inte kommer att kunna användas samtidigt, bilen är alltså antingen ren elbil eller ren dieselbil.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article640982.ece

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-25        #12263
Mycket riktigt så blir inte Volvo V70 en fullhybrid som sömlöst kan kombinera eldrift och dieselmotordrift, det blir två helt separata drivlinor.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediai

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-30        #14646
Klippt ur pressmeddelande från Volvo Personvagnar idag:

beslutet att år 2012 börja serietillverka en plug-in-hybrid som kan laddas via ett vanligt eluttag

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-27        #16064
Volvo funderar på att komplettera sin el-C30 med bränslecell om de får skattepengar för det.

JOHAN ERLANDSSON 2011-03-03        #17141
Storsatsning på Volvo V60 laddhybrid i Geneve nu:
http://www.automotorsport.se/news/22376/

JOHAN ERLANDSSON 2011-12-13        #19570
2012 ligger fast för Volvos V60 plugin-hybrid, och det blir en prestandamaskin som gör 0-100 på 6,2 sekunder. Energiförbrukningen vid eldrift anges inte, men går att räkna ut med hjälp av räckvidd, strömstyrka och spänning vid laddning och laddtid, och det blir 2 kWh per mil om räckvidden 5 mil infrias.

Om vi räknar på europeisk medelel  (400 g/kWh) så innebär det växthusgasutsläpp på 80 gram per kilometer, plus miljöpåverkan och risker från kärnkraften. Det blir inte många mil man kan köra inom sin hållbarhetsbudget på det, inga alls om man äger bilen privat och då måste räkna in den omfattande miljöpåverkan från bilens tillverkning.

Man kan räkna både snällare (att man kan tänka sig att det är enbart förnybar el som man kör på) och styggare (marginalel). Ska man räkna snällare så anser jag att man då behöver bygga sin egen förnybara elproduktion, antingen själv eller genom t.ex. vindandelar. Att köpa Bra Miljöval-el innebär i praktiken ingen skillnad, då det idag inte påverkar elproduktionen.

Sammantaget: Jag gläds åt detta teknikframsteg enbart om fordonet blir hyrbil, placeras i bilpool eller liknande, och där hyrföretaget eller bilpoolsaktören har investerat i sin egen förnybara energiproduktion.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=41421


JOHAN ERLANDSSON 2012-03-26        #20302
Kupévärmen i eldrivna C30 löses genom en separat värmare som går på antingen etanol eller bensin och genom att förvärma ett kylmedium när bilen är ansluten till elnätet:

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=43123

Ingen uppgift ges om hur stor bränsle- och elförbrukningen för kupévärmen förväntas bli. Det blir många dåligt isolerade små vardagsrum som ska värmas... Skulle vara intressant att jämföra den totala energiförbrukningen för kupévärme med energin som går åt att värma fastigheter.

JOHAN ERLANDSSON 2012-11-05        #21421
Volvo testar snabbladdare på C30. Bilen kan laddas från trefasuttag, och laddtiden kortas från nio timmar till 1,5. Inget sägs om vad detta innebär för batteriets livslängd eller förändrade värmeförluster vid laddning.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=46527

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen