Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Solenergi   

Solen – din nya stora elleverantör

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-03        #3074
Svenska Dagbladet idag: SOLEN SYNS INTE FÖR ALLA TRÄD Under tio år har världsmarknaden för solceller vuxit med 40 procent per år och omsätter över 100 miljarder kronor. En stor industriell våg av solcellsenergi byggs i många länder. Miljövinsterna är enorma. Tyskland satsar stort, men Sverige tvekar, skriver Björn Sandén, som efterlyser en nationell strategi för solenergi.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17208051.asp



JOHAN ERLANDSSON 2007-10-04        #3091
Björns inlägg har koppling till det som jag och några andra tjatar en del om här, att alldeles för många sitter fast i ett tänk att en bil ska drivas med förbränningsmotor. Överger man den låsningen ser man snart att det är ganska klokt med förnybar energi som levererar el direkt. På bifogad länk kan man läsa att vindkraft ger 10 ggr större energiutbyte än salixodling. Då har författarna ändå räknat med att göra vätgas av elen från vindkraften. Undviker man omvägen via vätgas och dessutom tar elbilens ca 4 ggr större verkningsgrad i beaktande så kommer man säkert upp i minst 50 gånger större energiutbyte per kvadratmeter om man jämför vindkraft med salixodling.

http://www.nyteknik.se/art/52667

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-04        #3112
Håller med dig Johan angående vätgasen. Man kan undra vad det är för hjärnor som fortfarande vill driva igenom ett ineffektivt vätgassamhälle. Varken bränsleproduktionen, infrastrukturen eller bilarna kan bli samhällsekonomisk bättre än vad en elektrifiering av mobiliteten kan bli. Möjligen kan man tänka sig att vissa marknadsaktörer som t.ex. oljebolag kan komma att tjäna storkovan (igen). Men även de som bygger de bränsleceller, som egentligen inte behövs, kommer att tjäna en hel del pengar. Eller de som bygger trycktankar för vätgas. Förresten, vilket utmärkt terroristvapen en tank med vätgas trycksatt till 600 bar kunde bli.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-04        #3113
Fast jag är nog inte riktigt lika emot bränsleceller som du. Det kan mycket väl komma genombrott både i vätgastillverkning och -lagring. Kanske inte behöver vara vätgas man tankar med heller, vad vet jag. Batteriutvecklingen är ju inte helt självklar den heller förresten. Teslan har ju t.ex. 500 kg batterier vilket inte känns helt optimalt. Jag föredrar också plugin-hybrider med bränsleceller framför plugin-hybrider med förbränningsmotor.

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-04        #3115
Helt emot bränsleceller är jag inte. De lämpar sig utmärkt för stora långtradare, stora traktorer, skogsmaskiner och andra liknande maskiner som nästan är omöjliga att förse med batterier. Dessutom så är den ett utmärkt alternativ för fartyg världen över. Sammantaget så blir det en rätt stor marknad för bränslecellen. Däremot så anser jag att den inte har något att göra i vanliga bilar. Istället bör bilindustrin satsa på att massproducera billiga folk-el-bilar. De människor som måste åka mycket långa sträckor - innan samhället byggt upp en infrastruktur med snabbladdstationer - kan ta tåget eller hyra bilar för ändamålet. Det är min åsikt.

ERIK PIHL 2007-10-12        #3195
Vätgas har den fördelen att det är lättare att lagra i bulk än vad el är. Framtidens reservenergilager? Skulle även kunna vara ett alternativ för framtida flygbränsle om inte batterierna blir mycket bättre. Praktiskt sett kan skillnaden mellan elfordon och vätgasfordon bli ganska liten, båda kan utvinnas ur samma källor och driva en elmotor, och vätgas skulle kunna lagras bunden i fasta ämnen och därmed likna batterier. Idag verkar dock vätgastekniken vara den som har längst till effektiv användning. Johan: När du säger hybrider med bränsleceller, menar du vätgasceller eller andra bränslen? Det kan vara intressant, vi slipper förbränningsmotorn. Men nyttan av att ha vätgas och el parallellt är nog inte så säker. Båda systemen har dyr lagring, och det skulle bli dubbelt dyrt... Med högkoncentrerande termisk solkraft (se min artikel, länk) så finns en möjlighet att använda värmen för att i en termisk-katalysisk process direkt producera vätgas. Förmodligen kan det göras med bättre eller åtminstone lika verkningsgrad än/som elproduktion i samma verk, och de två energilagringsslagen blir mer jämförbara även om batteribilen har bättre effektivitet än vätgasbilen. För lång tid framöver så lär dock linjebaserad trafik utan lagring (tåg, spårvagnar, elbussar) vara det absolut mest energieffektiva och smarta, och använd så är el outstanding i nästan alla miljöaspekter, åtminstone på sträckor med mycket trafik. Låt inte jänkarna få oss att tro att det bara handlar om bilar...

http://www.ecoprofile.se/2300_676_Nygamla_solspeglar_ger_billigare_solel.ht

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-13        #3197
Storskalig lagring av vätgas tror jag inte kommer att bli kommersiellt lönsamt någonsin. Av säkerhetsskäl så måste vätgastankar grävas ned i marken. Själv tanken måste klara mycket höga tryck och dessutom bestå av ett material som är mycket korrosionsbeständigt eftersom det är nedgrävt i marken. Ett storskaligt lager av vätgas som är bundet i fasta ämnen blir nog väldigt dyrt. Däremot kan man tänka sig att mellanlagra någon form av sockerlösning som sedan enkelt kan omvandlas till vätgas vid behov. Men då har man förmodligen gjort sockerlösningen av biologisk råvara vilket är en återvändsgränd eftersom världens biomassa inte kommer att räcka till för att hålla nere priserna på rimliga nivåer. Så där är det inte så säkert att du, Erik, har rätt i att vätgas är lättare att lagra i bulk än vad el är. När vi får miljontals med elbilar så kommer väldigt stora mängder el faktiskt att vara lagrade i batterier. Dessutom så finns det en väldigt stor potential att lagra ytterligare el i begagnade elbilsbatterier. Debatten runt detta är mycket stor i USA. Man kallar det V2G (Vehicle To Grid) eller B2G (Battery To Grid). Smarta system för detta håller på att utvecklas.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-13        #3199
Erik, nu är jag ute på något tunn is, men jag tror att även bränslecellsbilar behöver använda sig av åtminstone ett litet batteri eftersom det är svårt att variera effektuttaget från en bränslecell så snabbt som behövs i vanliga körsituationer. Och jag gissar också att batterier som kan lagra några kWh (=några mils batteridrift) inte blir vansinnigt dyra vid storskalig serieproduktion. Därmed kan "plugin-bränslecellsbilar" i de allra flesta fall köras på el och slippa energiförlusterna som uppkommer vid produktion av vätgas, eftersom de flesta resor inte är längre än några mil.

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-13        #3201
Håller med dig Johan. De flest fc-bilarna har batterier av den anledning du påstår. Om jag hade haft en sådan bränslecellsbil så hade min högsta önskan varit att kunna köra den bilen så mycket som möjligt på billig elström istället för på svindyr vätgas.

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-28        #4021
Den som bor i villa och vill producera egen förnyelsebar el kan välja mellan solcellspaneler eller att köpa andelar i stora vindkraftverk. De som har långt till grannarna kan sätta upp ett eget litet vindkraftverk. Solcellspanelernas fördel är att de går att gömma undan på villans tak, de bullrar inte och de har förmodligen en livslängd på över 40 år. Tittar man generellt på investeringskostnader och avskrivningstider så är det ekonomiskt bästa alternativet att köpa andelar i ett stort vindkraftverk. När det gäller små egna vindkraftverk så känner jag flera som äger sådana. Tyvärr har det har blivit rena förlustaffärer för dem pga. alltför många driftsstopp och problem. En del av dem kommer troligen inte att tjäna in investeringskostnaden under vindkraftverkets kvarvarande livslängd. Men nya modeller kanske har bättre driftssäkerhet. Tillbaka till solceller. Nackdelen med solceller i förhållande till alternativet att köpa andelar i vindkraftverk är dess långa avskrivningstid pga. dess höga investeringskostnad per producerad kWh under normala avskrivningstider. Men önskan hos många människor att hjälpa till med klimatneutral energiproduktion leder till nya lösningar. I Californien så kan företaget Solar Power Inc. erbjuda kunderna ett 20-25 årigt lån genom GE Money. Med ett sådant långsiktigt lån på en solcellsanläggning så kan kunden alltså sänka sin årliga elkostnad, enligt artikeln nedan. Företaget planerar att öppna ett 60-tal butiker i USA som säljer detta koncept. Om Californiens alla villor förses med solpaneler med denna typ av finansiering så bör väl det leda till ekonomisk vinning för samtliga parter. Solcellerna har visserligen statlig subventionering - men det har även olje- och kolindustrin. Är detta en klok väg att gå eller bör man använda "samhällets" kapital till att bygga storskaliga solkraftsanläggningar? I vilket fall så tror jag att många amerikaner kommer att älska att ladda sin elbil hemma med egen tillverkad elektricitet.

http://www.upi.com/International_Security/Energy/Briefing/2007/12/28/ge_mon

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-28        #4022
2007 tillverkades i hela världen solceller med en sammanlagd effekt på 3.800 MW. De senaste åren har ökningen varit 50 procent per år. Totalt så har nu ca. 12.400 MW tillverkats globalt sett, enligt artikeln nedan. Med den takten, om jag räknat rätt, så innebär det att år 2030 kommer ca. 128 TW solceller att ha tillverkats. Om de producerar el under 2.000 timmar per år med en verkningsgrad på 15 procent så ger de ett energitillskott på 38.400 TWh. Som jämförelse så är Sveriges elproduktion drygt 140 TWh och hela världens elförbrukning runt 17.000 TWh. Om en elbil drar 3.000 kWh el per år så kan dessa solceller år 2030 förse drygt 12,7 miljarder elbilar med elektriskt drivmedel. Kan någon kontrollräkna mig? Jag kom även fram till att med ökningstakten 1,5 per år så räcker elproduktionen år 2018 till 98 miljoner elbilar. Hur många bilar finns det i världen? Hur länge kan industrin ha ökningstakten 1,5 per år? När uppkommer resursbrist? Jag får en känsla av att om man kunde styra kapitalet i världen så vore det möjligt att ersätta både olja, kol och naturgas med solkraft och vindkraft. Men så lär väl aldrig ske.

http://www.earth-policy.org/Indicators/Solar/2007.htm

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-29        #4023
Nanosolar har nu startat massproduktion av billig solcellsfilm Enligt The Guardian så har Nanosolar i dagarna massproducerat sin första laddning av solcellsfilm. Den aktiva strukturen "skrivs" på en tunn aluminiumfolie i en process som kan liknas vid ett tidningstryckeri. Det går med andra ord både fort och blir billigt. Man räknar med att nå en kostnad på ca. $1 per watt vilket då kan konkurrera med kol som energikälla. Mycket intressant är att man påstår att ett solkraftverk med deras solceller kan tas i drift efter 6 till 9 månader. Motsvarande siffra för kolkraftverk är 10 år och för kärnkraftverk 15 år. Just denna korta uppstartstid bör få investmentbankerna intresserade. Att investerat kapital börjar förränta sig så snabbt som möjligt är ju en av hörnstenarna i dagens ekonomi. Kunde vi nu bara styra det giriga kapitalet i världen rätt så finns det faktiskt en framtid utan olja, naturgas och kol.

http://www.guardian.co.uk/environment/2007/dec/29/solarpower.renewableenerg

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-30        #4028
De japanska regeringen har satt som mål att 30 procent av hushållen ska ha solpaneler år 2030.

http://www.greencarcongress.com/2007/12/japan-aiming-fo.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-21        #4520
Lunken skriver om hur man (i framtiden) kan bli sin egen elproducent mha företaget Egen El.

http://lunken.wordpress.com/2008/02/18/egen-el-bli-elproducent/

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-21        #4521
Sven Cahling spinner vidare på Lunkens inlägg.

http://jordnara.typepad.com/jordnra/2008/02/mnga-bckar-sm-n.html

MIKAEL JOHANSSON 2008-03-28        #4930
Det börjar lossna lite när det gäller investeringar i solkraft. Enligt Miljörapporten så avser två företag i USA, AES och Riverstone Holdings, att tillsammans satsa 1 miljard dollar i solkraft. Hittade en bättre artikel i Washington Post som beskriver satsningen. Det är mycket stora anläggningar med solceller som man planerar att bygga. Varje anläggning får effekten 2-50 MW. Spännade!

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/25/AR200803250

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-19        #5172
Det finns en webbsida som tar upp nyheter angående den storskaliga utbyggnaden av solcellskraftverk som nu sker i olika länder. Det händer mycket mer inom solenergiområdet än vad vi i allmänhet vet i Sverige. Det är som att förnyelsebar energiproduktion fortfarande anses vara något för "töntar" - i alla fall inom svensk finanssektor. Mediarapporteringen är dessutom minimal. Vad gör ni journalister? Skriv om de system som ska ersätta olja, naturgas, kol och uran så att vi får ett nytt framtidshopp! Gräv fram all information om det positiva som sker och skriv mängder med artiklar! Ju mer som skrivs desto snabbare kan samhället ställa om till livsnödvändiga och långsiktigt hållbara system. De senaste månaderna har jag försökt att kartlägga vad som är på gång inom solenergibranschen ute i världen. Och det är inte alls någon "töntstämpel" på de stora industriella satsningarna som nu görs. Det är häftigt. Det är storfinans. Det är hållbar framtid.

http://www.solarserver.de/solarmagazin/news-e.html

MIKAEL JOHANSSON 2008-05-01        #5269
Priset på solceller på väg att halveras Bristen på kisel har medfört höga priser på solceller. Tillgängligt kisel för solceller ökar från 15000 ton år 2005 till 123000 ton år 2010 genom utökad produktionskapacitet. Man tror att produktionen av solceller kommer att fortsätta att dubbleras varje år. Sammantaget så kan det leda till en halvering av priset på solceller.

http://www.technologyreview.com/Biztech/20702/?nlid=1041

MIKAEL JOHANSSON 2008-05-03        #5276

Ny koncentratorsolcell som producerar elström för 30 öre per kWh Ett intressant koncept som om det inte är en bluff kan innebära en revolution inom förnyelsebar energi.

http://www.autobloggreen.com/2008/05/02/sunrgi-tempts-us-with-solar-power-f

MIKAEL JOHANSSON 2008-05-16        #5396
Solenergi i Tyskland ett föredöme i världen - konservativa "lawmakers" vill dämpa entusiasmen Genom att subventionera elproduktion från solceller så har Tyskland blivit socellens land nummer ett. Solcellsindustrin sysselsätter 40000 personer. Men det finns #*x&# krafter som inte gillar utvecklingen ...

http://www.iht.com/articles/2008/05/15/business/solar.php

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-09        #5782
Tysk solcellstillverkare - solceller lönsamma utan subventioner 2014 De negativa och bakåtsträvande politiska krafterna i Tyskland lyckades inte knäcka den framgångsrika tyska solcellsindustrin. Subventionerna avvecklas i en långsammare takt än de önskade. Så nu kan den tyska solcellsindustrin, genom god mödravård, utvecklas till att bli kommersiellt lönsam runt år 2014, enligt Q-cells vd Anton Milner. Om vi inte planerar så att hållbar utveckling ersätter vansinnestillväxten så kommer vår välfärd att försvinna i spåren efter den sista tankbilen med fossil smörja. Observera att jag skrev planera. Vi måste planera.

http://www.reuters.com/article/rbssTechMediaTelecomNews/idUSL08572179200806

NILS OLSSON 2008-07-08        #6207
I Japan funderar man på att återinföra solpanelsbidragen eftersom man vill behålla ledningen i den industrin.

NILS OLSSON 2008-10-04        #7406
USA ger skattelättnader åt solenergi. Och även vindkraft får sin beskärda del. Nu återstår att se om amerikanarna har råd att köpa vindkraftverk och solpaneler. Hur resonerar bankerna, är det kanske större realvärde än ombyggt kök?

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-05        #7423
Precis, det hade nog varit bättre att låna ut pengar till vindkraftverk än till lyxinredningsprojekt... Jag undrar när vi får se svenska skatteavdrag för småskalig vind- och solkraft? För det finns väl inget sånt idag va? Om det kommer så ska det naturligtvis vara i kombination med bidrag till tilläggsisolering.

JOHN-ERIK JOHANSSON 2009-01-26        #9082
Enligt boverkets broschyr kan man få upp till 7500 i stöd för solvärme om jag fattat rätt.

http://www.boverket.se/upload/bidrag%20och%20blanketter/bifogade%20filer/Bl

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-26        #9085
Nja, det verkar som att de reglerna precis slutat gälla. De nya reglerna står dock inte att finna. Och detta gäller alltså solfångare, inte solceller.

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=478&epslanguage=SV

Logga in för att svara


Produkter

Solfångarsystem (2)
Solceller (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
El (3)
Småskalig vindkraft (33)
Standby-stoppare (1)
Varmvattensparande produkter (4)
Energikonsulter (2)
Belysning (1)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Energimätare (3)
Vindandelar (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik