|
Markbunden kollektivtrafik SJ auktionerar biljetter på nätet
SJ har tillsammans med Tradera börjat auktionera ut osålda tågbiljetter till högstbjudande. Det handlar om man vill fylla tomma stolar på tåg som går mitt på dagen när inte så många reser. Budgivningen börjar 48 timmar innan avgång, och avslutas sex timmar innan avgång. SJ ska sälja sex tusen såna biljetter i veckan. Det är ett världsunikt erbjudande, säger man.
Vem skulle vilja köpa sådana biljetter? SJ talar om "spontanresor" men kanske kan det även locka bilister och bussresenärer som annars tycker det är för dyrt att åka tåg. Man chansar, och får man inte åka så billigt som man ville så tar man bilen eller bussen ändå!
Miljöaspekten är inte obetydlig, för tomma tåg gör ingen glad. För sex år sen låg SJs beläggningsgrad på 40%, och med JustNu-biljetterna har man styrt upp detta till 50%. Snabbtågen är uppe i 70%. Kan man öka beläggningen generellt från 50% till 70% så har man minskat energiförbrukningen per resa med 29%, bara sådär.
När man ökar beläggningen är det viktigt att göra det på ett rationellt sätt, och det är det som JustNu och auktionerna bidrar till.
115 kronor – det är snittpriset hittills för tågbiljetterna i SJ:s auktioner på nätet. Under de första 25 dagarna såldes 7 940 biljetter. Sextusen andraklassbiljetter per vecka finns tillgängliga via auktionssajten Tradera.
Det verkar som att ungefär hälften av biljetterna säljs, 2647 per vecka får jag det till, eller 378 om dagen. Det motsvarar ett sjuvagnars X 2000 (fast det finns inga såna, de längsta har sex vagnar). Som jag skrev ovan är det inte omöjligt att många av dessa resor annars skulle gjorts med bil. Man chansar på att få åka billigt, och får man inte biljetten så tar man bilen. http://www.vagabond.se/vb/newslistpage.aspx?id=499&news=47742 Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Trikar (16) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Cyklar (6)
|