|
Miljöpolitik Kina höjer bränslepriserna med 100%
Enligt AutoblogGreen, som hämtat sin information från China Car Times, så planerar den kinesiska regeringen en skatteomläggning som kan leda till en fördubbling av bränslespriserna.
Kan man inte läsa lite storpolitik här? Kina skulle i så fall vinna en hel del världssympatier i klimatdebatten i förhållande till USA som hitintills vägrat att höja skatten på drivmedel.
Kan man inte även läsa lite strategi för deras bilindustri? Om bränslepriserna i Kina höjs så öppnar det en möjlighet för deras gigantiskt stora tillverkare av litiumbatterier att etablera sig och skapa världens största elbilsmarknaden. Mig skulle det förvåna om det inte blir Kina som tar täten i storskaligt införande av elbilar.
Ibland så kan det vara effektivt med enpartistyre som när det gäller samlade insatser för införandet av nya infrastrukturer.
Så nu gäller det att visa kineserna att våra demokratiska marknadsekonomier minsann är minst lika effektiva på att storskaligt introducera energieffektiva elbilar och smarta V2G system. Eller är det ok att bli omkörd av "kommunisterna"?
http://www.autobloggreen.com/2007/10/23/chinese-drivers-could-get-hit-with-
Enligt länken skulle bensinen kosta fem dollar per gallon. Jag får det till 8:52 per liter, så bensinen i Sverige (och Europa?) skulle fortfarande vara nästan 25% dyrare än i Kina. Så nog ligger den demokratiska modellen före ;-)
Kina bygger järnvägar i en takt som får Europa att se ut som en snigel. De flesta stomjärnvägar trafikeras i 160 km/h, och nu bygger man på ett decennium ett högfartsnät lika omfattande som Europas. Samtidigt bygger man stora tunnelbanor i de största städerna.
Skillnaden mot Indien är bjär. Där görs också stora järnvägsutbyggnader, men inte tillräckligt för att alla ska få sittplats. Förhoppningsvis kan Indien lära av Kina. Det är helt orealistiskt att de stora befolkningarna skulle få plats på vägarna, en i varje bil. Även om dom asfalterar hela landet.
Lägger mitt hopp om framtidens bil till Kina
Tänk om den starka kinesiska regeringen bestämmer sig för att man i Kina ska gå över till elbilar. Då kommer de att massproduceras extremt billiga elbilar för den inhemska marknaden. Men naturligtvis så kommer de billiga elbilarna även att gå på export.
Har då de japanska, europeiska och de amerikanska biltillverkarna tillsammans med oljebolagen satsat på dyra bränslecellsbilar och en kostsam vätgasekonomi så kan de känna sig rätt BLÅSTA. He, he.
Just nu så känner jag för att hålla på KINA.
Logga in för att svara |
Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Magasin (3) Miljökonsult (1)
|