Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cyklingen dubblad i London

ERIK SANDBLOM 2007-10-24        #3311




I London kör alla på fel sida vägen, men ändå går det åt rätt håll. Antalet cykelresor i London fördubblades mellan 2000 och 2005. Idag sker 480 000 resor per cykel varje dag i huvudstaden, det är fler än alla spårvägsresor i hela Sverige, och även fler än alla pendeltågsresor här hemma också. Ett betydande transportsystem alltså.

London har ett lite annorlunda grepp på att öka cyklandet mot vad vi är vana vid i Sverige. Man gör alla vanliga hårda saker som cykelbanor och cykelställ, men man arbetar också med utbildning, evenemang och kampanjer för att locka folk att prova på. Ett exempel på det är evenemanget Hovis London Freewheel, där ett antal gator i centrala London stängdes av för biltrafik. Utan att stressas av bilister kunde man då cykla förbi många av Londons mest kända landmärken. För många ortsbor är det ett helt nytt sätt att se och uppleva sin stad på.

Borgmästaren Ken Livingstone pratar gärna om hur han lyckats förbättra stadens trafiksituation. Trängselavgiften hjälpte till att öka cyklingen, men det har också skett en direkt satsning på cyklismen som fortfarande tilltar. År 2000 satsade man 73mkr, förra året hela 318mkr och i år så mycket som 476mkr. Ett bevis på att man i London fått upp ögonen för cykeln som ett transportmedel på riktigt.

Men hur är det med cyklisterna, kan de trafikreglerna eller är de odisciplinerade galningar allihop? Att vara lite galen är i och för sig inte alltid till nackdel, men det ökade cyklandet har inte lett till fler olyckor. Tvärtom har cykelolyckorna minskat med 28% sedan år 2000, i absoluta tal. Kanske beror det på att man satsar 37mkr i år på utbildning. Många har ju inte cyklat sedan tidiga tonåren, och andra har ingen formell trafikutbildning. Situationen är likadan här hemma i Sverige.

Men att säkerheten ökar är inte bara Kens förtjänst. Studien Safety in Numbers visar att när fler gångtrafikanter och cyklister finns på vägen, så minskar risken att bli påkörd av en bil. Slutsatsen är att bilisterna anpassar sitt beteende när det är många mjuka trafikanter. Någonting som Ken inte säger något alls om är terrorattackerna i tunnelbanan. De ledde till ökad cykling av en speciell typ, nämligen att människor skaffade vikbara cyklar som kan tas med på pendeltåg och förvaras inne i trånga lägenheter. En del av de som tog t-banan till pendeltåget bytte alltså tunnelbanan mot en cykeltur. Även trångbodda som inte vill bli bestulna på sin cykel kan nu komma runt det hindret.

Så när cyklingen ökar i London sker det på speciella villkor. Men det visar inte att cyklingen beror på särskilda omständigheter, tvärtom! Cykeln är ett mångsidigt transportmedel som kan lösa väldigt många olika typer av problem.

Här kan man läsa vidare vad Ken själv säger om cyklingen:  

The Mayor announces huge rise in cycling in London

Mayor announces doubling of cycle journeys in London

Fotnot: År 2005 gjordes 132 miljoner regionaltågresor i Sverige, och 109 miljoner spårvägsresor enligt SIKA Bantrafik 2005, sidan 42.




JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3313
I februari 2007 vågade Ken bara säga 72 % från 2000 till nuläget... I vilket fall är det en kraftig ökning. Har du siffror på hur trafikfördelningen ser ut i olika städer, alltså bilresor/kollektivtrafik/cykel/gångtrafikanter? Finns det ett bättre ord för de som går förresten? Låter lite torrt... ;-)

http://www.ecoprofile.se/1200_570_Londons_cyklister_har_okat_med_72_.htm

ERIK SANDBLOM 2007-10-24        #3314
Ken skiljer på antal cyklister och cykelresor. Cyklister är alltså personer som cyklar ofta eller ibland. Det verkar som att antalet cykelresor ökar snabbare än antalet människor som ofta eller ibland cyklar. I Amsterdam och Köpenhamn är det ungefär 30-40% av alla resor som sker med cykel; Berlin som sagt 12%; Göteborg 9%; Malmö 29% (!), Lund 21% och Umeå 17%. De två sista enligt "Cykeln i transportsystemet". London ingen uppgift än så länge. Wall Street Journal har en liten tablå över andel personer som cyklar till jobbet i USA och en hel massa andra intressanta fakta. Building a Better Bike Lane Tidningen International Herald Tribune skriver detta: "Although an engineer designing from scratch could hardly concoct a better device to unclog modern roads - cheap, nonpolluting, small and silent - the bicycle after nearly a century of mass ownership is still more apt to raise quizzical eyebrows than budget allotments." Det är uppenbarligen en väldigt trevlig tidning :-) Bicycle is king of the road as gas costs rise Förresten såg jag din notis om London när jag var halvvägs klar med min text. Det var därifrån jag snodde länken om trängselavgiften. Rätt intressanta genmälen han kommer med tycker jag.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3317
Vet du läget i Stockholm också?

ERIK SANDBLOM 2007-10-24        #3320
Två procent av alla resor till, från och i Stockholms stad. Åtta procent av alla resor inom Stockholms stad. DN för ett år sen: Cykelvågen håller i sig visar mätning Stockholmarna cyklar mer för varje år. Sommarens cykelräkningar visar på ökningar på 15 procent vid tullarna och ännu mer över Slussen.

http://www.stockholm.se/Extern/Templates/PageWide.aspx?id=89196

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3321
Innebär det att det cyklas mindre i Stockholm än i Göteborg? Jag gissar att det är svårt att få fram siffror på cykelresor, det måste väl bli mycket uppskattningar. Jämförbara siffror är väl ännu svårare.

ERIK SANDBLOM 2007-10-24        #3322
Ja, så är det nog. Eller snarare att det åks mer kollektivt i Stockholm än Göteborg. Jag skulle tro att siffrorna tas fram på samma eller liknande sätt och därför är jämförbara. Men jag har hittat siffrorna på en massa olika ställen, vilket nog sänker tillförlitligheten lite. Göteborg har legat still de senaste tio åren känns det som, medan Stockholm tydligt ökat. Kanske ökar Göteborg nu när Pedagogen flyttats in till stan. Jag hoppas cykelbron byggs, det blir en genväg till Lindholmen.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3326
Jag letade efter ett bättre ord för gångtrafikanter, och fick svar från Sven Cahling på MiljöBloggAktuellt. Fotgängare! :-) Vet du om det finns statistik för hur många som transporterar sig med hjälp av apostlahästarna, Erik?

http://jordnara.typepad.com/jordnra/2007/10/om-cykling-och-.html

ERIK SANDBLOM 2007-10-24        #3327
Nej tyvärr. Vore intressant.

ERIK PIHL 2007-10-25        #3346

Det finns en rörelse som arbetar för ökad cykling: CRITICAL MASS. De använder en metod som går ut på att vara så många som cyklar att biltrafiken hindras. De är stora i vissa Europeiska städer och även internationellt. Gruppen har fått ett litet fäste i Göteborg, jag vet inte om de ännu finns på andra platser i Sverige. Göteborgare kan cykla med dem den sista fredagen varje månad, kl 18 från Gustaf Adolfs Torg.

http://www.mjv.se/index.php?id=588

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-25        #3348
Skapar inte det en dålig bild av cyklister hos de som (fortfarande) kör bil i stan? Hade det varit en vanlig "parad" hade jag gärna varit med, men om det går ut på att köra ivägen för bilarna tror jag nog att det motverkar sitt syfte. "Förbannade cyklister" tänker bilföraren när hon/han blir sinkad och blir därmed mentalt utelåst från att själv börja cykla. Eller?

ERIK SANDBLOM 2007-10-25        #3349

Även en parad eller en demonstration hindrar annan trafik nästan per definition, så det är inte helt lätt att dra en gräns mellan att hindra trafiken en masse och att delta i en parad. Även en ensam, "legitim" trafikant kan hindra andra trafikanter. Om jag vill gå över gatan så hindras jag av bilarna, till exempel. Visserligen har någon bestämt att det är okej, men man kan ju ha åsikter om det. Och på vissa gator som gårdsgator och gågator så har fotgängare företräde. En poäng som critical mass har är att säkerheten för mjuka trafikanter ökar ju större andel av trafiken de utgör. Det visas i studien Safety in Numbers. Om man skulle anordna en manifestation för att framhålla detta, skulle det inte bli väldigt mycket som critical mass då?

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-25        #3350
Jag har inte varit med på något Critical Mass-arrangemang, det kanske är en "fredlig" cykling. Jag har hört talas om detta förut och lite grann fått bilden av att cyklisterna stör biltrafiken mer än de behöver. Har någon av Erikarna deltagit och sett med egna ögon hur det fungerar? Bifogar en film apropå cykelparad...

ERIK SANDBLOM 2007-10-25        #3353
Jag har inte själv varit med på en critical mass, men man kan nog genomföra dem på olika sätt. En fundering som jag har haft angår trafikstockningar. Dessa brukar uppstå vid vissa tider på vissa ställen, så många som "fastnar" i kön kan antas vara medvetna om risken. Om man medvetet bidrar till trafikstockningar, så är det också lite grann som ett critical mass, fast då som en manifestation för mer biltrafik i stan. Cykelparaden var kul. De verkar kunna cykla utan att hålla i styret?

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-07        #4069

Den här lappen hittade jag idag på en papperskorg. För den som vill vara med kan det vara bra att veta att 22/1 verkar vara fel. Fredagen 25 januari ska det vara enligt hemsidan.

http://www.mjv.se/index.php?id=588&no_cache=1&sword_list[]=critical&sword_l

ERIK SANDBLOM 2008-02-13        #4443
Nu vill borgmästaren Ken Livingstone bygga bättre cykelbanor samt bygga en cykeluthyrning var 300e meter! Det ska kosta £500m på tio år. En höjning av cykelanslaget med en tredjedel. Mayor unveils programme to transform cycling and walking in London "Over 50 per cent of tube journeys in central london are quicker on foot. The new Legible London signage system will help people use their feet to get around and see more of London at the same time." · Livingstone maps out 12 bicycle motorways · £400m plan includes suburban networks (Det är fel, det ska vara £500m) Cycling centre stage in electoral campaign as Mayor unveils new programme

ERIK SANDBLOM 2008-02-14        #4452

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-21        #4514
Samtidigt som mer pengar satsas på cykling blir det riktigt dyrt att köra in i London med stadsjeep och andra bränsleslukare, 316 kronor per dag för bilar som släpper ut mer än 225 g CO2/km.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080213-london-miljoavgift/index.xml

ERIK SANDBLOM 2008-02-21        #4519
Porsche hotar att stämma London för att avgiften är oskälig. Ett pr-mässigt vågspel minst sagt. Folk gillar trängselavgifter och tycker inte att bilar har en plats i innerstan.

http://www.stimulans.se/2008/02/porsches-problems-solved-with-car.php

ERIK SANDBLOM 2008-07-29        #6548
På prov ska London tillåta cykling mot enkelriktat på vissa gator i höst. Cyclists allowed wrong way ride A central London borough is to allow cyclists to ride the wrong way along a number of one-way streets. The council has agreed other measures to facilitate cycling including turning under-used pay and display car bays over to bicycle stands. Det är fler regeländringar på gång. Kommunerna ska få möjlighet att införa tillbakadragen stopplinje, sk cykelbox, och bättre möjlighet att styra upp cyklister som cyklar på trottoaren. Road rules set against cyclists Antalet cykelresor i London har ökat med i snitt 17% om året sedan 2003. Det motsvarar en ökning med 119% på fem år. Mayor launches Londons Summer of Cycling

ERIK SANDBLOM 2008-10-30        #7757
Irlands transportmininster vill att 10% av alla resor i Irland ska ske med cykel till år 2020. Commuters to be told ‘on your bike’ in cities The transport minister is proposing measures that will encourage the public to make 10% of all journeys by bike by 2020. The plan envisages Dublin, Cork, Limerick and Galway following in the tyre tracks of Amsterdam, Copenagen and Portland, Oregon, to join the ranks of cycle-friendly cities around the world.

ERIK SANDBLOM 2008-11-19        #8076
6,000 bikes in 400 locations: Boris Johnsons bike-hire scheme Mayor of London invites companies to register interest in setting up cycle-renting system in the capital It is expected that an initial 6,000 bikes would prompt around 40,000 extra daily cycle trips in central London by 2010.

ERIK SANDBLOM 2008-11-23        #8119
The Guardian: Boris Johnson under fire for cutting London cycling funds Campaign group accuses mayor of undermining promise to turn capital into city of cyclists Jenny Jones, one of two green party members on the London assembly, said Johnsons budget allocation would please motorists at the expense of cyclists. "The mayor has cut £10m off the budget for cycle lanes in London and used the money to help fund a new £11m budget for traffic light rephasing. This might well please a few motorists who want to get through red lights faster, but it is a stab in the back for cyclists in London," Jones said.

ERIK SANDBLOM 2008-11-27        #8176
The Times: Olympic success provokes a chain reaction as millions turn to bikes The lights change to red at Hyde Park Corner and tensions rise as the tail end of a queue of commuters becomes trapped on the roundabout, unable to move forward. But there is no blaring of horns, just the dinging of a dozen bicycle bells. The cycle crossing installed in 1999 at the key junction in London is now so popular that it cannot cope with the number of riders in peak hours. Cyclists no longer have to compete for space with other traffic on Southwark and Blackfriars bridges, where wide cycle lanes have been installed. However, further improvements are in doubt after Boris Johnson, the Mayor of London, this week cut £10 million from the budget for new cycle routes.

ERIK SANDBLOM 2008-12-10        #8458
The Times: London congestion charge zone slashed by Boris Johnson Transport for London will lose £70 million per year in income from the scheme. All profits went to public transport and fares are likely to rise. Mr Johnson plans to tackle congestion by adding one or two seconds to the green phase for traffic lights. TfL admitted that air pollution would rise slightly inside the western area. Jenny Jones, Green Party member of the London Assembly, said: “This is bad news not only for pedestrians and cyclists, but also for anyone travelling in London and everyone who breathes London’s air.” The Guardian: Johnson takes axe to congestion charge zone Londons congestion charge zone will be reduced in size after the capitals mayor, Boris Johnson, announced yesterday he would scrap the western extension introduced last year by his predecessor, Ken Livingstone. Traffic entering the extension zone, which covers the borough of Kensington and Chelsea and parts of Westminster, has been cut by 14% since the charge was introduced there, equivalent to 30,000 fewer cars each day, according to TfL.

ERIK SANDBLOM 2009-05-28        #10900
Cyklingen ökade med nio procent i London under 2008. BikeBiz: London is seeing a ‘bicycle boom

ERIK SANDBLOM 2009-06-09        #11089
Om det blir tunnelbanestrejk imorgon så kan man cykla till jobbet. London Cycling Campaign erbjuder guidade cykelturer på flera linjer, med start kl 7.45. Bike the Strike

MATTIAS CARLSSON 2009-06-24        #11247
Min erfarenhet från England är att cykelinfrastrukturen generellt är rent miserabel. Men nu har tydligen transportministern tydligen varit i Nederländerna på studieresa och vill satsa på att få tågresenärer att cykla till och från stationerna. "Lord Adonis, the transport secretary, will today launch a £5m fund to provide 10 terminals with better cycle facilities for commuters, including more storage space and specialist stores. The scheme will attempt to emulate the Netherlands, where cycling accounts for about a third of all trips to and from stations, compared with just 2% in the UK. "I want to see every major station also serve as a cycling hub, as is the case in Holland," said Adonis. "Cycling in Holland is not in the genes, its in the facilities that are available." The newly appointed stations tsars, Chris Green and Sir Peter Hall, have been asked to recommend 10 trial stations by the summer. London is expected to win some of the cash after an impromptu cycle tour of the capitals rail facilities by the transport secretary revealed that several stations, including Charing Cross, have no bike racks."

http://www.guardian.co.uk/uk/2009/jun/23/stations-bikes-adonis-cycling

ERIK SANDBLOM 2009-06-24        #11251
London satsar på 6000 lånecyklar, men de ska inte finnas i anslutning till järnvägstationer eftersom efterfrågan där antas bli för stor.
TfL’s main aim for the project is to relieve pressure from the overstrained buses and tubes. The market research estimates that 39 per cent of the users of hire bikes will be people who had previously walked their journey, 30 per cent will be former tube passengers and 24 per cent will be former bus passengers. TfL’s projections are that the scheme will result in a 10 per cent increase cycle traffic in London, with each hire bike being used an average of 8 times a day.
The Bike Show: London cycle hire scheme - the lowdown

ERIK SANDBLOM 2009-06-29        #11306
Cyklingen i England ökade 12% till 4,7 miljarder cyklade kilometer förra året. Det är den högsta nivån på 17 år. 1985 cyklades det 6,1 miljarder km i England. 115 cyklister dog vilket är den näst lägsta siffran någonsin. CTC: Highest level of cycling for 17 years CTC har fler medlemmar än någonsin:
Every day more and more people join CTC – the UK’s national cyclists’ organisation; and that’s why CTC has surpassed the membership record set back in the ‘Golden Age’ of cycling in 1899. This was just after the invention of the pneumatic tyre and the safety cycle and before cars appeared in any great number. Today, CTC has 60,776 members CTCs record membership

ERIK SANDBLOM 2009-10-22        #12606
The Guardian: London trial to allow cyclists to pedal the wrong way on one-way streets Kensington & Chelseas pilot contra-flow cycling scheme should reduce journey times and make it safer for cyclists — without breaking the law

ERIK SANDBLOM 2010-07-21        #15325

Streetsblog: The Soft Innovations of London’s “Cycle Superhighways”

Elaka tungor talar om "superficial highways" men Streetsblog rapporterar om att man även gör mjuka åtgärder. Personlig reseplanering har gjort att 6% färre resenärer väljer bilen i stadsdelen Sutton, samtidigt som bussåkande ökat 16% och cykling 75%!


ERIK SANDBLOM 2010-09-07        #15673

Wall Street Journal: Strikes Give Cycling a Push in Europe

Nu blir det strejk i lokaltrafiken i London och Paris man hoppas att fler ska cykla på nya lånecyklar och cykelbanor. En cyklande bankanställd intevjuas:

"You have to be ready to brake at every moment and have to be mindful of lorries and large vehicles," Mr. Thompson says. "I am surprised wearing a helmet isn't mandatory."

Ja för visst hjälper det med en frigolitmössa när man blir mosad av en 40 ton tung lastbil! :-p

Allvarligt talat är det inte så farligt, men man ska tänka på att inte cykla eller stå till höger om en lastbil, särskilt om det svänger höger i en korsning. Man ska vara ordentligt framför eller bakom, så att man syns för föraren.


JOHAN ERLANDSSON 2011-01-17        #16634
Otroliga siffror, cyklingen ökade i London med 70 % i oktober 2010 jämfört med oktober 2009! Mycket ska vara tack vare de nya "Bike Superhighways":

http://www.treehugger.com/files/2011/01/london-bike-superhighways-70-increase-cycling.php

ERIK SANDBLOM 2011-01-17        #16635
Nej, jag tror det är bara just längs dessa två cykelbanor som det ökade 70%.

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-17        #16636
OK, jag tyckte att det lät lite väl fantastiskt... Jag gick på den här formuleringen:

there were 70% more cyclists out on the streets of London in October of 2010 than there were the previous year

Slarvigt av TreeHugger?

ERIK SANDBLOM 2011-01-17        #16637
Slarvigt av TreeHugger eller kanske en slug formulering från Londons pr-avdelning...

BikeHub: Cycling surges on London’s Cycle Superhighways
Transport for London figures show that the number of cyclists along the first two Barclays Cycle Superhighway routes, which run from Merton to the City and Barking to Tower Gateway, have risen by 70 percent with increases of 100 per cent or more seen on some sections during peak hours.

Ecovelo: London Making Strides
Greater London car traffic down 4% since 1993. Bike traffic up 40%, public transport +63%

Road.cc: Lorries should be banned from cities to save cyclists' lives, say researchers
A new study into the death of cyclists in London has called for heavy goods vehicles (HGVs) to be banned from the streets of Britain’s cities after researchers found that although only accounting for 4% of road journeys in the capital, they were involved in more than four in ten of fatal accidents.

ERIK SANDBLOM 2011-02-14        #16958
2011: More bicycles than cars will cross central London's bridges every morning peak
På åtta broar i centrala London är det idag lika många cyklister som personbilister under rusningstid (exklusive bussar och lastbilar).

JOHAN ERLANDSSON 2012-02-08        #19958
15 miljoner extra pund till cykling i Storbritannien klara igår:

http://nds.coi.gov.uk/content/Detail.aspx?ReleaseID=423173&NewsAreaID=2

ERIK SANDBLOM 2012-04-18        #20504

Cyklingen fortsätter att öka i London. Två procent av resorna i London sker med cykel. Cykeln är lite mer populär för jobbpendling till innerstan, där 8% väljer cykeln. Källa Travel in London Report 4 kapitel tre och elva.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3163 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik