|
Markbunden kollektivtrafik Gröna mattan rullas ut för första hybridtåget
Nyligen började första hybridtåget trafikera franska järnvägen. Det rör sig om ett regionaltåg av typen AGC som kan växla mellan att gå på diesel eller två olika sorters el. Det har fått smeknamnet BiBi som anspelar på bi-mode och bi-courant. Frankrike har alltså flera olika strömsystem eftersom elektrifieringen skett under lång tid. Till skillnad från hybridbilar och det japanska hybridtåget har BiBi inga batterier, istället har man bara vanlig kontaktledningsdrift. När tåget bromsar så matas el tillbaka till kontaktledningen, ett system som numera finns på de flesta elektriska tåg. Genom att utnyttja eldrift där så är möjligt, ska nya tåget minska koldioxidutsläppen med 20% i nuvarande tidtabell. Annars hade man kört med diesel hela vägen. I Sverige skulle sådana tåg passa perfekt på sträckan Kalmar-Linköping-Stockholm, där södra halvan av sträckan är oelektrifierad. Förkortningen AGC står för Autorail ā grande capacité, vilket betyder "motorvagn med hög kapacitet". Den höga kapaciteten kommer sig av att vagnarna är breda, 2,95cm, har lågt golv och breda gångar mellan vagnarna. Det gör dels att man får plats med många resenärer, men också att resenärerna lättare och snabbare kommer i och ur tåget på stationerna. Det gör det lättare att hålla tidtabellen även när många reser. Även i Sverige använder man breda tåg, Regina, men dessa har inte lågt golv eller breda gångar. Uppemot 700 AGC har beställts för regionaltrafik, åtta av dem i hybridversion. Hybridversionen kostar 10-20% mer i inköp än vanliga AGC. Ny Teknik 10 oktober Le Figaro med bild på den gröna mattan Railway Gazette: Electro-diesel AGC launched on the world market Pressmeddelande från tillverkaren Bombardier Se även Ny Teknik om japanska hybridtåget från i somras. Bilden visar ett vanligt elektriskt AGC-tåg. Bokstäverna TER betyder "Train express régional".
En nackdel med låggolv kan vara att passagerarna får stå ut med mer buller? De nya låggolvsspårvagnarna i Göteborg bullrar i alla fall värre än spårvagnar som är flera decennier äldre...
En sträcka till som ovanstående tåg skulle passa på är Kinnekullebanan, en sträcka jag åker på ibland. Där har de nyss köpt in nya, väldigt bekväma tåg som tyvärr helt och hållet går på diesel trots att en del av sträckan är elektrifierad.
Ja, lägre golv brukar betyda mer buller för passagerarna. Man kommer närmare hjulen. All elektronik och alla fläktar och kompressorer ökar bullret också. Men de nya spårvagnarna slamrar väl en aning mindre nu än för ett år sen?
På tågforumet Postvagnen är konsensus att de bekvämaste tågen i Sverige är sextiotalsvagnarna, tätt följda av X 2000. X 2000 har ju mycket fläktljud och en del fönsterplatser utan fönster.
Två steg fram, ett steg bak...
Det enligt mig största problemet med de nya spårvagnarna i göteborg är inte skrammel utan vinandet som är främst längst bak och längst fram i vagnarna (vet inte exakt vad det är men har hört att det skall vara omformare eller nått)
Sen har frugan som kör vagnarna helt andra saker att klaga på men det berör inte passagerarna. ;-)
--
DaJ
Det var mycket skrammel i början när de nya spårvagnarna körde över växlar, men det har blivit lite bättre.
Det stämmer att det viner mest fram och bak.
En annan brist är att bromsning och acceleration är ryckig. De flesta är vana och klarar av en del, men det märks att resenärerna inte är beredda på rycken när de går mellan dörren och sätet.
Att det låter mer från hjulen kan jag förstå, men att det ska vina och rycka har jag ingen förklaring till. Förhoppningsvis kan dessa problem lösas snart. Logga in för att svara |
Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|