Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

VW Space Up! Blue -plugin-hybrid med bränslecell

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-14        #3572

På Los Angeles Motor Show visar nu VW upp denna plugin-hybrid med bränslecell. Ännu ett i raden av koncept, men VW säger att de med denna bil är närmare kommersialisering än någon av konkurrenterna med motsvarande teknik. Bilen går 10 mil på batteri och ytterligare 25 mil på 3,3 kg vätgas med hjälp av en "högtemperaturs"-bränslecell. Lite motsägelsefullt behöver en sådan bränslecell mindre kylningsanordningar, vilket ger en totalvikt på bilen på blott 1090 kg. Prestanda är förhållandevis blygsamma, 0-100 på 13,7 sekunder och toppfart 120 km/h. På taket sitter en 150 watts solcellspanel som bidrar till laddningen av batterierna. Inget sägs tyvärr om när vi får se denna teknik i bilhallarna.

http://www.volkswagen-media-services.com/medias_publish/ms/content/en/press



ROBERT ENGLISH 2007-11-14        #3573
Prestanda okej för min familjs behov och 2010 kan vi se fram emot att få byta ut vår etanol-Ford mot en vätgashybrid, förutsatt att det går att tanka den någonstans. Nu väntar jag bara på att de (teknikerna eller/och politikerna) löser produktionen av vätgas på ett miljövänligt och energioptimalt sätt.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-14        #3574
Ja, prestanda är acceptabla för mig med, även om jag inte skulle ha något emot lite mer kräm. Du lär nog dock inte kunna köpa en plugin-hybrid med bränslecell redan 2010, det finns knappt en hyfsad plugin-hybrid med förbränningsmotor då.

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-14        #3578
Det vore intressant att få reda vilken energiåtgång(wtw)/mil och vilken energikostnad/mil VW-bilen har i jämförelse med olika plug-in hybridbilar eller med rena elbilar. När vi nu så småningom ska strypa på den totala energiförbrukningen, i ett försök att rädda klimatet, så bör väl även biltillverkarna lämna svar på sådana frågor. Men tyskarna har ju för avsikt att göra vätgas av rysk naturgas så de struntar väl i att svara på allmänhetens frågor. Visst är det kul med fc-bilar men hur mycket kommer det att påverka klimatet och ekosystemet samt hur mycket kommer det att kosta samhället att bygga upp dess infrastruktur?

ROBERT ENGLISH 2007-11-15        #3586
Ja, det är klart, två hål i väggen har vi ju redan! Jag var något ironisk när jag framförde vätgasens framtid. Jag får nog nöja mig med att köpa en Space-up med snål förbränningsmotor, det är nog det som finns 2010. Som kompensation får vi åka så mycket kollektivt som möjligt, önskar bara Cederskiöldsutredningen kunde ge lite mer flis till kollektivsatsningar och mindre till vägar.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-19        #3633
VW har tydligen tidigare nämnt 2020 som ett rimligt år att lansera en bil med en högtemperaturs bränslecell enligt nyhetsbrev från Kanehira Maruo.

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-19        #3636
Vätgas i tankar med 600-700 bars tryck och nu ett glödhett element på 600-800 grader celsius. Vem skulle vilja bo granne med ett parkeringshus mitt i storstaden där 1000 sådana bilar står parkerade? Skämt åsido. Det värsta med bränslecellen och dess infrastruktur är att den har försenat en övergång till elbilar som annars faktiskt redan nu hade kunnat vara med och bidra till en minskning av växthusgaserna. I stället så går vi alla och väntar på mirakelmedicinen som för alltid ska lösa vår mobilitet - bränslecellsbilen.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-19        #3637
Var har du läst att bränslecellen arbetar i de extrema temperaturerna?

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-19        #3640
Hittar inte den artikel där jag ursprungligen läste om det men en snabbsökning gav nedanstående länk. Det ska även finnas ett företag som arbetar med med en fc vars arbetstemperatur är nära 800 grader. Man har då även ett högtemperaturbatteri och slår på något märkligt sätt två flugor i samma smäll. Hittar inte det nu heller men har för mig att företaget var brittiskt och kanske att MES-DEA var inblandade med sina Zebra-batterier. En av fördelarna med HT fc är att man får gratisvärme till en högtemperaturreformator som konverterar t.ex. metanol till vätgas. Men varmt blir det. Känns inte riktigt som high-tech.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=2-AV_ID=474820,00.html?from=read_more

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-19        #3641
Jag sökte på den aktuella bränslecellen från VW och hittade lite olika besked, men ingen var över 160 grader. Kanehira Maruo säger 120 grader. Som jämförelse kan nämnas att dagens katalysatorer ligger på 200-250 grader. Nu förstår jag sambandet mellan högre bränslecellstemperatur och mindre behov av kylning. Tidigare har bränsleceller (PEMFC) bara fungerat upp till 80 grader, därför har de krävt omfattande kylning för att ta hand om de ganska stora värmeförlusterna i bränslecellen. Högtemperaturbränslecellen (HTFC) tål högre temperaturer och kylsystemen kan då göras mindre och lättare.

http://reviews.cnet.com/4326-13249_7-6597265-1.html?tag=ss_prv

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-20        #3648
Hittade en bra beskrivning av högtemperatur bränsleceller på Wikipedia. Den tidigare (av mig) kända högtemperatur bränslecellen är en s.k. SOFC (Solid Oxid Fuel Cell). Den har en arbetstemperatur vanligtvis på mellan 700-1000 grader, enligt Wikipedia. Kul läsning för den som är intresserad. Den intressanta artikel som jag inte hittade om HT fc och Zebra är här. Utvecklingen går väldigt fort. Och det är faktiskt roligt att VW lyckas hitta ett recept på sin bränslecell som gör den både lättare och billigare. Men frågan kvarstår ändå: Ska vi verkligen i stor skala använda fossila bränslen som naturgas, olja och kol för att producera vätgas så att vi kan gå över till den fantastiska bränslecellen? Så ser nämnligen de stora pojkarnas planer ut. De stora pojkarna vill dessutom tjäna pengar på att vi blir beroende av bränsleceller. Men jag har inget emot att bränsleceller används i fordon som inte går att förse med batteridrift som t.ex. fartyg, tunga lastbilar, skogsmaskiner, jordbruksmaskiner, stora traktorer mm. eftersom det skulle kunna ge låga utsläpp av koldioxid från just den fordonskategorin. Speciellt om vätgasen har sin härkomst i vindkraft och solkraft. Varför satsar man så lite krut på denna marknad? Vad säger Mr. Kanehira Maruo om det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-oxide_fuel_cell

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-13        #17723
Volkswagen kommer med laddhybrider 2013/2014:

At the Vienna Motor Symposium, the Chairman of the Volkswagen Group, Prof. Dr. Martin Winterkorn, announced that the Volkswagen Group will be going into production with a range of models with plug-in hybrid technology starting in 2013/14.

In his announcement, Winterkorn said that over the mid-term, the plug-in hybrid offers great potential because it combines the best of two worlds in one vehicle: unlimited internal combustion engine performance combined with attractive electric mobility ranges in everyday driving. Winterkorn noted that there are no limitations to the vehicle’s speed, climbing or towing abilities. He also stated that plug-in technology has excellent potential for reducing CO2 emissions.

http://www.greencarcongress.com/2011/05/vwphev-20110506.html

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-26        #18791
VW XL 1 som drar 0.9 l/100 km fick vi lära känna i januari i år. Nu ryktas att VW kommer att presentera ett ännu snålare och smartare koncept. En ensitsig elbil kommer att offentliggöras den 8 september i Berlin.

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-20095685-48/vw-to-unveil-one-seat-electric-car/

CONNY AXELSSON 2011-08-30        #18816
Jag undrar om det inte vore vettigare att generera ström stationärt i högtemperaturceller.
Som du nämde Johan, så har katalysatorer alltför hög arbetstemperatur. Flera bärplockare har återvänt till ett utbränt bilvrak, när de parkerat i högt gräs och ris.
Nära där jag bor blev människor innebrända, när en personbil sladdade in i en minibuss med glödhet katalysator. Bränsletanken, placerad rätt så mitt i busskarossen, sprack och översköljde fordonens underreden. Bussen hamnade på sidan i diket med den andra sidodörren krockad och helt obrukbar.
Att det var vintertid hade ringa betydelse. Gaser från upphettad bensin tände av någon gnista. Det räcker säkert med att karossen hasar över sten i vägrenen.
Jag hoppas att utvecklingen på batterisidan tar fart. Där kan vi gärna få tekniksprång, så att vikten minimeras.

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2769 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen