Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cyklarna kommer inte av sig självt

ERIK SANDBLOM 2007-11-17        #3601

Att en del städer har stor andel cyklister bortförklaras ofta med att den stan är så unik på nåt sätt. Men så är det inte. Det enda "unika" är att beslutsfattarna under lång tid arbetat med att ge cykeln en naturlig plats i stan. Två bra exempel är blåsiga Bodø som sätter upp vindskydd i glas för cyklisterna, och backiga Trondheim där man har en cykellift, Trampe. Visst är detta inget konstigare än att man premierar bilismen med speciella broar, tunnlar, parkeringshus och bensinstationer. Eller att man sätter upp väderskydd vid busshållplatser.


I Trondheim sker 12-15% av resorna med cykel, vilket är högre än både Stockholm och Göteborg. Tänkvärt är då att Göteborgs cykelprogram nämner blåst och backar som betydande hinder för att cyklismen ska kunna ta marknadsandelar. Kan man lösa detta så väntar 40% av alla bilresor på att konverteras till cykelresor. Så många är nämligen kortare än fem kilometer och kan avverkas på 15-20 minuter på cykel.

Något man börjar bli bättre på i Sverige är att ploga och sanda cykelbanor på vintern. Umeå har en cykelandel på 17%, nästan lika högt som Lunds 21%, så snö och kyla behöver inte vara något stort problem. Annars är det bara att bygga ett cykelrör à la Bodø. Röret ska skydda cyklisterna mot vädret på en åtta kilometer lång sträcka, till en kostnad av 120 miljoner norska kronor. Slipper man många trafikljus kan en vardagscyklist cykla åtta kilometer på ungefär 25 minuter.

Cykelröret har dragit till sig 100 000kr i statliga pengar. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete säger att cykelröret kan bidra till att överföra resor från bil till cykel. Röret beräknas stå klart om två år.


I cykelstaden Lund finns Lundahoj, en enorm övervakad, inhängnad och bemannad cykelparkering med verkstad och utlåning i anslutning till järnvägstationen. Självklart kunde detta utrymme lika gärna gjorts till köpcentrum, bilparkering eller nåt annat. Men de styrande valde cykelverksamhet. Självklart gör detta att många väljer att cykla till stationen och till andra ställen, istället för att ta bilen eller bussen (eller att gå). Det är väl inget konstigt med det?



JOHAN ERLANDSSON 2007-11-17        #3602

Jag såg att det var en del protester från Londoncyklister när den nya tågstationen vid St Pancras invigdes i veckan. Bland annat gnällde man på för dåliga möjligheter att parkera cykeln. Så här ser cykelparkeringen ut där, man undrar ju lite hur trafikplanerarna tänkt...

http://www.indymedia.org.uk/en/2007/11/385857.html

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-17        #3603

Och så här ser det ut vid Göteborgs Centralstation. Om möjligt ännu sämre...

ERIK SANDBLOM 2007-11-17        #3604
Kommer man med bil däremot, så kan man lämna bilen i ett bevakat garage och få den tvättad... Företaget heter "parksmart". För cyklarna finns inte ens en liten cykelpump vad jag vet...

ERIK SANDBLOM 2008-05-31        #5681

Foto Hen Waller

I Portland, Oregon, finns detta trafikljus som ger bilarna rött åt alla håll, samtidigt som cyklisterna får grönt åt alla håll. Finessen är att man som cyklist slipper vänta två gånger vid rött för att svänga, något annars ofta är fallet när man svänger vänster från en cykelbana längs gatans högra kant. Cykelbanan nere till vänster på skylten leder till en cykelled i en park längs en flod. När en cyklist stannar framför ljuset så påverkar det en slinga under marken, som gör att cyklister får grönt. Se även en film där trafiljusets funktion förklaras: Portland, Ore. - Innovative Bicycle Signal

ERIK SANDBLOM 2009-01-29        #9168

Gång och cykling i olika städer. Källa OECD, Territorial Review Copenhagen 2009.

http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/E42FEC36-5422-4FD1-8E52-CB03BE7F7275/0/F

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-29        #9169
Portland ska väl vara ett cykelföredöme i USA? Säger en del om hur det är i USA generellt...

ERIK SANDBLOM 2009-01-29        #9170
Cyklingen i Portland ökar snabbt, så figuren kan ha blivit inaktuell. Cyklingen har trefaldigats i Portland på tio år och ökningstakten 2008 låg på 28%. Åtta procent av Portlandborna cyklar till jobbet.

http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=1057#8721

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-29        #9173
Ja just det, det var ju inga färska undersökningar i diagrammet precis.

ERIK SANDBLOM 2009-01-29        #9175
London verkar fascinerande. Mer än var tredje resa sker till fots. Kanske handlar det om "London City", det vill säga finanskvarteren som ligger intill Westminster vilket verkar utgöra det egentliga Londons innerstad om jag inte misuppfattat. Amsterdam är också intressant -- hälften av resorna sker till fots eller med cykel. Ja det framgår väl vad min poäng är: det skiljer sig väldigt mycket mellan städerna hur folk tar sig fram. Det är inte bara Köpenhamn och Amsterdam som utmärker sig. Berlin, Hamburg, München, Rotterdam, Basel och London ligger alla klart längre fram än Stockholm på detta område.

ERIK SANDBLOM 2009-10-19        #12572
The Independent: On your bike: What the world can learn about cycling from Copenhagen Forty years ago, London and Copenhagen had similar ratios of car to bicycle use, and both faced an exodus of workers moving out of the centre and into the suburbs.

ERIK SANDBLOM 2011-03-21        #17289

Foto Mikael Colville Andersen - Copenhagen Cycle Chic

På bloggen Cycleville diskuteras cykelliften i Trondheim. Enligt en kommentator är den avgiftsbelagd och används inte så mycket.

Cycleville: Avdelningen korkade idéer – cykellift

Jag har inte provat den, men att den är avgiftsbelagd gör den ju inte mer populär. Tänk om man behövde betala avgift för att åka rulltrappa. Apropå det går det bra att ta cyklar i en vanlig rulltrappa, som bloggen Copenhagen Cycle Chic visar.

Bikes and Trains and Lifts Oh My – Copenhagen Cycle Chic

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-25        #19457
Lundahoj läggs ned, läser jag på Christer Ljungbergs Twitterkanal. 

JOHAN ERLANDSSON 2012-01-18        #19815
En fantastiskt bra video från en fantastiskt spännande organisation, Dutch Cycling Embassy:



Har holländarnas cykelbanor alltid funnits? Nej, det såg likadant ut i Holland som i svenska städer, bilen tilläts ta över. Ett par händelser sammanföll i tiden för att Holland skulle bestämma sig för att ge städerna tillbaks till människorna:
  • Folkligt uppror över det stora antalet dödade barn i trafiken samt att bilarna tog upp så mycket plats i städerna
  • Energikris

ERIK SANDBLOM 2012-01-23        #19838
Lundahoj ändrar form - Lunds kommun
Lundahoj försvinner i sin nuvarande form, men det blir fortsättningsvis cykelparkering i låst utrymme och någon form av service ska handlas upp på entreprenad. Cyklar kommer att kunna parkeras i låst utrymme med hjälp av jojo-kort (som man åker pendeltåg och buss med), i Godsmagasinet eller under Västra station.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik