Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Kågeson: Dags att satsa på cykling

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-27        #3738

Per Kågeson har förekommit i diskussionerna här på Ecoprofile tidigare. Det har alltid handlat om bilar, t.ex. om rimligare motoreffekt på bilar och plugin-hybrider. Nu skriver han ett påläst debattinlägg i GP om att det är läge att satsa på cykling. Vi känner igen argumenten från Erik Sandblom: Mer än hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, cyklisterna kommer om det satsas på cykelvägnätet och många andra länder ligger före oss när det gäller cykelsatsningar. Kågeson slänger också in ett annat satsningsområde relaterat till cykling i artikeln, cykelturism. Cykelturism har enligt Nutek potential att dra in 1,5 miljarder per år om turistlederna byggs ut, och han nämner den planerade Kattegattleden mellan Göteborg och Helsingborg som ett exempel på en sådan led. Foto från Copenhagen Cycle Chic.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=385078



ERIK SANDBLOM 2007-11-27        #3739




Cykelturismen är stor i Tyskland enligt den här artikeln i Die Welt från år 2000. Enligt den gjorde hela två miljoner tyskar en cykelsemester år 1999, att jämföra med 400 000 som gjorde en båtresa eller 250 000 som gjorde en golfresa. Cykelturisterna spenderade åtta miljarder D-mark eller ungefär 32 miljarder kronor, och lade ut 20% mer per dag än genomsnittliga turister på sina semestrar.

Die Welt 21 juli 2000: Die Lust am Rad

Jeder zweite Deutsche radelt im Urlaub - Allein in Deutschland stehen 40 000 Kilometer Radfernwege zur Verfügung Bilden visar bilfria leder i Sverige, och på länken nedan finns mer info om det.


http://www.swedishgreenways.se/

ELEONORA HORN 2007-11-27        #3742
Cykelturismen är tillräckligt stor på sina håll även på hemmaplan för att motivera långa, bra cykelleder, tycker jag. Gotland är till exempel som gjort för att cykla på, och där byggde man en utmärkt cykelled vid sidan om bilvägen från Visby söderut mot Tofta (2 mil lång tror jag att den är ungefär) för några år sedan. Den sträckan har jag cyklat många gånger både före och efter bygget och kan vittna om att det blev en enorm skillnad. Plötsligt kunde barnfamiljer, som gärna semestrar på Gotland, cykla utan lika stor oro. Kollisionsrisken minskade, man kan nu njuta av landskapet på ett annat sätt, det är lättare att cykla på fin väg. Det har också blivit populärt att åka roller blades på denna plana, raka sträcka. Jag har ingen statistik över det, men rent intuitivt kan jag tänka mig att olyckor (borde ha åtminstone) minskat. Problemet är förstås bara det att sträckan tar slut. Det finns ingen hel led för alla turister. Så tryggheten för barnfamiljen, potentiella olycksminskningen etc tar också slut där. Med det försvinner också en hel del av fördelarna för turisten - man vill ju inte ha en bra, trygg, skön semester bara halva tiden. Kanske väljer barnfamiljen bilsemester då istället?

ERIK SANDBLOM 2007-11-28        #3752
Kanske en kvalitetsmärkning på cykellederna? Jag cyklade Falkenberg-Varberg i somras, Ginstleden, och jag tyckte inte det var särskilt trevligt. Långa avsnitt på 70- och 90-vägar. Sen är jag kanske lite kräsen men en cykelbana längs en 70-väg låter inte som någon idyll i mina öron. Som transportled är det säkert utmärkt, men inte som avkoppling på semestern. Nej, det behövs en egen bana långt bort från bullriga vägar. Göta Kanal är ett bra exempel på den rätta sortens bilfri semesteridyll. Undrar förresten varför Göta Kanal inte finns med på kartan ovan.

ELEONORA HORN 2007-11-28        #3753
En kvalitetsmärkning kanske inte vore dumt, ja. Det skulle kunna hjälpa till vid planeringen av semestern. Och kanske sätta fingret på bristerna för de som borde ta beslut om fler investeringar. Det är ju ett steg i rätt riktning att Nutek gett Kågeson i uppdrag att utreda cykelsituationen. På Gotland, och den sträckan som jag skrev om tidigare, tycker jag faktiskt inte att det är så illa att leden går intill bilvägen. Småvägar är förvisso mer avkopplande, men många turister vill se stora delar av ön och således komma söderut snabbt. Leden går längs med havet och till den populära badstranden i Tofta där man kan svalka sig med ett bad efter cykelturen. Just för att det i alla fall är en led, betyder att det är mindre stressande än att trängas med bilar. Min poäng är väl egentligen att det finns flera olika smaker även bland cykelturister. Så en kvalitetsmärkning - t ex färgkodad - skulle kunna vara något.

ERIK SANDBLOM 2007-11-28        #3754
I Ginstledens broschyr (PDF) har man en karta med linje som visar var leden går. Det är bra, men man borde nog ha en heldragen linje för cykelbana och streckad linje som visar förbindelselänkar längs bilvägar med snabb trafik. Sen kunde man ha en dubbelstreckad linje för bana utan biltrafik och som inte heller går intill bilvägar. I den kategorin tycker jag man kan ta med vägar med begränsad och långsam biltrafik. Ibland är det som du säger bättre med en genare sträckning än att undvika bilbuller, för att man ska komma fram. Märker man upp lederna ordentligt är det mycket lättare att planera en cykelsemester, eller helt enkelt att ta sig fram till vardags per cykel.

ERIK SANDBLOM 2008-04-18        #5152
STF:s öppna brev till regeringen angående cykling. Man skriver bl a
Utländska erfarenheter visar att cykelturismen tar fart först när cykelleder i huvudsak är bilfria. Sådana turistleder finns inte bara i de kända cykelländerna Danmark och Nederländerna. Även länder som Spanien, Tyskland, Belgien, Österrike, Storbritannien, Frankrike och USA investerar i cykelturism. Sverige har också goda möjligheter att bli en stor aktör. ... Föreningen instämmer i Nuteks bedömning att staten inledningsvis bör prioritera investeringar i en pilotled av internationell klass. En sådan led menar STF bör ha goda förutsättningar att mäta sig med Donauleden, Moseldalen och Bornholm som alla tar emot stora mängder cykelturister per år.

http://www.svenskaturistforeningen.se/upload/28152/STF_om_cyling.pdf

GUNHILD SVENONIUS 2008-09-24        #7298

Göta kanal borde ha varit med på denna kartan, cyklade förra månaden i västergötland och i måndags i östergötland. Utmärkt bra natur och semesterkänsla, man var långt ifrån vår stressiga värld. Likaså borde "Nunnebanan", den gamla nedlagda järnvägen i Kolmården varit med. Den är lång - mellan Virå och en plts nära Krokek. Ganska igenväxt och backig - men mycket spännande. Enb mycket trevlig sträcka utgår också från Hågaby utanför Uppsala och fortsätter bortåt Enköping. Där har varit en järnväg som nu är uppriven och omgjord till cykelväg. Fin bilfri upplevelse, används av många för vandringar också. Banvallsleden finns inte heller med på kartan, den är bitvis väldigt fin, bitvis rätt dålig. I Blekinge är den jättefin där den går utmed Mörrumsån. Så gott som bilfri överallt. Nu skall det bli asfalterat på nedlagd bana mellan Orrefors och Nybro i Småland, klart i slutet av oktober 2008. Ganska trevlig cykelväg utgick från Klavreström nära Växjö, järnvägen sägs ha gått Växjö - Åseda. Någon som vet statusen på denna led? Någon som vet några fler trevliga bilfria cykelleder på plan mark där mitt fordon passar?

ELEONORA HORN 2008-09-24        #7299
Häftig cykel för två! Måste var väldigt trevligt att sitta bredvid varandra så man kan prata under resan. Jag har aldrig sett en liknande cykel. Var har ni hittat den? I tråden Cykelutflykter (se länken) kanske ni kan hitta några tips på sträckor som kan passa?

http://www.ecoprofile.se/22_961_Cykelutflykter.htm

GUNHILD SVENONIUS 2008-09-25        #7306

Köpt den på Blocket för 10 000 kronor, säljs av Trident i Ängelholm för 36 000 kronor och finns att hyra genom flera handikapp-"ställen", kan lånas på bl a Valjeviken, Sommarsol. Hittade första informationen genom nätet, tror sajten hette Hjälpmedelstips och jag kom till Handikappinstitutet och fick många bra svar därifrån innan cykeln äntligen inköptes. Skall leta på länken du tipsade om.Glömde även nämna trevliga cykelbanan på banvall mellan Valdemarsvik och Gusum! Tack!

ELEONORA HORN 2008-09-26        #7326
Jag associerar inte alls till handikapp när jag ser er cykel, den borde kunna passa flera olika behov. Stadig och social, tänker jag när jag ser den.

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-09        #11073
Storsatsning på cykelturism, Kattegattleden mellan Helsingborg och Göteborg ska stå klar 2013.

http://www.cykelsmart.se/2009/06/09/bilfri-cykelvag-mellan-helsingborg-och-

ERIK SANDBLOM 2011-06-06        #17990
Grist: The grand tour: How bike tourism helps local economies
Bicycle transportation may not yet be mainstream in the U.S., but recreational bicycling is. More people ride bikes than ski, and more bikes than cars are bought here every year -- presumably for the purpose of family rides along the riverside trail and the like.

ERIK SANDBLOM 2012-08-24        #21153
Cykelturismen i Frankrike omsätter 1,9 miljarder euro och skapar 16 500 jobb. Det finns 7000 kilometer cykelvägar och gröna rutter, och målet är 20 000 km till år 2020. Cykelturisterna gör av med 75 euro per dag vilket är en tredjedel mer än andra.

Les réseaux cyclables dopent l'activité touristique - Les Echos

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-29        #21179
Jag förstår att cykelturismen är stor. Jag har nu gjort tre cykelsemestrar på två år och är verkligen biten! Särskilt bra blir det på liggcykel då man slipper få ont. Kanske blir det en liten hösttur också.

MAGNUS BILLBERGER 2012-09-04        #21199
Regeringen cykelutredare skriver på svd brännpunkt idag. För de cykelfrälsta är de behov han beskriver inga nyheter, men det är otroligt kul att se att det äntligen börjar röra på sig på högsta politiska nivå i dessa frågor. I viss omfattning kan man skönja en kritik mot att cykelns plats i trafiken har varit ett eftersatt område.

Krister Isaksson på Cykeltidningen Kadens belyser samma problematik i senaste numret (nr 7 2012) av tidningen. Isaksson konstaterar att Trafikverket i flera omgångar har dömts ut i det att man misslyckas med sitt uppdrag när det gäller cykeltrafiken.

JOHANNES WESTLUND 2012-09-05        #21213
Har trafikverket ett uppdrag att se till cykeltrafiken? Det var något nytt. Jag var övertygad om att trafikverket tycker att det är en kommunal angelägenhet. Gött att veta i alla fall!

MAGNUS BILLBERGER 2012-11-05        #21419
Häromdagen överlämnades cykelutredningen till regeringen:

Cyklingen ska ha en tydlig plats i planering och i trafikmiljö

Cyklingsutredning har i dag överlämnat sitt betänkande till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. I sitt betänkande, Ökad och säkrare cykling - en översyn av regler ur ett cyklingsperspektiv (SOU 2012:70), har Cyklingsutredningen (N 2010:08) analyserat regler inom fyra områden i syfte att öka cyklingen och göra den säkrare. Delområdena som setts över är: planering, cykelparkering, cykling och kollektivtrafiken samt trafiklagstiftningen. Översynen har resulterat i ett antal förslag.

Hela utreningen finns att ladda ner här: http://www.regeringen.se/sb/d/16554/a/202746
 


JOHAN ERLANDSSON 2013-03-07        #22050
Cykelutredningen har som bekant fått en del kritik, och idag kom nog den skarpaste hittills:

Trots att myndigheterna pekat på investeringsbehov i storleksordningen nio miljarder kronor för att åstadkomma säkra sammanhängande cykelvägar mellan närliggande tätorter föreslår utredaren endast en miljard, dessutom utan motivering, där är ett grundproblem i betänkandet, menar Sveriges fyra tyngsta cykelorganisationer, Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet och Trampkraft samt Naturskyddsföreningen i sitt gemensamma remissvar.

http://news.cision.com/se/svensk-cykling/r/cyklingsutredningen-far-underkant--investeringsbehovetunderskattas-grovt,c9381153

ERIK SANDBLOM 2013-03-07        #22051
Jag håller med. Det verkar saknas en vilja att bygga cykelbanor mellan tätorter. T ex Mölnlycke-Landvetter, sex kilometer. Tar 20-25 minuter med cykel, men ungefär halva vägen går på en 70-väg utan cykelbana eller bred väggren. Det borde inte vara några problem att cykelanpassa, för motorvägen går parallellt och tar den tunga trafiken.

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-08        #22066
Och idag får utredaren pris av Svensk cykling! Är inte det konstigt, efter den sågningen?

EJ LäNGRE MEDLEM 2013-03-08        #22069
Boris följer Stockholms exempel och lanserar en egen cykelmiljard - fast i pund ...

Boris unveils billion pound plan to civilise London


JOHAN ERLANDSSON 2013-03-13        #22082
Jag snabbläser utredningen nu inför Cykelkonferensen, främst ur ett lastcykel- och velomobilperspektiv. Som många andra konstaterat så är det en omfattande utredning, så det gäller att leta i materialet. 

Jag börjar med att söka på "lastcykel", "lastcyklar", "lådcykel", "lådcyklar", "liggcykel", "liggcyklar", "velomobil" och "velomobiler". "Lådcyklar" är med en gång, "liggcyklar" är med tre gånger. Väldigt lite tycker jag i en rapport på nästan 600 sidor utan bilagor, det ger onda aningar.

Inledningsvis ser det ändå rätt bra ut tycker jag, när läget inom cykelutvecklingen beskrivs:

"Även cykeln som fordon kan variera: vardagscyklar, racercyklar, s.k. stadscyklar, elcyklar, barncyklar, lådcyklar, cyklar med tillkopplade kärror och tandemcyklar samt liggcyklar är några exempel. De kan ha olika mått och vara utformade för olika hastigheter och syften. Cykeln som fordon har genomgått en stor utveckling.  De flesta cyklar som säljs är utrustade med växlar. Både liggcyklar och elcyklar börjar bli allt vanligare. Det gäller också cyklar som är försedda med transportkärror eller cyklar med fler än två hjul."

Inom området cykling och trafikregler läggs bland annat detta förslag:

"Cyklar ska få föras på en körbana även om det finns en cykelbana, om särskild försiktighet iakttas och det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd och cykeln har fler än två hjul eller är utrustad med cykelkärra eller sidovagn. Skälet till den föreslagna ändringen är att underlätta framkomligheten för cyklister då cykelbanor ofta inte är dimensionerande för denna typ av fordon. I övrigt har jag inte funnit skäl att utvidga möjligheterna att cykla på körbanan. Inte heller har jag funnit skäl att utöka möjligheterna för cyklister att färdas i bredd."

Även om det är bra att cykling på körbana ska tillåtas, så tycker jag det verkar som att utredaren inte har skaffat sig tillräcklig koll på vare sig cykeltyper eller cykelbeteenden. Det är ofta de snabbaste cyklister som vill köra i körbanan, och med denna skrivning så får de fortfarande inte lov att köra där.

Bredden på en cykel är summan av den fysiska bredden och vingelmånen. Med fler än två hjul på cykeln ökar den fysiska bredden, men vingelmånen försvinner i princip. Och går man upp från tre till fyra hjul så kan bredden minska ganska mycket till tack vare den ökade stabiliteten.

Kör man barn i sin lastcykel (och även annars) så är det självklart att man vill kunna utnyttja cykelbanan och inte behöva ge sig ut bland bilarna. Men den här skrivningen så är jag rädd att det kan tolkas som att om man har en lastcykel så får man finna sig i att ge sig ut i körbanan. Jag tycker att det istället ska ställas högre krav på cykelbanan, till exempel att den ska vara anpassad för cyklar med en totalbredd (fysisk bredd plus vingelmån) på 90 cm.

Även att de snabba cyklisterna ska också såklart oftare kunna nyttja cykelbanan genom större kurvradier och genare dragningar.

Detta har även tagits upp av VTI:

"VTI håller inte med om slutsatsen att det främst är bredare cyklar eller cyklar utrustade med cykelkärra eller sidovagn som har stort behov av att färdas på körbanan. Det finns heller inte, som vi ser det, tillräckligt underlag för att det skulle ha någon större betydelse för cyklisters framkomlighet och säkerhet. Istället borde det vara fordonens hastighet som bestämmer separeringen, dvs. snabba cyklister borde tillåtas att använda körbanan."

Jag kan inte hitta någonting om förbättrade parkeringsmöjligheter för lastcyklar (eller velomobiler, som inte alls finns med i rapporten). Det är bara parkering vid kollektivtrafiknoder som verkar tas upp överhuvudtaget.

När det gäller väghållning finns dock ett intressant förslag, som jag tolkar som att det ska bli olagligt för en kommun att inte hålla cykelbanan i gott skick:

"Regeringen bör ge Transportstyrelsen i uppdrag att, i samråd med Trafikverket, SKL och Riksförbundet Enskilda Vägar (REV) samt andra aktörer som berörs, ur trafiksäkerhetssynpunkt analysera behovet av en utvidgning av vägsäkerhetslagens (2010:1362) tillämpningsområde till cykelinfrastrukturen, i första hand till cykelvägar och i andra hand till alla vägar och gator som ingår i en i uppdraget utpekad cykelinfrastruktur. Uppdraget bör även innefatta en analys av vad en sådan utvidgning skulle innebära i kostnader för de olika väghållarna. Bakgrunden till mitt förslag i denna del är att det inom senare tids forskning framkommit att en stor del av de cykelolyckor som inträffar är singelolyckor och dessa kan främst kopplas till drift och underhåll av cykelvägar och det är tänkbart att en utvidgning av vägsäkerhetslagen skulle kunna bidra till ett minskat antal olyckor."

Ett område som jag saknar helt och hållet är möjligheterna att kunna få sin cykel via arbetsplatsen, på samma sätt som det är förmånligare att få sin bil via arbetsplatsen. Detta område är snårigt och borde varit ett självklart uppdrag för cykelutredningen. Direktivet som gav utredaren möjlighet att ta med detta om han hade önskat.

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-14        #22089
Jag har nu fått höra att det var en avgränsning från regeringen från början att inte utreda skatteregler i Cykelutredningen, det är därför inte förmåns-/tjänstecykel tas upp.

UNO HANSSON 2013-03-20        #22120
Detta är möjligtvis lite OT inom just den här diskussionen. Men det handlar ju om att förenkla användning, reparation, transport och hantering av cyklar. Jag hittade det på Kickstarter för en liten stund sedan.

http://www.kickstarter.com/projects/486778887/hubdock-quick-release-rear-wheel?ref=category

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-23        #22271

I dagens DN uppmärksammas den gigantiska samhällsnyttan som det finns potential till om man väljer att satsa på en upprustning av cykelstråken i Stockholmsområdet. Kontrasten till regeringens så kallade "cykelutredning" är slående...


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3213 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik