Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

Cykelautomaten packar cyklarna tätt

ERIK SANDBLOM 2007-12-05        #3869

För att nå klimatmålen måste vi minska på transporterna, och ett sätt att göra det är att förtäta stadsbebyggelsen. Något som går på tvärs mot det är stora parkeringsytor, för både privatbilar och cyklar. Om jag tar bilen och handlar är det ungefär som att ta med mig ett helt kontorsrum 4x2m ner på stan, för så mycket plats tar en bil. Tar jag cykeln är det som att ta med mig klädbyrån. Om man besöker järnvägstationerna i Linköping, Malmö eller Köpenhamn så ser man att även cyklar kan ta upp stor plats.

Om jag däremot åker kollektivt så tar jag ingen parkeringsplats alls. När jag är framme så körs nämligen spårvagnen automatiskt vidare och producerar resor för andra.

Kan man lösa parkeringsproblemet så finns det gott om parkeringshus och -ytor som kan bli bostäder, kontor och butiker. Eniros flygbilder visar tydligt hur mycket plats parkeringen tar. Kolla på ditt lokala Ikea eller en större flygplats t ex. Hur mycket plats tar parkeringen, och hur mycket plats tar själva varuhuset/terminalen?

Det finns folk som har klurat på detta, och uppfunnit en cykelautomat som packar cyklarna fyra gånger tätare än en vanlig cykelparkering. Vid knutpunkter där många cyklar samlas kan det innebära en vinst även för de enskilda cyklisterna, eftersom man slipper parkera sin cykel hundratals meter från ingången. Dessutom slipper man oroa sig för stöld, åverkan eller att man helt enkelt glömt var man lämnade cykeln!

Även bilar kan packas tätare, som kundvagnar i mataffären ungefär, har man resonerat på Massachusetts Institute of Technology, MIT. De tänker sig att vid tunnelbanan eller pendeltågstationen anlägger man p-plats för små elektriska bilar som fälls ihop och laddas när de inte används. Upp till åtta fällbara bilar får plats i en vanlig p-ruta. Effekten förstärks av att kunderna tar första lediga bil. Det innebär att det är färre bilar totalt som måste stå parkerade, eftersom någon kanske tar "min" bil innan jag har handlat klart, och jag när jag är klar tar jag en bil som någon annan nyss kom i.

De fällbara bilarna läste jag om på Bengt Axmachers blogg och han fick det av Ny Teknik.



ERIK SANDBLOM 2007-12-05        #3870
Ur det här perspektivet vill jag applådera beslutet att även miljöbilar ska betala trängselskatt från 2009. Miljöbilar bidrar precis lika mycket till trängseln som andra bilar. Trängselavgift även för nya miljöbilar Miljöbilar drar ner trängselskatt-inkomster

JOHAN ERLANDSSON 2007-12-05        #3871
Till ditt förtret så har även bilförespråkare lösningar för att få undan parkerade bilar från gatorna: p-hus under jord.

ERIK SANDBLOM 2007-12-05        #3873
Nja det vill jag inte riktigt hålla med om. Ytan under jorden kunde använts till butiker eller annat. Sergels Torg till exempel. Tänk om man hade parkering där, istället för butiker.

ERIK SANDBLOM 2007-12-05        #3891

Det finns en liten rörelse som ockuperar p-rutor för att visa att ytan kan användas till annat. Googlar man på begreppet "PARK(ing)" så får man några amerikanska träffar, men man har gjort samma sak i Italien och Frankrike.

http://www.rebargroup.org/projects/parking/

ERIK SANDBLOM 2007-12-05        #3892
Jag skulle nämnt också i artikeln ovan att 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning. Det finns alltså en stor potential för transportsystemet tåg + cykel. Det är där cykelautomaten kommer in. Om man tar cykelparkeringen i Lund och skalar upp den för en stad som Göteborg så förstår man att det krävs gigantiska cykelparkeringar om cykel + tåg skulle bli tillnärmelsevis lika poppis i Göteborg som i Lund.

http://rosnix.net/~per/politik/lund

JONAS KARLSSON 2007-12-06        #3908
Dom flesta affärer vill nog ligga i gatuplanet. Vill man bygga butiker under jord så finns det inget som hindrar att man bygger flera våningar under jord och t ex lägger ett parkeringshus under plattan på Sergels torg. Det enda kruxet med parkeringshus under jord är nog att dom är ganska dyra att bygga. Kan man förmå så många som möjligt att åka kollektivt eller cykla i stället så minskar man behovet av dyra underjordiska parkeringsgarage.

ERIK SANDBLOM 2007-12-06        #3909
Många köpcenter har ett källarplan med butiker, och källarplan i centrum är ändå mer attraktivt än gatuplan långt bort. Sen kan man alltid bygga parkeringsgarage ännu längre ner, men dessa kan återigen användas till annat. På Manhattan bygger man på höjden, men ändå är Manhattan en av världens minst biltäta områden. Jag har iofs inte siffrorna men jag tror det är ganska låg biltäthet.

ERIK SANDBLOM 2007-12-06        #3910
En annan sak jag vill ta upp är vad som händer om billiga elbilar slår igenom. Dagens bensinbilar kostar runt en krona per kilometer i drivmedel, varav hälften är energiskatt, koldioxidskatt och moms. Men när det gäller elbilar talar man om en driftkostnad på 20 öre per kilometer, det vill säga en femtedel. Vad händer om kollektivtrafiken fortsätter att kosta som idag, men kostnaden för att köra bilar minskar med 80%? Jo, det kommer många fler bilar på vägarna vilket kommer öka pressen att bygga ut motorvägar och parkeringar. Det medför ökat buller och en ökad Ikea-fiering där varje kvadratmeter butiks- och kontorsyta kräver en kvadratmeter parkering. Stadscentra kommer antingen raseras och asfalteras eller lakas ur, eller kanske båda. För att behålla dagens balans krävs det att beskattningen flyttas från drivmedel till parkeringsavgifter och trängselavgifter. Om en person idag kör 10km enkel resa till köpcentrat och handlar i två timmar så kostar bensinen ungefär 20kr och parkeringen kanske nånstans mellan 0 och 20 kr. I framtiden får det förhållandet ändras så att elen kostar 4kr medan parkeringen kostar 20-40kr. Alternativt att man betalar en trängselskatt på 20kr och parkeringen fortsätter att kosta 0-20kr. Samtidigt får man bygga ut kollektivtrafik, cykelbanor och cykelparkering, och kanske införa en graderad och utvidgad trängselskatt så att det kostar 10kr att köra till även externa köpcenter. Vad tror ni andra? Kommer allmänheten acceptera att priset för man får betala för elbilar är att införa trängselskatt i städerna?

JONAS KARLSSON 2007-12-06        #3911
Fördelen med att ta ut trängselavgifter i stället för drivmedelsskatter är nog att man kan beskatta den trängselskapande bilismen i städerna hårt men utan att folk i glesbygd drabbas. När man höjer bensinskatterna så drabbar det tyvärr glesbygden hårdast eftersom kollektivtrafik ofta inte är något alternativ för dem medan dom som åker och trängs i Stockholms innerstad inte drabbas särskilt hårt så att ta ut mera trängselskatter och i stället minska beskattningen på drivmedlet kan vara en vettig väg att gå.

ERIK SANDBLOM 2007-12-06        #3913
Det blir knappast någon sänkning av skatten på fossila bränslen. Däremot kan landsbygden få billigare transporter om de byter till effektiva, små elbilar, och om de bygger lokal elproduktion till bilarna.

ERIK PIHL 2007-12-10        #3939
Att bygga "cykelgarage" är en väldigt bra fråga att ta upp lokalt, för att främja miljövänliga transporter. Förutom att det sparar plats så är det säkrare för cyklisten. Jag skulle aldrig parkera min cykel på centralen över en helg, men med ett billigt underjordiskt cykelgarage så är det en helt annan sak! En annan bra åtgärd vore regntak och stänkskydd för cykelbanor. Så slipper kollektivtrafiken bli knökfull så fort det regnar och alla som cyklar i bra väder lämnar cykeln hemma. Enkelt, billigt och utan större miljöpåverkan (kanske t o m positivt då cyklarna mår bättre torra). Lösningen på elbilsproblematik (dyr bil, billig i drift): 1. Trängselskatt (som tidigare nämnt) 2. Att folk går med i bilpooler e dyl istället. Själva bilen är ju dyr även om elen är billig. I en pool kan du betala bara för den tid du använder bilen och betalar då för både bil och bränsle. Bättre än att alla gör jätteinvesteringar i dyra bilar, och sedan upptäcker att det, efter att investeringen väl är gjord, är nästan gratis att åka bil.

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-29        #4300
I London planeras nu för underjordsparkeringar för cyklar. Medlemskap krävs, och det ska finnas låsanordning, dusch, kaffe och cykelverktyg på de bemannade parkeringarna. Den första stationen ska stå klar i mars, inititivtagarna hoppas på fler stationer i framtiden.

http://www.velorution.biz/?p=1411

ERIK SANDBLOM 2012-07-15        #21008

Amsterdam is investigating rooftop bike parks - Fietsberaad
This would make use of an automated system whose costs are estimated to be at most 4000 euro per rooftop space.

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen