Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Bangalores IT-snubbar cyklar till jobbet

ERIK SANDBLOM 2007-12-13        #3965

En programmerare kan lika gärna sitta i Indien som i Kista, och it-staden framför andra i Indien har blivit Bangalore. Den snabba välståndsökningen har gett 1000 nya bilar varje dag på Bangalores vägar. Vägbyggandet släpar efter och järnvägsinvesteringarna i Indien släpar efter ännu mer.

It-klassen är miljömedveten, hälsomedveten, jobbar tolvtimmarsdagar och är dessutom stillasittande. Det har gjort att man har upptäckt den "mobila motionscykeln" som ett bra sätt att få motion och minska sina utsläpp.

I en artikel i BBC intervjuas flera nybakade cyklister, varav två har femton kilometer till jobbet. Det innebär ungefär 40-60 minuters cykling enkel väg. Medeltemperaturen i Bangalore pendlar mellan 15 grader i januari till 34 grader i april. Det handlar mycket om dusch, klädombyte och snabbdusch med hjälp av tvättsvamp och handfat.

En intresseorganisation har bildats, Go Cycle. Go Cycle noterar att det är väldigt många som cyklar i Bangalore, varav de flesta fattiga. Trafikplanerarna jobbar därför inte med cykelbanor, utan med planskilda korsningar som ser till att bilarna kan köra fort och mycket. I ett debattinlägg skriver Go Cycle:

"Cykling är det mest miljövänliga transportslaget i världen, men vi i Indien sitter fortfarande fast i utvecklingsland-syndromet. Istället för att uppmuntra cyklisterna, så avskräcker vi dem aktivt."

Bilden visar delstatsparlamentet i Bangalore.

BBC: Indias techies take to cycling
Bums on the Saddle
Blogg från en cykelbutik i Bangalore
Citizen Journalist - The pleasures of cycling to work
med tips och råd för indier vill börja cykla
BikesZone - Cycling Forum
- diskutera med cyklister i Bangalore!

Wikipedia om Bangalore



ERIK SANDBLOM 2008-07-16        #6302
Cyklingen sägs öka i Namibia på grund av dieselpriset och av hälsoskäl. Inga siffror ges i artikeln. Namibia: Multitudes Switch to Bicycles

ERIK SANDBLOM 2008-09-04        #7026
Mexico City hoppar på cykeltåget Borgmästaren i Mexico City cyklar till jobbet en gång i månaden och har beordrat hans närmaste att göra likadant. Första måndagen i månaden måste man cykla, om man vill ha kvar jobbet. På söndagar stängs stora trafikleder för bilar och öppnas upp för tiotusentals cyklister och fotgängare. Förebilden är Guadalajara där 100 000 människor cyklar på söndagar, när bilarna portas. Det bor fem miljoner människor i Guadalajara. Det ska byggas 300km cykelbanor, och Världsbanken har gett ett bidrag på hundra tusen US-dollar för att upprätta en cykelplan. Till år 2012 vill man att fem procent av befolkningen ska göra en del av sina resor med cykel, mot 0,7% idag. San Diego Union-Tribune: Mexico Citys hopes riding on two wheels

ERIK SANDBLOM 2008-09-25        #7318
Indien: Skolbarn och studenter får gratis cyklar som valfläsk Bicycle makers get a welcome push from polls “With rising income, the better-off rural masses are turning to scooters and motorcycles.” India doesn’t have a cycling culture, says Ludhiana-based Avtar Bhogal, who exports axle hubs to Europe. “In Europe, you can expect a chief executive of a company to ride to office. In India, a politician rides for publicity for one day and the media is all over about it. Then, everyone forgets.”

ERIK SANDBLOM 2009-04-14        #10239
Times of India: Cyclists in city ask for more pedal Activists said dedicated infrastructure for bicycle riders would allow faster short-distance journeys (between one and six km), which might even be more effective than going by car. Added to this are the health benefits of cycling, they added. Ashok Datar of the Environment Social Network said over the last four decades, roads have been overtaken by cars, edging out the humble cyclist. "We have the usual delivery boys and milkmen using bicycles, but there has been a steep decline in the number of people riding bicycles in general. This is because of a lack of dedicated space for bikers, unlike in other cities of the world, he said. "Six percent of the citys population owns bicycles, which is the same as the percentage of motorised vehicle owners. This only shows that there is a need to give environment-friendly modes of transport, such as bicycles, as much importance as is given to others, added Datar.

ERIK SANDBLOM 2010-01-26        #13616
Streetsblog: Delhi Turns to Bike Lanes to Tame World’s Most Dangerous Traffic
Styret i Delhi lovar att alla stora gator ska få cykelbana!

Now, pedal your way across Delhi

All major city roads to have separate cycle lanes; cyclists jubilant


Streetsblog: Update From Delhi: Separated Bike Lanes Far From Guaranteed


ERIK SANDBLOM 2010-11-09        #16131

Mid Day: Making Mumbai bicycle friendly

Two Swedish students believe the two-wheeler could be the solution to city's travel woes.

"While looking at the possibility of setting up a bicycle network in the city, our main targets will be commuters travelling short distances (up to 5 km) to their workplaces or educational institutions" said Berjstrom.


Mid Day: Can Mumbai cycle like London?

Swedish students are in Mumbai on a two-month project to explore the possibility of making this city more bicycle-friendly. A dedicated bicycle lane at the Bandra Kurla Complex (BKC) is mooted. The city can take a leaf out of London where the bicycle project has taken off.

In theory, Kulveer Ranger cannot see why cycling should not be as popular in Mumbai or any other Indian city as it is London where, "safety is our top priority".  

"My (maternal) grandmother (Jaswant Kaur Sahni) used to cycle in her village in the Punjab in the days before partition," he says, implying if she could it then, others can today.

In the London Cycle Hire Scheme, Kulveer, a dashing "British born and bred" Sikh, has had a key role to play as "transport advisor" more formally, Director for Transport Policy to Boris Johnson, the Mayor of London.

When it came to ordering the specially made bikes from a firm in Canada, it was Kulveer who was sent to conduct the crucial negotiations.

When it is pointed out to Kulveer that back in India, cyclists and thundering lorries and recklessly driven cars simply won't be able to co-exist, he argues that the country will have to rethink its transport policy.

India cannot go on pouring more and more cars into already congested streets.


ERIK SANDBLOM 2013-03-03        #22028
Better by bici. The Economist
Following in the tyre-tracks of Bogotá and Mexico City, the regional pioneers, the latest capital to boost the bike is Buenos Aires. In January, while sitting on one of the city’s bright-yellow public bicycles the mayor, Mauricio Macri, announced the completion of the 100th kilometre (62nd mile) of protected bike lanes. Launched barely two years ago, the city’s Mejor en Bici (Better by Bike) scheme has also involved interest-free loans to promote cycle-buying, as well as the lanes and 1,000 free public bikes at 28 stations.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik