Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Företagande   

Alla har rätt till en snygg fasad!

PETRA DALIN 2008-01-28        #4284
Alla företag med självaktning har idag en miljöpolicy. I den kan man exempelvis skriva om hur viktigt det är att spara på jordens resurser och att man verkligen vill bidra till att skapa en bättre värld för våra barn och barnbarn. Ekologi har blivit den stora ledstjärnan som lyser upp många miljödokumentet. Fasaden är viktig. Liksom pengar. Ibland blir det tydligen svårt att välja. På ica.se kan man ta del av ICAs Kvalitets- och miljöpolicy som uppvisar en tidsenlig ekologisk medvetenhet och under rubriken klimatansvar står att läsa att man på ICA beslutat att enbart utvalda varor (exempelvis frukter som är känsliga och grönsaker) får transporteras med flyg. Om undantag ska göras, är det ICAs ledning som ska besluta om detta. http://www.ica.se/file_archive/pdf/kvalitets_miljopolicy_sv_juni07.pdf Detta är jättebra! Nu till något som jag inte tycker är jättebra. På ica.se kan man också hitta upplysningen att den som har ICA-kort kan få 500 kronor rabatt hos två reseföretag (som definitivt erbjuder resor med flyg). Jag fick helt enkelt inte ihop detta med de fina intentionerna i ICAs Kvalitets- och miljöpolicy, varför jag skickade några frågor till ICA per mail. Utdrag ur mitt mail till ICA: Gäller policyn ovan bara de egna produkterna och i så fall varför? Om svaret är ja, ekar ICAs miljöpolicy ihåligt. Alla varor och tjänster som ICA bidrar till, bör väl vara underordnade en och samma policy eller åtminstone inte stå i direkt konflikt med varandra? Uppenbarligen är man från ICAs sida helt medveten om flygets skadliga effekter på miljön. Varför inte stå upp för ert miljöengagemang ”på riktigt” och uttryckligen säga att vi bidrar bara med rabatt på den typen av resor (exempelvis med tåg) som kan sägas vara ett miljövänligt alternativ. (Sändes 20 januari 2008) Dagen efter att jag skickat mitt mail till ICA, fick jag ett svar från en anställd att hon vidarebefordrat innehållet till ICAs miljöchef. Jag har ännu inte fått något svar, men jag är vid gott mod. ICA skriver nämligen i sin Kvalitets- och miljöpolicy att de tar tillvara på kundernas åsikter för att ICA så ska kunna utveckla sin verksamhet. Blipp!



OVE GARPEMAN 2008-01-29        #4287
Även på denna siten görs det reklam för Nissan Pathfinder/Patrol m.m., alltså deras enorma SUVar/jeepar och dessa är ju rena miljöbovarna.

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-29        #4290
Mycket bra initiativ Petra, det ska bli kul att höra hur de resonerar! Jag har själv tänkt liknande saker då jag varit på besök hos min Bingolottotittande mamma och tvingats se en stund av detta fruktansvärda program. Där varvades inslag med hur man blir en miljökämpe genom att vinna en kolsyremaskin så man slipper köpa kolsyrat vatten och läsk, med utlottning av effektstinna bilar och flygresor. Är inte detta tragiskt om något? Ove, tack för att du uppmärksammade detta! En del av annonserna på Ecoprofile är så kallade Googleannonser. De söker av innehållet på sidan och försöker leverera annonser som matchar. Eftersom Google ännu inte kan tolka tongångarna i texten så blir det SUV-annonser och Thailandsresor när de sakerna kommer upp i diskussionen... Det finns dock möjlighet att spärra bort annonser man inte vill ha. Alltid svårt med gränsdragningar, men den som hittar en annons som inte verkar passa in på Ecoprofile får gärna skicka ett meddelande till mig så spärrar jag bort den. Jag har gjort en koll nu och spärrat ett antal annonser, det tar dock några timmar innan de försvinner. Om någon vill diskutera huruvida det överhuvudtaget bör finnas annonser på den här sajten så finns det en tråd för det, se nedan.

http://www.ecoprofile.se/91_145_Annonser_i_diskussionsforumen.htm

ERIC JANSSON 2008-02-06        #4377
Det är nog dessvärre ganska vanligt att man anstränger sig för att saker skall se bättre ut än vad de i själva verket är. En som skriver mycket klokt om detta och mycket annat är Mats Alvesson. Hans bok Tomhetens triumf kan rekommenderas för den som vill sätta sig in i mekanismerna bakom bland annat företag och skolors försök att skaffa sig en snygg fasad. I ett kapitel kritiserar han också dagens överkonsumtion (som inte leder till att vi blir ett dugg lyckligare).

http://hd.se/kultur/boken/2006/11/10/mats-alvesson-tomhetens-triumf/

Logga in för att svara


Produkter

Miljökonsult (1)
Böcker (2)
Återanvändande/upcycling (1)
Magasin (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3204 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik