Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

BusinessWeek: Snabbare att förtäta städer än att byta bilpark

ERIK SANDBLOM 2008-02-13        #4441




BusinessWeek skriver nyligen om förtätning av städer som ett alternativ till att göra miljövänligare bilar. För att miljövänligare bilar ska göra en skillnad i stor skala krävs att större delen av bilparken byts ut. Och då får man snabbare resultat genom att se till att ny bebyggelse blir tillgänglig för gång, cykel och kollektivtrafik.

Artikelförfattaren Alex Steffen menar att det tar sexton år att byta ut 90% av den amerikanska bilparken. Samtidigt tar det många år innan miljövänligare bilar kommer från ritbordet till gatan. Så till 2030 kommer den amerikanska bilparken som helhet inte att vara väsentligt miljövänligare än dagens snåla bilar.

Samtidigt är de flesta städer en kontinuerlig byggarbetsplats. Det byggs alltid nya hus och trafikleder någonstans, vilket innebär att vi hela tiden har bra tillfällen att styra bebyggelsen i mer miljövänlig riktning. Steffen menar att till 2030 så kommer hälften av all bebyggelse i Amerika att byggas om helt oavsett miljöfrågan.

Steffen har uppenbarligen valt årtalet 2030 för att visa att städernas struktur kan bli miljövänlig på drygt 20 år, medans ett byte av bilparken till att bli väsentligt grönare tar längre tid.

Samtidigt ska vi inte glömma att artikeln gäller amerikanska förhållanden. Hemma i Sverige behöver vi inte vänta till 2030. Redan imorgon (torsdag) kan vi byta ut hälften av alla bilresor mot cykelresor. Hälften av alla bilresor är nämligen kortare än fem kilometer.

Cities: A Smart Alternative to Cars

Bilden visar nybyggen på Lindholmen i Göteborg. Området har försetts med stombussar som med tiden ska ersättas med spårvagnar. Det planeras även en gång- och cykelbro som gör att det blir cirka två kilometer till centralstationen. Det blir även en spårvägsbro/tunnel över älven till Stigbergstorget i framtiden. Eller kommer en ny bilbro/biltunnel hinna före?




ERIK SANDBLOM 2008-02-19        #4499




Mer nytänkande från USA! Treehugger Interview: Andy Kunz, New Urbanist

By 1922 we had more than 44,800 miles of electric streetcars running in more than 80 cities with 11.3 billion riders. In addition to this, we had regional and national rail systems stretching many thousands of miles all across the America. Most people lived in walkable cities and didn’t need or own cars.

Andy Kunz vill bygga ett amerikanskt TGV-nät med tillhörande pendeltåg och spårvagnar.


Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik