Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cykel för vardagspendling, cykelvagn och långfärd

HENRIK LUNDQVIST 2008-03-25        #4833

Jag står i valet och kvalet om vilken cykel jag borde välja som skulle kunna vara en bekväm brukscykel som dessutom kan dra en cykelvagn och passa bra för cykelsemestrar. Då vi går i väntans tider och blivit inspirerade av bloggen "ettlivutanbil" så kommer troligtvis ett inköp av en Cougar att genomföras, vilken är en kombinerad lättmanövrerad barnvagn (framhjulen snurrbara), cykelvagn, joggingvagn och t.o.m. skidvagn. (Se t.ex. wild-outdoorlife.se) Jag har dock insett att min kunskap om cykelmärken och tillbehör är relativt begränsad eftersom jag levt med racercyklar sedan bockstyret intåg och inser att det är en djungel av märken, varianter, fabrikat på växlar m.m. därute. Cykelguiden.nu är dock en guldgruva när det kommer till att få förslag för köp av cykel. Dock efterlyser jag lite personliga intryck av cyklar, samt tips på bra återförsäljare. Sommarsemestrar framöver kommer troligtvis att bestå av två cyklar, en cougar och en ytterligare cykelvagn för bagage, lite cykelväskor, ett campingtält med ståhöjd, lite klätterutrustning, samt en del solceller för enklare laddning av t.ex. mobiltelefon- och kamerabatterier. Vad mer vill man ha? Skulle vara bra väder då...

http://ettlivutanbil.wordpress.com/



ELEONORA HORN 2008-03-25        #4834
Vad för cykel som passar är individuellt, tycker jag, och mer en fråga om utformning och proportioner än om särskilt märke vid vanlig användning. En billig, icke-märkescykel kan funka alldeles utmärkt om sadeln kan justeras till rätt längd i förhållande till pedalerna, styret anpassas till just ens egna behov etc. Testa dig fram i cykelaffären, helt enkelt, är mitt tips. Välj modell efter det sätt du kommer att använda cykeln mest - t ex inte mountainbikevarianten om du kör mycket i stadstrafik (tycker jag i alla fall) men däremot kanske om du kör en längre sträcka på landsvägar med höjdskillnader. Shimanos växlar brukar anses vara bra och har funkat för mig, men det kan säkert finnas andra bra också.

MAGNUS BILLBERGER 2008-03-25        #4838
Henrik, jag är övertygad om att ni kommer att ha stor glädje av er Cougar. Vi började skjutsa omkring vår son när han var 7 månader och han åker fortfarande med nu vid 5 års ålder. Vagnen är en av de mest prisvärda prylar vi skaffade. En del av erfarenheterna vi samlat på oss kan vara värda att beakta: Vagnen är visserligen lätt, men den frestar på cykelns bromsar. Jag rekommenderar starkt att du skaffar en cykel med skivbromsar. Även om du bor i en trakt utan backar är många växlar väldigt värdefullt. Dessutom bör ni från början skaffa ett fäste för varje cykel ni kan tänkas dra vagnen med. Vad gäller cykel vill jag varmt rekommendera en Nishiki hybrid 501 (se länk). Lämplig butik för dej är SkiTotal i Svavagallerian. 501:an finns knappas hemma för beskådan, men säkert någon annan Nishiki och butiken brukar vara mycket tillmötesgående.

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=114

ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4865

Cykelvagnen hakas fast i ett beslag på bakaxeln, så det funkar med strängt taget vilken cykel som helst. Snabblåset på räcern kan ersättas med vanlig mutter om det behövs. Kan du fixa stänkskärmar till räcern så har du grundbehovet täckt. Jag tror inte märket spelar så stor roll, men man bör gå till en riktig cykelaffär med egen verkstad, och bara köpa efter man har provcyklat. Då sållar man bort en del dåliga produkter. Många växlar kan nog vara bra, men ett bra alternativ är en sjuväxlad cykel med fotbroms som du ser till att växla ner 10-20% så du kommer upp för backarna. Då kan du inte trampa fortare än ungefär 30 km/h men det kanske inte behövs? Inte till en brukscykel i alla fall. Så får du lågt underhållsbehov. Ska du på längre turer behövs nog utanpåliggande växlar med kedjeförare. Skivbroms är en god idé och jag slår ett slag för Nishiki 601 som är likadan som Magnus tips, fast med hydraulik istället för vajrar. Fördelen är att hydraulik inte fryser på vintern som vajrar kan göra, och tänjs inte som vajrar gör, vilket ger lägre underhåll. Plus att det ska ge lite bättre fingertoppskänsla. Även Nishiki kan/bör växlas ner. Min nya Nishiki 601 (lotterivinst faktist! :-) har 24 växlar, bak 11-30 tänder, fram 48/38/28 tänder, och detta är för högt växlat för kraftiga motlut. Samtidigt använder jag aldrig de högsta växlarna. Kan vara värt att fundera på vilket styre du vill ha. Rakt mtb-styre kan vara lite tröttande för händerna på längre turer. Det är bra att kunna variera. En ordenlig stänklapp är en personlig favorit, det sparar kedjan och håller dig och cykeln renare. Annat personligt tips, bra däck gör enorm skillnad på rullmotståndet. Schwalbe maraton eller liknande är bra. Breda släta däck rullar bättre än smala. Min nya Nishiki har däck från Kenda, de verkar bra. Sen har Crescent/Spectra cykelvagnar också. Troligen billigare och lättare att få tag i. Här är en direktlänk till Cykelguidens köpguide Sen ska vi inte glömma sk xtracycle som är en förlängningssats istället för cykelvagn: Radhusfamiljen som ersätter bil med cyklar Brukscyklarnas återkomst Läs om cykeln på bilden på The goat sucker

http://www.crescent.se/tillbehor/cykelvagnar

DANIEL SKOG 2008-03-27        #4884

Eftersom jag o min sambo befinner oss i samma situation att vi planerar att bli fler men ändå hade tänkt klara oss utan bil känner jag att jag måste göra ett inlägg. Vi har försökt scanna av marknaden efter intressanta alternativ och till slut fastnat för en Nihola-cykel (dvs en cykel av typen Christiania, trehjulig med låda fram). Skälen är flera: - Vi kan ha ungen framför oss och ha lite uppsikt - Det finns fästen för babyskydd - Sedan finns det sittbänk för upp till två ungar med bälte - Lättviktare och lättrampad jämfört med Christiania Nackdelar finns det så klart också, priset är nästan 20 000 SEK och vi kan inte lämna av själva "lådan" på dagis eller dyl som vi skulle ha kunnat med en efterhängd cykelkärra. Köpet är inte gjort än, så det kanske finns tid att omvända oss ;-)

http://www.nihola.info/da/

ERIK SANDBLOM 2008-03-27        #4887

Vill du kunna koppla loss lådan så finns det Triobike som funkar så. Lite pyssel verkar det vara, man måste t ex montera framhjulet efter att man har kopplat loss lådan. Det kan förstås vara praktiskt att kunna koppla på och av lådan, även om man inte gör det varje dag. Cykeln har totalsågats av killen på länken, men samtidigt ska den ha kommit i en omarbetad version sedan dess. Prova innan du köper! Och berätta gärna om dina erfarenheter. Johan har just en Nihola, han kanske kan berätta lite för oss.

http://www.bakfiets-en-meer.nl/2007/10/04/triobike-internet-reviews/

HENRIK LUNDQVIST 2008-03-27        #4888
Ja... jag har tittat på liknande lösningar, men känner att kombikonceptet är så lockande. Dessutom vill jag kunna använda cykeln smidigt utan vagn emellanåt. För det priset får du två Nishiki 501 samt en cougar, så jag tycker priset verkligen var i överkant. Dessutom behöver man väl en barnvagn om man köper en sådan cykel. Då kan man istället köpa biltemas lastvagn och ett tält. Det jag också gillar är att som Magnus skriver, Cougarn räcker i flera år, vilket inte en barnvagn gör. Sedan lockas jag av bälteshållaren av vagnen. Inte för att det var mycket långfärdsskridskor denna vinter så kanske det blir det framöver... samt att man kan vandra med detta. Kanske inte totalt off road men ändå ha händerna fria till föggelkikarn å kameran ;-) Fördel är dock stabiliteten, men frågan är om det inte blir tungcyklat? Har dock inte testat att köra en sådan cykel lastad. Erics tips verkar dock vara lite mer multifunktionell... vad kostar den? Kikade upp det själv... cykelvagn utan extra framhjul för cykel och framhjul till vagnen, dvs bara cykelvagnskoncentet med säten och kapell går på strax över 20000 danska.... huja... Cykel för sig ca 7000 och vagnen drygt 9000 DKK

HENRIK RåDMARK 2008-03-27        #4889
Det finns förstås inte en enda modell som passar allas behov och smak. Men här är några punkter som är värda att tänka på när man väljer cykel. * Ramen. Den är cykelns stomme inte bara konstruktionsmässigt utan också funktionsmässigt. Den ger cykeln dess karaktär, även om den går att påverka till en del med olika inställningar/längder/modeller på styre, styrstam och sadel. Jag är ingen ram- eller för den delen cykelexpert, men jag har använt en del olika varianter och vet att även om skillnaderna kan tyckas små vid en kortare provcykling blir det stora efter många timmar i sadeln. Min fru säger tex att hennes Nishiki-hybrid "hoppar". Eftersom jag själv haft motsvarande modell förstår jag vad hon menar. Den känns inte helt stadig och "lugn" mot vägen, vilket beror dels på ramgeometrin (en kort ram som ska ge en "snabb" racerkänsla), dels på rammaterialet, aluminium. Aluminium är stumt jämfört med stål. Det gör att ramen i princip förmedlar varje ojämnhet upp till cyklisten. Eftersom gaffeln (som inte är av aluminium) är rak dämpar inte heller den ojämnheter som en lätt svängd gaffel. Varje ojämnhet går direkt upp i händerna och armarna. Med det sagt vill jag också säga att Nishiki-hybriderna är ruskigt roliga att köra - och snabba (="lättrampade"). Rätt ramstorlek avgörs främst av längden faktiskt, eftersom höjden alltid går att justera genom att höja och sänka sadeln. En för lång cykel blir svår att styra och frestar på ryggen. (En för lång cykel är förmodligen också för hög så att du inte kan stå över den med båda fötterna i marken.) En för kort cykel blir "nervös" och kan ge en för framåtlutad position - för mycket vikt på händerna => hand- och axelproblem. * Styret. Ett rakt styre är bra i skogen eller för kortare turer. Om du ska sitta längre på cykeln behöver du förmodligen kunna variera handposition för att inte få ont i händer och nacke. På min Nishiki-hybrid hade jag korta så kallade barends. Det räckte gott. Fast bockstyre är strået vassare eftersom det erbjuder ännu fler positioner och också gör att du kan variera din ställning på cykeln mer. Det finns fler varianter - min huvudpoäng är att ett rakt styre förmodligen inte är idealiskt för långa cykelturer. * Växelsystem. Om du inte gillar att meka, sats på ett Rohloff-nav. Det har alla växlar inbyggda i navet och har ett stort omfång vilket torde räcka även om du ska dra släp. Shimano har också inkapslade växlar, men omfånget hos dem är förmodligen för litet för att det ska vara praktiskt användbart med cykelvagn. * Bromsar. Skivbromsar - absolut. I synnerhet med cykelvagn. Fälgbromsar har inte bara sämre bromsförmåga, de sliter också på fälgen och fungerar väldigt olika beroende på väder. Kan bli lite mekigt att få plats med cykelväskor, men det finns säkert bra lösningar för det också. * Hjul. Om du ska lasta mycket och dra tungt, se till att hjulen är byggda för det. En kraftig fälg och många ekrar (36) rekommenderas. Det var mycket teori det där. Och det finns förstås ännu mer ... :) Ett enklare svar är: prova en massa olika hojar! Nishikis hybrider, som rekommenderas av många här, tycker jag är ett jättebra val - trots aluminiumram. Man får mycket för pengarna - och hojjarna håller bra kvalitet. Intressant också med Nihola - men kanske inte för långa semesterturer. Eller har ni som använder den kört långa turer? Hur är den till sånt? Triobike måste jag också kolla in! Tjing!

HENRIK LUNDQVIST 2008-03-27        #4890
Ja... hittade länken till NordicCab i den andra cykeltråden...hrrmmff http://www.nordiccab.se Någon som testat den. Den är lite billigare än Cougar och har även hundkit. Fast då måste jag ju köpa hund också så det blir lite dyrare ;-) Ser att den säljs i Karlstad, jag som just var där...

ROBERT ENGLISH 2008-03-28        #4912
Har just köpt en NordicCab och är jättenöjd! Materialet är förtroendeingivande (gillar plastbaljan vilket gör att den dubblar som transportkärra då barnen blir för stora, de växer fort) och allt kan bytas med enkla men förtroendeingivande snabbfästen. Fick med joggingvagn, skidor, sele , dvs rubbet för 5300 kr vilket är betydligt billigare än Cougar. Cougar kan dock vara en bättre barnvagn. Nordic har ett litet hjul på cykeldelen fram som gör att den går att koppla loss och använda som barnvagn (2 på Cougar). Joggingkonceptet verkar bra men gör att barnvagnen blir lite bånglig (har en vanlig joggingvagn också som använts otroligt mycket, dock inte för att jogga) och blir då längre än normala barnvagnar. Skidorna har jag inte kunnat prova då vi haft den varmaste vintern på 250 år men räknar med att ta med det till fjällen nästa år.

HENRIK LUNDQVIST 2008-03-28        #4914
Oaa... 5300. Det var billigt. Åretruntmodellen kostar 7300 nu, och man vill ju ha barnsätet och liggpåsen, samt överdraget... då är man uppe i 9000 SEK

ROBERT ENGLISH 2008-03-28        #4916
Liggpåse ingår inte i 5300 kr, ej heller det speciella spädbarnsinsatsen (upp till 9 kg) utan endast en soffa med rejäla bälten för två barn (har du ett barn så sätts det i mitten). Tror att spädbarnsinsatsen kostar 750-900 kr (kolla in länken) och liggpåse köpes på närmaste barnaffär för ungefär samma pengar. Vi har provkört i hällregn och den enda som blev våt var jag!

www.nordiccab.se

MAGNUS BILLBERGER 2008-03-28        #4926
Henrik, fundera gärna lite till innan du bestämmer dej för spädbarnsinsats och liggpåse. Vår som började åka i Cougarn när han var 7 månader och då bylsade vi helt enkelt upp honom med några filtar. Till vintern satte vi in en fårskinnsfäll och sedan hade vi många fina skridskoturer tillsammans. Vår dotter är snart 6 månader och liksom sonen har vi henne hittills i en liggvagn. När dom är så små kör man helst omkring med dem ganska försiktigt - cykel är inte riktigt att rekommendera. Vi satsade på en begagnad liggvagn för den första tiden.

MAGNUS BILLBERGER 2008-03-31        #4958
Låt mej sprida några leenden...

http://www.youtube.com/watch?v=45ZquJIolvY

http://video.google.de/videoplay?docid=-2838389143134914387

ANDERS LöVGREN 2008-04-03        #4988
För dem som skall ha barn och kanske mer än ett kan jag rekommendera en lådcykel. Vi har en Christianiabike, två mindre barn, och har kört med den i ca 1,5 år. Mycket användbar till och från dagis, behöver inte plocka av leriga skor, gallonisar och annat klegg innan man spänner fast barnen i bilen. Personligen tycker jag det inte är någon alls komfort med bil till och från dagis. Behöver man handla på vägen hem med barnen får man plats med två rejält fyllda papperskassar också. Har även kört hem med julgran och ett barn eller kanske det var båda, minns inte riktigt. För att kunna cykla vidare till jobbet med en lättare cykel är det bara att hålla ena handen på styret till lådcykel och andra på din racercykel eller vad det nu kan vara. Själv har jag inte testat några andra lådcyklar men det som är trevligt med Christianiabike är det "enkla" och rejäla utrymmet. Inga skålformade säten eller svängda lådor. Raka, rektangulära utrymmen vilket gör att det går bra att stuva mycket. Lådan är gjord av marinplywood, så det är enkelt att modifiera eller byta ut själv. Dessutom är många växlar att rekommendera. Det kan lätt bli 160kg att förflytta.

MAGNUS BILLBERGER 2008-04-04        #4989

Ja, det där med vikten skapar alltid lite bekymmer. Särskilt om det dyker upp backar titt som tätt som här i Falun. Det borde gå väldigt bra att utrusta christianiacykeln med en elektrisk hjälpmotor som bionx.

http://www.greenspeed.us/bionx_motor_bike_kit.htm

ERIK SANDBLOM 2008-04-04        #5003
Sen finns Schlumpf Drive som Johan berättade om tidigare. Den dubblerar det befintliga växelsystemet. Lätt i uppförsbackarna med Schlumpf mountain-drive

ERIK SANDBLOM 2008-04-15        #5116

Här är en maratontråd om cykelbarnvagnar. Och en bild som visar att man kan koppla en barnvagn till en räcercykel.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/772746

MARCUS LINNéR 2008-05-19        #5451

Underbart!

http://www.carryfreedom.com/bamboo.html

ANDERS TVäRåNA 2008-06-11        #5807
Fina kärror. Vill man klara sig bra med barn utan bil tycker jag ändå ingen kärra är bäst. Snart tvåårig dotter har alltid burits i olika selar och sjalar. Sök på bärsjal eller "manduca" Suveränt praktiskt på tåg, i skogen och i affärer samt att man får en mycket mysig och nära kontakt med sitt barn. I bland känner man sig lite udda, men vad är det egentligen för idé att transportera barn en meter framför (eller bakom) sig i en låda? Trots dessa ord vore det nog bra med en cykelkärra att köra till och från mataffären med. Jag kan skaffa bra bambu och har en trevlig snickarverkstad så vi kan väl köra ett byggprojekt Lunken!

HENRIK LUNDQVIST 2008-06-12        #5816
Sjalar är lysande, fast jobbigt om man skall cykla eller springa. Men din poäng är lysande Anders. Dom är duktiga på de i Anderna... Jag är på ang byggprojektet. Själv flyttar jag ifrån en snickarverkstad nu, så det vore klart önskvärt. Har du tid över att dela ut också? ;-)

CONNY HERTZBERG 2008-06-23        #5954

En flakcykel för transport av barn och annat behöver inte längre betyda ett danskt dyrt alternativt som Christianiabike eller ännu värre Nihola. Kolla www.trampa.nu

http://www.trampa.nu

ERIK SANDBLOM 2008-07-25        #6468
Anton Steen skrev:
Erik, jag är på gång att köpa ny cykel. Jag kommer att bo ca 11 km från mitt jobb och räknar med att cykla så mycket jag kan. Jag vill därför ha en så snabb och smidig cykel som möjligt. Kanske en racer. Samtidigt vill jag ju kunna cykla på vintern när underlaget kanske inte är så lämpat för en racer med supersmala däck. Har du någon erfarenhet av detta? Tror du att det är smartare att köpa en mountainbike och acceptera att det går lite långsammare men att man kan cykla även på vintern.
Hej Anton, Vill du cykla året runt så föreslår jag att du använder två cyklar, eftersom vintern tenderar att slita hårt på cykeln. Om du har tillgång till en äldre cykel så kan denna bli vintercykeln medan den nya blir fina sommarcykeln. Montera gärna en stänklapp och kedjeskydd på vintercykeln så förlänger du cykelns liv avsevärt. Vill du ha en racer tycker jag du ska köpa en racer! Men kolla att det går att förse cykeln med lite bredare däck, 30mm ungefär, stänkskärmar och pakethållare. Det är visserligen populärt med ryggsäckar och axelväskor istället för pakethållare. Men på 11 kilometer enkel väg tror jag det blir både jobbigt och svettigt att bära saker på ryggen. Jag gillar innanpåliggande växlar eftersom de är näranog underhållsfria, i jämförelse med växlar med kedjeförare. Det är inte roligt med krånglande växlar! Så köp det du vill ha, men tänk på att kedjeförare gärna vill ha lite extra kärlek och uppmärksamhet. Att man behöver en särskild vintercykel är kanske en sanning med modifikation. Min nya sjuväxlade Monark är en åretrunt-cykel som står ute året om. Det enda underhåll som behövdes första året var att pumpa däcken, samt torka av och olja kedjan en gång. Jag cyklade nog inte mer än 1000 km under året på den, men ändå. Den har stänklapp och kedjeskydd, plus att cykelbanorna häromkring inte saltas, bara plogas och sandas. Till sist vill jag säga, prova några cyklar innan du köper. Det är viktigt att ha en cykel som passar. När du har köpt cykeln tycker jag du ska testa att ändra inställningarna lite. Prova dig fram. Det kan göra en bra cykel ännu bättre! Lycka till!

ERIK SANDBLOM 2008-07-25        #6470
Anton Steen skrev:
Tack Erik! Jag tänkte också tanken med två cyklar. Så får det nog bli. Jag har en äldre mountainbike som gott skulle kunna passa på vintern. Får nog också bli en racer. Meddelar vad det blir :)
Du kan sätta på släta däck på din mountainbike, det gör under för rullmotståndet även om dom är breda. Schwalbe Marathon är ett bra val. Schwalbe säljer också ett snabbare däck som heter Kojak och ett bredare som heter Big Apple. Andra bra märken på däck är Kenda och Continental, fast Continental har jag inte testat (ännu!).

ANTON STEEN 2008-08-15        #6837

Nu är cykeln köpt. Ett riktigt fynd tycker jag! 1000 kr för en 15 år gammal racer i princip helt oanvänd. Den går riktigt snabbt och har både stänkskärmar och pakethållare. Känns också bra att spara lite på miljön genom att inte köpa nytt. Vi får väl se hur det går med dem smala däcken när det blir lite kallare ute.. :) Resan till jobbet på ca 10 km tar nu 20 min. 15 min snabbare än bussen och 20 min snabbare dörr till dörr.

ERIK SANDBLOM 2008-08-20        #6891
Så roligt Anton! Stiligt! 10km på 20 minuter, det blir ju 30 km/h. Det är snabbt! Har du några tricks eller är du bara stark? Duschar du när du är framme?

JOHAN ERLANDSSON 2008-08-20        #6892
Sadelvinkeln ser ut att vara en riktig pungkrossare.

ERIK SANDBLOM 2008-09-30        #7373

Johan, märkligt nog tycker jag pungen blir mindre krossad av att sadeln lutar lite bakåt. Min sadel är ganska hård (Brooks Swift) och den är skönast när den breda delen av sadeln är vågrät, som på bilden. Det är den breda delen av sadeln man sitter på, med sittknölarna. Kanten på den vita byrån i bilden är vågrät. Om den breda delen av sadeln lutar framåt så tenderar jag att "ramla framåt", och då sitter jag på de mjukare delarna istället för på sittknölarna.

ROBERT ENGLISH 2008-10-02        #7377
Jag börjar tröttna! Skulle vilja ha en bra transportcykel för handling (har vagn idag men vill ha något mer lätthanterligt) och fastnade för Xtracycles ombyggnadssats. Har en navväxel och den verkar inte gå att kombinera med Xtracycles koncept! Nästa idé var att köpa en Kona Ute men Cykloteket slutar saluföra detta märke så där föll det. Nu är jag inne på Yuba Mundo, är det någon som har erfarenhet av en sådan? Erik kanske? Har även funderat på att sätta kapen och svetsen i min nuvarande cykel men utan kunskap (och svets) känns det inte helt tillförlitligt.

www.yubaride.com

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-05        #7421
Robert, var får du tag på Yuba Mundo och vad kostar den? Ser ju schysst ut förutsatt att man kan fästa matkassar på något bra sätt. Vad tror du om en Monark Long John?

ROBERT ENGLISH 2008-10-05        #7429
Köps via webshop (€ 600 för den 6-växlade) och det skulle ju kunna vara att köpa grisen i säcken men tack vare Eriks tips om tidningen Velovision så sitter jag med en utmärkt recension i min hand. Ganska lowtech och ganska tung (27 kg) men stadig och robust (är ju tänkt för utvecklingsländers transportbehov). Att fästa matkassarna på ett smart sätt har ju Xtracycle visat och tänkte se om jag kunde sno idén (de verkar inte gå att sätta dit Xtracycle lösning :-(). Skulle nog kunna sätta dit några plastlådor från Clas Ohlson el likn.

ANTON STEEN 2008-10-05        #7432
Erik, såg inte din kommentar. Du har rätt, sadelvinkeln var inte att leka med. Jag har vinklat fram den så att den istället är vinklad lite framåt. Är man så framåtlutad så är det skönare :) Vet inte om det är 30 km/h i snitt, det är en bit inne i stan också och där är det svårt att få flyt. Speciellt när det alltid är en massa hinder på cykelbanorna. Fast jag får lite nojja när jag cyklar tror jag. Klarar inte av att bli omcyklad och skall alltid slå min snabbaste tid till skolan och jobbet. Kan vara lite farligt ibland :) Brukar inte duscha när jag kommer fram, bara svalka mig lite i 5 min.

ANTON STEEN 2009-01-13        #8845
Nu blir det inte så mycket cyklande längre. Cykeln blev stulen när den stod utanför tunnelbanan :( Så, om någon ser cykeln på bilden ovan så hör gärna av dig...

ERIK SANDBLOM 2009-01-13        #8846
Vilken otur Anton! Jag förstår inte varför folk ska stjäla cyklar. Det kan väl inte ge mycket pengar i förhållande till besväret? Gör gärna en polisanmälan. Det är bra om polisen får reda på var och när stölderna sker. Alltid bra att sätta lite tryck på dom också :) Jag brukar låsa fast mina cyklar i stolpar mm med bygellås genom ramen, på väl synliga ställen så att tjuven inte kan arbeta ostört.

ANTON STEEN 2009-01-13        #8852
Ja, jag borde nog göra en anmälan. Brukar också vara noga med hur jag låser cykeln, men den här gången hade jag bara låst den i bakhjulet så det var ganska lätt att bara gå iväg med cykeln. Många tror nog att man bara har glömt nyckeln och går med sin egen cykel..

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-13        #8859
Nej! Jag har ju sett den gamla skönheten i verkligheten. Å vad tråkigt!

HENRIK LUNDQVIST 2009-05-11        #10644
Kanske borde avrapportera. Det blev en Croozer dubbelvagn (trots endast ett barn än så länge). Funkar bra, har stora lastutrymmen, rullar lätt och verkar trevlig för ongen som gillar att sitta och kika ut genom sidofönstret. Regnskyddet verkar gediget till skillnad från vissa vagnar vi tittat på, och smidigeten att plötsligt omvandla den till vanlig barnvagn är guld värt. Den blir också smidigt liten när man fäller ihop den och hjulen får plats inuti den ihopfällda vagnen. Priset var också bra jämfört med många andra märken. Får väl avrapportera lite noggrannare efter första cykelsemestern.

http://www.croozer.se/croozer_kid.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-11        #10645
Kanske ett litet fotoalbum?

YVONNE ERIKSSON 2009-06-19        #11197
Hej. Vi har en lådcykel av märket Nihola till salu. Två år gammal och i fint skick. Kanske av intresse för någon. Annonsen finns på Blocket (insatt 19 juni 2009). Först till kvarn.

MåNS ANDERSSON 2011-05-18        #17773

Gamla Enskede Lådcyklar

Lådcykel i tankarna? Vi på Gamla Enskede Lådcyklar bygger även helt kundanpassade cyklar och vi kan även erbjudna eldrivna cyklar. 

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik