Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Alla cykelvagnar och lådcyklar

ERIK SANDBLOM 2008-04-01        #4961

På bloggen onelessvan.blogspot.com kan man se bilder och text om ett till synes oändligt antal kända och okända cykelvagnar och lådcyklar. Här finns också kioskcyklar för t ex korvförsäljning och reklamvagnar med plats för stora plakat. Vad som slår mig är inte bara det stora antalet antalet ekipage utan även deras olika ursprung och syfte. Nya och antika, från olika delar av världen.



ERIK SANDBLOM 2008-05-11        #5335
Sydsvenska Dagbladet hade nyligen några artiklar om lådcyklar. Artiklarna finns under avdelningen "bilar och trafik" förstås ;-) Test av fem olika lådcyklar Dyr cykel kan vara billigt bilalternativ Först förtjusning– sedan en chock över priset Det framgår av sista artikeln att Nihola och Christiania säljs av cykelbutiker i Malmö. Annars är det lite tunnsått med möjligheter att testa dessa cyklar vid nyköp i Sverige.

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-13        #5360
He he, jag känner igen det där med förtjusning och chock över priset. Det går knappt en dag utan att just detta händer. Länge vågade jag inte ens tala om vad cykeln kostade i tron om att folk skulle tro jag var spritt språngande galen.

ROBERT ENGLISH 2008-05-14        #5364
Tycker inte 15000 kr för en mångsidigt användbar cykel är dyrt. Var i en cykelaffär igår och det verkade inte vara några problem att få betala 10000-15000 kr för en cykel med lite växlar. Det här handlar ju ändå om en produktion i relativt blygsam skala (tyvärr)! Skulle vara trevligt om det hade varit ett alternativ till Indiens Tata Nano och liknade. Det motsvarar ju bara två årskort på SL eller ett års cigarettförbrukning (1 pkt om dan). Det är bara att välja och prioritera.

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-14        #5365
Nä, 10-15 000 var ju inte så farligt i sammanhanget. Men jag äger en Nihola med extra allt som gick lös på 24 000. 10 000 DKK lät inte så farligt från början, men sen blev det finare växlar plus bergväxel, kapell, barnbänk, belysning och något mer. Med växelkurs på 1,27 och transport till Gbg så slutade sagan med detta, jämfört med en Biltemacykel, hiskeliga pris. Jag brukar använda bilen som alternativkonstnad. Jag ägde en Toyota Prius värd ungefär 100 papp innan, och jag räknar med att jag sparade ihop till cykeln på ett år utan den.

ERIK SANDBLOM 2008-07-06        #6183

Cykelvagnen från Biltema verkar populär på Happymtb.org. Kostar 800kr och lastar 30 kilo, men kom ihåg att inte cykla fortare än 16 km/h! Happymtb.org: Nybliven ägare av cykelkärra, men? Happymtb.org: Mitt bidrag till miljöarbetet

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-23        #10420
En journalist på The Guardian testar en Christianacykel och drar följande slutsats: After a weekend tootling around on the trike, I decide that its perfectly suited to London. I feel less vulnerable than I do on my mountain bike and, despite my initial fears, I never encountered a set of bollards I couldnt fit through. As I ferry my son to his Sunday afternoon football match, I dare to imagine a future where we all have trikes and spend all day pedalling about with shopping and ringing our bells at each other.

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/apr/23/tricycle-christiania-trik

ERIK SANDBLOM 2009-05-11        #10638

Bakfiets en meer: le Fromage-fiets

En intressant detalj är att en del cyklar och cykelvagnar är anpassade efter europapallen. Cyklarna tar en halv eller en kvarts europapall. Europapallar är mycket vanliga inom industrin men även mataffärer har ofta europapallar lite här och var. Bilden visar en förlängd Bakfiets som tar en halv europapall. Flaket mäter 80 x 60 cm. Som synes är lådorna anpassade efter detta mått. Fyra blåa lådor blir en hel europapall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europapall

ERIK SANDBLOM 2009-05-11        #10639

Även om man inte bryr sig om mataffärer och industri så kan man ha nytta av europapallsmåttet. Många lådor är nämligen anpassade efter detta mått. Det finns till och med vattentäta mjuka väskor vars mått stämmer med europapallen. Cykelvagnen Y-Frame finns i två storlekar:

1. Y-large motsvarar en halv europapall, och tar lådor med måtten 80 x 60 cm.
2. Y-small motsvarar en kvarts europapall, och tar lådor med måtten 60 x 40 cm.

Det är enkelt att fästa en låda med snabblås på vagnen. Man monterar fötter på lådan, och borrar motsvarande hål i cykelvagnens bottenskiva. Sen säkrar man med en en spännrem runt alltsammans. Då sitter lasten säkert samtidigt som man snabbt och smidigt kan ta loss lådan.

http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-22        #11212
Idag kan man se mig på min Nihola på Plingsidan i Göteborgs-Metro.

http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/Pling%20090622.pdf

ANN-CHRISTIN GRAMMING 2009-09-07        #11962

More fun - less stuff

Tog den här bilden på familjen Larssons maxlastade cykelvagn i helgen. More fun - less stuff står det dessutom på etiketten ;-D

JEPPE D 2009-12-02        #13156

REKO-marknad på historiska museet, Foto: BonkeliMini

Visst går det att ersätta ett antal skåpbilar med lådcyklar... Som jag skriver i inlägget nedan så tror jag dock att tillverkarna måste få ordning på elmotorerna innan de verkligen kan ersätta några skåpbilar i en kuperad stad som Stockholm

http://bonkelimini.blogg.se

ERIK SANDBLOM 2009-12-15        #13329

Tysk postcykel

JOHAN GREEN 2010-06-08        #14973



Det finns billigare alternativ till dom danska och holländska cyklarna. Jag köpte min på trampa.nu. Funkar skitbra. Dom är rätt tunga men eftersom dom har hög utväxling går det lätt att cykla ändå. Vi funderar tom på att dra iväg på en cykelsemester i sommar.

www.trampa.nu


DAVID SENNERSTRAND 2010-06-08        #14976


Men är det inte segt med bara tre växlar på en så tung cykel? För visst är det väl så att tre är standard på trampen.nu

 

Men det kanske är väldigt platt där du bor?

 

En annan fråga är ju också om allt gått schysst till om det är Kinatillverkat. Löner, barnarbete mm. Säger inte att det behöver vara så bara för att det är tillverkat i Kina men man bör kolla upp saken.

 

www.livutanbil.se


ERIK SANDBLOM 2010-06-08        #14977



David, tre växlar kan fungera. Treväxlade nav brukar ha en utväxling på 178%. Det innebär att om du håller 11 km/h i lägsta växlen så håller du 20 km/h i högsta växeln. Det kan funka om man behöver komma uppför backar. Eller kanske 14-25 km/h om det är lite plattare.

Såhär brukar växlarna ligga:

ettan: 0,75

tvåan: 1,0 (direkt drivning)

trean: 1,33

Jag gillar treväxlat men det kan eventuellt vara lite snävt. I så fall kan man köra sjuväxlat. Då ligger utväxlingen på cirka 250-300% beroende på modell. Kör du 10 km/h på lägsta växlen kommer du alltså upp i 25-30 km/h på högsta.

För att det ska fungera måste man ha rätt storlek på kugghjulet fram (det vill säga ganska liten) och rätt storlek på kugghjulet på bakhjulet också (det vill säga ganska stor). Köper man en vanlig tre- eller sjuväxlad cykel så är min åsikt att de är alldeles för snabbt/tungt växlade. På länken nedan kan du räkna ut hur stora kugghjul du behöver, om du vet hjulstorleken. Du räknar ut hur många meter du kommer per trampvarv. Sen kan du räkna ut hastigheten. De flesta trampar cirka 60-80 varv i minuten eller 3600-4800 varv i timmen; lite långsammare om man är ovan, lite fortare om man cykelpendlar varje dag. Och ännu fortare om man har bråttom! :)

Sheldon Brown's Gear Calculator



JOHAN GREEN 2010-06-09        #14982
Hej,

jo för visso är det platt där jag bor men som Erik skriver, det är inte antalet växlar som är det viktiga. Behöver man fler än tre växlar då går det fort. Och det är ingen racer cykel.

DAVID SENNERSTRAND 2010-06-09        #14984

Men vikten då? En trampen väger väl minst 50 kg? Med andra ord mer än dubbelt så mycket som en vanlig cykel. Då behöver man väl lite extra "omfång" i växlarna. Jag har länge tvekat att köpa en De Fietsfabriek 995 som har 5 växlar och väger ca 50 kg. Det gick, under provturen, att cykla uppför Götgatsbacken i sthl med den, men man hade ju föredragit fler växlar om man kunde välja.

www.livutanbil.se


JOHAN ERLANDSSON 2010-06-10        #15006
Även jag funderar på cykelsemester med Niholan! Skönt att kunna ta med rätt mycket grejer. Men jag vill allt ha hjälp av el... Ska se om någon vill sponsra med solceller så jag kan få en hybrid av sol- och muskelkraft.

GUNILLA PERSSON 2010-08-04        #15381




Hade bestämt mig för att köpa en Nihola för att pendla till jobbet - för tillfället kör jag bil eftersom jag har med mina 2 hundar a 43 resp 45 kg. Men snopet upptäckte jag att jag inte skulle kunna få in den genom dörren till cykelförrådet i huset.

Finns det någon lådcykel att rekommendera som är under 79 cm bred och klarar 90 kg last OCH kan fås med hundlucka så de kan kliva in (de är rätt klumpiga när det gäller finmotoriken - och jag kan inte ägna mig åt att lyfta i dem).
Cykelvagn bakom känns inte så bra - ingen koll på vad som händer.

ERIK SANDBLOM 2010-08-04        #15383




Gunilla, jag känner inte till någon lådcykel med hundlucka, men på många lådcyklar är lådan av trä, så det är lätt att fixa till om man är händig. Här är en cykel med hundlucka specialbeställd från Henry Workcycles. Jag tror tvåhjuliga lådcyklar är smalare än trehjuliga. 69cm enligt uppgift

Hundarna kanske kan hoppa i och ur om det finns en pall för dem att kliva på?

Om du bor i Göteborg eller Stockholm kan du prova att höra med Veloform, Gamla Stans Cykel, Westlings Cyklar eller Fietsfabriek.



GUNILLA PERSSON 2010-08-04        #15384
Tack för tipset. Eftersom jag bor i Skåne är de flesta lådcyklar här 3-hjuliga a la klassisk Christiania typ. De tvåhjuliga jag har sett har varit för små... hundarna är stora. Men jag letar vidare - tyvärr helt ohändig. Hur är tvåhjuliga att köra med rörlig last? Blir det väldigt vingligt? 

ERIK SANDBLOM 2010-08-04        #15385

Gunilla, jag har cyklat trehjuliga lådcyklar men inte tvåhjuliga. Ändå vill jag påstå att det är de trehjuliga som känns vingliga. Man måste nämligen lära om, det är en helt annan känsla.

I bägge fallen sitter lasten långt ner, vilket gör det mer stabilt än man är van vid från vanliga cyklar, där lasten sitter högre upp, t ex i en korg på styret.

Vilka tvåhjulingar har du tittat på? Några tvåhjuliga lådcyklar finns i liten och stor version, t ex Bakfiets Cargobike samt Fietsfabriek. Jag har hört att Christianias tvåhjuliga är lite mindre. Danska Bullit ska vara något större.

Om du har vägarna förbi Köpenhamn finns många affärer där man kan provcykla olika lådcyklar. Här är ett axplock. Jag tycker du ska köpa av en butik som låter dig provcykla och som har egen verkstad, för det är ett kvalitetsmärke.

Sen kanske cykeln kan stå utomhus, om det är problem med att få in den i cykelförrådet? Johan här på Ecoprofile har en Nihola som han får igenom dörröppningar genom att luta den lite snett.


DAVID SENNERSTRAND 2010-08-04        #15386
Är hittills supernöjd med min Bakfiets long. 

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-05        #15389
Gunilla, det går som Erik säger att komma igenom trängre dörröppningar än cykelns angivna bredd. Tricket är att man svänger sig igenom (man behöver inte luta cykeln), då blir cykeln en hel del smalare. Det bästa vore om du kunde låna en Nihola och testa.

GUNILLA PERSSON 2010-08-05        #15390
Tack Johan, men Nihola anger 85 cm som minimum, och i och med att vi har skyddsrum i källaren i samtliga hus är dörröppningarna trängre (ca 76-79  cm) och jag kan inte gärna dra den via huvudingånegn och nerför de vanliga trapporna - jag vet hur ofta den skulle bli använd då.
 
2 hjuliga verkar smidiga, men jag är rädd för hur stabila de är med levande last på 90 kg (levande last utan förstånd, till skillnad från en vuxen person).

Undersöker även möjlighet att hysa den någon annanstans men det måste vara nära för maximal användning -  men jag är väl lite nojjig om stöldrisken om står ute här i stan, vi har ingen innergård eller dylikt. Skall försöka hitta någon återförsäljare i närheten och eventuellt ta mig ner till Köpenhamn i höst när jag har semester. Har hittentills bara testat Nihola och Christiania.

Trehjuliga verkade stabilare även för åretruntbruk, och som sagt med så mycket levande last som 90 kg, men det kanske är inbillning och fördom.

Tack för tips - all input mottages tacksamt för även om man han provcykla cyklarna så kan man kanske inte ordna provcykling med tilltänkt last (hund) i lika lätt....

DAVID SENNERSTRAND 2010-08-05        #15391
Jag har kört runt med min 80 kg tunga kompis i min tvåhjuliga Bakfiets och det är verkligen inget problem. Tyngdpunkten är så låg att det blir stabilt trots vikt.

Vi har inte heller något rum att köra in den i, men ett klass 3-lås och försäkring så är det ju inte hela världen om den blir stulen. 

Folksam täcker upp till 20 000:- och med allriskförsäkringen täcker den även skadegörelse. Alltså hemförsäkring och allrisk för ca 150-200:-/mån så är man safe. Självrisken ligger då på 1500:-

Trehjulingar kanske är bättre i vintrigt vägunderlag, vet ej hur våran tvåhjuling beter i modd, snö och is.

GUNILLA PERSSON 2010-08-05        #15392
Tack. Funderar på att byta bolag - Länsförsäkringar kräver 25% självrisk - rätt mastigt om jag funderar på en Nihola strax över 20´. Fast oavsett hur jag förvarar den så länge den är låst.
Har varit lite sur på dem att de kan banne mig försäkra bilar mycket bättre, men inte alternativa fordon tydligen. Gammeldags.

ERIK SANDBLOM 2010-08-05        #15395

Patrick har låtet svetsa fast ett vanligt styre på sin Christiania. Foto © Patrick Barber. used with permission


Parick Barber gillar känslan i trehjuliga lådcyklar.

Our Christiania trike - vélocouture

On a trike, meanwhile, your turn is wholly dependent on turning the handlebars to change direction, since you can’t lean the vehicle. The centrifugal force of the turn can cause the trike to tip to the outside of the arc of the turn, especially at higher speeds. To counteract this force, the operator must shift her weight into the turn by leaning.

Once you learn to ride a trike, it’s a wonderful experience: very similar to riding a bike, of course, but with some interesting differences. The leaning into turns feels racy and fun.


JOHAN ERLANDSSON 2010-08-05        #15396
Nu har jag ju inte en Christiania, men jag har kört mycket trehjulig Nihola. Och måste säga att tvåhjuligt är bra mycket roligare att köra än trehjuligt. Att köra trehjuling i kurvor är som att köra en bil med otroligt dålig väghållning, eftersom tyngdpunkten hamnar så högt. En trehjuling lär inte klara älgtestet... :-) Men trehjulingen överlägsen vid dåligt väglag, jag såg inte många tvåhjulingar ute i snömodden och isen i vintras, när Niholan tryggt tuggade sig fram (med elassistans).

PETER SANTOS 2010-08-06        #15400

hey hey have you tried the new Christiania 2wheeler? it's super light and so much fun...

GUNILLA PERSSON 2010-08-06        #15401



Hemkommen från Köpenhamn och har beställt en Nihola.
De tyckte jag skulle fundera på växlarna hemma - vad rekommenderar Ni som vet någon om sådana här cyklar?
Dagliga turerna kommer vara med bara mindre backar samt ca 88 kg last fram, men skall jag ta mig hem från västra delen av stan har jag backar som varierar mellan 9% stigning  (den närmaste, ca 140 m lång) eller 4,5-5,5% stigning (ca 350 resp 320  meter långa).
9% stigning kommer jag nog inte satsa på att cykla med full last, det är jobbigt nog med min vanliga cykel när man har handlat,  men de andra backarna skulle jag gärna vilja ta mig uppför.
Är det här man skall köpa mountain gear? Gör det stor skillnad (det finns inga stora backar i närheten av butikerna i varken Köpenhamn eller Malmö så jag har inte kunnat prova detta moment).



ERIK SANDBLOM 2010-08-06        #15402



Grattis till nybeställd cykel! Kul!

Johan kan detta bättre, men Schlumpf drive (om det är det du menar) sitter i vevhuset och kan inte användas tillsammans med vanliga navväxlar i bakhjulet. Man behöver då särskilda växlar som tål extra stor belastning. T ex Rohloff, Nuvinci, eller Srams femxäxlade i särskilt utförande för transportcykel/tandem.

Alternativet är att skaffa helt vanliga växlar med sju- eller åtta steg, fast med så låg utväxling som möjligt. Då kommer du lätt uppför backar men kan inte cykla lika fort. Fast jag misstänker att du inte tänker köra räcer med hundarna ändå.

Utvecklad utväxling i nya nav

@ Peter, thanks for the photo!


DAVID SENNERSTRAND 2010-08-07        #15404
Jag cyklade uppför två av Stockholms tjurigaste backar med min kompis på 80 kg i lådan. Det gick men det var tufft. Men 8 växlar på min Bakfiets har funkat tillfredställande. 


ERIK SANDBLOM 2010-08-09        #15431

Sightline Institute har en trevlig översikt på olika sorters transportcyklar. Cargo bikes


JOHAN ERLANDSSON 2010-09-12        #15697
Urban Arrow är en Long John-liknande cykel med kapell och eldrift.

MåNS ANDERSSON 2011-12-13        #19572

Med last i lådan, NuVinci N360 bak och bra elmotor fram får en tvåhjuling av den här typen ner väldigt mycket kraft i marken.

Vi tycker inte några lastcyklar gör sig så bra i hög hastighet, därför kan den totala utväxlingen vara låg och för trehjulingar räcker tre växlar oftast bra.  För de som har mycket backar och tung last monterar vi NuVinci N360, den är lite dyrare men tål tung last och har ett extremt omfång. Annars så är det ju mycket billigare och gravt underskattat att ta det lugnt, kliva av cykeln och promenera uppför backen.
/Måns, Ekern & Gamla Enskede Lådcyklar

JOHAN ERLANDSSON 2011-12-13        #19573
Det där med att gå i uppförsbackar är det en del psykologi i... För en tvåhjuling är det såklart mer relevant än för en trehjuling, som går att köra hur långsamt som helst.

Välkommen till Ecoprofile förresten Måns! Regga gärna ditt företag och dina produkter i vårt register. Det finns bara en lastcykel i den kategorin än så länge, det behövs fler!

GUNILLA PERSSON 2011-12-13        #19574
Håller inte alls med Måns ovan. Kör trehjuling med 7 växlar och använder minst 5 av dem regelbundet. Hade gärna sett att ettan var ännu lite lägre dock att använda i uppförsbackarna, medan sjuan använder jag i stort sett aldrig. Endast tre växlar hade gjort cyklandet onödigt jobbigt och olustigt, och då har jag ändå nästan halverat lasten från förr 89 kg till numer mer modesta 50 kg.  Att leda en trehjuling tycker jag oftast är jobbigare än att cykla  (i alla fall för mig som inte är så lång och jag kan inte luta den emot mig som man kan med kan vanlig cykel).
Att komma ihåg med lastcyklen (lastad) är trögheten så att minsta lilla pyttebacke märks så mycket mer - oavsett om det är segt upp eller man lätt susar fram nerför, vilket gör att jag tycker jag har ett större behov av växlar på min lastcykel än på min vanliga tvåhjuling.

ERIK SANDBLOM 2012-01-23        #19834

Cykelvagnen Cycargo verkar vara trevlig och har en uppfällbar dragstång. När den går efter cykeln är dragstången nerfälld. När man går med den kan man fälla upp dragstången. Vagnen har också ett avtagbart lock.

www.axmek.se
 
 

JOHAN ERLANDSSON 2012-01-23        #19836
Den verkar inte så dum nej! Perfekt för matinköp eller picknick.

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-16        #20491
Bloggen cykelpendlare har satt ihop en rejäl översikt över lastcyklar.

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-24        #20548

ZSOFIA GANROT 2012-04-24        #20549
Följande sida har en hel del om cyklar...Mina favoriter är tre- och fyrhjulingar och priserna är inte så dumma heller:
http://www.cykelkliniken.se/cyklar/tre-och-fyrhjulingar

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-02        #21070

Load, fullfjädrad och med Bosch elassistans från Riese & Müller. Kommer 2013.

ERIK SANDBLOM 2012-08-02        #21073
DET var spännande! Delbar är den dessutom.

Load hybrid – Unser Star im Modelljahr 2013

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-02        #21075

Här är vårt blygsamma bidrag till lastcykelutbudet. Körde detta lass idag till återvinningscentralen.

KARL HILLMAN 2013-01-10        #21706

JOHAN ERLANDSSON 2013-01-16        #21717
Ja, den är en gammal klassiker!

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik