|
Cykel Texasgubbe startar cykelbutik
Lance Armstrong är flerfaldig vinnare av Tour de France och är mycket känd i hemlandet USA. Bland vardagscyklister har man debatterat om cykelhjälten verkligen är en bra förebild. Folk kan ju tro att cykling handlar om töntiga kläder, svett och annat som inte är coolt.
Lance startar nu en cykelaffär i Austin, Texas med fokus på just vardagscyklingen. Han pekar på alla nya skyskrapor som reser sig i centrala Austin och frågar sig retoriskt om alla boende ska köra bil överallt. Cyklar är lösningen på trafikproblemet, anser Lance. Han säger att han ibland blir rädd för bilarna när han cyklar i stan, och undrar hur nybörjarcyklister känner sig. Han vill se fler cykelbanor, separerade från motortrafiken.
Hans cykelaffär ska vara välkomnande för alla cyklister. Varken nybörjare eller proffs ska känna sig blyga. Det ska finnas duschmöjlighet för de som cyklar till sina jobb i närheten, men som inte kan duscha på jobbet. Austin är en betydligt varmare plats än någon svensk stad.
Lance tror att butiken blir Austins coolaste cykelbutik, men avsikten är inte att någon annan cykelbutik ska konka. Det är inte oss mot dem, menar han, det handlar om cykelkulturen.
Lance Armstrong unveils his new commuting bike shop
Bilden visar en annan cykelbutik, CleverCycles, i Portland, Oregon, USA.
Och innan butiken startades: Lance is bad for cycling
Såhär ska man se ut när man cyklar. Se även Johans inlägg på länken om cykelkulturen i Köpenhamn! http://www.ecoprofile.se/910_774_Copenhagen_Cycle_Chic.htm
De senaste åren har det sålts 18 miljoner cyklar om året i USA, till ett värde av sex miljarder dollar.
Enligt Rebecca Anderson på cykeltillverkaren Trek är 40% av alla bilresor i USA kortare än 2 miles, dvs 3,2 kilometer, Det tar 10-13 minuter att cykla.
Gas prices knock bicycle sales, repairs into higher gear http://www.1world2wheels.org/
Nu har Lance affär öppnat. Butiken är ett samarbete med cykeltillverkaren Trek.
Jag tycker det är jättebra att cykeltillverkarna börjar lobba för cykeln som transportmedel. Hittils har även tillverkarna sett cykeln mest som ett sportredskap som i och för sig kan användas till att pendla till jobbet med. Men det är att ta död på den marknad man lever på. Att sälja in cykeln som transportmedel breddar marknaden. Men vad som kanske är ännu viktigare är att kunderna kräver och betalar för kvalitet om de använder cykeln dagligen. Det betyder mer inkomster för tillverkare och butiker/verkstäder.
Alternativet är att cyklarna blir en lågprisvara med låga marginaler. Cykeln blir någonting man får gratis vid köp av TV, tråkig att cykla på, och som därför samlar damm eller rost. Eller en billig slit-och-släng-pryl som inte får kosta något. Det är inget cykeltillverkarna tjänar på.
Lance Armstrongs bike shop open for business
Obama Pledges Funding for Cycling
Barack Obama, in a private 20-minute meeting with members of the Bikes Belong board of directors, told them if he were elected president he would increase funding for cycling and pedestrian projects. And the presumptive Democratic presidential nominee also said he would support Safe Routes to Schools programs.
Rep. Earl Blumenauer (D-Oregon) called the opportunity for industry leaders—both suppliers and retailers—to meet privately with a presidential candidate so early in a campaign for the White House was historic.
Earl Blumenauer är känd för att vara cykelvänlig.
I ett tal i Portland, Oregon sa Obama:
It’s time for us to be serious about investing in alternative energy. It’s time for us to get serious about raising fuel efficiency standards on cars. It’s time that the entire country learn from what’s happening right here in Portland with mass transit and bicycle lanes and funding alternative means of transportation.Portland Elects Cyclist Mayor; Obama Draws 8,000 on Bikes
Kul rubrik:
New York Suffering From Bike Shortage
Trôkit men sant: Lance gör bilreklam.
Men det var ju i alla fall en elbil och om den går på finel (solel finns det gott om i USA om de bara vill) så kan det väl vara ok?
Nej, så enkelt tycker jag inte att det är tyvärr. Marginalelstänk, resursanvändning och andra negativa effekter med massbilism gör att jag uppskattar en cykelinspiratör oerhört mycket mer än en som gör reklam för elbilar. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|