Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Framtidens bil i Malmö

ROBERT ENGLISH 2008-05-08        #5304
Sveriges enda vätgasbil finns nu i Malmö. Bilen är ett led i samarbetet kring nya drivmedel för bilar som E.ON och Malmö stad driver. Bilen, en ombyggd Toyota Prius, drivs av vätgas som produceras med hjälp av vindkraft. Utsläppen består av 100 procent vattenånga. E.ONs vätgasmack på Nobelvägen är den enda i Sverige. Den vätgasbil som Malmö stad och E.ON leasar via ett norskt dotterbolag till E.ON ska ingå i Malmö stads ordinarie fordonspark. Bilen är en hybridbil med förbränningsmotor av modell Toyota Prius som är ombyggd i USA för vätgasdrift. Vätgasen lagras i bilen i en trycktank på 350 bar, tanken är provtryckt till långt högre värden så det finns ingen risk att den exploderar. Att bilen är en hybridbil innebär att den har ett internt batteri som laddas under körning, och vid tillfälliga stopp och låga hastigheter kan bilen därmed gå helt på el. Räckvidden på en tank vätgas är ungefär 15-20 mil och topphastigheten är som på en vanlig Toyota Prius en bit under 200 km/h. Till att börja med kommer bilen att vara stationerad på miljöförvaltningen i centrala Malmö och användas vid inspektioner och tjänsteärenden för miljöförvaltningens tjänstemän. Bilen kommer att ingå i det ordinarie bokningssystemet och vara prioriterad då den ger i princip inga utsläpp och ska visas upp så mycket som möjligt för malmöborna. Leasingen av bilen finansieras från Malmö stads sida via externa medel från EU och det statliga klimatinvesteringsprogrammet KLIMP.



JOHAN ERLANDSSON 2008-05-08        #5305
Om det här är en vätgas-Prius ombyggd av Quantum (se kortfakta i länk, sida 4) så har den en vätgastank på 1,6 kg och en räckvidd på 13 mil, vilket ger en vätgasförbrukning på 0,12 kg per mil. Förvånande nog inte mycket mer än bränslecellsbilen Honda FCX med 0,10 kg per mil. Blir det inte lite kväveoxider vid förbränning av vätgas i förbränningsmotor?

http://www.vatgas.se/nyhetsbrev/Nyhetsbrev_Vatgas_Sverige_2007_nr1_070301.p

ROBERT ENGLISH 2008-05-08        #5306
Nej, du har rätt lite överdrivet är nog epitetet "Framtidens bil" men det stod så i pressreleasen. Tycker dock det är kul att Malmö visar framfötterna i miljöhänseende, något som inte är lika uppenbart i Stockholm där jag bor med biogaselände etc. De tekniska frågorna låter jag fysikerna i forumet svara på, jag är ekonom.

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-08        #5307
Oj, nu hann du svara innan jag ändrade min text. För den som inte hann läsa så skrev jag först att förbränningsmotorn har stora förluster och inte gärna kan vara en del av "Framtidens bil". Jag upptäckte sen att Priusen inte verkar dra så mycket mer vätgas än en bränslecellsbil... Tji fick jag. Eon har ju en del att bevisa efter den fullständiga sågningen av Greenpeace häromdagen. Har du någon länk till pressmeddelandet? Ser inget på Eons startsida och Malmö stads hemsida verkar ligga nere just nu.

KRISTOFER PALMESTåL 2008-05-08        #5310
Enligt grönabilister så är en ren vätgasbils (inte hybrid) verkningsgrad (från energiproduktion/utvinning till rörelseenergi) runt 20%, jämfört med vanliga bensinbilar som ligger run 17%, vanliga bensin/el hybrider (prius) på 25% och elbilars 70%. Jag antar att poängen med bilen är att skapa en något effektivare hybridbil (antaget att den har en något högre verkningsgrad än en vanlig prius) som inte har några fossila utsläpp (eller NOx & SOx), men jag är mindre imponerad av detta än en vanlig pluginhybrid som körs på etanol för att förlänga räckvidden. Hade varit intressantare om den hade använt metanol eller etanol bränsleceller som skall ge högre verkningsgrad än vanliga vätebränslesystem.

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-08        #5311
Här vill jag vill jag göra lite klargörande och invändningar! ;-) Det finns olika sorters vätgasbilar. Man kan dela in på lite olika sätt, här är en uppdelning i fyra typer: 1. Bränslecell, med möjlighet att också ladda batteri för kortare sträckor (endast konceptbilar vad jag vet) 2. Bränslecell, utan möjlighet att ladda batteri (t.ex. Hondas FCX/Clarity) 3. Förbränningsmotor, hybridiserad (som Toyotan i Malmö) 4. Förbränningsmotor, ej hybridiserad (t.ex. BMWs CleanPower eller vad de heter) Vilken sorts vätgasbil är det som Gröna bilister refererar till? Den stora poängen med Malmöbilen tycker jag är att den går 100 % på vindkraft. Jag föredrar det framför etanol. Ger metanol- eller etanolbränsleceller högre verkningsgrad än vätgasbränsleceller? Det förvånar mig lite, har du någon referens till det?

KRISTOFER PALMESTåL 2008-05-08        #5313
Det skulle vara typ två (inte en hybrid, som jag skrev). Anledningen till de stora förlusterna lär vara electrolyssteget (~50% förlust) och högtryckslagringssteget (~40 förlust), vilket du kan undvika med metanol/etanolbräncecellssystem. Gröna bilister räknar med att pluginhybrider i genomsnitt skulle drivas till 80% av el laddat från nätet (oavsett vilket kombinationsbränsle man använder förstås). Vad de återstående 20% skulle drivas av lär ekonomin och miljökraven bestämma, men jag skulle inte satsa en slant på att vätgassystem blir tillräckligt lönsamma.

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-08        #5314
Egentligen är det väl inte relevant att jämföra verkningsgraden well-to-wheel metanol/etanol med vätgas gjord av vindkraftsel, det blir en äpplen med päron-jämförelse eftersom energikällorna är olika. Ordet hybrid kan bli lite förvirrande här eftersom även bränslecellsbilar kan sägas vara hybrider med ett batteri för att jämna ut energiflödena på liknande sätt som en hybridiserad förbränningsmotorbil. Nej, de första laddhybriderna lär inte få något vätgassystem (förbränningsmotor eller bränslecell) av kostnadsskäl. Det kommer väl sitta en förbränningsmotor som går på bensin/etanol i Volten om jag inte missminner mig.

DANIEL SKOG 2008-05-08        #5316

http://malmo.se/arkiv/nyhetsarkiv/forvaltningsnyheter/sverigesendavatgasbil

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-08        #5317
Hur mycket släpper en bil med 50 % utsläpp ut? ;-) BMW hävdar att de helt undviker kväveoxider med deras vätgas-förbränningsmotor, så det kanske Quantum lyckats med också, och då skulle väl påståendet att det bara är vattenånga som släpps ut stämma.

http://news.bmwinfo.se/ShowArticle.aspx?articleID=2004-09-21-2352&catID=2

MIKAEL JOHANSSON 2008-05-08        #5318
Om vi ska använda vätgas framställd av vindkraft som drivmedel så måste vi bygga 2-3 gånger fler vindkraftverk i Sverige än om vi använder batteridrivna elbilar. Är inte det ett stort slöseri med energi? Om 1 miljard bilar i hela världen ...

LUXELEFRANCE LUXELEFRANCE 2019-08-16        #24496
Si mon message vocal peut ętre plus créatif, peut-ętre que ce gars-lā pourra répondre ā mon appel replique rolex submariner ou "Si mon message vocal est plus ciblé et plus significatif, alors peut-ętre que ce gars-lā pourra me répondre. "L'appel est terminé". Mettre fin aux accusations d'autrui ne veut pas dire que vous devez vous en vouloir ā vous-męme.

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2866 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen