|
Cykel Shimano Alfine 8-växlat baknav
Shimano har kommit ut med en ny serie komponenter vid namn Alfine. Intressantast är kanske det nya 8-växlade baknavet, som har förbättrade tätningar och lager, och ska ha några procent bättre verkningsgrad.
Anders Jansson på happymtb.se gör ett test med många trevliga bilder och är imponerade över snabbheten i växlingarna:
Vid växling till en tyngre växel krävs det bara ett lätt tryck på tumreglaget innan växlingen ljudlöst fullbordas. Resultatet som erhålls är en tyngre växel och en flyttad visare på växelindikatorn, inget annat. Det är inget rassel eller skrapande från kedja och drev som med traditionella växlar utan växling sker helt i det tysta. Det är bara vid växling från läge fyra till fem som det hörs ett litet lätt klickande. Det som imponerar mest är dock snabbheten i växelbytena. Navet svarar direkt och utan den minsta fördröjning går växeln i vid tryck på tumreglaget.
En förändring till det sämre är dock den så kallade ingreppsvinkeln:
Att komma igång och trampa efter att ha rullat är nästan som att sätta ner foten i ett bottenlöst hål. Det tar lång tid innan navet griper in och ger motstånd. Speciellt märks detta vid stående cykling då vi nästan trillade framåt på grund av uteblivet motstånd i pedalerna.
Sammanfattningsvis så är Anders nöjd med Alfine, men som den mountainbikeåkare han är väntar han på att Shimano ska komma med ett riktigt MTB-nav, Alfine är gjort för asfalt. http://happymtb.org/2008/03/28/happymtb-testar-shimano-alfine/
I Erik Sandbloms tråd kan man se svarta Alfine-grejer. http://www.ecoprofile.se/910_844_Designpris_till_goteborgscykel.htm
Det här med verkningsgrad är inte helt oviktigt, i en annan artikel på happymtb.se sägs att verkningsgraden bara är 90 % på åttans växel i Alfines föregångare Nexus. 10 % av muskelkraften går alltså förlorad i värme i växeln. http://happymtb.org/2008/02/29/happymtb-testar-shimano-nexus-del-1/
Interna växelsystem har generellt sämre verkningsgrad än kedjeförare. Men siffrorna gäller ren och väloljad utrustning. Alltså ren och väloljad kedja samt ren och väloljad kedjeförare.
För de allra flesta vardagscyklister innebär det att interna växelsystem gott kan ha högre effektivitet, misstänker jag; dels genom att växlarna ligger skyddade mot smuts och vatten, och dels genom att kedjan gör färre svängar.
Stänklapp fram och kedjeskydd är bra sätt hålla kedjan ren. Man kan också låta inkapsla kedjan helt och hållet. Antingen genom holländsk plåtbur eller genom en Hebie Chainglider, som ser ut att vara lite lättare. http://www.hebie.de/html/en/detail_schuetze.php?id=0350
Bromsen är uppgraderad i 2011 års Shimano Alfine. Om detta och alla andra Shimanonyheter på HappyMTB. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|