|
Markbunden kollektivtrafik Svenskt Flyg vill ha Götalandsbanan
Föreningen Svenskt Flyg och Järnvägsforum är positiva till den rekommendation som Banverket överlämnat till regeringen att gå vidare med planerna för höghastighetsbanorna Götalandsbanan och Europakorridoren.
- Götalandsbanans deletapper Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås kommer att kraftigt förbättra tillgängligheten till två av landets viktigaste flygplatser Skavsta och Landvetter, säger Föreningen Svenskt Flygs generalsekreterare Peeter Puusepp.
Det enda man är ledsen för är att banan inte byggs tillräckligt fort.
Det är viktigt att poängtera att flyget och tåget i huvudsak kompletterar varandra även om det naturligtvis finns sträckor där konkurrensen mellan trafikslagen är stor, menar man på Svenskt Flyg. Inrikesflyget har inte ökat sedan 1990, vare sig man räknar antal passagerare eller personkilometer.
Svenskt Flyg: Höghastighetståg ansluter väl till Skavsta och Landvetter
Även Banverket är förstås positiva till nya högfartsjärnvägar. Nya höghastighetsbanor frigör kapacitet på det befintliga nätet för regionaltåg och godstrafik, vilket gör att projektet är en strategiskt viktig satsning för hela Sverige. Höghastighetsbanorna ger kraftigt kortade restider, bidrar starkt till att uppnå klimatmålen och ökar Sveriges konkurrenskraft.
Banverket: Goda förutsättningar att effektivisera järnvägen med höghastighetsbanor
Foto Niklas Alm, från Arlanda Express hemsida
Den här figuren kommer från Banverkets sektorsredovisning 2007.
Det är väldigt lätt att förstå hur Svenskt Flyg resonerar om man tittar på uppgifterna nedan. Det gäller antal passagerare 2006 på svenskt inrikesflyg och utrikesflyg, samt utvecklingen sedan 1990:
Inrikes: 6 974 857 passagerare, -20% sedan 1990
Utrikes: 18 963 390 passagerare, +111% sedan 1990
Källa: Sika Luftfart 2006 http://www.sika-institute.se/Templates/FileInfo.aspx?filepath=/Doclib/2007/
Erik. Gäller diagrammet ovan endast inrikes trafik, eller är utrikestrafiken också medräknad?
Är det miljömässigt fördelaktigt att bygga ny järnväg om man ansluter flygplatserna? En självklar följd är ju att det blir lättare att ta sig till/från flygplatserna och att flygtrafiken ökar, kanske inte inrikes men definitivt utrikes.
Om ett av huvudargumenten för att bygga ut järnvägen är att skapa ett mer miljömässigt hållbart transportsystem ska vi då verkligen ansluta flygplatserna?
Diagrammet gäller endast inrikes.
Om tåganslutning till flygplatserna innebär mer flygande så är det nog inte bra ur klimatsynpunkt, även om alla slutar ta bil/taxi till flygplatsen. Bättre tågförbindelser leder allmänt till att de kortare flygen minskar, t ex anslutningsflyg till långväga flyg. Men det spelar nog mindre roll om tåganslutning leder till fler flygresor.
Jag anser att flygplatserna ska få tåganslutning ändå. För längre resor, t ex Stockholm-Spanien eller Stockholm-England kommer flyget vara det enda praktiska alternativet under överskådlig tid. Få människor vill åka tåg i över ett dygn för att komma fram, när flyget går på några timmar. Även om jag själv inte har något emot det iofs!
Det tror jag inte ändras även om oljepriset stiger kraftigt. På nittiotalet kunde flygbiljetterna kosta fyra-femtusen eller mer för en europaresa, och folk flög mycket då också. Ryanairs snittintäkt sägs ligga på 40 pund, 500kr, så även med en tiodubbling av priset kommer vi ha kvar en hel del flygande. Kanske på samma nivå som under nittiotalet eller åttiotalet.
Så även om europaflyget skulle halveras från dagens nivå så är det fortfarande rätt många som ska ta sig till och från flygplatserna.
Vill man minska flygandet på allvar kunde man börja med att stoppa utbyggnader på t ex Heathrow och bygga bostäder på Bromma.
Svenska handelskammaren (Östsvenska och Stockholms) vill ha Ostlänken enligt debattartikel i Dagens Industri i fredags 19 juni (hittar tyvärr inte artikeln på nätet). Argumenten är miljö och pendlingsmöjlighet till det (bostads-)överhettade Stockholm. Rimmar inte det illa?
Kastrup är Danmarks fjärde största järnvägstation räknat på antal resande, med elva tusen påstigande per dygn. För mig innebär det att stora flygplatser bör få tåganslutning även om man anser att flygandet av klimatskäl måste minska. Även om resandet på Kastrup skulle halveras ligger stationen fortfarande på åttonde plats.
Räknar man med metro och s-tog (pendeltåg) så har Kastrup sextontusen påstigande per dygn, på tredje plats efter Nørreport och København Hovedbanegård.
By & Havn: ØRESTAD STATION PÅ STØRRELSE MED ODENSE BANEGÅRD Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Cyklar (6)
|