Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cykel och tåg -en självklar kombination

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-10        #5790

Vem kan hitta ett smartare sätt att transportera sig på än kombinationen cykel och tåg? Vilket annat resesätt ger motsvarande kombination av minimal miljöpåverkan, motion, frihet, snabbhet, lågt buller, liten yta i anspråk och effektivt användande av restiden? Ju mer jag tänker på detta desto mer övertygad blir jag om förträffligheten med det här. Visst, i dåligt väder är det inte lika kul att cykla, men lägger man en bråkdel av pengarna som inte är ovanligt att lägga på bil får man en fin uppsättning bra kläder och grejer som gör det lättare och roligare att cykla i regn och rusk. Här finns alltså en jättepotential att minska buller, trängsel och öka folkhälsan genom att förbättra förutsättningarna för kombinationen cykel och tåg. Bättre cykelparkeringar vid tågstationerna och så klart också möjlighet att ta med cykeln på tåget är två givna önskemål. SJ har ju inte direkt varit så proaktiva på det här området, det handlar om småsatsningar, och cykeln ses mest som ett rekreationsverktyg. "Ta cykeln till sommarstället eller kombinera cykelsemestern med tåg". Inget illa i det, men tänk om de även erbjöd denna möjlighet även för resor man gör ofta? Även om jag tycker att det vore nice att kunna ta med sig sin vanliga cykel på tåget, som är möjligt på många tåg i Europa, så är det nog vikcyklar som är den enklaste vägen framåt för den som redan idag vill njuta obegränsat av en massa härliga cykel-tåg-cykel-kombos. På dagens och framtida höghastighetståg är nog också chanserna att få med sig sin fullstora cykel mindre. Cyklar är t.ex. inte tillåtna på Tysklands snabba ICE-tåg. På bilden ett schweiziskt tåg med möjlighet att ta med cykeln på.



ANTON STEEN 2008-06-10        #5792
Satt och räknade igår på väg hem från jobbet hur mycket tid jag skulle spara om jag fick ta med min cykel på pendeltåget. Utan cykel men alla byten och väntande tar det ca 1.5 timmar enkel väg till jobbet. Med cykel skulle jag lätt kunna ta bort 40 min från denna resa. Det är 80 min om dagen! Mycket kul man skulle kunna ha med den tiden. Dessutom skulle jag kunna spara in ett antal timmar på gymmet och pengar för ett gymkort.

ERIK SANDBLOM 2008-06-10        #5796
Anton, det låter som att saken är klar, eller? I Sverige finns det Strida och Brompton att välja på. Strida finns på Sportex och Brompton finns i några olika butiker, se Brompton.se. Provcykla!

http://www.brompton.se

ANTON STEEN 2008-06-11        #5804
Ja, det låter lockande måste jag säga! Fast mitt nuvarande kontor är bara tillfälligt så långt bort. Inom en månad kan jag cykla hela vägen igen, då går det snabbare med cykel än både bil och tåg.

ERIK SANDBLOM 2008-06-11        #5806
En ytterligare fördel med cykel-tåg är att man slipper släpa på baggage. Istället klickar man fast baggaget på cykeln och rullar cykeln ända fram till dörren dit man ska. Cyklar tar ju mindre plats än bilar och kan därför parkeras närmare dörren. Och mycket närmare än närmaste hållplats. En resa cykel-tåg-cykel innehåller också färre byten och går därför snabbare än en ren kollektivresa, samtidigt som man får lägre förseningsrisk. I London och Paris är det populärt att cykla mellan de stora järnvägstationerna eftersom det ibland innebär att man hinner med ett tidigare anslutande tåg, jämfört med att ta tunnelbana mellan stationerna.

ERIK SANDBLOM 2009-12-10        #13295
BikePortland: Traveling for the holidays? Here’s how to take your bike along Besides being an amazing, rare opportunity to work, sleep, read, and think without distractions or stress, train travel also makes bringing your bike along a breath of fresh air compared with flying. The best part is when you get to your destination — train stations tend to be in the middle of the action, rather than in industrial wastelands outside of town like airports — you can just hop on your bike and and go.

JOHAN ERLANDSSON 2010-01-07        #13427
Just nu trillar det in massa medlemmar till en Facebookgrupp om cykel på tåg. Gå med vetja!

http://www.facebook.com/group.php?gid=45841099287&ref=nf

DAVID SENNERSTRAND 2010-01-07        #13429
Vill varmt rekomendera den vikbara cykeln Brompton. Köpte en i maj förra året efter att noggrant gått igenom konkurrerande märken som till exempel dahoon. Tyckte då att priset var i högsta laget men har efter ca 8 mån användning att det är väl invetsterande pengar. Jag pendlar mycket. Tar cykeln till T-centralen i sthl. Viker ihop den på perongen. Tar tåget till Uppsala och cyklar därefter ytterligare tre km till jobbet. Funkar hur klockrent som helst. Många ifrågasätter köregenskaper och syftar på dom små hjulen. Men jag kan bara säga att jag aldrig ägt en cykel med bättre köregenskaper. Jämför man med att cykla på till exempel en Sjösala, Pilen eller Skeppshult så anstränger man sig betydligt mindre på en Brompton. Hur konstigt det än må låta. Dessutom så är chansen att den blir stulen avsevärt mindre eftersom man oftast tar in dom.

FREDRIK BERGMAN 2010-01-08        #13434
Hej David! Här finner du en hel tråd på sajten som behandlar Bromptoncykeln.

http://www.ecoprofile.se/910_1112_Vikcykeln_Brompton,_en_engelsk_framgangss

ERIK SANDBLOM 2010-01-09        #13463
Kul att du gillar din Brompton David! Nu är vi fyra Ecoprofile-medlemmar som har en Brompton: jag själv, Robert Eriksson, Johan Erlandsson, och så du! Jag håller förstås med dig om att Brompton är en förträfflig cykel, både att cykla på och fälla ihop. Hjulen är fullt tillräckliga för att cykla på asfalt eller finare grusvägar, och de fina däcken ger lågt rullmotstånd. Det är käckt att kedjan hamnar mitt i paketet när cykeln är hopfälld. Det finns förstås andra vikbara cyklar som också är bra, och som jag skrivit om: Pendeltågscykeln (Strida) Grönt tänk ökar Dahons försäljning av vikcyklar

DAVID SENNERSTRAND 2010-01-10        #13469
Tack Fredrik för tipset om länken. Är precis ny här. Erik. Ska kolla in vad du skrivit om konkurrenterna. Alltid trevligt att komma i kontakt med andra Bromptonägare. Man kan ju även tipsa om tillbehör. Min flickvän och jag väntar tillökning så vi funderar på hur vi ska lösa problemet med barn på cykel. Kanske inte optimalt med Brompton då. Själv kan jag tipsa om en väska från Carradice. Se bild. Snygg och bra kvalite.

http://www.spoke.co.uk/Carradice.htm

DAVID SENNERSTRAND 2010-01-10        #13470
Intressant läsning. Har som sagt testcyklat en Dahon och hade inget att klaga på förutom storleken ihopfälld. Stridas verkar ju praktisk men anledningen till att det sa klick med en Brompton handlar nog om den kvalitetskänsla man får när man cyklar på den. Att den kan kännas så robust trots att den blir så liten. Sen har den en tidslös design som tilltalar mig väldigt mycket. Måste vara knivigt att få till en snygg fällbar, men det kan dom Brompton.

ERIK SANDBLOM 2010-01-11        #13478

Itchair på Picasa

David, det finns en barnsits för Brompton som heter Itchair. Produktionen upphörde ett tag men ska nu sättas igång igen. Se också tråden Annorlunda barnsitsar till cykel

http://itchairnews.blogspot.com/

DAVID SENNERSTRAND 2010-01-11        #13482
Har kollat in den tidigare men hört att dom slutat producera den. Tack för den glada nyheten att dom ska ta upp produktionen. En sån där skulle passa perfekt när ungen blivit ett par år.

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-20        #18750
Reste Falun - Örebro t o r i veckan och tog med cyklen. Tåg i Bergslagen har för tillfället gratis plats för två cyklar per tåg oavsett när man ska åka. Lite tur kan man alltså behöva, men till sin hjälp har man att TiB:s biljetter gäller alla avgångar under bokad dag. Är cykleplatserna upptagna så har man alltså fler chanser (om det går fler tåg vill säga). Min resa förflöt ypperligt och jag fick chans att prova cykling i Örebro. Kolla in denna cykelkarta - här finns ett cykelvägnät som heter duga! Jag avverkade ca 2 mil cyklebana och det mesta höll god klass. Som på många andra håll har man dock inte tjälsäkrat cykelbanorna och följaktligen finns på sina håll störande upplyftningar eller breda sprickor. Extra plus dock för långa stråk med 5-meters cykelbanor. På dessa finns utrymme att cykla i bredd och ändå klara möte med andra som cyklar i bredd. För en Falubo var det dessutom lite lyxigt att slippa backar för en gångs skull.

MAGNUS BILLBERGER 2012-07-02        #20916
Inför 2012 bestämde sig SJ för att cyklar inte längre ska förekomma på deras tåg och nu har även Veolia slutat med möjligheten att ta med cykel mellan Stockholm och Malmö. Om man vill göra en längre tågresa i landet så är det alltså antingen vikcykel som gäller eller att man monterar ner sin cykel och paketerar den.

Det finns faktiskt en del olika typer av väskor att välja på, men i många fall blir det en fråga var man ska förvara sin cykelväska efter man klivit av tåget. En del cyklister vittnar om att man visst kan få med sig cykeln på tåg bara man monterar ner den lagom mycket och förpackar den. Viktigt att tänka på då är att man plastar in olja delar på lämpligt sätt så att andra resenärer och deras bagage slipper kladdas ner.

En rimlig kompromiss i vissa fall är att skaffa en överblick över vilka tågbolag som tillåter att man tar med cykel på tåget och att man länkar samman sin resa genom att cykla mellan lämpliga stationer. Exempelvis finns en förbindelse mellan Gävle och Mjölby (Tåg i Bergslagen) via bland annat Falun, Borlänge och Örebro. I söder får man sedan cykla dryga 10 mil för att ansluta till Krösatågen. Exempelvis kan man sedan ta sig till Hmlmstad och vidare med Öresundstågen till Malmö och Köpenhamn. Norrut kan man resa vidare med X-trafik upp till Sundsvall.




JOCKE 2012-07-03        #20919
Som svar på tidigare fråga så är det Stockholm som är helt isolerat för att ta med sig cykel på tåg. Ska man söderut eller västerut är det upp till Gävle och åka bergslagståg till Örebro som gäller. Bisarrt. I övriga södra Sverige funkar det utmärkt , Malmö-GBG, i småland och blekinge etc....

Jag är också stolt Bromptonägare och pendlar Fruängen- Södertälje varje dag och älskar den. Åker pendel Älvsjö-Östertälje och resten på cykel. man kommer in i väldigt effektiva rutiner - vet precis var man ska ställa cykeln bäst på bussar och tåg...

Jag har en son som är 2 år och till nästa vår tänker jag köpa en sådan cykelsadel som i exemplet ovan. Men nu kör vi med en Chariot Cougar cykelvagn, ska sälja den och köpa en dubbel till nästa år då vi får tillökning i september. Det går jättesmidigt med en Cougar - Jag fäller upp både cykel och vagn på mindre än en minut nu före/efter tunnelbanespärrar och vid busshållplatser. I värsta fall kan den fällas ihop och stoppas i tex ett bussbagageutrymme om den inte får plats. Med en dubbelcougar och en sadel som i exemplet ovan kan vi iaf skaffa tre barn och fortsätta resa i Sverige utan bil. =D



MAGNUS BILLBERGER 2012-07-03        #20921
Joakim: Fäller du Cougarn och tar den med på buss och tåg som handbagage? Kör du Cougarn efter din Brompton?

ERIK SANDBLOM 2014-02-01        #23007

Nya cykelställ vid huvudentrén, Stockholm central! Det går till och med att låsa fast cykeln i ramen. Det går framåt!

Foto Oscar Jalkevik.
https://twitter.com/oskarjalkevik/status/429623458876915712/

JOCKE 2014-02-02        #23016
Hej Magnus!

Blev av med mitt lösen här, har därför inte kommenterat på ett par år  =D

Jag kör med Brompton och Cougar. Nu har jag två barn så jag kör en dubbel Cougar istället för en enkel. Det är mycket smidigt, jag har använder ekipaget både till att hälsa på folk långt bort (Har cyklat på Hallandsåsen och i Bergslagen, tåg till närmaste station, resten cykel, bla Båstad-Torekov) och till Biltema på helgen. Det tar ca 30-40 sek att fälla ihop/upp Brompton och göra Cougarn till en barnvagn/cykelvagn.

Mina barn är ett och tre nu, så i backarna är det lite tungt men det går bra. I riktigt branta backar (Upp på hallandsåsen tex) får man gå några hundra meter helt enkelt. Värt att nämna är att jag inte är sport/tävlingscyklist alls. Min vanligaste cykeltur är ett par kilometer i sakta mak.

Det enda minus jag kan komma på är att Brompton ihopkopplad med Cougar saknar stöd. Man måste därför varje gång man stannar ekipaget luta det mot något. Lite irriterande. Annars är det guld, jag kan ta mig nästan var som helst i landet med barn och utan bil. Har dock skaffat ett fett framljus nu, för att se ordentligt nattetid på landsbygden. 

JOCKE 2014-02-02        #23017
Svarade kanske inte på frågan såg jag - Jag fäller ihop min Brompton, tar den i ena handen, kör på Cougarn med barnen i på bussen/tåget/genom spärren med den andra handen.

Enda gången jag måste fälla ihop den är när jag går ombord på SJ Intercity och x2000. Alla vettiga tåg (Öresundståg, Västtågen, Pågatågen, Tåg i Bergslagen, SL-pendeln) funkar att bara köra på och ställa sig på barnvagnsplats. SJs dubbeldäckare funkar, men man måste stå direkt innanför dörren. Inte optimalt, men det går. Men visst är det störigt att man måste väcka sina sovande ungar när man går på och av SJ-tågen

Jag har även den sadeln som pappan i Taiwan har, en pinne med en sadel (löjligt dyr dock) helt enkelt till min 3-åring. Han älskar den. Har suttit ett par mil som längst. Dock vet man inte när han kroknar, så vagnen är med iallafall på allt över 5-7 km nånting.

Men man får inte heller glömma att Cougarn för två barn är en ganska stor barnvagn. Lite klumpig. Men det funkar förvånansvärt bra!

JOCKE 2014-02-02        #23018
Ett annat inlägg angående cykel på tåg. 

Har luskat ut att det finns två sätt att forsla sin cykel mellan Stockholm och väst/sydsverige där de ljuva Öresundstågen gör cykel och tåg enkelt. Dels kan man (när banan är reparerad) ta Västtågen och Kinnekulletåget mellan Göteborg upp till Hallsberg. Därifrån Bergslagståg till Gävle, och vidare med Upptågen och pendeltågen till Stockholm.
.
Kan åka Tågab (http://www.tagakeriet.se/persontrafik.htm) från Göteborg genom Värmland till Ludvika, byta där till Bergslagståg, åka vidare

Omständigt? Visst. Ett skämt om man jämför med övriga Europa. Men det går. 

MAGNUS BILLBERGER 2014-02-03        #23019
Jocke: Häftigt att du kombinerar Cougar och Brompton. Vi köpte vår Cougar (singel) i augusti 2003. Yngsta barnet är nu 6 år och vill gärna cykla själv antingen på sin egen cykel eller på en påhängscykel. Cougarn är på väg att fasas ut som barnvagn, men kommer nog att bli kvar länge än.

Vi har mest dragit Cougarn efter hybridcyklar med många växlar. Den har visserligen gått efter ett par andra cyklar med färre växlar vilket dock var tydlig besvärligare. Många och lätta växlar är värdefullt om man vill dra kärra i en stad med många backar. Vidare så är det en fördel om cykeln har skivbromsar. Det tog mig ca 2 år att slita ut bakfälgen på den första cykeln och ett år senare när den aktuella cykeln byttes ut så var återigen fälgen väldigt sliten.

Om du har fälgbromsar på din Bromton vill jag råda dig att hålla koll på bromsklossar och fälgar. Bromsklossarna brukar visserligen ge sig till känna genom att skrika och gnissla innan de är helt slut. Fälgarna är inte lika uppenbara. Det typiska som kan hända (och som hänt mig en gång) är att en bit av fälgkanten bryts loss och därmed är det slutbromsat. Har man tur håller däcket för att försiktigt rulla hem, har man mindre tur så får man både punka och att hjulet inte går att rulla längre.

JOCKE 2014-02-03        #23021
Där ser man, riktigt bra tips. Det är nämligen en svaghet jag inte märkt. Det kan vara på grund av att jag bytte till en ny Brompton i våras (fick 8500 för en tre år gammal. Snacka om bra andrahandsvärde) eller att jag i vardagen cyklar betydlgt mer lådcykel, dvs sliter inte så mycket på min Brompton. 

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik