|
Cykel Transportcykelhybrid!?
Jag gillar att cykla!
Jag gillar att storhandla!
Jag klarar inte av att cykla och storhandla!
Vad göra?
Köpa ny cykel....en klassisk hållbar transportcykel....en Monark "Long John"........men hur ska barnen transporteras?
Funderade på att bygga korg med sittbänk och kapell men det blir dyrt, tungt och dåligt.
Så jag kollade upp måtten på den "Long John" som ska inhandlas och jämförde med diverse cykelkärror som är gjorda för barntransporter.
Lastutrymmet på "Long John"-hojen är 63cm bred och 68cm lång (rörens ytterkanter). Jula har en cykelkärra för 999kr med rörmåtten 61cm bred och 71cm längd som borde passa med lite anpassningar (svetsarkompis hjälper mig hoppas jag). Jag svetsar nya hållare för kapelltakets rör direkt på cykelns ram och bygger om cykelkärran till lastkärra med Plywood-skiva eller aluminiumplåt som botten ifall man behöver extra mycket lastmöjligheter. Då har jag sitsar med bälten och regnskyd till mina 2 barn (4 år & 16 månader)samt regnskyddat utrymme för 2-3 kassar matvaror, perfekt!
Cykeln lastar 100kg och "lastkärran" lastar ca 40kg till.
Vad tror ni om detta Hybrid-projekt?
Mvh JKB
Ps. Vill inte bara ha cykelkärra då de bara lastar 35-45kg beroende på modell och mina barn väger redan över 35kg tillsammans. Ds.
Ingen dum idé tycker jag! Du får väl se till att ha något rejält stöd på så att barnen kan kliva i och du kan ställa i matkassarna utan att ekipaget välter. Vi ser fram emot foton på projektet!
Tänk cykelvagn påminner i stort med denna vagn, detaljer och färger skiljer.
Nu ser jag en bild på cykeln ja. Visste inte att det var Monark som tillverkade Long John, trodde det var någon dansk historia. Originalstödet ser ju rejält ut! Vad kostar en Long John? Har du övervägt alternativet att köpa en trehjulig transportcykel?
Det verkar spännande Jakob! Det låter bara som att det blir lite tungt med en transportcykel, en vagn med 40kg mat och två barn. Du har inga backar att tänka på hoppas jag. Innan du tar fram svetsen kanske du ska provåka med vagnen och fylla den med 40kg last.
På länken nedan finns en lite lättare typ av cykel som kan ta två barn och fyra matkassar. Barnen måste kunna sitta upp själva.
Radhusfamiljen som ersätter bil med cyklar
http://www.ecoprofile.se/910_828_Brukscyklarnas_aterkomst.htm
Hej.
Jag bor i platta Kalmar med närhet till jobbet, ICA MAXI, IKEA, CITY GROSS, COOP, CENTRUM, och allt man kan tänkas behöva åka till (förutom skidbackar).
Jag ska nog inte ha 140kg last samtidigt om det var det ni trodde. Det blir ca 40-50kg barn + 20kg matvaror framme i cykelvagnsdelen, är det mera skrymmande last kopplas "lastvagnen" på så tar man lasten bak istället.
Jag väger 100-110kg, cykeln väger 35kg och jag kommer nog inte lasta mer än totalt 65-75kg.
100-110kg maskin(jag) driver 100-110kg last(inkl cykelns vikt). Kanske kan nämna att jag alltid haft starka ben och en tid jobbat som cykelbud i Sthlm.
Long John tillverkades ursprungligen av Danska SCO som lades ner 1997, då tog Monark över tillverkningen. Monark har lagt ner tillverkningen för att sedan ta upp tillverkningen igen. Titta på www.longjohn.org för mer info. Rekomenderat pris på en Monark Long John är 13995kr.
Det finns en Holländsk tillverkare av en variant av Long John och bla en Dansk tillverkare.
Trehjulingar:
Jag har testat både en Christiania Bike (säljs av www.jary.se) och en Nihola Cigarr.
Jag har tittat på andra också men det är svårare att hitta försäljare i Sverige.
Det säljs några trehjulingar via Internet också men de verkar väga väldigt mycket (48kg och uppåt) och jag vet att de är Kina-tillverkade och jag betvivlar att kvalitén är lika hög som de svenska/danska/holländska.
Nackdelen är att man inte kan "schwischa" omkring med dessa, de kan ju inte lutas i svängarna. Visst fungerar de utmärkt som lastvagnar men jag tror man missar lite av frihetskänslan bakom cykling.
Trehjulingar verkar mera passa danskarna som gärna röker eller dricker en öl samtidigt som de kör barnen till Dagis (fördomar är bra att ha, eller..).
Nackdelar med tvåhjulingen med extra starkt/långt bakparti är bla när barnen ska på och av, Long John har ett rejält stöd som ska hindra cykel från att välta vid i och urlastning.
Lastningen sker högre upp än på en Long John vilket resulterar i högre tyngdpunkt och därmed sämre vägegenskaper.
Sedan måste barnen vara pigga och kunna sitta upp själva (den ena i varje fall) och man måste lasta jämt på höger och vänster sida.
Dessutom är växlar, ekrar mm, mm på en vanlig cykel inte anpassade för extra vikt.
Monarks Long John har rostfria ekrar i 3mm tjocklek (1mm tjockare än standard), kraftiga ballongdäck och ram anpassad att ta 100kg last plus förare.
Nu är köpet klart!
Det blev ingen Monark men väl en Esimex "Long John".
Begagnad men knappt använd för ca halva nypriset!
Punkteringen på bakdäcket(Michelin Rapido Mopeddäck)är åtgärdat med ny slang och snart ska barncykelvagn köpas på Jula. Julas vagn har mått som nästan stämmer perfekt med cykelns lastkorg. Bilder kommer när allt är klart!
Mvh Jakob
Ps. Glömde nämna att cykeln extrautrustats med en svart lädersadel från Brooks (B88) och ett kraftigt lås från ABUS (Steel o Flex). Ds.
Grattis! Verkar som om Long John har en brokig bakgrund? Både SCB, Esimex och Monark som tillverkare?
Ska bli kul att se hur arbetet fortskrider och hur det kommer funka att köra barn och last i den!
Nästa etapp avklarad, cykelkärra är inköpt!
Måtten på lastutrymmet på cykeln är 63 bred och 69 lång (mätt i utkanten av rören).
Närmaste kärra var Julas för 995kr med måtten 61 bred och 71 lång men den var slutsålt och skulle inte komma in mer då produkten stoppats?
Team Sportia hade en med måtten 61 bred och 72 lång men den skulle de har 1695kr....lite väl mycket när det bara är säten och kapellet man vill åt. Jag blev lite ledsen......
Sökte på Blocket och fann en exakt likadan för 750kr i min hemstad och allt! Köpt 2006 men den såg inte ut att ha fått vatten på sig någon enda gång (var faktiskt i finare skick än demoexemplaret på Team Sportia). YES!
Passar den på cykeln?
Ser ut att passa riktigt bra men återkommer då jag fått lite mera "fixar-tid" (måste fixa dit lite rörhållare och borra lite fästhål).
Mvh Jakob
Ps. Jag fyller 32 i morgon! Ds.
Har inte haft tid att fästa ihop allt men en del skruv, brickor och muttrar mm är inköpta. Dessvärre var det slut på 25mm x 25mm fyrkantsrör i aluminium som behövs för hybridiseringen.
Ett Basta Click MTB-lås är köpt och monterat på baksidan av framgafeln. Tips på ramlås till bakgafeln emottages, ramen är riktigt bred baktill och Basta låset var för smalt för en bra passform.
Ett Basta Comet IV framlampa (LED) har köpts och ett Kronan bakljus harbeställts. Kronans bakljus är batteridrivet och lyser vid mörker och rörelse.
Hoppas jag snart kan montera ihop allt.
Mvh Jakob
Ps. Handlade 3 par byxor & 3 skjortor som lades i en stor plastkasse, en plastkasse med mat och sedan åkte jag till en Thai Take-away för att köpa med mig en kasse med Thai-käk. Allt lades på flaket och jag cyklade hem helt utan problem, praktiskt. Ds.
Dagens uppdate:
Nu har en plastig bakreflex monterats bort och ersätts av en skruv med kupolmutter i rostfritt stål. Några rostfria muttrar har ersatts av rostfria låsmuttrar då vanliga muttrar lätt vibrerar bort.
Kronan-baklampan i rostfritt stål har monterats fast och den plastiga provisoriska baklampan (sitter på sadelstolpen) har monterats bort.
Sammanfattning:
Bort med plasten och dit med rostfritt stål.
Vackert Jakob! Jag var lite tveksam i början, men så är det ju ofta med nytänk! Jättekul med dina rapporter!
Nu du Erik, nu händer det saker!
Fastsättningsrören är tillkapade, borrade och fastmonterade på cykelns ram. Hade velat ha allt i rostfritt men ville inte låta kostnaderna skena iväg då kapellet "bara" kommer vara på i ca 5-7 år. Troligen håller det kromade stålröret och det gulkromatiserade beslaget tiden ut annars får jag byta ut dessa delar. Jag tror inte de är så utsatta för väta pga konstruktionen.
Kapellet kommer sänkas ca 1cm då jag sätter fast sidorna i fastsättningsrörens övre fastsättningsskruvar.
Slutligen ska 4 hål borras i varje sida av cykelns lastutrymme och 2 hål i lastutrymmets bak- och framkant. När det är gjort kan bottendelen skruvas fast.
(Dessa skruvhål kan jag leva med efter småbarnstiden, kanske används de för att skruva fast spännband eller gummiband för framtida lastsäkring)
Återkommer med ytterligare bilder när allt är klart och barnen hänger med på provtur, kanske blir det en YouTube-film också?
Hoppas eventuella tvivel suddas ut nu när slutresultatet kan skönjas!?
Allt verkar lira perfekt, styret och kablar störs inte. Måtten gick att anpassa så att det funkar bra med hybridiseringen.
Mvh Jakob
COOOOOOOOLT! Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i teorin!
Tog en sväng nu på kvällen och resultatet:
Kapellet skymmer ingenting, viktökningen märks inte, då hastigheten aldrig överstiger 20km/h blir luftmotståndet oförändrat.
Kapellet påverkar inte styrning eller växel-/bromskablar däremot kan man inte hänga slanglåset på styret utan att det stör en aning.
Cykeln utstrålar numera praktiskhet snarare är nostalgi och jag hoppas att några fler inser fördelarna med att skaffa en praktisk cykel som komplement till bilen. Spelar ingen roll vad du har för sorts bil ALLA BILAR påverkar miljön neativt.
Växlarna:
Cykeln är utrustad med SRAM T3 (3-växlad) och i Kalmar räcker det utmärkt. 1:an till start och uppförsbackar, 2:an till lungt tempo på plana sträckor, 3:an är växeln man lägger i när det går utför eller då man har bråttom på plan mark. Tro dock inte att detta är en cykel man rusar fram med, man får ha lite Danskt lugn. Cykeln är mera en Mercedes/Cadilac än en BMW/SAAB AERO.
Ju mer man cyklar ju mera märker jag att jag börjar bli kär i cykeln, den utstrålar trygghet och tidlös kvalité.
Baklampan (Kronans Automatiska) är otroligt bra! Snyggaste retrolampan med alla moderna finesser. Det är bara att parkera cykeln vid korta stopp kvällstid (handlade lite vid 21-snåret), LED-lampan stänger av sig efter 1-2 minuters stillestånd och tänds så fort man rör cykeln igen.
Framlampan (Basta Comet IV) är också jättebra med 4st starka LEDs, bra ljus och bra drifttid. Detta är inte bara ett "att synas-lampa" utan lampan lyser upp vägen framför cykeln utmärkt! (man kan cykla i total mörker)
Framlåset (Basta Click MTB) fungerar jättebra! Man låser utan nyckel och vid färd är den spärrad så att den inte ska kunna komma in i ekrarna. OK det är väl inget 100%-igt skydd men jag käner mig trygg. Har man en cykel för ca 17000kr så vill man ju ha sakerna i fred.
Tips om extra bred rammonterat lås till bakrehjulet emottages gärna.
Kommentera gärna.
Mvh Jakob
Jag instämmer med Johan, coolt!! Det märks att du blir kär i cykeln! Visst är det en skön känsla när man börjar se att cykeln faktiskt klarar alla uppgifterna med glans. Jag kan inte minnas att jag testat en Long John, men det borde vara lite limousin över det.
Batterilampor brukar ta slut för mig, så jag har ibland en reservlampa i form av en liten extralampa, en dynamo eller en Reelight.
Det låter som att du inte svetsar, du har bara öglor i stål? Det verkar ju räcka gott.
Lås vet jag inte, prova att fråga på happymtb.org/forum.
Din modifikation ser så himla naturlig ut. Kanske något för Monark att börja sälja?
Nu är allt klart! (skönt)
Tog en provtur med 4-åringen på ca 1 mil totalt.
På vägen stannade vi till och hämtade ut ett paket på OK (Paketutlämning åt Posten).
Resultat av första provturen:
Negativt.
Det blir märkbart tyngre med barn i men jag är nog inte ensam om att behöva mer vardagsmotion så det är ok.
Det är lite trångt med benen för 4-åringen men ändå ok, får se om vi hittar på någon modifikation.
Hjälmen tar emot myggnätet lite, blir kanske ett rundat tvärstag till för att utöka huvudrummet?
Paketet (en kartong på ca 20x20x35 cm) fick inte plats baktill i vagndelen då 4-åringen sitter utan att det stör. Paketet fick ligga mellan hennes ben. Så det kanske blir till att utrusta med pakethållare och packväskor (2st)eller en extrabred pakethållare.
Possitivt.
Skönt att slippa ta bilen och transportcykeln uppträder lungare än en standardcykel med barnstol.
Man synns bättre i vår "Long John Jr" än i en vanlig cykel med barnstol.
0 gram CO2/km. Säg den bil som matchar (även elbilars elproduktion medräknas)
Man får vardagsmotion på köpet och blir förhoppningsvis friskare och slankare och får mer energi.
Kul med något eget som man byggt ihop själv.
Mera likt vanlig cykling än med 3-hjulingar såsom Christiania Bike eller Nihola.
Blir någoninspirerad och vill ha utförligare instruktioner eller fler bilder kan ni kontakta mig direkt.
Mvh Jakob
Du har jobbat flitigt för att få ihop allt så snabbt! Det ser ju väldigt proportioneligt ut, som om vagnen verkligen är gjord för cykeln. Du har känsla för att sätta cykeln i snygga sammanhang... ;-)
Det hade nog inte varit fel med lite större mått på "kupén" iofs, så att det blev rymligare för barn och last. Nu växer väl fyraåringen snart ur kupén. I min Nihola är det fortfarande gott om plats för en storväxt sexåring plus några rejäla matkassar. Kan man hitta på någon annan slags kupé att sätta på än en standard-cykelvagn kanske?
Hur är cyklingskänslan? Funkar det bra i svängarna?
Vad sitter det för växlar på cykeln? Kanske behöver du fler växlar?
Nu har jag varit på provtut med båda barnen.
Alla cyklar blir kompromisser, ingen cykel är 100% perfekt till allt.
Jag har haft följande i åtanke då jag valt transportmedel.
Den ska ta 2 barn + mig till och från förskolan (1km bort). Man ska kunna storhandla med den (ca 2-4 kassar). Jag ska kunna ta den själv till jobbet efter lämning (1km).
Allt detta funkar bra.
Man kan inte ha 2 barn och storhandla, bara handla 1 plastkasse full.
Man kan inte åka längre sträckor fort.
Som alla transportcyklar blir det tungt med mcket last.
Körkänlsan är det mest possitiva i det hela, det är den vanliga hedliga frihetskänslan (bara förpackat i limosinutförande)
Hoppas jag inspirerat någon till nya tankar angående transportmedel.
Mvh Jakob
Första dagen av full frihet sedan jag blev föräldraledig med barn nr 2!
Cyklade med båda barnen till storasysters förskola och släpte av henne. Sedan fortsatte jag och 17 månaders-grabben till mitt jobb på lite fika. Efter fikat cyklade vi in till Centrum/hamnen och grabben fick leka lite på en av Kalmars öppna förskolor (Måsen). Blöjbyte efter lite lek och sedan hem igen för lunch och sovstund. Hemma spelade vi in en kort filmsnutt som kan ses på YouTube.
Smidigt, roligt, miljöförsvarbart, billigt och så lite motion på köpet. Yes, freedom is mine!
Mvh Jakob
Ps. Filmen inspelad med mobiltelefonens kamera. Ds. http://www.youtube.com/watch?v=L6-3tZVCGFY
Lite mer info.
Cyklar jag med 2 barn kan man cykla i ca 12km/h som snittfart.
Med 1 barn ca 15km/h.
Är det bara 1km så hinner man inte bli varm så det stör, efter ca 3km börjar man bli lite fuktig om ryggen. Håller man på att missa ett möte (som tex idag då jag blev 5min sen till min löneförhandling) kan man få upp farten till ca 20km/h med 1 barn i vagnen men då får man torka svetten från pannan när man kommit fram.
Inte för att man tar ut sig för mycket men jag kommer helt klart få bättre motion om jag inte faller tillbaka i gamla dåliga "ta bilen även vid korta sträckor"-träsket. Det ska bli kul att se om jag går ner i vikt alternativt byter bort lite fett och lägger till lite muskler.
Vore roligt att få höra andras erfarenheter av cykelvagn, trehjulig transportcykel osv osv.
Mvh Jakob
Jag sålde bilen ett år efter jag köpte Niholan, och det enda jag egentligen saknar med den är stereon. Alla resor inom stan klaras med Niholan, även till Hisingen och Södra skärgården. Sonen med kompisar tycker fortfarande det är väldigt kul att åka (sex år nu, tre när jag köpte cykeln), inte skämmigt som jag befarade. Har inte mätt snittfart, men det viktiga är att det GÅR att transportera son plus rätt mycket last. Matkassar är det vanligaste, men det går också att lägga i sonens sparkcykel eller till och med vanliga cykel om man vill.
Och jag märkte viktminskning de perioder då jag verkligen använder Niholan mycket. Numer blir det ganska sällan, någon gång då vi är sena till sonens skola (annars går vi), när vi ska in till centrum eller vi ska storhandla. De få resorna blir inte så mycket motion.
Såhär kan man transportera en Brompton med hjälp av en annan Brompton. Vagnen på bilden heter Radical Design Cyclone (tufft eller hur) och har två lägen för hjulen: promenadläge och cyklingsläge. Cyklingsläget är i mitten, promenadläget längre bak som på bilden. Jag fick alltså sätta hjulen i fel hål för att få plats med Bromptoncykeln, den är för bred annars.
Det gick bra, men har man tung last kan det bli extra belastning på dragarmen med hjulen i bakre läget. Jag kunde t o m köra om några som hade glömt pumpa däcken ordentligt.
Ni som har större barn, har ni funderat på påhängscykel? Den är lite lättare och är ett bra sätt för barnen att lära sig cykla, utan att behöva kunna trafiken. Stora cykeln på bilden kommer från Planet X också! Helt intergalaktiskt!!!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/856277/856277
http://happymtb.org/forum/read.php/1/891708/891708 http://www.cykelkliniken.com/htm/cykelsidor/aFunTrailer.htm
Det ska bli spännande att se vilka transportmedel som kommer vara vanliga om 5-10-15 år.
Jag har svårt att tro att fordon drivna av Bensin/Diesel/etanol blir framtidens transportmedel!
Kanske kommer vi åka omkring i eldrivna fordon med solcellstak eller fordon drivna av den biogas som kan alstras av allt komposterbart som våra hushåll kastar men i vilket material ska fordonen tillverkas, plast = olja?
Har man de rätta förutsättningarna är ju en cykel bäst. Snabbare än att gå,inga utsläpp, möjlighet att lasta saker (beroende på modell skiljer sig lastförmågan).
Kollektivtrafik är bra men turtätheten och linjesträckningarna måste öka och bussarna måste framdrivas på annat sätt än Diesel.
Cykeln ser verkligen schysst ut, Jakob! Som om det var designat så från början. Grattis till din frihetskänsla också!
Vad jag undrar är hur balansen är med last? Det borde vara stadigare än att ha barn i stol eller annan tung last på pakethållaren på en vanlig cykel, men det är fortfarande bara två hjul. Vad tycker du?
Ja du Eleonora det är svårt att beskriva med ord men....
Stödet är otroligt stabiliserande så man behöver inte tänka på att stödja cykeln eller så när barnen kliver i eller ur. Det är lätt att fälla upp stödet även med mycket last men det blir lite jobbigare att fälla ner stödet med de 40kg jag lastar. Man drar ner stödet mot marken, tar ett stadigt tag om sadeln och styret och drar cykeln bakåt. Första trampet är aldrig några problem men när båda barnen är i får man ofta stödja sig med foten vid andra cykeltampet (kanske för att 4-åringen väger 7kg mer och gör att cykelns tyngdpunkt förskjuts åt ena sidan?) Efter starten är det hur lungt som helst.
Ska man göra ett kort ärende där man kan ha uppsikt över cykeln lämnar jag lungt barnen fastspända i cykeln,det gör man ju inte gärna med barn i cykelstol?
Jag hade lite bråttom idag så det var full fart tills mjölksyran sade åt mig att växla ner men det jag lärde mig var att man kan cykla med min Long John som vilken cykel som helst. Jag cyklade ner för trottoarkanter, över gräsmattor, zick-zackade överallt, tog genvägar och cykeln riktigt flög fram. Vid dessa tillfällen är jag glad åt att jag valde en tvåhjuling istället för en trehjuling.
En rolig upptäckt gjorde jag idag då jag tog min gamla normallånga cykel. Det var vingligt som f*n! Har jag förlorat förmågan att cykla, är cykeln trasig? Det kändes som att styra ett JAS utan datorstöd. Otroligt enerverande att cykla på en cykel med normal hjulbas, tacka vet jag hjulbas "limosin-style". Jag tror att jag går över helt till att cykla Long John!
Alla som vill prova och är i Kalmar är välkomna att höra av sig och testköra.
Mvh Jakob [email protected]
Jobbar på tingsrätten i Kalmar så man måste följa lagar och regler lite extra noga.
Monterade dit vit framreflex med metallfäste idag(rostfritt såklart). Det visade sig vara svårt att få tag på fästen i metall, numera ska allt visst vara i plast? (Slit o släng)
Dessutom skruvades det dit 2 vita ekerreflexer på bakhjulet, inte alla reflexer som passar på 3mm tjocka ekrar. (har alltid hatat oranga reflexer, vita är så mycketsnyggare. Testa att byta ut era reflexer till vita så ska ni se vilken skillnad det blir.)
Framlampa i gammaldags stil med hus i kromat stål är också beställt, vet inte om jag ska ha dynamo till den eller om den bara ska vara där för syns skull? Blir nog att hitta en fin i metall tror jag. Några tips?
Mvh Jakob
Nu har jag varit lite sjuk (ryggskott i 5-6 dagar) och under denna tid har jag inte haft någon som helst lust att ens testa att cykla. Jag klarade bara av att fixa fram mat till barnen samt ta dem till öppen förskola 2 av dagarna. Jag vet inte hur man ska klara sig utan bil just vid dessa tillfällen? Ska man motorisera cykeln med en stark elmotor?
Elmotor:
Kanske kunde elmotorn ha två lägen, ena läget som hjälpmotor upp till max 25km/h så att den klassas som cykel samt ett läge då den bara drivs av elmotorn och därmed klassas som moped?
Har ni andra förslag på lösning av detta problem?
Mvh Jakob
Om det är någon som vill sälja sin long john så är jag intresserad. Maila på [email protected]. Mvh: Patrik Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|