Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Lånecyklar förbättrar vädret och plattar till uppförsbackar

ERIK SANDBLOM 2008-10-20        #7640

Cykelstationerna i Montréal heter Bixi. De går på solceller och kan ställas på plats utan att gräva.

Cyklar löser många av den moderna människans problem, som t ex behovet av motion, bristen på tid, det dåliga miljösamvetet, och trafikproblemen. Med lite produktutveckling har man nu tagit fram cyklar som även förbättrar vädret och eliminerar uppförsbackar. Och det handlar inte om några hjälpmotorer.

Nej, det handlar förstås om lånecyklar. Kooperativet Greenstreet i Göteborg har tagit hemstadens rykte för dåligt väder och gjort det till en affärsidé. Om vädret är vackert på morgonen kan man nämligen låna någon av kooperativets cyklar för att komma till jobbet. Regnar det sen när det är dags att ta sig hem, så är det bara att lämna cykeln där den står och ta bussen istället. På så vis vill Greenstreet hjälpa människor att våga ta steget.

Har man cyklat lite så slipper man dessutom spilla tid på att ta bilen till motionshallen senare på dagen.

I Paris har det visat sig att lånecyklar är mycket populära på backkrön, men mindre populära nere i dalar. Uthyrningsbolaget Vélib kör därför cyklarna tillbaka till sina ställ på backkrönen i lastbilar.

Nu har staden Montreal hoppat på tåget. Till våren ska 2400 lånecyklar ställas ut i 300 stationer runt om i stan. Cyklarna kallas Bixi, vilket är en kombination av bicyclette (cykel) och taxi.

"Its personalized mass transit" säger Alain Ayotte på Stationnement Montreal, stadens parkeringsbolag som står bakom systemet. Han syftar på att lånecyklar är en korsning mellan kollektivtrafik och individuell trafik. Genom att någon annan kan använda cykeln när man själv inte gör det, kan man få ett bättre resursutnyttjande, samtidigt som någon annan får sköta underhållet. Och man behöver inga tidtabeller.

Men det är inte bara städer och kooperativ som har intresse av att dela ut cyklar. Flera universitet i USA har delat ut cyklar till studenter som går första läsåret, mot att studenterna lovar att inte ta bil till universitet.

- Vi gjorde det som ett sätt att minska behovet av parkering, säger David C. Joyce, rektor på Ripon College i Wisconsin. Men när vi tittade på det ur synvinklarna kondition, hälsa, och hållbarhet, så gick det upp för oss att vi har ett tillfälle att skapa förändring.

Alla projekt har inte haft framgång. I ett system med lånecyklar, där användarna inte bär ett personligt ansvar för cyklarna, duger det sällan med billiga skräpcyklar från lågprisvaruhus. Det behövs stabilare konstruktioner och någon måste ha ansvaret för reparationer. På Ripon College och University of New England hoppas man att studenterna ska ta hand om cyklarna i och med att de blir studenternas privata egendom. På University of New England får studenterna en cykel värd $480 och med studentens namn på.

 www.greenstreet.se

Göteborgs Fria Tidning: Göteborgskooperativ lovar fler hyrcyklar till sommaren

Göteborg: Satsning på lånecyklar går över förväntan bixi.ca

The Globe and Mail: Montreal rolls out bike-sharing plan

New York Times: Montreal Inaugurates Continent’s Most Ambitious Bike-Sharing Program

New York Times: With Free Bikes, Challenging Car Culture on Campus

Streetsblog: Colleges and High Schools Act to Keep Cars Off Campus




HENRIK LUNDQVIST 2008-10-23        #7686
Alltid kul grepp du nosar upp Erik. Keep it up! Hur reggar man sig som låntagare? Drar man sitt visa-kort i ngn automat eller måste man fixa lånekort? Hur smart placerade är stationerna? Ofta blir dom fulla har jag hört.

ERIK SANDBLOM 2008-11-10        #7911
Tack för de vänliga orden Henrik! I Barcelona behöver man ett särskilt kort, medan i Montreal kan man antingen skaffa specialkortet eller dra sitt betalkort. Så det är lite olika.
New York Times: European Support for Bicycles Promotes Sharing of the Wheels Over the last several years, bicycle-sharing programs have sprung up and taken off in dozens of cities, on a scale no one had thought possible and in places where bicycling had never been popular. The sharing plans include not just Paris’s Vélib’, with its 20 000 bicycles, but also wildly popular programs with thousands of bicycles in major cities like Barcelona and Lyon, France. For mayors looking to ease congestion and prove their environmental bona fides, bike-sharing has provided a simple solution: for the price of a bus, they invest in a fleet of bicycles, avoiding years of construction and approvals required for a subway. For riders, joining means cut-rate transportation and a chance to contribute to the planet’s well-being. The shared bicycles in Barcelona, Lyon and Paris are heavily used, logging about 10 rides a day, according to officials in these cities. Det blir 200 000 resor per dag i Paris, på lånecyklarna enbart. Det är fler än de 187 000 resor som görs med tunnelbanans blåa linje i Stockholm. Barcelona’s downtown business district is in a geographic bowl, compared with most residential neighborhoods, so while many people want to ride downtown to work, fewer want to ride bikes home. Directed by controllers at a command station, Bicing’s 100 employees use trucks to rebalance the system, taking bikes to where they are needed. Even with the growing pains, José Monllor, a graduate student, says he now rides to class instead of driving his car. “It stays in the parking lot,” he said of his car. “It’s stupid to drive.”

ERIK SANDBLOM 2008-12-12        #8543
5000 lånecyklar i Milano Premiärminister Silvio Berlusconi invigde Milanos nya lånecykelprogram BikeMi i november. Systemet skulle lanseras i slutet av november med 1200 cyklar utplacerade i stan. På sikt ska det bli 5000 cyklar. Borgmästaren Letizia Moratti utlovar 120km cykelbanor till år 2011. ECF congratulates City of Milan to new bike-sharing system

ERIK SANDBLOM 2008-12-12        #8547
20 000 lånecyklar i Rom Rom siktar på att ha 20 000 lånecyklar, lika många som Paris. Men man verkar inte ha kommit igång med detta ännu. Velo Mondial: Rome to be the next European Cycling City

ERIK SANDBLOM 2009-01-19        #8952
Lånecyklar snart i Göteborg I Göteborg kan allmänheten snart få tillgång till 1 000 lånecyklar. Användaren får betala depositionsavgift och eventuellt en liten avgift beroende på användningstid. För turister kan cyklarna kopplas till Göteborgspasset. Mobila stationer bör finnas vid tillfälliga evenemang, anser trafikkontoret. Det där med mobila stationer verkar vara en idé som kommer från Montréal. Hela stationen kommer på lastbil, drivs med soceller och kan installeras på några timmar.

JOHAN ERLANDSSON 2009-02-11        #9399
Tråkiga nyheter från Paris: Hälften av Velib-cyklarna är nu stulna eller vandaliserade.

http://www.treehugger.com/files/2009/02/theft-vandalism-paris-bike-sharing-

ERIK SANDBLOM 2009-02-13        #9418
Visserligen har många cyklar stulits, men av de 42 miljoner resor som gjorts är det bara på 0,018% av tillfällena som en stöld har skett. Le Monde: Vandalisme sur le parc de Vélib: JCDecaux dédramatise JCDecaux, som står för driften av Vélib, och staden Paris ska snart förlänga kontraktet och det kan vara därför JCDecaux gråter ut i pressen. Samtidigt bygger man nu i februari ut systemet med 300 ytterligare Vélib-stationer och 3300 ytterligare cyklar. The Bike-sharing blog: When the Largest Bike-sharing Program Just Isnt Large Enough

ERIK SANDBLOM 2009-03-20        #9921
500 lånecyklar i Washington DC Till sommaren ska man ha byggt ut från 10 stationer till 50. Det kostar $40 för medlemskap i ett år, och då får man göra obegränsat antal resor, max tre timmar per resa. Smartbike program expected to grow by summer

ERIK SANDBLOM 2009-04-23        #10411




New York har gjort en översiktligt studie på att införa ett lånecykelsystem i tre steg med 90 000 cyklar.  Streetsblog: Bikes as Transit: New Study Envisions Possibilities for NYC

ERIK SANDBLOM 2009-04-24        #10441

Lånecyklarna i Lyon heter Vélov och introducerades 2005. Där finns 3000 cyklar och 22 000 resor görs med cyklarna varje dag. Hälften av resorna som görs med cyklarna hade annars skett med kollektivtrafik, och 7% med bil. Lånecyklar kan alltså avlasta kollektivtrafiken i centrum, där det ofta är trängsel i vagnarna och där avstånden dessutom är korta och cyklingsbara. Källa Bike-Share Opportunities in New York City, 2009 sidan 15.

ERIK SANDBLOM 2009-04-24        #10442
Elektriska lånecyklar i Genua Italienska staden Genua lanserar lanserar 60 elcyklar i sex stationer. Elcyklarna kan gå 30 km på en laddning. Genua har 600 000 invånare. The Bike Sharing Blog: Yeah, We Can Do Hills Too

MATTIAS CARLSSON 2009-04-27        #10463

Karta över dockningsstationer i centrala London (Källa: The Guardian)

I London planerar man för 6000 lånecyklar och 400 dockningsstationer 2010. Dockningsstationerna byggs med 300 meters avstånd så att de alltid finns nära till hands i stadskärnan. Borgmästare Boris Johnson liknar lånecyklarna vid taxibilar: "Much like hailing a cab, people will be able to pick up one of 6,000 bikes, and zip around town to their hearts content – not only a quick, easy, and healthy option, but one that will also make London a more liveable city."

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/apr/27/cycle-scheme-boris-johnso

ERIK SANDBLOM 2009-04-28        #10476
CNN skriver en översikt över lånecyklar. CNN: City bike-sharing picks up speed The capital cost of system implementation is about $3,600 per bike, which includes the stations and back-end system, plus another roughly $3,000 per bike annually for ongoing maintenance and distribution costs -- still cheaper than creating a streetcar line or subway station.

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-26        #10843
April Streeter på Treehugger jämför Göteborgs GreenStreet med Paris Velíb.

http://www.treehugger.com/files/2009/05/gothenburg-bike-share-the-opposite-

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-09        #11049
Fin recension av Barcelonas hyrcykelprogram. Små framhjul ger bra framkomlighet i trånga gränder.

http://www.caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/bloggat-fran-barcelona-i

ERIK SANDBLOM 2009-08-02        #11567
Mega Being Redefined by Hangzhou Staden Hangzhou i Kina utökar sitt lånecykelsystem till 50 000 cyklar och blir därmed störst i världen. Det blir 2000 stationer, och i innerstan blir det en station var hundrade meter. TIME: Taiwan Goes Green with Bike Sharing Staden Kaohsiung i Taiwan installerar 20 cykelstationer med totalt 4500 cyklar. Kickin it into High-gear this Summer in Montreal Montreal utökar från 3000 till 5000 cyklar i sommar, med totalt 400 stationer. På två månader gjordes 225 000 resor med Bixi, som systemet heter.

ERIK SANDBLOM 2009-08-14        #11693
Det blir Bixi som får leverera lånecyklar till London och Boston. London får 6000 cyklar och 400 stationer till 2010. Boston får 2500 cyklar i 290 stationer. Bixistationerna går på solceller, kräver inga markarbeten och kan ställas på plats med lastbil. BIXI bikes will soon be wheeling in the streets of London and Boston! London Cycle Hire scheme takes big step forward as operator announced

ERIK SANDBLOM 2009-11-02        #12697
GP Debatt: Västtrafik bör satsa på att låna ut cyklar Ett system med lånecyklar kompletterar kollektivtrafiken på ett utmärkt sätt. Lånecyklar bör därför vara en del av Västtrafiks sortiment, skriver Johnny Bröndt (M), vice ordförande i Västtrafik AB.

ERIK SANDBLOM 2010-01-15        #13525
The Economist: On yer bikes Om lånecyklar i London. "The scheme is expected to generate an extra 40,000 journeys a day." Med 6000 cyklar blir det 6,7 resor per cykel och dag.

ERIK SANDBLOM 2010-01-31        #13684

Treehugger: Bike Sharing, the Next Generation - It Floats, It Flashes, It Practically Follows You

Göteborgsbaserade Koucky & Partners har varit med och gjort en lånecykel som vann första priset i Köpenhamns lånecykeltävling. Systemet kallas OPENBike och kräver inga ställ eller stationer. Istället kan man låna cykeln med ett smartkort direkt (ungefär som i det tyska Call-a-Bike). Cyklarnas elektronik får ström genom en navdynamo.


http://www.cphbikeshare.com/winners.aspx


ERIK SANDBLOM 2010-02-07        #13758
Montreal Gazette: Bixi is clogging the city's arteries Worst of all, all these new riders look happy. They've co-opted my smug, self-satisfied smirk. Some even have the audacity to pass me. Many, actually.

ERIK SANDBLOM 2010-03-08        #14034

Vart Göteborg: Göteborgarna kan låna cyklar lagom till sensommaren

Alla som fyllt 18 år kan låna cyklarna som lämnas tillbaka på valfri station. 


Vilken dum regel. Varför måste man ha fyllt 18 år? Ju fler som cyklar desto säkrare blir det!


ERIK SANDBLOM 2010-03-17        #14123



Lånecyklar i Karlstad

Mitt i centrala Karlstad går det att låna cyklar helt gratis under sommaren. Solacykeln har blivit ett populärt färdmedel som gör det enkelt och smidigt att ta sig runt i Karlstad.

Solacykeln lånas ut över dagen mot uppvisande av giltig fotolegitimation.

För den kultur- och konstintresserade finns en kulturcykeltur, som går mellan Karlstads skulpturer och kulturbyggnader. Fler cykeltursförslag finns och foldrar och karta finns att hämta på Solacykeln samt hos Turistbyrån.

Solacykeln


ERIK SANDBLOM 2010-06-21        #15059

GP: Lånecyklarna har fått sitt namn

Låecyklarna i Göteborg ska heta Styr & Ställ. Bakom förslaget står Ola Ederborn, en ung göteborgsklle, som nu vinner säsongskort för både 2010 och 2011.

Nu i juni startar bygget av de första lånecykelstationerna i Göteborgs mest centrala delar. Utbyggnaden fortsätter sedan gradvis - i år ska 40 stationer färdigställas.

- Att ha korta avstånd mellan stationerna, helst inte mer än 300 meter, är en viktig framgångsfaktor, säger Magnus Heljeberg, vd för JC Decaux, reklambolaget som sköter cyklarna.


ERIK SANDBLOM 2010-07-13        #15254

Såhär många lånecyklar finns det på olika orter i Frankrike, utslaget på befolkningen.

ERIK SANDBLOM 2010-07-13        #15255

Och här ser man att La Rochelle och Lyon var först med lånecyklar 2005 (de tidigare systemen bygger på "location", det vill säga konventionell uthyrning).

http://twitpic.com/sxlwd


ERIK SANDBLOM 2010-07-13        #15256



Andelen cykelresor i Lyon har fördubblats till 2,5 % sen 2005 då Vélo´v startades. Målet är att dubbla igen till 2014.

Velo’V, cinq ans qui ont boosté le vélo à Lyon


ERIK SANDBLOM 2010-07-14        #15259

SvD: Lånecyklar saknar ställ

–Just nu saknar vi stationer vid flera knutpunkter, och det gör systemet väldigt sårbart. Jag tror att Stockholms stad inte visste vad man gjorde när de beställde systemet, för det handlar om att prioritera. Ska man ha cyklarna så måste de ut på stan, oavsett om det tar bilparkering eller öppna ytor,  säger Johan Sundman, projektledare på företaget Clear Channel, som har hand om cyklarna.


ERIK SANDBLOM 2010-08-01        #15358

Att cykla utan hjälm i Melbourne kostar $146

Lånecyklarna i Melbourne har haft en svår start. Under de två första månaderna har de 600 cyklarna bara använts i genomsnitt 70 gånger om dagen. Lånecyklarna är av typen Bixi som Montreal haft större framgång med. Där började man med 3000 cyklar, ökade snabbt till 5000 och sålde en miljon resor på fem månader.

Annorlunda uttryckt: Varje lånecykel i Barcelona används i genomsnitt 7-13 gånger om dagen (maj 2008)*. I Montreal, 1-2 gånger om dagen. Och Melbourne, 0,1 gång om dagen.

Kommentatorerna tycks överens: Hjälmlagen ligger bakom misslyckandet i Melbourne. Ertappas en cyklist i Melbourne utan hjälm kostar det $146 i böter.

Melbourne Herald Sun: We can peddle our city, but very few people can pedal our bikes

The Age: Helmet law makes nonsense of bike hire scheme

en.wikipedia.org/wiki/Bixi

Situp-Cycle.com: We Demonstrated And Were Fined

Helmets are a very emotive issue here. Many local riders claim their lives have been saved by helmets, and the idea that adults might be allowed a choice, appalls some.

Cyclehelmets.org: “A helmet saved my life!”

Many people who wear helmets can relate their experience of a crash which leads them to believe that a helmet 'saved their life'. This is a very common experience - very much more common, in fact, than the actual number of life-threatening injuries suffered by bare-headed cyclists. Yet there is no evidence that helmets save lives or prevent serious injury at all across cyclists as a whole.

For example, in the state of Western Australia where bicycle helmets have been mandatory for all ages since July 1992, the annual cyclist death toll from 1987 to 1991 (pre-law) averaged 7.6 fatalities per year. From 1993 to 1997 (post-law) it was 6.4 fatalities per year, representing a 16% reduction. However, Government cycling surveys show cycling declined in Western Australia by approximately 30% during the 1990s following mandatory helmet law enforcement. Thus, relative to cycle use, fatalities went up, not down.

* Källa Bike-Share Opportunities in New York City, 2009 sidan 36.


ERIK SANDBLOM 2010-08-09        #15428

Byggare Bob och Darth Vader gillar Melbournes lånecyklar.


We Heart Melbourne Bike Share

Our once cumbersome headgear has gone from burden to blessing. Foot loose and fancy free, we jump on bikes anytime, anywhere. We fear not other vehicles, or police. We are living the dream, Australia.


ERIK SANDBLOM 2010-08-09        #15429



828 688 resor har gjorts hittils med lånecyklarna i Dublin sen starten för tio månader sedan. Inga allvarliga olyckor har rapporterats.

Irish Times: More than 37,000 use bike scheme


MATTIAS CARLSSON 2010-08-19        #15510
Hyrcykelsystem utvecklas och implementeras nu på flera håll i Storbrittanien. I London har borgmästare Boris Johnson tagit initiativ till ett stort system med lånecyklar:

After Paris, this will be the world's second-largest urban cycle hire system. The scheme, vigorously promoted by London's mayor Boris Johnson, will eventually see 6,000 bikes parked at 400 "docking stations" spread every 300 metres or so across central London

I anslutning till järnvägsstationen i Leeds byggs nu en "CyclePoint" efter nederländsk förlaga:

Cyclepoint is based on a proven Dutch concept which combines manned and secure cycle storage with retail, repair and hire facilities at major stations.

En annan tydlig trend är att flera universitet erbjuder hyrcyklar till sina studenter:

Schemes in Leeds and York – which offer university students and staff cheap bike hire for up to nine months at a time – are already well-established and growing in scale, and next month will be rolled out to campuses in Lincoln, Nottingham and Lancaster. The Nottingham project will start out with 460 bikes, with plans to increase this number next year.

But it is the new venture in Newcastle that really catches the eye. Start-up WhipBikes, the brainchild of Robert Grisdale and Jack Payne, two former civil engineering students, takes the concept to the next level with a 24-hour-a-day, mobile phone-operated "green bike" scheme.

Once registered, students will simply have to locate a bike, text the bike number to an automated service that sends back the code to unlock it, and get pedalling. The 50p a journey cost will be charged straight to the student's phone.

Allt som allt är det flera tecken på att Storbrittanien är en växande cykelnation. Vilket inte är en dag för tidigt. I dagsläget står cykeln för endast 2% av alla resor i landet, att jämföra med 27% i Nederländerna och 7% i Sverige (enligt CyclePoint). Vad kan vi i Sverige ta till oss av detta?

ERIK SANDBLOM 2010-11-24        #16292

DN: Fler lånecyklar nästa år

Det blir 30 nya stationer för lånecyklar i Stockholm 2011.


ERIK SANDBLOM 2011-07-12        #18394

pressbild

Göteborgs lånecyklar har varit igång i snart ett år. De 600 låneyklarna lånades totalt 22 000 gånger i maj, vilket blir 1,2 lånetillfällen per dag och cykel i genomsnitt. Cyklarna finns på 50 platser. Ett tredagarskort kostar 10 kronor och köps på en cykelstation. Ett säsongskort 250 kronor och köps endast via hemsidan.

Göteborgs-Posten: Succé för Styr och ställ

ERIK SANDBLOM 2011-08-06        #18636
Los Angeles Times refererar en studie i British Medical Journal av lånecyklarna i Barcelona. Det ökande cyklandet sägs medföra en ökning av antalet förtida dödsfall med 0,13 stycken om året på grund av att cyklisterna inandas mer luftföroreningar och 0,3 extra dödsfall på grund av krockar. Men hälsovinsterna väger över kraftigt och minskar antalet dödsfall med 12,28 stycken om året.

LA Times: Bike sharing may not only save environment, it can aid health too

Streetsblog: From London to D.C., Bike-Sharing Is Safer Than Riding Your Own Bike

De som använder lånecyklar har färre krockar per resa än de som cyklar på sina egna cyklar. Man vet inte vad det beror på, kanske är resorna med lånecyklar kortare så att folk inte hinner krocka med dem.

ERIK SANDBLOM 2011-09-29        #19143
Det går framåt för Styr och Ställ, Göteborgs lånecyklar. Under april-augusti lånades de i genomsnitt 1,4 gånger per dag och cykel, upp från 1,2 gånger i maj. Ett lån varar i genomsnitt 18 minuter.

Göteborgs-Posten: Succé för lånecyklarna

MATTIAS CARLSSON 2011-09-29        #19146
Bra att det går framåt och att lånecyklarna används. Men att kalla det för succé när en cykel används 1,4 gånger per dag är väl att ta i lite för mycket. en vanlig cyklependlare använder ju sin cykel minst två gånger om dagen. Jag skulle nog se att de användes för 4-5 resor per dag innan man kan se det som en stor framgång.

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19444
1000 lånecyklar per dag används i Göteborg. I Stockholm blev 2011 till ett rekordår för lånecyklarna.

http://www.cykelsmart.se/2011/11/15/uppat-for-lanecyklar-i-storstaderna/

JOHAN ERLANDSSON 2012-02-15        #19980
Rubriken på den här tråden lurar mig alltid att tro att det handlar om elassisterade lånecyklar... Nu finns det i alla fall sådana, i liten skala, i backiga San Francisco:

http://www.treehugger.com/bikes/hilly-san-francisco-get-electric-bike-sharing-program.html

ERIK SANDBLOM 2012-03-05        #20112
Staden Sydney söker nu ett undantag från Australiens hjälmlag innan man sätter igång med lånecyklar. Staden Melbournes lånecyklar är ett omdiskuterat misslyckande med bara 0,1 lånetillfällen per cykel och dag. I andra städer lånas cyklarna 10-50 gånger så ofta.

Bike hire plans hinge on helmets
The City of Sydney is considering a bicycle hire scheme, but only if it wins an exemption from compulsory helmet laws.

@Mattias
Nej, 1,4 lånetillfällen per dag och cykel motsvarar 9,8 resor i veckan per cykel. Det är som att man cykelpendlar till jobbet måndag-fredag.

ERIK SANDBLOM 2012-03-14        #20197
Lånecyklarna i Melbourne användes 16 090 gånger under sommarmånaden januari, den bästa månaden hittils. Det blir 0,9 lånetillfällen per dag och cykel. 
Bike share scheme starts to gain traction - The Age

Som jag skrev tidigare är Melbourne enda staden med lånecyklar och samtidigt en hjälmlag för alla. Som jämförelse kan kan man ta Barcelona med 7-13 lånetillfällen per dag och cykel eller London med 3-4 per dag och cykel. Cyklarna i dessa städer används alltså 3-14 gånger så ofta som Melbournes cyklar.

350,000 journeys made on Mayor's flagship cycle scheme in its first month - Transport for London

ERIK SANDBLOM 2012-06-04        #20796
Flera städer i Australien vill nu få undantag så att cyklister slipper böter om de väljer att cykla utan hjälm.

Bike hire plans hinge on helmets
The City of Sydney is considering a bicycle hire scheme, but only if it wins an exemption from compulsory helmet laws.

Fremantle in call for no helmets trial
The City of Fremantle wants cyclists to be able to ride without helmets as part of a two-year trial that has angered safety experts.

City plans bike-hire scheme
Perth Lord Mayor Lisa Scaffidi admitted that similar schemes in the Eastern States had been held back by compulsory helmet legislation and said she supported a relaxing of the law in WA.  

ERIK SANDBLOM 2012-07-12        #20993
Mineta Institute har frågat hur hur lånecyklar påverkat folks beteende:

Public Bikesharing in North America: Early Operator and User Understanding (PDF)
Not surprisingly, respondents in all cities indicated that they increased bicycling as a result of bikesharing. Respondents in the denser cities generally stated that they walked and rode bus and rail less, while in the Twin Cities, respondents reported that they walked and rode rail more but rode the bus slightly less. These shifts may be a function of city size and density, as open-access bicycles can more quickly and easily serve riders on congested transportation networks. Respondents in all cities overwhelmingly indicated that they drive less as a result of bikesharing, indicating that it reduces vehicle miles/kilometers traveled and vehicle emissions.

ERIK SANDBLOM 2013-06-30        #22496
Lånecyklar retar gallfeber på Wall Street Journal
New York City invigde sina lånecyklar 27 maj. Det finns sextusen cyklar på 330 stationer. Hittils (26 juni) har cyklarna använts till 2,8 resor per dag och cykel i genomsnitt, vilket är ungefär godkänt jämfört med andra lånecykelsystem. Mest resande skedde 26 juni med 5,1 resor per dag och cykel, vilket är ganska bra. En opinionsundersökning i juni fann att 50% av väljarna i New York City tycker det är bra med lånecyklar medan 20% är mot.

Citi Bike June 26 Recap
The Summer Bicycles Took Control. The Atlantic

Men lånecyklarna retar gallfeber på Wall Street Journals ledarredaktion. De säger bland annat att "cykellobbyn är ett allsmäktigt företag". Filmen är sevärd och har till och med kommenterats på The Daily Show med Jon Stewart. Lokala cykelbloggen Bike Snob NYC skriver en kommentar som inte är snäll, men läsvärd.

Death by bicycle. Wall Street Journal Opinion

Extra, Extra: Wall Street Journal Wins At Stupid! Bike Snob NYC
Up until now, the media has been using the conventional weapons of stupidity in their War Against Bikes, but on May 31st the entire world sat up and noticed when the Wall Street Journal escalated matters by dropping this devastating atomic firebomb of nuclear retardation.

Full Pedal Racket: New Yorkers adjust to a new bike sharing program. The Daily Show

ERIK SANDBLOM 2013-12-06        #22912
I början av året dubblades priset på lånecyklarna i London från ett pund till två pund och antalet resor har minskat med 18%.

Boris bike use down 20 percent. Road.cc

ERIK SANDBLOM 2013-12-06        #22913
Lånecyklarna i Melbourne ska nu privatiseras. De används sällan, 0,7 resor per cykel förra månaden, och rekordet är 1,0 resor per cykel i januari. Det är lag på cykelhjälm även för vuxna i Australien vilket troligen bidrar till att dra ner användandet. Det verkar inte ha hjälp att det finns 1000 gratishjälmar att tillgå.

Buyer sought for Melbourne's bike scheme. The Age

ERIK SANDBLOM 2013-12-26        #22933
Cyklister på lånecykel använder vanliga kläder i större utsträckning än cyklister på egna cyklar. Detta enligt en ny studie från London på 3002 cyklister på vanliga cyklar och 592 på lånecyklar. Av cyklister på egen cykel hade 70% något av hjälm, reflexväst eller dylikt, eller sportkläder. Motsvarande för de lånecykel var 21%.

The role of bicycle sharing systems in normalising the image of cycling: An observational study of London cyclists. Journal of Transport & Health

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3163 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik