|
Samhällsplanering Montrealmotorväg blir boulevard
I somras klubbades staden Montreals nya transportplan. Det ska införas spårväg, tunnelbanan byggs ut, det blir tåg till flygplatsen, det blir fler bussfiler och sammanhängande cykelbanor, men inte fler p-platser. P-platser intecknar fastighetsbyggandet, säger man. Ytan som tas upp av parkerade bilar behövs till annat. Det mest spännande är nog att den sexfiliga motorvägen Bonaventure mellan Victoria-bron och innerstan ska rivas och ersättas av en boulevard. Motorvägen är upphöjd precis som Essingeleden i Stockholm, och genom att lägga vägen i marknivå ska döytorna runt motorvägen förvandlas till värdefull tomtmark på båda sidor. Till skillnad från moderna svenska stadsmotorvägar ska man inte öka kapaciteten i vägnätet genom att bygga motorvägstunnlar och sedan bygga hus ovanpå. Istället får biltrafiken vara kvar på ytan och samsas med resten av stan. Det är för övrigt samma tankar som återfinns hos Alternativ Stad i Stockholm. De vill att den sexfiliga motorvägen Södertäljevägen ska ersättas av kollektivtrafik och en aveny. Längs vägen byggs nya hus. Även gatunätet ska byggas ut, men av kartan (pdf) att döma handlar det mest om förbättra cirkulationen för alla trafikanter och sprida trafiken. Det blir fler fartdämpande åtgärder och prioriteringen av utrymmet på gatorna ses över. 60% av resorna i morgonrusningen i Montreal sker med bil. Man hoppas att allt ska vara klart på tio år. Réinventer Montréal - Plan de transport
Såhär ska det bli när motorvägen rivits. Det blir en liten tunnel för att korsa det lilla vattendraget. Den stora Victoriabron över den mäktiga St Lawrence-floden syns längst ner i bilden.
Så här tänker sig Alternativ Stad att Södertäljevägen skulle kunna bli.
Södertäljevägen ombyggd till aveny (pdf)
Montreal är en bitvis vacker stad som visar att brutal storskalighet inte i sig behöver vara fult eller ångestframkallande, tycker jag i alla fall. Jag har tagit några bilder ur dokumentet "Réinventer Montréal - Plan de transport"
Den här bilden visar en tunnelbanestation med mycket rymd och överskådlighet, utan att vara steril eller tappa intimiteten.
En bred trottoar och breda cykelbanor gör att man känner sig som en fullvärdig medborgare, även om man inte råkar köra bil.
Sen tycker jag att den är bilden är oerhört romantisk på nåt sätt... jag kan höra hur snön dämpar stadens ljud. Tystnaden gör att att man befinner sig i sin egen lilla bubbla. Jag undrar om cyklistens strumpor är våta, det kanske har kommit in lite snö där? Frun med handväskan är lite kall och går stelt och stoiskt mot sitt mål. Hon är nog i sin egen värld. Hon vet exakt hur lång tid hennes promenad tar och vart hon ska gå, så hon kopplar bort vardagen och befinner sig halvvägs till Mars. Det är kallt på Mars.
Och barnet i Volvon tycker att mamma är alldeles för orolig. Han fick avbryta ett snöbollskrig utanför skolan bara för att mamma skulle hämta honom. Mamma tycker det verkar läskigt med dom där cyklisterna. Det är ju farligt, man kan köra på dom!
Den här t-banestationen blir trevligare av att man har lite bakbelyst färgat glas i fonden. Ingen skrikig reklam!
Förarbetena för att riva motorvägen har börjat. Man undersöker marken efter föroreningar och fornlämningar.
La Presse: Autoroute Bonaventure: Tremblay déclenche les travaux préliminaires
Tidningen ETC har skrivit om ämnet.
ETC.se: ”Bygg bort bilen”
Göteborgs-Posten: Linnégata ända till Frölunda? Miljöpartiet i Göteborg vill förlänga Linnégatan - hela vägen till Västra Frölunda. Tanken är alltså att förvandla Dag Hammarskjöldsleden till en enda lång boulevard à la Linnégatan. Vägen ska kantas av bostäder, affärer och arbetsplatser. - Leden är som en motorväg som slutar mitt inne i stan. Sprängkullsgatan och Linnégatan klarar inte att svälja alla bilar. Vårt förslag innebär att vi förlänger staden söderut, säger Kia Andreasson, kommunalråd (MP) och ordförande i miljönämnden.
Grafik: Janine Lee, Montreal Gazette. För större grafik, följd denna länk Arbetet med att konvertera den upphöjda motorvägen Bonaventure till stadsgata ska vara klart 2017. Det blir två enkelriktade gator med bussfiler samt 3-4 filer för annan motortrafik, men inga cykelbanor. Mittremsan skulle enligt ursprungliga planen bebyggas för att få in fastighetsskatt till staden, men ska nu bli en park istället. Montreal unveils new plans for urban boulevard to replace Bonaventure Expressway. The Gazette
Den upphöjda motorvägen mitt i bilden tas bort, men den upphöjda järnvägen längre upp i bilden blir kvar. Logga in för att svara |
Återanvändande/upcycling (1) Böcker (2) Miljökonsult (1) Magasin (3)
|