|
Cykel Köpenhamnsbor ska cykla längre
![]() Cyklarna blir fler och större. Då känns cykelbanorna trånga. Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagen Cycle Chic Köpenhamns mål är att öka andelen jobb- och studiependling med cykel från dagens 37% till 50% år 2015. Om man bara ser på Köpenhamns kommuninvånare, så är det idag hela 55% som cyklar till sina arbeten. Men bland dem som pendlar in till Köpenhamn från kranskommunerna är det bara var femte som cyklar. För att öka inpendlingen med cykel har man inventerat 13 cykelstråk på sammanlagt 165 kilometer. Stråken har ett investeringsbehov på 250 miljoner kronor. Ett annat område med potential är att få folk att cykla längre avstånd. En av tio pendlare med 10-15 km till jobbet väljer cykeln. Erfarenheten från Köpenhamn är att förbättrade cykelförhållanden får många fler att cykla året runt, även på längre avstånd. Den dagliga cykelturen blir en skön vana, som varken kräver någon kraftprestation eller avancerad utrustning. Det viktigaste är att det är goda cykelstråk med hög standard hela vägen. En forutsättning för att nå målet med 50% cykelpendling är att införa trängselavgifter för biltrafiken, vilket det finns en majoritet för i kommunen. Men staten säger fortsatt nej till de lagändringar som krävs. Så det blir inte alldeles lätt. Cyklingen har minskat generellt i Danmark, med 23% under de senaste 15 åren. Däremot har cyklandet i Köpenhamn ökat med 26% mellan 1996 och 2008, till 1,17 miljoner kilometer per dag. Cykelbanorna för smala Sedan 1996 publicerar Köpenhamns kommun vartannat år en cykelräkenskap, och 2008 noteras en blygsam ökning av cykeltrafiken med 2%. Mätningen visar också att cyklisternas upplevda trygghet minskat något, och att det finns ett tilltagande missnöje med cykelbanornas bredd. Cyklisternas betyg på cykelbanornas bredd var 1998 en sjua, men det har nu minskat till en fyra. Kommunen spekulerar i att trafikökningen gjort att cykelbanorna känns för smala, och särskilt har antalet stora lådcyklar ökat. Därför har kommunen nu börjat mäta antalet lådcyklar och cykelvagnar. Det visar sig att bland hushåll med två barn så har vart fjärde en lådcykel eller en cykelvagn. 22% säger att lådcykeln ersatt en bil medan 24% har lådcykeln som komplement till bilen. Det visar att många turer med lådcykel ersätter resor med bil. Trots det ökande missnöjet med cykelbanornas bredd är det bara 2% av köpenhamnarna som inte gillar lådcyklar. Bedre pendlerforhold for cyklister København cykelregnskab 2008 Se också tidigare artiklar om Köpenhamn: Ecoprofile: Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad Ecoprofile: Nørrebrogade större än motorväg
![]() Möjliga cykelpendlarstråk för upprustning. Cyklisterna tänks pendla upp till 10-15 km. Källa Bedre pendlerforhold for cyklister
Även i Sverige sker det en del cykelpendling på något längre avstånd. I Stockholm är genomsnittsresan på cykel 1 mil, i Linköping ligger på den 5 kilometer.
Corren.se: Säkrare stråk ökar vintercykling
BikePortland.org: Rush hour crash on Hawthorne Bridge raises questions about bike traffic
För smala cykelbanor kan innebära fara om cyklisterna kommer för nära varandra. Denna artikel handlar om två cyklister som krokade i styret i varandra. Ena cyklisten ramlade framför en bil, men klarade sig med stygn.
I Köpenhamn är motortrafiken ruggigt snabb. Vad skulle hända om man införde hastighetsbegränsning på 25 km/h (och att Köpenhamnsborna skulle följa regeln)? Då behöver man inte ha separata cykelbanor tänker jag.
Hastigheten ska sänkas till 40 km/h i Köpenhamns tätort.
Copenhagen Gets Up To Speed By Lowering It
Cykelbanorna i Köpenhamn har bra framkomlighet. Men här i Sverige håller cykelbanorna varierad kvalitet. De dåliga cykelbanorna skulle kunna tas bort och ersättas med blandtrafik i 25-30 km/h, kan jag tycka.
![]() Cyklingen i Köpenhamns innerstad har ökat med hela 70% sedan 1990, medan biltrafiken minskat med sex procent. Men över kommungränsen ligger cyklingen still. Källa Færdselstællinger og andre trafikundersøgelser 2003-2007
![]() Noerrebrogade Otroligt bra iniatiativ att sänka till 40km/h, här en bild från Nørrebrogade som jag tog i förra veckan med en av de senast förbättringarna. Nu är det inga problem att köra om en lådcykel när man fått en "fastlane". Tänk om det kunde se ut så på götgatan... (vi får ordna lite mer cykeltrafik bara) På en annan del av Nørrebrogade har de dessutom gjort cykelparkering av den gamla cykelbanan och cykelbanan
av en större del av bilvägen!
Skön omställning! Håller med Erik om att nog kan vara svårt att få plats med så fina cykelbanor i Sverige, och att det då krävs att man sänker hastigheten ytterligare för att få till en bra trafiksituation.
I många villaområden är det 30-gräns, varför skulle man inte kunna ha det i stan också där det kryllar av folk? Då kanske även barn och gamla skulle våga sig ut på cykel.
![]() Den stora skillnaden i Danmark är att det är väldigt dyrt att köpa och äga en bil. Det har säkert hjälpt till för att hålla cyklingen på "höga" nivåer.
Visst skulle blandtrafik vara det optimala, men på många större breda rak-sträckor (I Stockholm i varje fall) skulle det ändå finnas motorcyklar och diverse billister som gillar att dra på(och riskera körkortet). Då är det inte så roligt att vara ute med hela familjen på samma väg.
Finns det å andra sidan fler cyklister på gatorna än det gör idag, så skulle nog blandtrafik kombinerat med många cyklister fungera utmärkt.
Jeppe, cyklingen är högre i Danmark än i Sverige, men cyklingen är faktiskt på väg ner i Danmark. Det är bara i städerna som det ökar, och i Köpenhamn är det som sagt bara i innerstan cyklingen ökar. Så jag tror inte så mycket på avgifter. Det är viktigare att den byggda miljön (hus och cykelbanor) anpassas till cykeln och inte till bilen. T ex får man inget bygglov i Sverige om man inte bygger minst x antal parkeringsplatser för bilar. Detta kallas parkeringsnorm. Nog kommer folk köra bil om städerna anpassas till bilen, även om man försöker styra med avgifter. I Köpenhamn och Amsterdam har man istället arbetat med att minska antalet p-platser. I Köpenhamn minskades p-platserna med 2-3% per år under en period. En sådan politik gynnar kollektivtrafiken också. Københavns Kommune: Cykelpolitik 2002 - 2012 Mens cykeltrafikken er faldet i resten af landet, har København sammen med andre større byer, der gør noget for cykeltrafikken oplevet en stigning. Metropolis Mag.com: Pedestrian Cities: Encourage walking and cycling. Discourage cars and parking Yimby GBG: Krönika: Avskaffa parkeringsnormen!
Erik, håller med dig på alla punkter. När jag säger att det stannat på en hög nivå menar jag just Köpenhamn, jag har ingen uppfattning om resten av landet. Jag vet dock att även resten av landet har en mycket högre grad av cykling än Sverige. Att lådcyklar är så populära i Köpenhamn men knappt i t ex Stockholm handlar förstås mycket om hur det är anpassat för cykling som du säger. Att Stockholm är "bergigt" och Köpenhamn platt gör förstås sitt...
![]() Såhär ser färdmedelsfördelningen ut i Köpenhamn.
Figuren visar hur folk tar sig till arbete och studier i Köpenhamn. Den omfattar även de som pendlar in till Köpenhamn från andra kommuner. Om man bara räknar Köpenhamns kommunivånare, så är det 55% av dessa som cyklar till jobb och utbildning.
Källa Cykelregnskab 2008.
![]() Även Århus arbetar på att få folk att cykla längre. Receptet är samma typ av finare cykelbanor med högre prioritet, det vi kallar stomcykelnät i Göteborg. Fast avstånden ser ut att vara längre i Köpenhamn och Århus, 7-15 km från centrum mot cirka 5 km i Göteborg.
Copenhagenize: Luxury Bike Lanes for Aarhus
Bicycle Commuter Superhighways in Copenhagen
Hur långt cyklar folk? I Stockholm är den genomsnittliga cykelpendlingen 9 km [1] I Göteborg pendlar 40% av cykelpendlarna längre än 5 km [2] I Linköping är den genomsnittliga cykelresan 5 km [3] Var tionde anställd i Köpenhamn med 10-15 km till jobbet väljer cykeln [4] [1] Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer [2] Undersökning kring vad göteborgarna tycker om att cykla i Göteborg, sidan 31 [3] Corren.se: Säkrare stråk ökar vintercykling [4] Bedre pendlerforhold for cyklister
Jyllands-Posten: Motorveje til cyklisterne Målet er at få op mod dobbelt så mange til at tage cyklen til og fra arbejde i Danmark.
SVT: Cykelsatsning i Danmark. Cyklisterna får sexfiliga vägar Redan idag tar de flesta köpenhamnare cykeln på kortare sträckor inne i stan. Däremot pendlar inte så många från förorterna in till stadskärnan.
Road.cc: Dutch to invest €80m in new cycle routes With a combined budget of €80m, the routes will each be around 15 km long and include cycle paths linking Amsterdam and Haarlem, Rotterdam and The Hague as well as others around Utrecht. The government will provide €21m of the funding with the remainder coming from provincial and local councils.
![]() Cyklingen minskar efter snörika vintrar Nu överger man målet att varannan ska cykla till jobb och studier i Köpenhamn år 2015. Efter två snörika vintrar minskar andelen cykelpendlare från 37% till 35%. Saltet tog slut och nu ska man försöka öka snöröjningsbudgeten till nästa vinter. Politiken: Snevintre pifter Københavns cykelpolitik Min kommentar: Jag tycker det verkar lite överdrivet att cyklingen skulle minska över hela året bara för att vintern varat några veckor längre än vanligt. Jag tror det också hänger ihop med hjälmkampanjer som bl a Dansk Cyklistforbund och Rådet för Sikker Trafik bedrivit. Precis som kollektivåkare och bilister vill ha en säker och enkel resa, så vill cyklister slippa krångel och faror. Krånglar man till det är det troligt att cykelns attraktionskraft minskar. Det rene selvmord at køre uden cykelhjelm? Berlingske: Er cykelhjelmen en fordel i trafikken? Den stigende brug af cykelhjelme i Danmark er langtfra den positive fortælling, som Rådet for Sikker Trafik informerer om i kampagner. Det mener den selvstændige rådgiver om cykeltrafik, tidligere direktør i Dansk Cyklistforbund, Thomas Krag, der langer kraftigt ud efter slogans som: »Min far er klogere, han bruger cykelhjelm.« Den slags budskaber er ligefrem farlige, mener han.
Målet att 50% av pendling ska ske med cykel flyttas fram från 2015 till 2025. På bloggen Copenhagenize sågas stadens bilvänliga politik och det uppmärksammas i tidningen Politiken. Berømt cykelblog skoser Københavns trafikpolitik - Politiken The State of Copenhagen Congestion - Copenhagenize They invested in improved car mobility and did everything in their power to avoid slowing the growth rate of automobile traffic which, by now, has increased 20% since they decided it should stagnate.
![]() Cyklingen i Köpenhamns innerstad ökar starkt de senaste åren efter platån på 00-talet. Men andelen pendling (inklusive pendlare från andra kommuner som jobbar i Köpenhamn) som sker med cykel står kvar på 36%. Sedan 1990 har cykeltrafiken i innerstan mer än fördubblats! Trafikken i København. Trafiktal 2007-2011 Cykelregnskab 2012
![]()
Vesterbrogade blir bilfri om Lars Weiss, överborgmästare i Köpenhamn, får bestämma. Det är en stor gata i närheten av centralstationen och Tivoli. Det blir också "trafiköar" där genomfart blir förbjuden för biltrafik. Cykeltrafiken hindras inte. Ännu fler cyklar i Köpenhamn. Sveriges Radio Studio Ett Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|