|
Cykel Cyklister får kortaste vårdtiden
När en bilist kommer till sjukhuset för skallfraktur är vårdtiden i genomsnitt tio dagar, mer än dubbelt så länge som för cyklister. Foto Copenhagenize.com. Trafiksäkerhetsfolk brukar säga att "cyklister är mycket olycksdrabbade". Vad de inte säger är att de flesta cykelincidenter i vägtrafik är lindriga (sålänge det inte är ett motorfordon inblandat förstås). Cyklister är den grupp som får kortaste vårdtiden när de kommer till sjukhuset: 3,8 dagar, jämfört med 6,2 för bilister. Det framgår av en vårdstudie från VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet [1]. Från myndighetshåll sägs att huvudet är särskilt utsatt när man cyklar, och att man därför ska ha hjälm. Många cyklister antar att cykelhjälm är bra, särskilt när man cyklar bland bilar, till exempel i centrala stadsdelar. Men det stämmer inte riktigt. Bara 5,2% av vårdtiden bland cyklister gäller skallfraktur [2], trots att cyklisterna som sagt får kortaste vårdtiden av alla trafikantgrupper. Det är fullt jämförbart med bilister, där 4% av vårdtiden gäller skallfraktur. Bland cyklister som blev överkörda av bilister är det 4% av vårdtiden som går åt till skallfraktur -- precis samma som för bilisterna! En cykelhjälm spelar alltså ingen större roll om en bilist skulle kollidera med dig. Och cyklisternas skallfrakturer är lindrigare. Den genomsnittliga vårdtiden för cyklister med skallfraktur är 4,3 dagar [3], mindre än hälften jämfört med de 10,4 dagar som krävs för bilister med skallfraktur. Och det beror inte på cykelhjälmar, det var bara 15-20% av cyklisterna som bar hjälm under den undersökta perioden [4]. Det hjälmivrande myndigheter kanske syftar på är att cyklister får fler hjärnskakningar än andra trafikanter [3]. Det kan låta läskigt, men faktum är att hjärnskakning inte innebär något mer än huvudvärk, tillfällig minnesförlust och kräkningar. Det går över på någon dag och man får inte bestående men. Det är inte värre än att bryta armen. En genomsnittlig cyklist med hjärnskakning lämnar sjukhuset redan efter 1,2 dagar [3]. Trots att hjärnskakning är den vanligaste diagnosen bland cyklister som kommer till sjukhuset så är de väldigt ovanliga, inte fler än en per två miljoner cyklade kilometer [5]. Två miljoner kilometer motsvarar ungefär att man cyklar en timme om dagen (20 km) varje dag i 274 år. Varje år läggs 17 000 personer in på sjukhus i Sverige för hjärnskakning. 94% av dessa är inte cyklister [6]. Det bästa du kan göra för att cykla säkert är att använda sunt förnuft och inte ha för bråttom. Kolla att du har reflexer framåt, bakåt och åt sidorna, samt på pedalerna. Använd lyse när det är mörkt. Till sist en liten betraktelse: när det gäller idrott är folk inte så rädda att bli omplåstrade på sjukhuset sålänge de tillfrisknar. Och ju mer man motionerar, desto snabbare blir man frisk: Susanna Kallur tävlade i VM -- med fraktur. Se också Ecoprofile: Cyklister övervinner cancer. [1] VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 11. [2] VTIs studie, tabell 12b [3] tabell 12a och tabell 12b [4] Se Forskning kring hjälmanvändning hos cyklister och Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007 [5] Det cyklas två miljarder kilometer om året i Sverige (källa VTI, Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA tabell 1). 1000 hjärnskakningar per år enligt trafikskadestudien tabell 12a. [6] Årligen drabbas mellan 27 000 och 45 000 svenskar av hjärnskakningar. Av dessa får 17 000 stanna kvar på sjukhus under minst natt. Källa Göteborgs universitet: Fyra av tio som råkat ut för hjärnskakning har symtom efter ett år
Här kommer tabellerna. Först tabell 11.
Tabell 12b. Tabell 12a.
Bara 11% av skadefallen cykel/motorfordon inträffade på vägar med maxfart 30 km/h. Hela 87% av skadefallen cykel/motorfordon skedde på vägar med maxgräns 50 eller högre [6]. Många möjligheter till ökad trafiksäkerhet Jag har trillat på cykeln några gånger, men det har alltid varit mitt eget fel. Sverige är ett av världens säkraste länder för cyklister. Icke desto mindre finns det saker som kan göras för att öka cykelsäkerheten lite till. Svenska myndigheter kan lära av Danmark och Nederländerna. Där är det knappt någon som har hjälm, men dödligheten bland cyklister är lika låg eller lägre än i Sverige. Det har visat sig att ju fler som cyklar och går, desto säkrare blir det att cykla och gå. Bilister kör försiktigare när de ser eller väntar sig mjuka trafikanter. Det gäller landsvis, stadsvis och till och med på enskilda korsningar. Ecoprofile: Nederländerna: världens säkraste cykelland I tre fjärdedelar av dödsfall bland cyklister i Sverige är det ett motorfordon inblandat. Biltrafiken och cykeltrafiken kan samsas om bilisterna inte kör så fort. Bara 11% av skadefallen cykel/motorfordon inträffade på vägar med maxfart 30 km/h, enligt en studie från VTI [6]. Hela 87% av skadefallen cykel/motorfordon skedde på vägar med maxgräns 50 eller högre. Vill man öka säkerheten för fotgängare och cyklister måste motortrafiken dämpas, samtidigt som fler uppmuntras att cykla. Källa Sika, Vägtrafikskador 2006, sidan 40 [6] VTI: Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA
Det är bra att grusa cykelbanorna på vintern, men på våren måste gruset sopas upp. Foto Anna Niska VTI. Väghållare slarvar med cykelbanor
Många cykelolyckor beror delvis på väghållarnas slarv. I ungefär var femte cyklistskada är halka på vägbanan en bidragande orsak. Bland singelolyckor på cykelbanor är halka en bidragande orsak till drygt var fjärde olycka. Det handlar inte bara om is och snö, utan om slarv med att sopa upp gruset på senvintern. Under april är gruset en bov i 15% av singelolyckor på cykelbana [7].
Även ojämnheter och föremål på vägbanan orsakar många olyckor. Dessa bidrar till var femte singelolycka på cykelbana. I ungefär var tionde singelolycka var en kant eller ojämnhet inblandad. Väghållarna placerar ut betonggrisar och annat för att hindra biltrafik, och dessa pekas ut i VTIs rapport som en olycksrisk.
Avslutningsvis: man kan förstås alltid skylla på någon annan om man skulle trilla. Men kom ihåg att de flesta olyckor går att undvika, om man som trafikant bara är lite försiktig.
[7] VTI: Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA, figur 16
Nu har rapporten Vägtrafikskador 2008 kommit. Där finns denna figur som visar att cyklister får den kortaste genomsnittliga vårdtiden. Här har de slagit ihop cyklister som kolliderat med motorfordon tillsammans med övriga cyklister.
Dom här holländarna verkar klara sig bra utan hjälm.
Mer propaganda: DN skriver att cyklister skadas mest, men inte att cyklister får kortaste vårdtiden. Vidare att 1800 cyklister får bestående men varje år, men inte att detta bygger på gissningar från Folksam, som dessutom mäter på en skala från 1%-99% invalidisering för att snabba upp sina ersättningsärenden. Självklart nämns inte att cyklister lever längre eller att när fler bär hjälm så minskar inte huvudskadorna. DN: Cyklister i flest trafikolyckor Cyklister får kortaste vårdtiden - Ecoprofile Cyklister lever längre, även utan hjälm - Ecoprofile No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets - British Medical Journal Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|