Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Ramkonstruktioner för trikar, quadar och velomobiler

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-14        #20439

Låg vikt är ett måste för lättcyklade muskeldrivna fordon, och ramkonstruktionen är en avgörande faktor för totalvikten. Därför tänkte jag att vi i denna tråd går igenom och diskuterar olika ramkonstruktioner och självbärande karosser. Jag börjar med denna skönhet i trä (här saknas dock möjlighet att framföra med muskelkraft).



ANDERS HASSELROTH 2012-04-22        #20542

Elmopeden 120420. Denna prototyp utvecklar jag allt eftersom.

Intressant !
Jag har just byggt en elchopper av en gammal mountainbike och ett elkonverteringskit. Den har 250 W navmotor fram. Cykelns drivlina, sadelstolpe m.m. har jag tagit bort helt för att spara vikt och tänker försöka att typa den som moped typ 2 för att de får framföras på cykelbana . Om det lyckas så tänker jag gå vidare med att bygga elmopeder/elbilar/elassisterade velomobiler med 3 eller 4 hjul. Dessa bör ha lätta konstruktioner och karosser och jag planerar att börja med prototyper i mestadels trä för att testa olika mått och vinklar innan jag går över till aluminium och/eller andra material.


STEFAN HöGBERG 2012-04-23        #20545
Trä är ju ett roligt material att jobba i och rätt använt så har det hög styrka i förhållande till vikten. Jag har lekt med följande konstruktion. Den behöver dock utvecklas men fungerar att cykla på. 
 

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-04        #20575

Kul att se era hembyggen! Fantastiskt med trätrike!

Världens roligaste cykelbloggare Bike Snob NYC har hittade denna limmade och popnitade plåtram (OK, bara två hjul, men intressant ändå):
http://bikesnobnyc.blogspot.se/2012/04/hand-folding-its-not-just-for-laundry.html


JOHAN ERLANDSSON 2012-05-05        #20596

<12 kg

På SPEZI 2012, specialcykelmässan i tyska Germersheim, var det världspremiär för denna svenska lättviktstrike i kolfiber.

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-08        #20651

Velomobilen Sunrider har en ram i glasfiberarmerad polyester.

PATRIK HIDEFJäLL 2013-04-21        #22244
Hej,

här kommer en fråga angående ramkonstruktion och design för QUAD. När det gäller trike är det ju självklart att föraren måste sitta framför bakhjulet då inget alternativ egentligen är möjligt, men för en QUAD borde föraren kunna sitta längre bak, egentligen nästan mellan bakhjulen och då borde tramporna kunna placeras bakom framhjulen. Frågan jag har är ifall detta ger för lite tyngd över styrande framhjulen?

Hälsningar,

Patrik Hidefjäll

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22246
Tror inte det är några problem, men då tappar man lastförmågan (som jag prioriterar högt).

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-22        #22248
Hej Patrik!

Om du är bra på tyska så vet jag att det finns åtskilligt att läsa i detta ämne på olika diskussionforum (prova t ex www.velomobilforum.de).

Ingo Kollibay har skrivit en ambitiös artikel i ämnet som han presenterade vid en konferens i Köpenhamn 2009. Jag vet inte var man hittar artikeln, har själv en utskriven kopia någonstans.

Frågan om "det blir för lite vikt över framhjulen" handlar om helheten och dess viktfördelning och inte enbart om hur du placerar föraren i förhållande till hjulen. En tadpole trike har ca 2/3 av vikten på framhjulen och där kan man få problem med slirande bakhjul. Jag upplever att min trike i övrigt är relativt neutral i styrningen så att den varken under- eller överstyr. Dessutom går det effektivt att förbättra väggreppet genom att aktivt burka i svängarna. Om man flyttar tyngdpunkten längre bak och har mindre vikt på framhjulen så är det väl troligt att fordonet blir mer benäget att understyra och detta blir mest problematiskt vid lite halare underlag (rullgrus eller vinterunderlag). Du kommer dock också att få ett ökat däckslitage vilket heller inte är så önskvärt.



PATRIK HIDEFJäLL 2013-04-24        #22287
Lieber Magnus,

vielen Dank für den Tip!

Mit freundlichen Grüssen,

Patrik

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3024 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik