Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik

Nu är mitt 10-åriga flygstopp slut

JOHAN ERLANDSSON 2017-11-05

Foto av https://en.wikipedia.org/wiki/User:Lommer, används enligt https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/
10 års flygstopp är nu snart slut, tyvärr funkar det inte längre, framförallt på grund av att många nattågslinjer har lagts ned. Det är deppigt på ett väldigt djupt plan....

Bilismens problem blir inte lösta av självkörande elbilar

JOHAN ERLANDSSON 2016-12-31

Bilförsäljningen i Sverige 2016 blev rekordstor, aldrig förr har så många bilar sålts. Reaktionerna från både bilbransch, politiker och miljörörelsen är likartad, mängden bilar och hur mycket de körs är egentligen inget problem, det är bara andelen “miljöbilar” som säljs som är för liten och som kommer göra att vi inte kommer nå en “fossiloberoende fordonsflotta” till 2030. En utbredd uppfattning är att de flesta av bilismens problem löses med hjälp av eldrift, särskilt om bilarna också är självkörande. Men ett samhälle som fortsatt har bilen som norm kommer inte tillräckligt snabbt nå låga växthusgasutsläpp. ...

KrösaTåget: den småländska tågrevolutionen

ERIK SANDBLOM 2016-11-15

I en ny bok berättas om hur regionaltågen i Jönköping blev en förebild för hela landet
Så sent som på åttiotalet ville Transportrådet lägga ner järnvägar i hela landet, och erbjöd pengar till lokaltrafiken för att få lokalpolitikerna med sig. Men Jönköpings länstrafik tackade nej och visade att pengarna som erbjöds skulle ge bättre trafik om de satsades på tåg istället för buss. Tågförespråkarna vann och deras KrösaTåg fick senare stå som modell för regional tågtrafik i hela Sverige....

Moderat: förolämpande med parkeringsböter

ERIK SANDBLOM 2016-11-15

Kompaktparkering på Televerkets gård i Stockholm 1956. Foto Lennart af Petersens via Wikipedia
I Stockholm får man 1200 kr i böter om man fuskåker på buss och tunnelbana, och SL vill höja det till 1500kr. Men att parkera på en busshållplats och hindra trafiken kostar bara 1000 kr i böter....

Servicevägar längs järnvägen kan bli cykelbana

ERIK SANDBLOM 2014-07-18

Lekarekulle, söder om Göteborg. Den lilla vägen till vänster är ett lugnare alternativ för cykling än riksvägen på andra sidan järnvägen. Foto Erik Sandblom
Längs järnvägar löper ofta småvägar som används av järnvägspersonalen för att underhålla el- och signalanläggningar. De är utmärkta att cykla på, med flacka lutningar och rak linjeföring. Haken är att de inte ansluter till vardagliga målpunkter som är lämpliga att cykla till. De leder helt enkelt ingen vart.

När regeringen nu satsar på nya järnvägar Göteborg-Borås och Södertälje-Linköping ska det utredas hur servicevägarna också ska kunna fungera som cykelleder för turism eller vardagsärenden....


Flygande start för testcyklisterna

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-05

Testcyklisterna är ett projekt där 39 vanebilister i sju västsvenska kommuner får cykel och coachning för att bryta sitt resemönster. Testcyklisterna har utifrån sina reseförutsättningar och önskemål fått en rad olika cykeltyper och -tillbehör. Det är lastcyklar, cykelkärror, elcyklar, sportiga cyklar, damcyklar, trehjuliga cyklar, cykelväskor, hundkorgar, vikcyklar, ja det mesta som finns i cykelväg. Jag var med som cykelrådgivare i starten, och det är med glädje jag kan konstatera att många testcyklister fått en flygande start!...

Enhetstaxa bättre än nolltaxa

ERIK SANDBLOM 2014-04-22

Artikeln publicerades i Göteborgs Fria Tidning 14 september 2013.
Nolltaxan i Tallinn framhålls ibland som ett föredöme eftersom biltrafiken minskade i samband med att kollektivtrafiken blev avgiftsfri. Men det är inte bara bilister som reagerar på ekonomiska styrmedel, det gör även fotgängare och cyklister. Enligt EU-kommissionen minskade även gång och cykling i Tallinn när nolltaxan infördes....

Kan vi köra tågen mellan nodstäderna i stället?

DAVID LARSSON 2014-03-14

Ett alternativt regionaltågssystem i Mellansverige, med direktförbindelser mellan alla närliggande nodstäder.
Den regionala utvecklingen byggs upp runt nodstäder som Karlstad, Västerås eller Nyköping och mötesresor mellan regionala nodstäder är viktiga för att bygga ihop regioner till väl fungerande nätverk. Men tågtrafiken går inte alltid smidigt mellan dessa städer, testa till exempel Karlstad-Örebro, Västerås-Uppsala eller Nyköping-Eskilstuna. Vad skulle hända om vi planerade om regionaltågstrafiken en smula?...

Returning to Evian - Berättelsen om hur konstnärsduon Diagram eskorterade ett glas med vatten tillbaka till sitt ursprung

ANDERS GRANBERG 2014-02-17

Vattnet på väg hem över Genevsjön mot Evian Les Baines
I Sverige har vi ett kranvatten som är rent, billigt och lättillgängligt. Ändå är det nu så vardagligt köpa vatten på flaska är att vi inte reflekterar över varför vi gör det och hur det påverkar miljön. De olika vattensorterna tar hyllmeter i anspråk. Vatten som fraktats hela vägen från Frankrike, Italien och Schweiz. En av de absolut största aktörerna är Evian med sin 100-åriga historia. Vattnet tappas ur källor i och omkring staden Evian Les Bain. I den film som dokumenterar Diagrams resa mellan Stockholm och Evian vill konstnärsduon belysa det absurda i att köpa vatten som fraktats ca 200 mil....

Färre resenärer på Skavsta flygplats

ERIK SANDBLOM 2014-03-10

Minskat flygande från Nyköpings flygplats Skavsta har inte kompenserats av mer resande på närliggande flygplatser i Östergötland
Stockholmarna flyger alltmer, men de väljer bort Skavsta. Skavsta flygplats utanför Nyköping nästan tiodubblade resandet under 00-talet när lågprisflyget etablerade sig där. Men nu tycks det ha vänt, och resandet ligger idag under 2008 års nivå. Om flygplatserna i Nyköping, Norrköping och Linköping betraktas som en enhet så har flygandet där minskat 15% från 2011 till 2013....

Förnya nattågen istället för att lägga ner dem!

ERIK SANDBLOM 2014-01-16

Den här tyska sovvagnen har 80% fler kupéer än SJs sextiotalsvagnar. Foto © Jan Lindahl
SJ har beslutat att lägga ner nattågen Malmö-Stockholm i slutet av mars. I SJs pressuttalanden vill de ge sken av att kunderna föredrar att åka snabbtåg på dagen, men så är det inte riktigt. Nattåget är framme i Stockholm flera timmar tidigare än snabbtågen, och på kvällen ger nattåget möjlighet att vara kvar i stan senare än vad kvällsflyget eller snabbtågen ger.

Många har reagerat på SJs beslut, bland dem Region Skåne. I en debattartikel i Sydsvenska dagbladet skriver direktörer och politiker om hur nattåget ger dem mer tid med familjen och färre tidiga morgnar. De berättar att många av deras kollegor inte ens vet att det finns ett nattåg, vilket pekar på dålig marknadsföring....


Massiv kritik mot Trafikverkets bilplanering på Trafikforum 2014

JOHAN ERLANDSSON 2014-01-09

Trafikforum är en jättekonferens med över 1 500 deltagare varje år
Första dagen på Trafikforum 2014 i Linköping är avklarad och det är med blandade känslor jag sammanfattar dagen. Det är många som insett allvaret och nu på allvar jobbar med omställningen, särskilt på kommunal nivå, men som inte får någon uppbackning av staten....

Till Eurobike 2013 (Göteborg-Friedrichshafen) med tåg

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27

Dieseltåget Köpenhamn-Hamburg
Dags för en Europaresa till Tyskland igen, nu till stora cykelmässan Eurobike i Friedrichshafen allra längst söderut i Tyskland. ...

Sökes: Nationell tågstrategi

DAVID LARSSON 2013-05-27

Kan vi få till ett robust tågnät mellan landets regionala nodstäder?
(Kartunderlag från Nordregio - www.nordregio.se)
Vart är vi på väg? Det är den återkommande frågan i ”På spåret” och jag ställer samma fråga om transportpolitiken. Som jag ser det saknas det tydliga mål, vilket också gör det svårt att se om vi är på väg åt rätt håll. Frågan hänger tätt ihop med: Vilket samhälle vill vi bygga?...

Dags för grönt flygbränsle?

DAVID LARSSON 2013-04-10

Vad skulle hända om några miljödrivna företag gick före och efterfrågade grönt flygbränsle?
För några år sedan skulle Virgin testa svenskutvecklat grönt flygbränsle. Är det någon som vet hur det gått - och borde det inte gå att snabba på utvecklingen genom att några gröna storföretag går före?...

När får vi se en seriös satsning på tågsträckan Stockholm-Bryssel?

ANNA RICHERT 2012-05-24

Det går att åka tåg till Bryssel, men för att bli ett reellt alternativ till flyget krävs ökad komfort, snabbare tåg och bättre priser
Ett stort antal människor arbetspendlar från Sverige till Bryssel. Flygresorna ger upphov till utsläpp som påverkar klimatet i negativ riktning. Tågresor är ett mer hållbart alternativ men i dagsläget inte realistiskt för sträckan Sthlm-Bryssel. ...

Hyr en vikcykel med din mobiltelefon

ERIK SANDBLOM 2012-05-14

Cyklarna kan hyras dygnet runt
På järnvägsstationerna i Manchester och Guildford i England kan man nu hyra vikbara cyklar av märket Brompton, dygnet runt. Cyklarna finns i förvaringsboxar, så kallade BromptonDock, som öppnas med en kod man får via mobiltelefon. Innan året är slut ska cyklarna finnas på 17 platser i England. Cyklarna kan fällas ihop och tas med på alla tåg utan extra avgifter eller bokningskrav....

Inaktuell tågreklam

ERIK SANDBLOM 2012-02-08

"Alla pratar om vädret. Inte vi. Åk hellre med järnvägen"

Så kunde tyska järnvägen marknadsföra sig på sextiotalet. Det var självklart att tågen gick punktligt även när det snöade. I kampanjen hade man reklam i tv och på plakat....


91 % av utsläppen från anställdas pendling i Södertälje kommun kommer från bilar

JOHAN ERLANDSSON 2011-12-20

Bilkö vid Kungens kurva
Södertälje har nyligen genomfört en "Cero"-analys av sina anställdas pendlings- och tjänsterresor. Analysen visar att 91 % av växthusgasutsläppen kommer från bilresor och att resandet står för hela ett ton växthusgaser per anställd och år. Potential till förbättringar finns särskilt genom att föra över bilresandet till kollektivtrafik och cykling....

Perfekt järnväg för 100 kr/mån

DAVID LARSSON 2011-09-08

Skippa pizzan på lördag?

Miljöpartiet gick nyligen ut med att de vill satsa 100 miljarder under 10 år på ett rejält lyft för järnvägen. Det motsvarar cirka 100 kr/mån per invånare.
Någon mer än jag som vill vara med och satsa?

...


Västgötaklimax när Hamburgs Train of Ideas gästade Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-16

Att få fram ström till vagnarna på spår 16 var en omöjlig uppgift för Trafikverket
Hamburg är Europas miljöhuvudstad i år, och passar på att genomföra en i teorin sympatisk Europaturné med tåg. Problemet är bara att det kräver en fungerade tåginfrastruktur, och de trevliga tyskarna hade inte koll på hur situationen är i Sverige... Därför blev det en rejäl flopp när press och kommunfolk ställdes framför ett strömlöst tåg....

Ryanair utkonkurrerade av snabbtåg

ANN-CHRISTIN GRAMMING 2011-04-14

Ryanair lägger ned flyglinjen Madrid-Valencia eftersom man inte kan konkurrera med snabbtåget på samma sträcka.
...


Snabbladdningsbara hybridbussar i Umeå

PäR JONSSON 2011-04-08

Hybricons snabbladdningsbara hybridbuss i centrala Umeå

Världens första snabbladdningsbara hybridbussar testas i Umeås stadstrafik i ett samarbete mellan Umeåföretaget Hybricon och Umeå kommunföretag. Den snabbt växande studentstaden Umeå blir testarena för en världsunik teknisk lösning.

...


Tack alla bussresenärer, ni räddar liv!

ERIK SANDBLOM 2011-05-10

En av Skånetrafikens expressbussar. Foto Veolia Transport
Visste du att det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil? Det gör mycket större skillnad att välja buss än att ta på sig säkerhetsbältet i bilen. Bilbälte halverar skaderisken vid en kollision, men eftersom man oftast inte kolliderar så är effekten per kilometer mycket mindre. Att välja buss däremot, det minskar risken med 90% för varje kilometer man åker!

Men varken bussbranschen eller Trafikverket berättar om detta. Istället finns tjafsiga klistermärken om bilbälte i buss. Det har dessutom kommit en lag om att bussresenärer ska ha bälte. Lägg ner detta och gör som med tv-licensen: tacka alla bussresenärer! De räddar liv!...


Nationella vägsatsningar urholkar lokala samhällen

ERIK SANDBLOM 2011-01-10

Trafikverket vill stoppa stadsutglesningen genom att bygga nya vägar i periferin
Nya kongressen i USA kan komma att skära bort mycket av cykelpengarna för att minska budgetunderskottet och eftersom cykling inte är en federal fråga. Cykelresor är mest lokala och därför är det logiskt att infrastruktur för cykel bekostas lokalt. Men det finns nog ett inbyggt problem här som också finns i Sverige. Det nationella vägnätet bekostas av staten och därför tycker kommuner om att det nationella vägnätet byggs ut. ...

Bygg mer vid järnvägsstationerna!

ERIK SANDBLOM 2011-01-14

Nytt hotell vid Stockholm central, övre hallen. Foto Jan Lindahl
Vid järnvägen i centrala Stockholm har det byggts stiliga nya hus den senaste tiden. Nu vill Malmö göra samma sak. Minst tolv till fjorton våningar. För att det ska gå att bygga tätt läggs grönskan på taken, både för boende och för dagisbarn. I en rapport slår länsstyrelsen slår fast att det går att fördubbla Skånes befolkning om alla kommuner bygger tätt kring sina stationer. Bakom rapporten "Stationsnära läge" ligger även Skånetrafiken, Region Skåne och Trafikverket....

Dubbelt så många cyklar i Köpenhamns pendeltåg

ERIK SANDBLOM 2010-12-29

Foto DSB
I januari blev det gratis att ta med cykeln i S-tog, Köpenhamns pendeltåg. Satsningen blev en stor framgång med 2,5 miljoner extra cyklar, mer än en fördubbling. Nu ska utrymmet för cyklar, rullstolar och barnvagnar fördubblas genom att man tar bort fyra stolar i varje tåg. Tågen ska också utrustas med cykelpumpar, så att man kan pumpa cykeln under färd....

Ett nytt sätt att pendla

DAVID LARSSON 2010-10-25

Jobba där du är.
Sedan 1 september arbetar jag halvtid i Vällingby utanför Stockholm. Tre och en halv timme från Lindesberg, dörr till dörr. Ändå är jag hemma och nattar min treåring varje dag. Hur går det ihop?
...


Våra klimatmål är högre ställda

ANDERS YGEMAN 2010-09-16


Klimatkrisen har väckt världens insikt om att det krävs gemensamma politiska svar och lösningar. Riskerna och kostnaderna blir mindre om vi gemensamt hejdar klimatkrisen än om vi inte gör det. Våra mål är högt ställda. Betydligt högre än den sittande regeringens....

För stort vinstfokus bakom SJ:s problem?

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-09

Här styr lokföraren sitt X2000. Frågan är hur SJ AB styrs?
SJ har fått utstå mycket spott och spe på sistone, inklusive från mig själv. Jag har suttit på kraftigt försenade tåg ett antal gånger. Ibland har det varit Trafikverkets fel, ibland SJ:s. Häromdagen fick även Birger Schlaug ett frispel på SJ. Det är helt klart så att SJ och Trafikverket med sin opålitliga tågtrafik fördröjer den gröna omställning som många vill bidra till genom att välja tåget. "Nästa gång tar vi bilen" och "Nästa gång tar vi flyget" har jag hört flera gånger ombord på stillastående tåg med tom bistro och trasiga toaletter....

En dag på hyrcykel i München

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-19


Jag fick en dags semester i München efter att ha åkt tåg dit, och ville testa de hyrcyklar som Erik Sandblom har skrivit ska finnas där. Efter lite detektivarbete hade jag min avancerade Deutsche Bahn-cykel för en dag och kunde ta mig runt till en del av vad München hade att bjuda på!...

Tåg Göteborg-Köpenhamn-Hamburg-München

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-16


Nu har jag gjort en Europatågresa till, med lite nya erfarenheter. Denna gång var slutdestinationen München. Dit har åkt tidigare, men då passerade jag för jag skulle till Graz i Österrike, och det var nattåg. Denna gång var första gången jag inte åkte nattåg till Europa. Jag klev på Öresundståget kl 6.42 och var framme enligt tidplanen kl. 23.01 i München....

Med hopfällbar elcykel till Gotland

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-03

Hopfällbar elcykel i cykelväskan "EcoHide". Lutad mot väskan står även en hopfälld cykelvagn. Hjulen ligger i väskan.
Nu är jag på plats på Gotland, där Eleonora, Theodor och jag ska bevaka Almedalsveckan. Med mig har jag en hopfällbar elcykel för att få lite smidigare transporter, vi bor långt från Visby. Resan kunde ha börjat bättre, jag planerade tiden dåligt, fick tidsnöd och hann precis med tåget från Göteborg. När jag skulle stressa på 22 kg elcykel på tåget bar det sig inte bättre än att jag fick ryggskott... Lärdom nr. 1: Lyft tunga hopfällbara elcyklar på ett lugnt och genomtänkt sätt......

Höghastighetståg kring megaregioner

JOHANNA STåL 2009-05-07

...

Bör vi satsa på höghastighetsjärnväg i Sverige?

MATTIAS CARLSSON 2008-12-18
...

Snabbare snabbtåg anländer till Ryssland

ERIK SANDBLOM 2008-11-27

...

Alitalias ägare satsar på tåg

ERIK SANDBLOM 2008-11-15

...

Bilkörandet minskar, tågresandet ökar

ERIK SANDBLOM 2008-10-30


DN rapporterade igår att bilismen minskar i Sverige sedan fem månader tillbaka på grund av bistra tider i ekonomin och ökade bensinpriser. Idag rapporteras att tågresandet ökar med tio procent i kvartal tre jämfört med samma period förra året. Jaha, men vad hände med "bistra tider i ekonomin" mellan igår och idag? Hur kommer det sig att "bistra tider i ekonomin" nästan bara tycks gälla branscher med högt oljeberoende och som förolämpar kundernas miljömedvetande? ...

Fler snabbtåg till Köpenhamn

ERIK SANDBLOM 2008-08-30

Köpenhamns centralstation, Hovedbanegård. Bilden kommer från Wikipedia.
Tågresandet över Öresundsbron har ökat mycket kraftigt, men det har främst gällt lokala och regionala resor med Öresundstågen. Nu satsar man även på fjärrtågen, med nya förbindelser efter nyår....

Ny järnväg Uppsala-Enköping?

MATTIAS CARLSSON 2008-08-18
...

Järnvägar behöver inte motorvägar

ERIK SANDBLOM 2008-08-03

...

Blir Kuwait Mellanösterns järnvägsknut?

MATTIAS CARLSSON 2008-07-23

...

USA satsar på kollektivtrafik och tåg

ERIK SANDBLOM 2008-07-04

Det lutande snabbtåget Acela Express trafikerar sträckan Washington-New York City-Boston i 240 km/h.
...

Ecoprofile kommenterar busstrejken i Stockholm i P4 Extra

JOHAN ERLANDSSON 2008-07-01

...

Kina har mer snabbtåg än Europa

ERIK SANDBLOM 2008-06-25

Det experimentella China Star är en relik i sammanhanget. Kina har nu en hel flotta modernare tåg som går under beteckningen CHR.

...


Paristrafiken ner 25% på tio år

ERIK SANDBLOM 2008-06-12

Väg reserverad för cyklister och fotgängare mellan kl 10 och 19. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize
...

Svenskt Flyg vill ha Götalandsbanan

ERIK SANDBLOM 2008-06-06

...

Pendeltågscykeln

ERIK SANDBLOM 2008-05-11

...

Duospårvagnen klarar både spårväg och järnväg

ERIK SANDBLOM 2008-05-10

...

Snabbare tåg, fler resenärer, lägre elförbrukning

ERIK SANDBLOM 2008-04-27



...


Med tåget Göteborg-Bryssel

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-10

Jag ska till Bryssel på ett jobbmöte i slutet av maj. Med den profil jag har byggt upp här kan jag ju inte gärna flyga dit, eller hur? :-) Så nu har jag beställt tågbiljett....

Är gratis kollektivtrafik bra för miljön?

ERIK SANDBLOM 2008-02-28



...


Entreprenörer startar tågtrafik, nästan med cykelvagn

ERIK SANDBLOM 2008-02-22



...


Banverket får full pott av Klimatberedningen

ERIK SANDBLOM 2008-02-18



...


Rekordresande med SJ

ERIK SANDBLOM 2008-01-31



...


Rälsmössan ger nytt liv åt slitna räler

ERIK SANDBLOM 2007-11-16
...

Så blir tågen tysta

ERIK SANDBLOM 2007-10-30

...


Gröna mattan rullas ut för första hybridtåget

ERIK SANDBLOM 2007-10-29
...

Gör julresan med nattåg

ERIK SANDBLOM 2007-10-27
...

8500 tågcharterplatser 2008

ERIK SANDBLOM 2007-10-26
...

SJ auktionerar biljetter på nätet

ERIK SANDBLOM 2007-10-04
...

Flyget kastar in handduken Köln - Frankfurt

ERIK SANDBLOM 2007-10-02
...

Hybridtåg släpper ut 60% färre klimatgaser

ERIK SANDBLOM 2007-08-01
...

Nya snabbtåget: lägre energiförbrukning och högre fart

ERIK SANDBLOM 2007-07-20
...

Tågbolagen gör en Star Alliance -Railteam

JOHAN ERLANDSSON 2007-04-24
...

Tågcharter till solen

ELEONORA HORN 2007-03-28
...

Tågresandet ökar, bilresandet minskar

JOHAN ERLANDSSON 2006-06-25
...

Efterföljaren till X2000 gör 250 km/h

JOHAN ERLANDSSON 2006-05-30
...

Scania levererar hybridbuss 2010

JOHAN ERLANDSSON 2006-04-12
...

Vänta aldrig mer på en spårvagn

JOHAN ERLANDSSON 2006-03-29
...

Volvo (lastvagn/buss/byggfordon) masstillverkar hybrider med start 2009

JOHAN ERLANDSSON 2006-03-14
...

Järnväg under Göteborg 2017

JOHAN ERLANDSSON 2006-02-07
...

Smart spårvagn

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-16
...

Brittiskt tåg i 500 km/h

JOHAN ERLANDSSON 2005-06-06
...

Alla trådar
Senaste inlägg

Nu är mitt 10-åriga flygstopp slut

589 dagar sedan av Daniel Hägerby

Förnya nattågen istället för att lägga ner dem!

784 dagar sedan av Erik Sandblom

Dubbelt så många cyklar i Köpenhamns pendeltåg

988 dagar sedan av Erik Sandblom

KrösaTåget: den småländska tågrevolutionen

1072 dagar sedan av Erik Sandblom

SLUSSEN bussterminal

1128 dagar sedan av Åke Etsmar

Två elvägar mot framtiden

1170 dagar sedan av Johan Erlandsson

Pendeltågscykeln

1246 dagar sedan av Erik Sandblom

Inrikesflyget: Malmölinjen större än Göteborgslinjen

1390 dagar sedan av Erik Sandblom

Färre resenärer på Skavsta flygplats

1436 dagar sedan av Erik Sandblom

Bilkörandet minskar, tågresandet ökar

1453 dagar sedan av Erik Sandblom

Paristrafiken ner 25% på tio år

1564 dagar sedan av Erik Sandblom

Servicevägar längs järnvägen kan bli cykelbana

1923 dagar sedan av Erik Sandblom

Mindre järnvägsunderhåll trots mer trafik

1961 dagar sedan av Magnus Billberger

Enhetstaxa bättre än nolltaxa

2003 dagar sedan av Karin Arver

Krockar trafiksäkerhet med miljöhänsyn?

2004 dagar sedan av Magnus Billberger

Snabbare snabbtåg anländer till Ryssland

2009 dagar sedan av Erik Sandblom

Tåg, punktlighet och cyklar

2030 dagar sedan av Erik Sandblom

Kan vi köra tågen mellan nodstäderna i stället?

2049 dagar sedan av David Larsson

Returning to Evian - Berättelsen om hur konstnärsduon Diagram eskorterade ett glas med vatten tillbaka till sitt ursprung

2074 dagar sedan av Anders Granberg

Tågbolagen gör en Star Alliance -Railteam

2106 dagar sedan av Erik Sandblom

Tack alla bussresenärer, ni räddar liv!

2124 dagar sedan av Erik Sandblom

Snabbladdningsbara hybridbussar i Umeå

2180 dagar sedan av Pär Jonsson

Till Eurobike 2013 (Göteborg-Friedrichshafen) med tåg

2245 dagar sedan av Johan Erlandsson

Bör vi satsa på höghastighetsjärnväg i Sverige?

2254 dagar sedan av David Larsson

Dags för grönt flygbränsle?

2261 dagar sedan av Daniel Skog

Produkter

Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)


Fler



Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen