Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

Miljöbästa persontransport 2008: Kombinationen cykel och tåg*

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-17        #5868

Som en motvikt till bilkramarorganisationen Gröna bilisters årliga uppmuntran att köpa och köra bil instiftar jag härmed Ecoprofiles årliga pris för Miljöbästa persontransport. Och vinnaren 2008 är... Kombinationen cykel och tåg! Grattis SJ och andra tågbolag som kör på fin-el, företag i cykelnäringen och naturligtvis alla ni som väljer detta sätt att transportera er på! CO2-utsläpp cykel/tåg: 0 g/km CO2-utsläpp Gröna bilisters vinnare: 59 g/km Hälsofarliga utsläpp cykel/tåg: Mindre Hälsofarliga utsläpp Gröna bilisters vinnare: Större Användning av markyta cykel/tåg: Mindre Användning av markyta Gröna bilisters vinnare: Större Buller cykel/tåg: Mindre Buller Gröna bilisters vinnare: Större Hälsoeffekt (motion) cykel/tåg: Bättre Hälsoeffekt (motion) Gröna bilisters vinnare: Sämre Läs mer om kombinationen cykel/tåg. Jag har lyssnat på Jacob Lagerkrantz och Mattias Goldmann på Gröna bilister och då har de faktiskt varit hyfsat tydliga med att vi behöver ändra transportbeteende och inte bara byta bilteknik. Tyvärr finns detta budskap inte med när de varje år hjälper bilbranschen att sälja "miljöbilar". Tågbild från Xtrafik, cykelbild från Örebro kommun. *SJ:s eldrivna tåg (som alla går på Bra Miljöval-el).



ERIK SANDBLOM 2008-06-17        #5869
Du kan ta bort asterisken, Johan! Sedan 2003 upphandlar Banverket el från förnybara energikällor. År 2006 var 99,6 procent el från vattenkraft och 0,4 procent el från vindkraft. Så alla tåg som går på Banverkets spår går på grön el. Se länk nedan. Transportsektorn står för ca 25 procent (ca 100 TWh) av Sveriges totala energibehov. Järnvägstrafik är energisnål. Energibehovet har varit relativt konstant under ett flertal år och uppgår till 2 TWh (per år). Bara för att förekomma, angående grön el: En vanlig missuppfattning är att det skulle vara meningslöst att välja någon särskild slags el eftersom all elektricitet ändå blandas i elnätet. Men det är inte det som är poängen. Istället fungerar det som med pengar och banker: det viktiga är inte att vissa bestämda sedlar når olika personer eller företag, utan att summorna stämmer. Elmarknaden fungerar på liknande sätt. En elhandlare som till exempel säljer 100 MWh vindkraftsel till sina kunder måste själv köpa in lika mycket vindkraftsel. Därför kan du vara säker på att lika stor mängd miljömärkt el som du har betalt för kommer att köpas in av elhandlaren.

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Miljo/Energi/Nulaget.aspx

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-17        #5870
Hängsle och livrem vettu... ;-) Fast helt rätt har du nog inte, jag har åkt flera fossildieseltåg i Sverige, och då blir det inga 0 g CO2/km.

ERIK SANDBLOM 2008-06-17        #5871
Nä ok. "Så alla eltåg som går på Banverkets spår går på grön el." Vi har ju inga hybridtåg i Sverige, så nu hoppas jag att det blev 100% rätt!

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-19        #7231
Nu börjar jag få lite hopp om att Gröna Bilister själva kommer utse miljöbästa persontransport 2009 istället för miljöbästa bil. I den här artikeln är det många rätt för Mattias Goldmann.

http://hd.se/helsingborg/2008/09/19/groena-bilister-vill-ha-ny/

ERIK SANDBLOM 2008-09-20        #7233
Dom borde kalla sig "Gröna Trafikanter" istället.

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-20        #7234
Ja, eller Gröna Resenärer eller ngt. Båda förslagen låter ju iofs rätt mesiga. De får ta hjälp av en varumärkeskonsult!

JONAS KARLSSON 2008-09-21        #7246
Det är dock synd att det inte går att ta med cykeln på tåget vilket gör att man inte kan kombinera med cykel i båda ändar utan krångel. Den som vill ta med sig cykeln idag är i väldigt stor utsträckning hänvisad till egen bil.

ERIK SANDBLOM 2008-09-21        #7248
Resenärsforum är en organisation för kollektivtrafikresenärer. Resenärerna är kollektivtrafikens användare och primära målgrupp, dem som kolletivtrafiken är avsedd för – men vilkas krav och önskemål alltför litet efterfrågas.

http://www.resenarsforum.se/about/

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-07        #10575
Jag har tidigare gett lite beröm till Gröna Bilister för att de medger att det bästa sättet att vara en grön bilist är att inte åka lika mycket bil. Igår fick jag nyhetsbrev från dem, och jag tittade på deras startsida. Av cirka 60 nyheter i nyhetsbrevet så kan jag bara hitta två som handlar om att minska bilåkandet (restriktioner i Beijing för att få bättre luft och att Gröna Bilister ger taxi- och hyrbilsrabatter). På deras startsida finns ingenting nämnt om sätt att minska bilresandet och bilberoendet. Däremot noterar jag att de erbjuder klimatkompensation i samarbete med Tricorona.

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-07        #10576
Nu hittade jag att Mattias Goldmann har hoppat av Gröna Bilisters styrelse, och att han gör den här reflektionen: ...mitt argument att vi är Gröna Bilister var väldigt relevant när vi var små och okända, men kanske är det dags att lägga större tyngd på cykeln, bussen och tåget som ju ingår i att kunna låta bilen stå. För vi måste inse att Cykelfrämjandet och Kollektivtrafikföreningen gör ett dåligt jobb när det gäller att få fler att låta bilen stå.

http://www.minplanet.se/index.php?option=com_myblog&show=Goldmann-lA-mnar-G

MATTIAS GOLDMANN 2009-05-07        #10597
Hej! Gröna Bilister är verkligen inga bilkramare - vår definition av "grön bilism" inkluderar att man ska låta bilen stå så ofta det går. Därav vår pågående kampanj "Inte Bilen Under Milen" och vårt påbörjade/tilltänkta projekt "En miljon bilar bort med bibehållen välfärd" (gör det enkelt för folk att slippa ha bil). Men vi som samhälle måste inse att många är/upplever sig vara bilberoende, och de kan minska bilens klimatpåverkan med 90 procent genom att välja rätt. Att ge dem vägledningen och se till att politiken styr rätt är verkligen inte att krama bilen! Och vi som Gröna Bilister måste inse att vi inte är SNF; vi ska arbeta med tåg, cyklar och andra smarta transportmedel (rollerblades!) men hela tiden utifrån den smarta bilistens önskan att slippa ta bilen. Och så en kontaktannons: Jag är öppen för inviter - ingenting skulle glädja mig mer än om den försäljningsboom, den attitydförändring och de policy- och beskattningsförändringar vi fått till för grön bilism kunde överföras till cykling. Jag ser tyvärr de organiserade cyklisterna av idag som alltför sekteristiska och alltför dåliga lobbyister, vilket innebär åtskilliga ton CO2 i onödan om dagen, och en onödigt dålig folkhälsa. Ha det gott! Mattias

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-07        #10598
Roligt att du svarar Mattias! Och kul med era pågående och kommande projekt. Det vore dock roligt om denna viljeyttring till minskat bilåkande syntes lite mer i nyhetsbreven och på startsidan. Att det verkligen genomsyrade verksamheten. Varför inte en 50/50-uppdelning av nyheter där hälften handlar om minskat bilåkande/bilberoende? Jag är med på att bilen kommer finnas kvar, särskilt utanför tätorterna, och det är därför bra att jobba för bilar som ger mindre miljöpåverkan. Men väldigt många svenskar bor i tätort och min uppfattning är ändå att det finns enorm potential att minska bilåkandet där, jag ser ju vad alla bilar används till i min egen stadsdel. Väldigt många resor hade lätt kunnat bytas ut eller elimineras. Det är väl det ni siktar på med det kommande spännande projektet antar jag. Problemet med cykelorganisationer som lobbyister är väl delvis att det inte finns så mycket pengar i den branschen som i bil- och drivmedelsbranscherna.

ERIK SANDBLOM 2009-05-07        #10599
Mattias, du har rätt i att Cykelfrämjandet är alldeles för mjäkiga. Jag tycker du ska kontakta Bo Dellensten som gjort Cykelguiden.nu. Han och kollegerna på Svensk Cykling är vassare än Cykelfrämjandet. Svensk Cykling är en lobby för cykeltillverkare och cykelgrossister. Även NTF tycker jag har helt fel mentalitet. Exempel: det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil. Det naturliga rådet som NTF borde ge är: ställ bilen, ta bussen. Men det säger dom inte, istället vill de ha ökade restriktioner på busstrafik. Och så har dom reklam från Volvia på hemsidan också. Men NTF och Cykelfrämjandet speglar nog ganska mycket allmänhetens syn på bussar och cyklar. I den bästa av världar skulle föreningarna forma istället för att formas.

http://cykelguiden.nu/

ERIK SANDBLOM 2009-05-11        #10649
Cykelguiden.nu: SJ tar motvilligt cyklar på tåg i sommar På SJ menar man att om cyklisterna fick lasta på cyklarna själva så skulle det fördröja tågen vid varje startion med flera minuter. Det är anmärkningsvärt med tanke på att SL-tågen inte försenas av några cyklister och inte heller tågen som kör i Skåne. På Öresundstågen (som inte längre körs av SJ) mellan Kalmar och Köpenhamn och Göteborg och Köpenhamn tillåts cyklisterna ta med cyklar och de får själva lasta på och av cyklarna utan några rapporterade förseningar. Samma sak med Mittnabotåget som körs av Veolia på sträckan Sundsvall-Trondheim. Där får resenärerna själva lasta på cyklarna.

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-01        #11338
Nu är kampanjen "Inte bilen under milen" igång. Bra jobbat, Gröna Bilister! Jag hoppas på att det kommer mer arbete som går ut på att stödja ett liv med minimal miljöpåverkan från persontransporter. Målet måste ju vara att till slut byta namn till "Gröna resenärer" eller ngt... Jakob Lagercrantz på Gröna Bilister ger tre tips till mindre bilanvändning vid korta sträckor: Planera din vardag. Se transporten som mer än transport. Se det som en möjlighet till friskvård, eller en möjlighet att vila - eller jobba om man så vill. Påverka din politiker så att du ges möjlighet att välja. Kräv bättre kommunaltrafik, fler och bättre cykelbanor och kräv att företagen sporras till att ge erbjudanden till de anställda som lämnar bilen hemma då de åker till jobbet. I vanlig ordning när alternativ till bilen diskuteras så saknas det långsiktiga perspektivet. Det finns trots allt möjlighet att vid val av boende och arbete ta med parametern resebehov.

http://www.intebilenundermilen.se/

ERIK SANDBLOM 2009-07-01        #11339
Vilken bra kampanj! Intressant att ingen av cykelföreningarna är med -- inte Cykelfrämjandet, inte Svenska Cykelsällskapet, inte HPV Sweden (human powered vehicles Sweden). Är dom kanske lite för snälla?

MATTIAS CARLSSON 2009-07-01        #11341
Intressant kampanj! Hoppas att den får lika stort/större genomslag som Gröna bilister fått för sitt kampanjarbete tidigare. Man kommer också med en rad policyrekommendationer för rikspolitiken: * Skattebefria cykeln som löneförmån! Gör på samma sätt med kollektivtrafikkort. * Det finns konkreta politiska mål för utvecklingen av personbilar, lastbilar och bussar – men inte cyklar. Det är dags för en nationell cykelpolitik! * Ändra reseavdraget så att det blir trafikslagsneutralt; det är helt orimligt att man får högre milersättning om man tar bilen än om man väljer bussen, och inget alls om man tar cykeln. * Inför ett skatteavdrag för den som vill inreda ett arbetsrum hemma, så att man kan arbeta distans. ...och för lokalpolitiken: * Se till att cykelbanenätet är väl utbyggt, utifrån att det inte är cyklisten som ska behöva ta omvägar när cykelns och bilens intressen kolliderar. * Samarbeta med lokala cyklister så att alla svagheter i det lokala cykelnätet identifieras och fixas. * Se till att cykelbanor snöröjs och sandas först, att de sopas från sand tidigt på våren och att de regelbundet rensas från glassplitter. * Ordna bra cykelkartor över kommunen. * Tillåt cykel i kollektivtrafiken på samma sätt som barnvagnar. * Inrätta "jobbhus" där man kan distansarbeta utan att behöva ta sig ända till arbetsplatsen. * Ordna pendlingsparkeringar, så att de som bor där kollektivtrafiken inte fungerar kan ta bilen en bit utan att behöva ta bilen ända fram. * Inrätta (fler) offentliga cykelpumpar * Se till att alla kommunala arbetsplatser har gott om välskötta tjänstecyklar. * Se till att cykelparkeringar ligger nära intill det man vill besöka, och att cykelparkeringen är välskött och helst bevakad.

http://www.intebilenundermilen.se/ataganden

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-01        #11342
Här kan man se att Gröna Bilister förespråkar att bilister och cyklister hålls åtskilda genom ett särskilt cykelbanenät. Om cyklisterna gavs tillgång till stadens gator på samma villkor som bilarna tror jag betydligt mer skulle vara vunnet. Rent konkret innebär det att man sänker hastigheten i stan eller inför gångbaneområden eller vad det heter (där alla trafikslag får samsas om utrymmet). I övrigt ett bra program tycker jag, som sagt konstigt att inga cykelorganisationer är med. Är de tillfrågade tro?

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik