|
Markbunden kollektivtrafik Kina har mer snabbtåg än Europa
Det experimentella China Star är en relik i sammanhanget. Kina har nu en hel flotta modernare tåg som går under beteckningen CHR. Kina har gjort en storsatsning på järnvägen det senaste decenniet. Tågen har snabbats upp i omgångar från 140 till 160 och nu senast 200, och det finns nu 257 stycken snabbtåg som klarar 200 km/h. Det finns 6003 km spår som klarar 200 km/h, vilket är mer än vad hela Europa har. För två år sen blev järnvägen till Tibet klar. Hastigheten där är inte så imponerande, 120 km/h, men banans högsta punkt ligger 5072 meter över havet, och 960 kilometer av banan går över 4000 meter över havet. Vagnarna är trycktäta. Och satsningen forstätter. Mellan 2005 och 2010 är planen att bygga 19 800 km ny bana och upprusta 15 000 km. Nästa projekt blir en helt ny högfartsbana från Beijing till Shanghai, 1318km, ungefär lika långt som Göteborg-Umeå. Den trafikeras i 350 km/h och byggs som konventionell järnväg, inte som magnetsvävarbana som länge diskuterades på hög nivå. Ekonomen Wu Wenhua menar att järnvägen kan konkurrera om korta resor, dvs mellan 400 och 1000 km. Men på resor längre än 1000 km får tågen svårt att konkurrera med flyget. Som jämförelse är det 455 km mellan Stockholm och Göteborg, och 1141km mellan Stockholm och Luleå. China plans five-year leap forward of railway development
Förra veckan höjdes bensinpriserna i Kina med 18%. Kina konsumerar enligt uppgift lika mycket olja som USA, så detta kan bromsa oljeprisets uppgång något.
Kina ändrar sig och höjer energipriserna
Kina har tjänat massor med pengar på export under de senaste åren. Intäkterna har kommit i dollar och nu har man mer dollar än vad man kan göra av med. Skulle Kina sälja sina dollar är man rädd för att spä på finanskrisen.
För att tillväxten ska fortsätta vill man nu stimulera den inhemska ekonomin genom att bygga järnvägar. Dagens järnvägsnät på 78 000 km ska expanderas till 120 000 km till år 2020. Det ska kosta tvåtusen miljarder yen eller ettusen åttahundra miljarder kronor.
CNN: China OKs $292B railway plan
Kina bygger tusen kilometer högfartsbana
Kina bygger en ny högfartsbana mellan Shanghai och Beijing. Den blir 1318km lång och trafikeras i 350 km/h. Den står klar 2013 och budgeten ligger på 220,9 milliarder yuan, ellre 203 miljarder kronor.
Två tredjedelar av banan ska gå på broar och viadukter.
Idag är 6003 km av landets 78 000 km järnvägsnät tillåtet för 200 km/h eller mer; detta ska ökas till 50 000 km till 2020.
Många av snabbtågen baseras på tåg från Europa och Japan, så som ICE3/Velaro, Pendolino, Shinkansen och faktiskt även vår svenska Regina.
Ingeniøren: Kina investerer 185 milliarder kroner i ny højhastighedsbane
I ett stimulanspaket ska Kina lägga 500 miljarder kronor på nya järnvägar.
New York Times: China’s Route Forward
A $17.6 billion passenger rail line across the deserts of northwest China, a $22 billion web of freight rail lines in Shanxi province in north-central China and a $24 billion high-speed passenger rail line from Beijing to Guangzhou here in southeastern China are among the biggest projects.
China will spend $88 billion constructing intercity rail lines, the highest priority in the plan. It spent $44 billion last year and just $12 billion as recently as 2004, said John Scales, the transport coordinator for China at the World Bank.
“I don’t think anything compares except maybe the growth of the U.S. rail network at the start of the 20th century,” Mr. Scales said.
China to launch high-speed railway from Wuhan to Guangzhou
Provkörningar har inletts på en ny 1069 km lång järnväg mellan Wuhan och Guangzhou som ska trafikeras i 350 km/h. Bygget inleddes 2005.
Railway Gazette: Wuhan – Guangzhou line opens at 380 km/h
Revenue services on the Wuhan – Guangzhou passenger-dedicated line began running on December 26, cutting the journey time between the capitals of Hubei and Guangdong provinces to under 3 h, compared with 10 h 30 min via the 1 068 km conventional route. The inaugural trains left the new stations at Wuhan and Guangzhou Bei at 09.00 on the first morning, with southbound train G1001 recording a time of 2 h 48 min at an average speed of 329·3 km/h.
The 968 km line is expected to remain the longest high speed route in China until the completion of the 1 318 km Beijing – Shanghai passenger-dedicated line.
The Economist skriver om hur de nya höghastighetslinjerna har blivit välkomna tillskott till det kinesiska järnvägsnätet i samband med det kinesiska nyårsfirandet: "AS A coda to our recent posts on China's ambitious high-speed rail plans, Gulliver notes that the Wuhan-Guangzhou line, which has been causing difficulties for China's airlines since it opened in December, has further proved its worth this Chinese New Year. Xinhua, the country's official newswire, reports that the line has been a hit during the period (also known as Spring Festival), billed every year as the biggest movement of people on Earth. Gripes
that high-speed rail could prove too costly are being undermined by
figures showing over a million people used the links during the first
26 days of the 40-day festival. Trains on the Wuhan-Guangzhou line were
98% full. The company that runs it expects the line to carry an impressive 1.6m passengers
over the full course of the holiday. Another high-speed link, between
Zhengzhou in central China and more westerly Xian, home of the
Terracotta Warriors, opened on February 6th and is reportedly proving
similarly popular. The new lines relieved some of the pressure on the
rest of China's stretched rail network, as an estimated 190m travellers
headed to or from their ancestral homes–or braved the overcrowded
trains, planes and automobiles to go on holiday."
‘Invincible’ High-Speed Trains Steal China Southern’s Customers “There’s no doubt that high-speed rail will defeat airlines on all the routes of less than 800 kilometers,” said Citigroup Inc. analyst Ally Ma. High-speed railways will connect all of China’s provincial capitals and cities with more than 500,000 citizens by 2020, serving more than 90 percent of the population, the Ministry of Railways said. “We have considered the potential impact of high-speed rail in our forecast,” said Randy Tinseth, Boeing’s vice president of marketing. “This impact is especially strong for cities which are within 500 kilometers of each other.”
How America Led, and Lost, the High-Speed Rail Race Under perioden 1935-1950 hade USA världens snabbaste tåg, med en toppfart på 150 km/h och en snittfart på 100 km/h. I och med att de nya asiatiska snabbtågen kör dubbelt så fort, så kan man tänka sig en annan utveckling i Kina än i Nordamerika och Europa under efterkrigstiden. En snittfart på 200 km/h är tillräckligt hög för att konkurrera med flyg och bil. 100 räcker inte riktigt, annat än till pendling kanske.
"High-speed railways will connect all of China’s provincial capitals and
cities with more than 500,000 citizens by 2020, serving more than 90
percent of the population, the Ministry of Railways said." Jag undrar hur de har räknat här. 90 % av befolkningen i hela Kina? Hur nära måste man ha till en tågstation för att man ska anses servad? Tåget stannar förstås mellan dessa storstäder men det måste ju ändå betyda att betydligt fler än 10 % inte får tågen särskilt nära sig, inte minst eftersom betydligt fler än 10 % av befolkningen även 2020 kommer att bo på landsbygden.
Ingeniøren: Kina får flere højhastighedsbaner end resten af verden Om to år har Kina 13.000 km jernbane med hastigheder over 250 km/h – mere end resten af verden tilsammen. Kinas plan for højhastighedstog er den mest ambitiøse i verden, konkluderer Verdensbanken. »Højhastighedsbanerne vil frigive kapacitet til mere godstransport på de konventionelle jernbanelinjer, hvilket der vil blive god brug for, når man tager Kinas økonomiske udvikling i betragtning,« siger John Scales, Verdensbankens ansvarlige for transportprojekter.
Kina får bränslecellståg.
Ny Teknik: Kinas revolution rullar rekordfort Vid årsskiftet fanns drygt 750 mil bana byggd för 250 km/h och uppåt. Därmed har Kina redan världens längsta höghastighetsnät. 2012 ska det omfatta 1 300 mil.
Se den trevliga kartan i stort format. Kina vill medfinansiera järnväg till Europa. I en intressant artikel nämns säkerheten som ett problem eftersom banan går genom Pakistan och Iran. Det kan ligga något i det, men å andra sidan kan ökat handelsutbyte förbättra människors vardagsliv och minska spänningarna mellan länder. En järnväg ger mer nytta till lokalbefolkningen än en pipeline till exempel, så de kanske känner delaktighet då. Teknik 360°: Kinesernas galna tågprojekt Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3)
|