Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

USA satsar på kollektivtrafik och tåg

ERIK SANDBLOM 2008-07-04        #6169

Det lutande snabbtåget Acela Express trafikerar sträckan Washington-New York City-Boston i 240 km/h.

USA är på rätt väg med kollektivtrafiken, och det höga oljepriset ger en knuff i rätt riktning. Resandet är högre än på 50 år. Under första kvartalet i år ökade resandet med lokal spårtrafik med 10%, medan antalet fordonskilometer på vägnätet minskade med 2,3%. Oljepriset påverkar bilandet i USA mer än vad det gör i Europa eftersom bensinskatten i USA är så låg. Ett dubblat oljepris gör att bensinpriserna ökar 50% i Europa, men med hela 100% i USA.

USA har så kallade matchningsbidrag som går ut på att städer och stater kan få federala pengar om de satsar egna pengar på lokaltrafik. Underhuset i kongressen vill nu öka dessa bidrag från nio miljarder dollar om året till tio. Och för en vecka sedan röstade underhuset igenom ett extra bidrag på 1,7 miljarder dollar för att hjälpa kollektivtrafiken med ökade bränslekostnader och utökad trafik.

Förslagen måste godkännas av senaten och administrationen, det vill säga president Bush. Bush kommer inte lägga in sitt veto men varnar för ett ökat bidragsberoende. Det ligger något i det. Det räcker inte att satsa pengar på bra kollektivtrafik, man måste också ta det fysiska utrymmet från bilarna och göra om det till t ex bussfiler för resorna ska gå smidigt och fort. Ett mer levande stadscentrum som funkar bra med kollektivtrafik kräver ibland att stora centrala bilparkeringsytor ersätts av kontor, butiker och bostäder. Detta är politiska frågor som inte bara kan lösas med mer pengar.

LA Times: House approves more funds for thriving public transit


När det gäller Amtrak, som kör passagerartåg i USA, har representanthuset röstat för att satsa 15 miljarder dollar på fem år. Det är fyra gånger så mycket som de 1,2 miljarder man fick för år 2005, och tio gånger mer än man fick 2001. Som en del i paketet ska trafiken mellan Washington och New York upphandlas i konkurrens, ungefär på samma sätt som sker i Sverige.

Senaten har lagt ett liknande förslag, fast bara med bidragsdelen och utan upphandlingen. Bush tänker lägga in sitt veto, men eftersom bidragen har så stort stöd i både representanthuset och senaten så går det igenom ändå.

mtrak förväntar sig att sälja 28 miljoner resor i år.

CNN: House approves Amtrak funding


Bilden visar snabbtåget Acela Express som når 240 km/h mellan New York och Washington. Det är det tåget som eventuellt ska upphandlas. Det började gå mellan Washington, New York City och Boston år 2000. Foto Adam E. Moreira.



ERIK SANDBLOM 2008-07-13        #6258
I ett brev till transportfacket United Transportation Union säger presidentaspiranten Barack Obama att han vill arbeta för stöd för kollektivtrafik och spårtrafik. Obama reaffirms passenger rail support

ERIK SANDBLOM 2008-07-16        #6303
En artikel i New York Times frågar sig, Is America Turning into Europe Right Before Our Eyes? Bloggen Car Free Days fyller på med snack om snabbtåg i Kalifornien och nordöstra USA, och om fallande huspriser i förorterna längst bort.

ERIK SANDBLOM 2008-11-12        #7965
Congress approves Amtrak funding bill Funding and safety legislation primarily benefiting Amtrak and other public transport operators received its final Congressional approval on October 1 with a veto-proof 74-24 majority which means President George Bush must sign the bill despite his administration’s general antagonism toward rail transit and long opposition to federal subsidies for inter-city passenger services. The legislation provides around $13bn over five years for Amtrak, which is double the annual amount it has received since the last long-range authorisation bill expired six years ago. However, the funding is still dependent upon a separate appropriation by Congress each year.

ERIK SANDBLOM 2008-12-17        #8639
Washington Post: New Ridership Record Shows U.S. Still Lured to Mass Transit
Americans rode subways, buses and commuter railroads in record numbers in the third quarter of this year, even as gas prices dropped and unemployment rose. The 6.5 percent jump in transit ridership over the same period last year marks the largest quarterly increase in public transportation ridership in 25 years. Americans drove 4.4 percent less, or almost 11 billion fewer miles, in September compared with September 2007, the 11th straight month of declining driving, according to the Federal Highway Administration. In early July, the national average price for a gallon of gas was $4.11, but it fell steadily through the quarter, dropping to $3.63 at the end of September.

ERIK SANDBLOM 2009-02-13        #9421
Streetsblog: Final Stimulus Bill Slaps Transit Riders in the Face The final tally is in, and we now have a breakdown for transportation funding in the stimulus bill that President Obama will sign, barring some unforeseen turn of the screw. Via Transportation for America: $29 billion for highways and bridges $8.4 billion for transit $8 billion for high-speed rail $1.3 billion for Amtrak Min kommentar: det är förstås tråkigt att det blir nästan dubbelt så mycket för vägar som för all annan trafik. Samtidigt tror jag att om det verkligen byggs högfartsbana så kommer det ändra folks syn på resande i USA. Jag tror att högfartståg har en lika starkt förtätande effekt på städer som bilen har en utglesande effekt. Jag vill påstå att införandet av X 2000 i Sverige 1990 blev startskottet för en jättesatsning på järnväg men även på kollektivtrafik i storstäder. Sedan X 2000 kom har vi fått kvartstrafik och luftkonditionering på pendeltågen i Stockholm, prioriterat stombussnät i Jönköping, Lund och andra städer, utbyggd spårväg i Göteborg, Stockholm och nu även i Norrköping, och det finns regionaltåg nästan överallt söder om Sundsvall. Högfartståg är sexigt och det gör att folk hajar till. Det är en mycket stark drivkraft.

ERIK SANDBLOM 2009-02-13        #9422
Väljarna i Kalifornien sade i november ja till att satsa tio miljarder dollar på högfartsjärnväg. Bygget startar 2011. Banan ska gå Sacramento - San Francisco - Los Angeles - San Diego. Enligt Wikipedia är det idag inte möjligt att resa med fjärrtåg från San Francisco till Los Angeles. Istället får man åka buss till Oakland eller Emeryville och där byta till tåg. Även i Sverige finns sådana knäppa förbindelser, t ex tar det längre tid att resa Göteborg-Linköping än Göteborg-Norrköping trots att Linköping ligger närmare.

http://en.wikipedia.org/wiki/California_High_Speed_Rail

JOHAN ERLANDSSON 2009-02-13        #9426
Jag har åkt många tradiga bussresor mellan Göteborg och Linköping... Hur är det med det nya snabbspåret mellan Göteborg och Stockholm, kommer det passera Linköping och Norrköping?

ERIK SANDBLOM 2009-02-13        #9427
Ja precis. På en lång sträcka, Borås-Jönköping-Linköping, finns ingen järnväg alls idag. Götalandsbanan byggs etappvis, och när alla etapper är klara blir det ny bana (Stockholm-Södertälje-)Järna-Nyköping-Norrköping-Linköping-Jönköping-Borås-Landvetter-Göteborg. Det blir bytesfria tågresor mellan alla städer på linjen, även om de allra snabbaste tågen får ganska få uppehåll.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Götalandsbanan

ERIK SANDBLOM 2009-02-27        #9605
Politico: Obama plots huge railroad expansion Stimulanspaketet innehåller åtta miljarder dollar till högfartsjärnväg vilket är en stor höjning av ambitionerna. Nu sägs att Obama i den kommande budgeten dessutom kommer begära ytterligare en miljard till högfartsjärnväg, varje år i fem år.

ERIK SANDBLOM 2009-03-20        #9918
USA Today: $8 billion could help revive travel by train Tåget har ökat sin marknadsandel gentemot flyget mellan Washington DC och New York från 50% 2004 till 63% 2008. Mellan New York och Boston har det ökat från 39% till 49%.

MATTIAS CARLSSON 2009-04-17        #10293
Nu börjar Obamas planer på utbyggda järnvägsnät förtydligas. De nya spåren kallas för höghastighetsjärnväg, även fast de är långsammare än våra egna X2000-tåg. "Some $8bn in the economic rescue plan unveiled in February was allocated for investment in rail travel and must be spent over the next two years. Obama has asked for another $5bn in his budget for rail travel to be spent over the next five years. ... White House officials said the administration wanted to upgrade existing lines and set down new track to create 10 corridors where trains could reach speeds of 100 mph. That is still slower than the European standard, but it marks a major change for a country which typically has devoted the bulk of transport spending to new roads and airports. The White House said the potential new high speed routes would include California, where voters have already approved a line that will allow travel from San Francisco to Los Angeles in 2 1/2 hours. Other priority lines include: the Gulf Coast corridor running from Houston through New Orleans to Birmingham, Alabama and Atlanta; the Chicago Hub Network, which would link Obamas home town to Milwaukee, Minneapolis, St Louis, with stops across Ohio into Kentucky; the south-east corridor from Washington, DC, down to Jacksonville; and from New York City to Buffalo." Barrack försöker även lära folket att tågresande inte behöver vara gammalmodigt och tidsödande: "Imagine boarding a train in the centre of a city. No racing to an airport and across a terminal, no delays, no sitting on the tarmac, no lost luggage, no taking off your shoes," he said to laughter. "Imagine whisking through towns at speeds over 100 miles an hour, walking only a few steps to public transportation, and ending up just blocks from your destination."

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/apr/16/barack-obama-high-speed-r

MATTIAS CARLSSON 2009-04-20        #10321
Kommentar på Obamas järvägsplaner från Åsa Ekelund på Veckans Affärer

http://www.va.se/asikter/bloggar/klimatenergi/2009/04/17/obama-snabbar-pa-t

ERIK SANDBLOM 2009-06-18        #11196
New York Times: Transit Use Hit Five-Decade High in 2008 as Gas Prices Rose Americans took nearly 10.7 billion rides on public transportation in 2008, a 4 percent increase over the previous year. Ridership surged after gasoline prices hit $4 a gallon last summer and held steady in the fall after gas prices fell, the report found. But few experts expect the growth to continue this year, in part because transit systems across the country are raising fares and cutting service as the tax revenue they rely on plummets during the recession.

ERIK SANDBLOM 2009-09-20        #12195
New York Times: In Phoenix, Weekend Users Make Light Rail a Success The rail was projected to attract 26,000 riders per day, but the number is closer to 33,000, boosted in large part by weekend riders. Only 27 percent use the train for work, according to its operator, compared with 60 percent of other public transit users on average nationwide.

ERIK SANDBLOM 2009-11-06        #12762

Resandet med Amtrak, det amerikanska SJ, har ökat med drygt 30% på tio år. Källa Federal Railroad Administration: National Rail Plan

ERIK SANDBLOM 2009-11-17        #12949
Federala kollektivtrafikpengar kan idag gå till förbättringar för fotgängare inom 460 meter från hållplatsen. Nu föreslås att öka detta till 800 meter, och dessutom 4,8 kilometer för cykeltrafik. BikePortland: New Fed policy would fund more bike projects around transit stops Streetsblog: Feds Propose to Expand Opportunities for Biking and Walking to Transit Streetsblog: Obama’s Engaged With Transit More in 9 Months than Bush Did in 8 Years Obama gillar kollektivtrafik. Hans administration har frågat kollektivtrafikmyndigheten FTA (Federal Transit Administration) om information lika många gånger på nio månader som den tidigare administrationen gjorde på åtta år. Feds Gambled More on Electric Cars in 6 Months Than Transit Gets All Year Men allt är förstås inte bra. Federala energimyndigheten Department of Energy har på ett halvår satsat mer pengar på elbilar än vad hela kollektivtrafikmyndigheten gör av med på ett år.

ERIK SANDBLOM 2009-12-04        #13193
Bloomberg: GE, Siemens May Invest in Expanded U.S. Rail Manufacturing Nu delas stimulanspengar ut till tågtillverkare. Åtta miljarder dollar satsas på högfartståg, och en del av pengarna går till tågtillverkare som lovar att bygga ut sin tågtillverkning i USA. Det verkar som att en del pengar går till att ta fram studier och planer för högfartsbanor (300 km/h), medan andra pengar går till närtidsatsningar i mer beskedliga farter (runt 150 km/h). Transportministern Ray Lahood skriver uppmuntrande och snällt om högfartståg på sin blogg. High-speed rail to be a US job-growth engine Russia excited by new High Speed Rail; US system just around the bend

ERIK SANDBLOM 2010-01-25        #13613
Wall Street Journal: New Transit-Funding Rules Make Streetcars More Desirable Nu ska federala transportpengar i högre grad användas för att minska bilism och stadsutglesning. Tidigare fokuserades mer på att transporterna skulle ske snabbt och billigt. Streetsblog: Obama Quietly Gets Federal Agencies Involved in Transport Planning Federala myndigheter ska nu lokaliseras på ställen dit man lätt kan gå, cykla eller åka kollektivt.

ERIK SANDBLOM 2010-02-25        #13893

Sedan 1990 har Los Angeles öppnat 127 km ny spårväg och tunnelbana. Till 2011 öppnas ytterligare 14 km ny spårväg.


http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_County_Metro_Rail


ERIK SANDBLOM 2010-03-17        #14126



The Overhad Wire: The Transit Space Race

The Transit Space Race is an idea i came up with after seeing all these cities trying to one up each other in terms of funding larger fixed guideway expansions to attract new jobs and the young talented professionals and thinkers that make up the creative class.

If compared to a volcano, this movement has been bubbling under the surface ever since ISTEA was passed in 1992. Every since then new rail lines have been popping up around the country. The success of these initial lines bred confidence that many cities could build these expansions to increase ridership and enhance livability in many cities around the country that were starting to become cool and hip. The eruption came however in November of 2004 when the Denver Region passed the Fastracks Ballot Measure authorizing 119 new miles of rail line and $4.7 Billion dollar investment in the regions infrastructure.


ERIK SANDBLOM 2010-10-25        #16047

Republikanerna gillar tåg bättre än bil

John Mica är republikanernas talesperson i amerikanska kongressen för trafikfrågor. Republikanerna är alltså högerpartiet ungefär som moderaterna i Sverige. John Mica anser att det är mer kostnadseffektivt att bygga nya järnvägar än nya motorvägar.

 

Well, I tell you though, if you’re on the Transportation Committee long enough, even if you’re a fiscal conservative, which I consider myself to be, you quickly see the benefits of transportation investment. Simply, I became a mass transit fan because it’s so much more cost effective than building a highway. Also, it’s good for energy, it’s good for the environment – and that’s why I like it.

 

Kan man hoppas att moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd kommer till insikt på samma sätt? Lite mer från republikanen John Mica, om nackdelarna med ännu mer biltrafik:

 

And, seeing the cost of one person in one car. The cost for construction. The cost for the environment. The cost for energy. You can pretty quickly be convinced that there’s got to be a more cost effective way. It’s going to take a little time, but we have to have good projects, they have to make sense – whether it’s high-speed rail or commuter rail or light rail. We got to have some alternatives helping people – even in the rural areas – to get around.

Elmsäter-Svärd är inte riktigt på samma linje som John Mica. Hon vill minska biltrafiken genom att bygga ut den.

Streetsblog: If Republicans Take the House, What Happens to Transportation Reform?

PBS: Rep. John Mica on the transportation bill


ERIK SANDBLOM 2010-11-03        #16093

Rekordresande med Amtrak, upp 37% sen 2000

Amtrak Sets New Ridership Record, Thanks Passengers For Taking the Train(PDF)

Amtrak set a new annual ridership record of 28,716,857 passengers for the fiscal year ending September 30 and collected a record $1.74 billion in ticket revenue.  

...

A year-over-year comparison of FY 2010 to FY 2009 shows total Amtrak ridership grew by 5.7 percent, or about 1.55 million passengers, and all Amtrak business lines experienced growth including the Northeast Corridor (up 4.3 percent), long-distance trains (up 6.6 percent), and state-supported and other short-distance routes (up 6.5 percent.) Over the same period, ticket revenue increased 9 percent, or more than $140 million.

...

Amtrak now enjoys a 65 percent share of the air-rail market between Washington and New York and a 52 percent share of the air-rail market between New York and Boston.

Since FY 2000, Amtrak ridership is up nearly 37 percent.


ERIK SANDBLOM 2011-07-13        #18407

Amtrak siktar mot 30 miljoner resenärer i år, nytt rekord.
Amtrak To Exceed 30 Million Passengers For The First Time Ever  

ERIK SANDBLOM 2012-06-05        #20804
FRA Chief: America Is Driving Less and Congress Needs to Catch Up - Streetsblog DC
Speaking to reporters earlier today, Federal Railroad Administration chief Joe Szabo said that people are driving less and using transit more — and that those changes are permanent. “America’s travel habits are undergoing rapid change,” he said. It’s a fact, he said (“not opinion — statistically proven”), calling on Congress to show that it understands these changes by moving in a new direction.

ERIK SANDBLOM 2012-11-25        #21496
As Highway and Air Travel Slump, Intercity Train Trips Increase - Streetsblog
Over the past 12 years, Amtrak ridership has grown 46 percent. Meanwhile, highway travel — excluding freight — is down 7 percent over that time. Total plane boardings grew just 3 percent over the same period, compared to U.S. population growth of 12 percent.

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik