|
Bil Vad tror Scania om framtiden?
I Kanehira Maruos intressanta nyhetsbrev om bränslecells- och elhybridfordon kan man idag läsa några citat från en intervju i Miljörapporten med Scanias forsknings- och drivlinechefer:
"Urban Johansson tror inte på fordon som drivs på 100 procent av något specialbränsle (NG, etanol, DME, RME, syntetisk diesel,..). Inga specialbränslen finns i tillräckligt stora volymer för att ersätta diesel och bensin till 100 procent. Han tror istället på låginblandning av dessa i diesel.
Urban Johansson tror inte alls på DME; "Vissa tror att man ska frälsa världen med det men det tror jag aldrig kommer att ske. Det blir möjligtvis en liten nischprodukt eftersom det kräver en dyr infrastruktur och andra motorer. Det är olyckligt att Volvo satsar på DME eftersom det tar forskningspengar som kunde använts bättre och förvirrar debatten."
Hasse Johansson tror inte på bränsleceller som en lösning för tunga fordon; "För det första ser jag inget miljömässigt godtagbart sätt att tillverka vätgas i dag. Sedan finns det många frågetecken kring tekniken. Till exempel hur vätgas ska lagras ombord. För att transportetra vätgas på fordonen krävs extremt högt tryck vilket leder till risker vid krock.""
Slutsatsen av detta är att Scania verkar tro att det finns oändliga mängder diesel? Av det jag läst så drar jag slutsatsen att det inte är så, och att vi kommer märka av en fossilbränslebrist redan om 20-30 år.
Vad vet Scania som inte jag vet?
Kanske räknar man med att vinstmaximera de närmaste åren och sedan lägga ner verksamheten?
Eller räknar de med att någon annan ska ta kostnaden för att ta fram en hållbar lösning?
fast det beror ju på vad de menar med framtid oxå. Har hört att en långsiktigt investering i de här stora företagen är investeringar som ska betala sig på 3-5 år.....
Nu har jag fått information som nyanserar citaten från artikeln i Miljörapporten en hel del. Scania ser syntetisk diesel och hybrider som nästa steg. Jag noterar dock att det inte handlar om några miljöskäl, utan bara helt enkelt om att fossila bränslen kommer bli för dyra:
"[...] Oil production will peak around 2008, according to some researchers. This will lead to a continued increase in fuel prices, thus gradually making alternative fuels a much more attractive proposition....The greatest potential in terms of fuel is the introduction of synthetic diesel manufactured from natural gas or from biowaste.
[...] Another area with great potential is hybrid drive technology. Hybrid drive can also save a lot of fuel. Calculating conservatively we expect a fuel saving of up to 25 percent with our robust hybrid drive system. We expect this new hybrid technology to make a breakthrough in city buses in about 5 years." http://www.greencarcongress.com/2005/06/scania_bio_and_.html Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Trikar (16)
|