Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Vad tror Scania om framtiden?

JOHAN ERLANDSSON 2005-02-11        #290

I Kanehira Maruos intressanta nyhetsbrev om bränslecells- och elhybridfordon kan man idag läsa några citat från en intervju i Miljörapporten med Scanias forsknings- och drivlinechefer: "Urban Johansson tror inte på fordon som drivs på 100 procent av något specialbränsle (NG, etanol, DME, RME, syntetisk diesel,..). Inga specialbränslen finns i tillräckligt stora volymer för att ersätta diesel och bensin till 100 procent. Han tror istället på låginblandning av dessa i diesel. Urban Johansson tror inte alls på DME; "Vissa tror att man ska frälsa världen med det men det tror jag aldrig kommer att ske. Det blir möjligtvis en liten nischprodukt eftersom det kräver en dyr infrastruktur och andra motorer. Det är olyckligt att Volvo satsar på DME eftersom det tar forskningspengar som kunde använts bättre och förvirrar debatten." Hasse Johansson tror inte på bränsleceller som en lösning för tunga fordon; "För det första ser jag inget miljömässigt godtagbart sätt att tillverka vätgas i dag. Sedan finns det många frågetecken kring tekniken. Till exempel hur vätgas ska lagras ombord. För att transportetra vätgas på fordonen krävs extremt högt tryck vilket leder till risker vid krock."" Slutsatsen av detta är att Scania verkar tro att det finns oändliga mängder diesel? Av det jag läst så drar jag slutsatsen att det inte är så, och att vi kommer märka av en fossilbränslebrist redan om 20-30 år. Vad vet Scania som inte jag vet? Kanske räknar man med att vinstmaximera de närmaste åren och sedan lägga ner verksamheten? Eller räknar de med att någon annan ska ta kostnaden för att ta fram en hållbar lösning?



ROS-MARIE JOHANSSON 2005-02-12        #291
fast det beror ju på vad de menar med framtid oxå. Har hört att en långsiktigt investering i de här stora företagen är investeringar som ska betala sig på 3-5 år.....

JOHAN ERLANDSSON 2005-06-06        #582
Nu har jag fått information som nyanserar citaten från artikeln i Miljörapporten en hel del. Scania ser syntetisk diesel och hybrider som nästa steg. Jag noterar dock att det inte handlar om några miljöskäl, utan bara helt enkelt om att fossila bränslen kommer bli för dyra: "[...] Oil production will peak around 2008, according to some researchers. This will lead to a continued increase in fuel prices, thus gradually making alternative fuels a much more attractive proposition....The greatest potential in terms of fuel is the introduction of synthetic diesel manufactured from natural gas or from biowaste. [...] Another area with great potential is hybrid drive technology. Hybrid drive can also save a lot of fuel. Calculating conservatively we expect a fuel saving of up to 25 percent with our robust hybrid drive system. We expect this new hybrid technology to make a breakthrough in city buses in about 5 years."

http://www.greencarcongress.com/2005/06/scania_bio_and_.html

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik