|
Bil Biluthyrningen ökade 20%
![]() Uthyrningen av personbilar ökade med 20 procent förra året i Sverige, skriver DN. Och ökningen fortsätter i år: - Vi visar dubbelsiffrig tillväxt generellt i antal hyror första halvåret i år jämfört med 2007, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz. Samtidigt minskar bilförsäljningen, med nio procent under januari-juli jämfört med samma period förra året. Ett ändrat bilbeteende för 30- till 40-åringar än de äldre generationerna är en orsak till det ökande antalet hyrbilar på vägarna. För dem är bilarna inte lika mycket en livsstilsfråga, som den är för de äldre generationerna, menar Roger Ekdahl, vd på biluthyrarna Sverige. - För den yngre generationen är miljötänket större och intresset att äga en bil mycket lägre. Den som tänker på miljön tar inte bilen till mataffären. Det släpper ut mer än alla andra transporter i livsmedelskedjan - sammanlagt. - Om man till exempel handlar tio kilo mat och kör hem det i sin bil som väger åttahundra kilo, då blir det mycket bränsle som ska bäras av den där matkassen. De resorna släpper ut mer än alla andra transporter tidigare i kedjan, säger Ulf Sonesson på Institutet för livsmedel och bioteknik. DN: Allt fler hyr sin bil DN: Biltur till mataffär miljöbov SR Ekot: Nybilsregistrering minskar igen Det här med att yngre människor skippar bilägandet bekräftas i många andra uppgifter här och var. 80% av alla cyklister i Göteborg är under 50 år, enligt Cykelåret i Göteborg 2007. I vårnumret av Västtrafiks personaltidning Strålkastaren intervjuas Caroline Almgren, företagets marknadsanalytiker. Hon säger att bästa förutsättningarna för ett ökat kollektivåkande finns i gruppen 40+, utan småbarn, som kör bil idag och som bor i områden med konkurrenskraftig kollektivtrafik. I decembernumret 2007 av samma tidning berättas om att kollektivtrafiken måste anpassas efter en åldrande befolkning. Den som kommer tillbaka från en sjukhusvistelse kanske inte längre kan köra bil, samtidigt som man i övrigt har många år kvar av sitt liv. Och dagens åldringar har växt upp under bilismens guldålder och vet faktiskt inte hur man åker kollektivt, enligt tidningen. I Salzburg arbetar man därför med att hjälpa konvalecenter tillbaka till vardagslivet, till exempel med att se över trösklar och badrum i hemmet, men också på hur man ska sköta sitt resande. I Salzburgmodellen får man träffas i mindre grupper, 5-6 personer, träffa folk från kollektivtrafiken, provåka bussarna och gå på café efteråt. Arbetet anses såpass framgångsrikt att en grupp från Göteborg reste ner till Salzburg på studiebesök. På Stadtbus i Salzburg är var tredje resenär äldre
![]() Den här bilden visar bilismens minskande betydelse för den ekonomiska utvecklingen i Sverige. Källa Sika, FORDON 2007.
![]() Den här figuren visar inträdesbenägenhet för män i åldern 17 till 100 år i Stockholm. Inträdesbenägenhet är andelen billösa personer som under ett år inträder som bilägare. Tyvärr går diagrammet bara fram till 1995, men jag skulle tro att trenden har fortsatt på grund av större miljömedvetenhet hos ungdomar, samtidigt som kollektivtrafiken byggts ut i och kring Stockholm.
Källa VTI, prognos för bilinnehavet 2010
Skönt att se att något går åt rätt håll!
![]() Källa: Biluthyrarna Sverige Ekot: Hyrbil poppis i kristider
Allt fler hyr bil i stället för att äga en. Det är ingen kris i biluthyrarbranschen. 2007 års omsättningsrekord på 2,5 miljarder kronor kommer att sannolikt att överträffas i år, trots den allt sämre konjunkturen.
Ekot: Biluthyrare tappar kunder i krisen
Omsättningen föll under första kvartalet med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Biluthyrarna har tvingats minska antalet bilar med 20 procent för att möta den kraftiga nedgången. Det är främst affärsresenärerna som blir färre, enligt branschorganisationen Biluthyrarna. Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Trikar (16) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Cykelleasing (2)
|