|
Bil Ny studie om etanolens klimatnytta
Pål Börjesson vid Lunds Tekniska Högskola har skrivit en rapport (se länk) om olika typer av etanol och dess klimatnytta. Rapporten finansieras av Lantmännen Energi.
Saxat ur rapportens sammanfattning:
"Hur klimateffektiv etanol är som drivmedel beror framför allt av följande fyra faktorer: (i) effektiviteten vid odling och dess utsläpp av lustgas, (ii) vilket bränsle som används i etanolanläggningen, (iii) hur effektivt biprodukter tas tillvara och deras nytta krediteras samt (iv) vilken typ av mark som utnyttjas vid odling.
...
Idag kan svensk spannmålsetanol betraktas som finetanol eftersom flertalet av kraven ovan är uppfyllda vilket leder till en cirka 80 %-ig reduktion av växthusgaser jämfört med bensin. Samma sak gäller för brasiliansk sockerrörsetanol med motsvarande en 85%-ig reduktion medan en stor del av den amerikanska majsetanolen kan betraktas som fuletanol (med i genomsnitt en 20%-ig reduktion) eftersom många etanolanläggningar använder fossilt kol som bränsle.
Det finns dock en stor förbättringspotential för flertalet produktionssystem för etanol vilket kan leda till en ökad klimatnytta. Å andra sidan kan en ökad markkonkurrens i framtiden leda till att ettåriga etanolgrödor börjar odlas på ”kolrik” mark, t ex långliggande gräsmarker, vilket medför minskad klimatnytta." http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/08/fin-eller-fuletanol.html#links
Mumma för mina öron, men det löser ju inte bränsleproblematiken för det. Låt tusen blommor blomma!
Fick just reda på hyrbilarna med flexifuelmotorer i en viss svensk småstad gick enbart på bensin då de som hyrde bilarna ville att bränslet skulle räcka fram och tillbaka till Stockholm. Sorgligt! Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Trikar (16) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Cykelleasing (2)
|