|
Markbunden kollektivtrafik Fler snabbtåg till Köpenhamn
Köpenhamns centralstation, Hovedbanegård. Bilden kommer från Wikipedia. Tågresandet över Öresundsbron har ökat mycket kraftigt, men det har främst gällt lokala och regionala resor med Öresundstågen. Nu satsar man även på fjärrtågen, med nya förbindelser efter nyår. Enligt preliminära uppgifter förlängs de tre vardagliga snabbtågen Göteborg-Malmö till Köpenhamn. Restiden kortas med ungefär en kvart jämfört med dagens snabbaste förbindelse, och första morgontåget ankommer Köpenhamn kl 10, mot 10.37 idag. Stockholm får sex dagliga avgångar med X 2000 till Köpenhamn, mot två idag. Nattåget Stockholm-Malmö förlängs till Köpenhamn med ankomst strax före kl 07. Tågen stannar vid de riktiga perrongerna i Köpenhamn, inte det skumma spår 26 som ligger några hundra meter bort. Uppgifterna är alltså inte officiella ännu. Restiden från Stockholm blir ganska lång jämfört med flyg även i fortsättningen, drygt fem timmar, men man kan spara mycket tid genom att t ex ta det nya nattåget till Köpenhamn och sen kvällståget tillbaka. Tåget kan också ta marknadsandelar från flyget mellan Östergötland och Köpenhamn. Restiden Linköping-Köpenhamn med tåget är tre och en halv timme. Skyways har nyligen lagt ner sin linje mellan Linköping och Kastrup. Trafiken tas över av NextJet, som flyger tre vardagliga turer med små plan som tar 30-35 resenärer. Läs skvallret i Postvagnen! Corren: Linköping får åter direktflyg till Kastrup
Biljetter har kunnat köpas via SJs hemsida ett tag, och nu har tidtabellerna kommit up hos Samtrafiken. Se tabell 100 får tåg Göteborg-Köpenhamn och tabell 80 för tåg Stockholm-Östergötland-Köpenhamn.
Tyvärr verkar nattåget inte förlängas som det var tänkt, så de som reser med nattåg till och från Köpenhamn får även i fortsättningen byta i Malmö.
Fram till 13 december ersätts dessutom snabbtågen Göteborg-Malmö och omvänt med vanliga loktåg pga fordonsfel. Restiden kan komma att förlängas med upp till 15 minuter.
X 2000 ersätts med loktåg på Västkustbanan http://www.samtrafiken.se/Resplus/Tidtabeller/
X2000 återkommer inte på Västkustbanan förrän 11 januari på grund av fordonsfel. Hoppas dom har kommit tillrätta med alla fel då, för de ersättande loktågen får inte gå över bron till Köpenhamn. Det får bara X2000 och Øresundstågen göra.
SJ: Ändrad tågtyp Göteborg - Malmö - Göteborg
Nattåget Stockholm-Malmö ska förlängas till Köpenhamn med början 15 juni enligt uppgifter i Postvagnen. Ankomst Köpenhamn kl 06.42, åter mot Sverige kl 22.31.
Tåget delas i Hässleholm. Tågets köpenhamnsdel stannar i Lund men inte i Malmö, och dras av ett tvåströmslok, dvs någonting modernare än Rc.
Postvagnen: Nattåg till Köpenhamn i sommar?
Gött, kanske blir några förre som flyger Stockholm-Köpenhamn nu? Undrar om man får ligga kvar och dra sig när tåget är framme 06.42? Känns ju lite onödigt tidigt.
Det har fortfarande inte blivit något nattåg Stockholm-Köpenhamn, men nu skvallras det i Postvagnen om att SJ fått tidtabellslägen för ett nattåg Stockholm-Bryssel med början 14 juni 2010.
Avg Stockholm 13.55
Avg Kastrup 20.34
Ank Bryssel 08.30
Postvagnen: Tider för nattåget till Brussel
På ett år har SJ haft en halv miljon resenärer i sina fjärrtåg över Öresundsbron. Med 13 tåg per dag och riktning blir det ungefär 50 resenärer per tåg. För att fylla tågen har man börjat sälja biljetter till de korta sträckorna Lund/Malmö-Kastrup/Köpenhamn. Totalt under 2009 har resandet mellan Stockholm och Köpenhamn ökat med 108 procent. Ettårsjubileum och succé för SJs Danmarkssatsning Kortare sträckor med X 2000 börjar säljas
Restiden Göteborg-Köpenhamn minskas med 20 minuter med SJs InterCitytåg efter 12 december, till knappt tre timmar och en kvart beroende på avgång. Det beror på att Citytunneln i Malmö öppnas för trafik och på att vissa tåg får färre uppehåll. För Øresundstågen blir det 10 minuters kortare restid och fler uppehåll, Triangeln och Hyllie som är Citytunnelns nya stationer. Hösten 2011 blir det fler snabba, genomgående tåg Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Restiden blir som bäst fyra timmar till Malmö och 4.43 till Köpenhamn. Från hösten blir det också fler genomgående tåg på Stockholm-Göteborg. http://resplus.se/Resplus/Tidtabeller/
SJ lägger ner, planerar revansch SJ lägger ner sin trafik på Västkustbanan i april. Kvar blir Öresundstågen som går Göteborg-Köpenhamn en gång i timmen, med en restid på tre timmar och trekvart. Det är en halvtimmes längre restid än SJs tåg. SJ planerar att komma tillbaka till Västkustbanan i december 2013 när Öresundstågs avtal går ut. Då ansöker SJ hos Trafikverket om att köra 10-15 tåg om dagen i varje riktning. Tanken är att tvinga Öresundstågen att minska på sin konkurrerande trafik med hänvisning till EU-regler om statsstöd. Men Mats Persson (FP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Skåne, håller inte med. Kollektivtrafiklagen som infördes vid årsskskiftet kan inte tolkas så att kommersiell trafik, i det här fallet SJ, har förtur på rälsen. Det är Trafikverket som avgör vem som får köra på deras spår, säger han. 2013 slår SJ tillbaka - Trafikbloggen Göteborgs-Posten Lag (2010:1065) om kollektivtrafik 1 kapitlet andra paragrafen: I EU:s kollektivtrafikförordning finns bestämmelser om behöriga myndigheters möjligheter att vidta åtgärder för att tillgodose behovet av kollektivtrafik på ett sätt som är förenligt med Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd. Västkusttåg i SJ:s regi ska rulla igen - Sydsvenskan
Signaturen hallonsten påpekar i Postvagnen att SJ drog in sina tåg bara en vecka innan banarbete stängde delar av Västkustbanan i en månad under april-maj. Det är anmärkningsvärt eftersom SJs tåg gick en annan väg (via Hässleholm) och därför aldrig hade påverkas av avbrottet. SJ hade alltså fått många extra resenärer under denna tid. Det tyder på att lönsamhet inte är den stora frågan för SJ. Det är mer troligt att SJ vill att resenärerna ska känna hur det är att vara hänvisade till Öresundstågen, så att SJ kan framstå som stora frälsaren när de kommer tillbaka. Det kan vara ett bra vapen i PR-kriget mot Öresundstågen, som SJ vill ska dra in några av sina tåg. SJ på Väskustbanan – min slutanalys klar - Postvagnen Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Trikar (16) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4)
|