Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Fler snabbtåg till Köpenhamn

ERIK SANDBLOM 2008-08-30        #6955

Köpenhamns centralstation, Hovedbanegård. Bilden kommer från Wikipedia.

Tågresandet över Öresundsbron har ökat mycket kraftigt, men det har främst gällt lokala och regionala resor med Öresundstågen. Nu satsar man även på fjärrtågen, med nya förbindelser efter nyår.

Enligt preliminära uppgifter förlängs de tre vardagliga snabbtågen Göteborg-Malmö till Köpenhamn. Restiden kortas med ungefär en kvart jämfört med dagens snabbaste förbindelse, och första morgontåget ankommer Köpenhamn kl 10, mot 10.37 idag. Stockholm får sex dagliga avgångar med X 2000 till Köpenhamn, mot två idag. Nattåget Stockholm-Malmö förlängs till Köpenhamn med ankomst strax före kl 07. Tågen stannar vid de riktiga perrongerna i Köpenhamn, inte det skumma spår 26 som ligger några hundra meter bort.

Uppgifterna är alltså inte officiella ännu.

Restiden från Stockholm blir ganska lång jämfört med flyg även i fortsättningen, drygt fem timmar, men man kan spara mycket tid genom att t ex ta det nya nattåget till Köpenhamn och sen kvällståget tillbaka. Tåget kan också ta marknadsandelar från flyget mellan Östergötland och Köpenhamn. Restiden Linköping-Köpenhamn med tåget är tre och en halv timme. Skyways har nyligen lagt ner sin linje mellan Linköping och Kastrup. Trafiken tas över av NextJet, som flyger tre vardagliga turer med små plan som tar 30-35 resenärer.
Läs skvallret i Postvagnen
!
Corren: Linköping får åter direktflyg till Kastrup



ERIK SANDBLOM 2008-11-07        #7871
Biljetter har kunnat köpas via SJs hemsida ett tag, och nu har tidtabellerna kommit up hos Samtrafiken. Se tabell 100 får tåg Göteborg-Köpenhamn och tabell 80 för tåg Stockholm-Östergötland-Köpenhamn. Tyvärr verkar nattåget inte förlängas som det var tänkt, så de som reser med nattåg till och från Köpenhamn får även i fortsättningen byta i Malmö. Fram till 13 december ersätts dessutom snabbtågen Göteborg-Malmö och omvänt med vanliga loktåg pga fordonsfel. Restiden kan komma att förlängas med upp till 15 minuter. X 2000 ersätts med loktåg på Västkustbanan

http://www.samtrafiken.se/Resplus/Tidtabeller/

ERIK SANDBLOM 2008-12-08        #8427
X2000 återkommer inte på Västkustbanan förrän 11 januari på grund av fordonsfel. Hoppas dom har kommit tillrätta med alla fel då, för de ersättande loktågen får inte gå över bron till Köpenhamn. Det får bara X2000 och Øresundstågen göra. SJ: Ändrad tågtyp Göteborg - Malmö - Göteborg

ERIK SANDBLOM 2009-01-11        #8802
Nattåget Stockholm-Malmö ska förlängas till Köpenhamn med början 15 juni enligt uppgifter i Postvagnen. Ankomst Köpenhamn kl 06.42, åter mot Sverige kl 22.31. Tåget delas i Hässleholm. Tågets köpenhamnsdel stannar i Lund men inte i Malmö, och dras av ett tvåströmslok, dvs någonting modernare än Rc. Postvagnen: Nattåg till Köpenhamn i sommar?

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-13        #8829
Gött, kanske blir några förre som flyger Stockholm-Köpenhamn nu? Undrar om man får ligga kvar och dra sig när tåget är framme 06.42? Känns ju lite onödigt tidigt.

ERIK SANDBLOM 2009-06-30        #11315
Det har fortfarande inte blivit något nattåg Stockholm-Köpenhamn, men nu skvallras det i Postvagnen om att SJ fått tidtabellslägen för ett nattåg Stockholm-Bryssel med början 14 juni 2010. Avg Stockholm 13.55 Avg Kastrup 20.34 Ank Bryssel 08.30 Postvagnen: Tider för nattåget till Brussel

ERIK SANDBLOM 2010-01-11        #13473
På ett år har SJ haft en halv miljon resenärer i sina fjärrtåg över Öresundsbron. Med 13 tåg per dag och riktning blir det ungefär 50 resenärer per tåg. För att fylla tågen har man börjat sälja biljetter till de korta sträckorna Lund/Malmö-Kastrup/Köpenhamn. Totalt under 2009 har resandet mellan Stockholm och Köpenhamn ökat med 108 procent.
Ettårsjubileum och succé för SJs Danmarkssatsning

Kortare sträckor med X 2000 börjar säljas

ERIK SANDBLOM 2010-10-28        #16072

Restiden Göteborg-Köpenhamn minskas med 20 minuter med SJs InterCitytåg efter 12 december, till knappt tre timmar och en kvart beroende på avgång. Det beror på att Citytunneln i Malmö öppnas för trafik och på att vissa tåg får färre uppehåll. För Øresundstågen blir det 10 minuters kortare restid och fler uppehåll, Triangeln och Hyllie som är Citytunnelns nya stationer.

Hösten 2011 blir det fler snabba, genomgående tåg Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Restiden blir som bäst fyra timmar till Malmö och 4.43 till Köpenhamn. Från hösten blir det också fler genomgående tåg på Stockholm-Göteborg.

http://resplus.se/Resplus/Tidtabeller/




ERIK SANDBLOM 2012-03-09        #20138
SJ lägger ner, planerar revansch
SJ lägger ner sin trafik på Västkustbanan i april. Kvar blir Öresundstågen som går Göteborg-Köpenhamn en gång i timmen, med en restid på tre timmar och trekvart. Det är en halvtimmes längre restid än SJs tåg.

 SJ planerar att komma tillbaka till Västkustbanan i december 2013 när Öresundstågs avtal går ut. Då ansöker SJ hos Trafikverket om att köra 10-15 tåg om dagen i varje riktning. Tanken är att tvinga Öresundstågen att minska på sin konkurrerande trafik med hänvisning till EU-regler om statsstöd.

Men Mats Persson (FP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Skåne, håller inte med. Kollektivtrafiklagen som infördes vid årsskskiftet kan inte tolkas så att kommersiell trafik, i det här fallet SJ, har förtur på rälsen. Det är Trafikverket som avgör vem som får köra på deras spår, säger han.

2013 slår SJ tillbaka - Trafikbloggen Göteborgs-Posten

Lag (2010:1065) om kollektivtrafik 1 kapitlet andra paragrafen: 
I EU:s kollektivtrafikförordning finns bestämmelser om behöriga myndigheters möjligheter att vidta åtgärder för att tillgodose behovet av kollektivtrafik på ett sätt som är förenligt med Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd.

Västkusttåg i SJ:s regi ska rulla igen - Sydsvenskan

ERIK SANDBLOM 2012-04-21        #20540
Signaturen hallonsten påpekar i Postvagnen att SJ drog in sina tåg bara en vecka innan banarbete stängde delar av Västkustbanan i en månad under april-maj. Det är anmärkningsvärt eftersom SJs tåg gick en annan väg (via Hässleholm) och därför aldrig hade påverkas av avbrottet. SJ hade alltså fått många extra resenärer under denna tid. Det tyder på att lönsamhet inte är den stora frågan för SJ.

Det är mer troligt att SJ vill att resenärerna ska känna hur det är att vara hänvisade till Öresundstågen, så att SJ kan framstå som stora frälsaren när de kommer tillbaka. Det kan vara ett bra vapen i PR-kriget mot Öresundstågen, som SJ vill ska dra in några av sina tåg.

SJ på Väskustbanan – min slutanalys klar - Postvagnen

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik