|
Bil Avskaffa reseavdraget
På SCB:s hemsida kan man läsa att drygt en miljon svenskar, eller 20% av inkomsttagarna gjorde reseavdrag för totalt 14,5 miljarder 1996.
I genomsnitt uppgick avdraget till 14300 kronor, vilket betyder 790 mil per person och år.
Om vi för enkelhetens skull antar att en normalbil idag släpper ut 2 Kg CO2 per mil så innebär ju det att denna miljon av arbetspendlare med reseavdrag i snitt ger upphov till 1,6 Ton CO2 vardera.
Givet att den långsiktigt hållbara nivån ligger på ca 750 Kg per person och år behövs det ju inte mycket fantasi för att inse att vårt samhälle måste omformas så att det blir mindre transportberoende.
Ett första litet steg på den vägen är att avskaffa reseavdraget, det känns inte rimligt att staten skall
skattesubventionera den här livsstilen.
Jag undrar hur ser fördelningen av CO2 alstrande konsumtion ut för en normalsvensk, d.v.s hur mycket beror på resor, boende och ätande. Bra länkar efterlyses. http://www.scb.se/templates/pressinfo____228480.asp
Maud Olofsson var inne på att förändra reseavdraget i Almedalen i somras. Får se om hon får med sig sina allianskamrater på det.
På länken finns ett exempel på hur växthusgaserna fördelar sig i ett hushåll. Klicka på "Växthusgasprofil -exempel hushåll". http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Klimat/Det-har-gor-vi/Atgarder/Kommunik
Om reseavdraget tas bort får vi nog rita om hela Sverige-kartan.
Jag pendlar 15 mil/dag (i bilpool) och det är såklart inte så lätt att flytta hela sin familj närmre sitt jobb.
Frågan är väl varför staten skall betala kalaset ?!?!
Usch, det var ingen rolig sits, att sitta och bilpendla så varje dag. Trist! Du har ingen möjlighet att jobba hemma ett par dagar i veckan?
Det kan så klart vara svårt att flytta familjen när man väl har rotat sig. Men långsiktigt måste det nog till en förändring i tankesätt där vi redan i första läget noga överväger var man väljer att rota sig, för att minimera behovet av energikrävande (och dyrt och tråkigt) bilpendlande.
Jag tror att Ove har rätt, ett Sverige med mindre transporter kommer inte att se ut som det sverige vi har idag.
Det här med att omforma transportsystemet är kanske den anpassning mot hållbarhet som kommer att ta längst tid och vara svårast. Lek med tanken att vi om säg 10 år skall få personliga utsläppsrätter, hur skall man då förhålla sig till den här miljonen människor som har så långa pendlingsavstånd?
Av just dessa skäl anser jag det är angeläget att redan nu avskaffa reseavdraget.
Ett avskaffat reseavdrag skulle kunna fungera som ett intressant incitament på arbetsmarknaden. Det finns som sagt en hel del människor som reser anmärkningvärda sträckor dagligen. Jag frågar mej ofta varför man går med på att skänka ett par timmar om dagen åt att resa till och från jobbet. VIsserligen har man när man väl sitter i bilen en stund för sig själv och sina egna tankar, men det är ju lite mer av "inget ont som också har något gott med sig".
jag ifrågasätter själva strukturen där vi byggt in oss i ett transportsamhälle utan att egenlgen behovet finns. Drivande har bland annat varit arbetsplatser som rationaliserat sig till stora anläggningar, gärna samlat i rena företagsparker liksom alla utlokaliserade köpcenter. Vi medborgare följer snällt med och anpassar oss när vi fås att tro att vi får vara med att dela på rationaliseringsvinsterna. Få inser nog hur mycket tid de skulle vinna och hur mycket billigare de skulle kunna leva i ett samhälle där jobb och service finns på gång eller cykelavstånd.
Just det Magnus, om man tog bort reseavdragen skulle folk få en större uppskattning av hur mycket billigare det är att leva sitt liv lokalt.
Å andra sidan, som tågkramare vill jag gärna bo på ett sätt som gör att jag kan tågpendla längre avstånd under kortare perioder om behovet skulle uppstå. Vi har en alltmer specialiserad arbetsmarknad, och särskilt i hushåll där flera jobbar kan det inträffa att det finns bra jobbmöjligheter på annan ort. Att tågpendla blir då ett sätt att behålla karriären och bostadsorten, och ändå agera hjälpligt hållbart.
Men som sagt, inte ens tågpendling är något man bör göra i onödan och därför vore det bra att helt ta bort reseavdragen.
Det förslag som troligen går igenom handlar om att göra reseavdraget kilometerbaserat, vilket skulle göra att det inte blir lika bilfokuserat. Om jag minns rätt vill säga! På sikt bör man förstås ta bort det helt.
Förresten Ove, Jag pendlar 15 mil/dag (i bilpool) och det är såklart inte så lätt att flytta hela sin familj närmre sitt jobb
Du och andra i samma situation kanske kan byta till en snålare bil? Det finns ju bilar som drar en halv liter milen. Och det sägs att Sverige har Europas törstigaste bilpark. Ett avskaffat reseavdrag skulle kanske få genomslag där.
Hälften av reseavdragen görs i de tre storstadslänen. Det kostar staten 14 miljarder om året, lika mycket som hela Vägverkets budget. Avskaffa reseavdraget!
sv.wikipedia.org/wiki/Reseavdrag http://www.cogito.nu/2006/04/25/dags-att-forandra-reseavdragen/
WSP presenterar idag en rapport som belyser effekterna av reseavdraget: "Utsläppen av koldioxid från arbetsresor skulle minska med 16 procent i Mälardalen och Norrland om reseavdraget tas bort. Det visar en ny forskningsrapport från konsultbolaget WSP. Samtidigt skulle fler människor i de två regionerna flytta från platser som saknar en väl utbyggd kollektivtrafik." Kanske inte direkt förvånande att reseavdraget stimulerar till bilresor, men betydligt mer intressant är egentligen andra saker som går att utläsa av rapporten nämligen vart pengarna tar vägen och vilka beteenden i övrigt de stimulerar. Avdragen är flest och störs i storstadsregionerna och görs av människor i de högre inkomstklasserna samt i högre utsträckning av män än av kvinnor. En av rapportförfattarna uttrycker i en intervju att "Vi tror inte lagstiftarens syfte var att gynna medelålders högavlönade män som åker ensamma i bil till jobbet." Ett alternativ vore att helt enkelt avskaffa bidraget vilket man dock kostaterar är en politisk fråga med målkonflikter mellan minskade koldioxidutsläpp och tillgänglighet som man lämnar åt andra att diskutera. Resavdraget är kopplat till kostnad och tidsvinster och i rapporten reflekteras över vad som skulle kunna ske om man ändrade detta till avstånd istället. Man kommer fram till att även en sådan förändring skulle minska på koldioxidutsläppen, men att effekterna skulle bli tydligare i storstadregionerna och försumbara i den verkliga glesbygden.
Modernisera reseavdragen. Upsala Nya tidning Vinnare på dagens system är bilister som bor i närheten av storstäder, företrädesvis män. De högsta reseavdragen gjordes i Sörmlands och Uppsala län, med i genomsnitt cirka 18 000 kronor per år. Fler män än kvinnor gjorde avdrag, och männens avdrag var också väsentligt högre än kvinnornas.
DN idag: "Våra analyser visar att påverkan på lokaliseringen är mycket kraftig. Reseavdraget är alltså till stor del självuppfyllande i meningen att människor bor där de bor på grund av reseavdraget." ”Slopade reseavdrag skulle minska koldioxidutsläppen” Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Trikar (16)
|