|
Bil Allt fler skippar körkort
Emellanåt skriver tidningarna om att alltfler unga väntar med att skaffa körkort. Ibland har man spekulerat i att det beror på försämrad konjunktur, men utvecklingen har pågått under snart 20 år, så det kan vi utesluta. Som figuren visar så är det inte bara ungdomar som skippar körkort. Bland folk i åldern 25-47 är det idag 83% som har körkort, mot 89% år 1989. Det är bara bland folk äldre än 48 som körkortsinnehavet ökar. Det beror kanske på att kvinnor i allt större utsträckning har körkort. Uppgifterna i figuren kommer från Sika och SCB via Bil Sweden. Tillbakagången bland folk födda efter 1960 tror jag beror på att det blivit allt dyrare att skaffa körkort, samtidigt som kraven hela tiden tycks öka. Det kan också bero på att det är svårare att som ung få ett jobb för att finansiera körkort. Men det beror sannolikt också på ett ökat miljömedvetande, bättre kollektivtrafik och en annan inställning till gång och cykling. Bilen sägs symbolisera frihet, men frihet idag tror jag mer handlar om tillgång till internet. Och tid. Innerstäderna får fler gågator och ökar sin attraktivitet gentemot "villa volvo vovve". Behöver vi fler motorvägar? I debatten om motorvägar framhålls ökningen i oljepris och miljömedvetande som skäl till att ligga lågt med nya vägsatsningar. Men ännu mer handfast bör minskat körkortsinnehav vara. Om trenden fortsätter så kommer fler än var femte person i åldern 25-47 inte ha körkort om tio år. Stadsbor, vilka motorvägarna faktiskt är riktade mot, är ännu mindre intresserade av att köra bil än riksgenomsnittet. Den här figuren visar att biltätheten i Göteborg har minskat. Källa trafikkontoret på länken nedan, samt Sikas "Fordon i län och kommuner vid årsskiftet 2007-2008". http://www.trafikkontoret.goteborg.se/FineToolsAPI/DownloadFile.aspx?fileid
Ekot: Bensinpris kan påverka vägprojekt
De samhällsekonomiska kalkylerna för 700 planerade väg- och järnvägsbyggen görs just nu om. Man ska använda ett bensinpris på 16:20 istället för som hittils, tolv kronor. Det väntas göra vägprojekt mer olönsamma och tågprojekt lönsammare.
Bland vissa unga kan säkert ett ökat miljöengagemang vara en förklaring till att färre skaffar sig körkort. Dock tror jag att många unga i sig skulle ha råd med ett körkort, men framför detta prioriterar konsumtion av en uppsjö nya tekniska prylar, märkeskläder, skor, utlandsresor etc. Jag tror alltså att det snarast handlar om att "körkortspengarna" idag går till annan konsumtion. När jag själv gick på gymnasiet tog de allra flesta körkort före studenten. Vad jag minns hade inte så många av oss extraarbete vid sidan av studierna. Efter att ha arbetet som gymnasielärare några år och dagligen träffat 16-19 åringar, kan jag se och höra hur väldigt många fler tycks arbeta på sin fritid och sannolikt därför har mer pengar att röra sig med än tidigare generationers ungdomar. Trots det tycks alltså allt färre skaffa sig körkort. Det är denna (högst ovetenskapliga) iakttagelse, som får mig att tro att en konsumtion ersatts av en annan, såväl hos ungdomar som hos de i åldersintervallet 25-47 år.
Om man tittar på siffrorna som helhet så har det totala antalet körkort faktiskt ökat. http://www.bilsweden.se/web/Korkort.aspx?Guid=9796630c-f1f6-43c4-b1c9-92ae9
Likaså vagnparken. Ingen nedåtgående trend alltså. http://www.bilsweden.se/web/Fordonsbestand.aspx?Guid=9af078da-c224-4cc0-9b3
Johan, nej, andelen med körkort steg eller var stabil 1989-2005, och toppade på 80,6%. År 2006 föll den till 80,5% och 2007 till 80,4.
80% av alla cyklister i Göteborg är under 50 år. Källa Cykelåret i Göteborg 2007.
Antag att femtioåringarna fortsätter att cykla, och att det inte finns några cyklister under 10 år. Om tio år kan antalet cyklister ha ökat 25% x 80% = 20%.
Jo, jag utgick från ditt diagram som startar 1989. Men visst, det stagnerat och om andelen sjunker kraftigt bland unga så borde det väl till slut få genomslag i en totalt sjunkande andel av befolkningen med körkort.
Petra, man hör ju så mycket talas om ungdomsarbetslösheten. Men de flesta som vill arbeta får kanske trots allt jobb, och förhoppningsvis är inte ungdomsarbetslösheten 40%, som "körkortslösheten".
Alternativ Stad: Unga ointresserade av bilar
Enligt uppgift är det bara varannan invånare i Stockholms län mellan 18 och 30 som har körkort. Lägg till de tonåringar som reser runt på egen hand utan körkort, så är det en stor del av befolkningen som inte har körkort.
60% av befolkningen i åldern 18-24 i Stockholms län saknar körkort (eller har körkortet indraget). I åldern 25-44 saknar 30% körkort. Källa Trafikanalys, Fordon 2009. Ibland diskuteras det om man behöver bil. Man kanske också ska fråga sig, har man ens körkort?
Astronauter på månen hittar lämningar från antikt samhälle. Foto Nasa, Apollo 15 Antalet körkortsinnehavare i åldern 25-44 är rekordlågt, lägre än på trettio år. Antalet började minska redan 1989. Bland invånare 45+ ökar det, och det totala antalet i alla åldersgrupper fortsätter uppåt. Statistik över körkortsinnehavare efter åldersgrupp - Transportstyrelsen
Svenska Dagbladet skriver att arbetslösa ungdomar 18-24 år saknar körkort i ungefär samma utsträckning som ungdomar i gemen, 58% mot cirka 55%. Av detta drar man den märkliga slutsatsen att de som saknar körkort har sämre chanser på arbetsmarknaden. Körkortskrav tynger jobblös - Svenska Dagbladet För SvD:s räkning har Arbetsförmedlingen tagit fram uppgifter över hur många av de unga som just nu är inskrivna som arbetssökande som saknar körkort. Statistiken visar att nästan sex av tio – 81 619 av de drygt 140 000 som söker jobb – saknar körkort.
Det är väl ingen särskilt märklig slutsats att en körkortslös har det svårare på arbetsmarkanden? Det finns åtskilliga typer av jobb där arbetsgivaren kräver minst B-körkort.
Man kan anta det, men det finns inget empiriskt stöd för det i SvDs artikel.
Invandrare och yngre personer i städer har körkort i mindre grad, säger Per Kågeson, pensionerad professor i miljösystemanalys med inriktning på transporter vid KTH
Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6)
|