|
Båt Skinnarmo seglar genom Nordostpassagen
Ola Skinnarmo tar segelbåten genom Nordostpassagen, delvis för att uppmärksamma miljöproblem. Respekt! All heder åt de som åker fossilbåt för att dokumentera problemen, men nog är det coolt att inte själv bidra till problemen. Jag hoppas att Skinnarmo och hans besättningsmän, likt Nordenskiöld för 130 år sedan, även seglar hem (genom varmare vatten)! http://www.skinnarmo.com/expedition2009/
Det där med varmare vatten på hemvägen låter lite dubbeltydigt...
Ytterligare en sympatisk grej med Ola:
Ola Skinnarmo måste hålla många bollar i luften samtidigt. På förmiddagen föreläsning för företagschefer någonstans i Sverige, eftermiddagen spenderas på varvet. Och mobilen ringer oavbrutet. Numera har han bytt flyget mot tåg.
- Ju mer jag satt mig in i projektet desto tydligare har jag förstått hur allvarligt hot växthuseffekten är, inte bara mot de arktiska områdena utan för hela världen, säger Ola Skinnarmo.
Båten vid namn Explorer renoveras tydligen på Öckerö, vore kul att ta sig dit och ta sig en titt! http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=445841
Skinnarmo har lyckats segla hela Nordostpassagen! "Expeditionen har varit fantastiskt vacker men även skrämmande" ( bl a på grund av hur isfritt det varit)
Dock ska ny besättning segla båten hem.
Se film på deras länk nedan; http://www.skinnarmo.com/
Trôkit att de tar flyget hem... Och den nya besättningen flygs väl dit också. Hade de seglat hem eller tagit sig hem på något annat sätt hade de varit verkliga hjältar för mig! De gamla goda upptäcktsresanden tog inte denna fossilintensiva genväg hem... Att isen försvinner visste vi ju redan.
Han hade ju bytt flyget mot tåget, tror du man fixar transibiriska på 4-5 dagar? Det märkliga är att även segelbåten skulle komma till Stockholm om några dagar enligt DI. Kanske om man bygger om den till en trimaran och ökar segelytan...
Hmm, har för mig att Transsibiriska tar lite längre tid än så, men det är ju en helt genomförbar idé, och hade definitivt höjt statusen på projektet. Ett annat gäng hade kunnat göra den omvända resan.
Tre stycken Yahama 300-hästare i aktern kanske gör jobbet med segelbåten?
Nordiska och ryska rederier börjar få upp ögonen för storskalig sjöfart genom Nordostpassagen under sommarhalvåret. Fördelen är naturligtvis att både de sparar både tid och bränsle för transporter mellan Europa och östra Asien (Kina, Japan, Korea osv). Greenpeace varnar för risken för olyckor med påföljande oljeutsläpp samt för att utsläpp av sotpartiklar från bränsleförbränningen ska snabba klimatförändringarna lokalt och leda till ännu snabbar avsmältning av det Arktiska istäcket.
Illustration av krympande isar i Arktis och de sjöfartsleder som då kan öppnas upp (The Economist) Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3)
|