|
Cykel Köp en ny cykellampa!
Det har hänt mycket med cykellamporna de senaste åren. Du slipper tänka på batterier och ledsna dynamolysen. Cyklar du på oupplysta vägar kan du numera också få glädje av de starka diodlamporna, som får de gamla halogenlamporna att framstå som stearinljus. Cyklar man i stan på upplysta ställen är det fortfarande den moderna klassikern Reelight som är enklast och billigast. Lampan sitter på hjulaxeln och får sin ström av små magneter som fästs i ekrarna. Det kan vara pilligt att fästa magneterna första gången man gör det, men sen kan man glömma belysningen i några år framöver. Man kan också be cykelhandlaren fixa monteringen. Lamporna finns med blink eller fast sken, och finns även med en längre arm för att funka ihop med skivbromsar. Motståndet är omärkligt trots att dioderna lyser ganska starkt. Jag testade genom att ställa cykeln uppochner och snurra på hjulet. Hjulet snurrade i över en minut trots att lampan blinkade som den skulle. Lys upp i höstmörkret! På oupplysta vägar tycker jag en navdynamo med en stark diodlampa är det självklara valet. Det är en bekymmersfri kombination som verkligen lyser upp vägbanan och gör skäl för beteckningen "strålkastare". Motståndet i navdynamon är omärkligt, om än lite större än för de små blinkande lamporna. En fin bonus är att lamporna fortsätter att lysa en stund när man har stannat med hjälp av en kondensator. Jag köpte en Inoled 20+ för drygt ett år sen, och den är hopplöst utkonkurrerad av den nya Inoled Extreme som ska ge dubbelt så mycket ljus. De lampor som diskuteras mest i cykelforumen är emellertid Supernova E3 (bilden), SON Edelux och den något äldre lampan Solidlights. Dessa tre anses ge mest ljus. Tyska lampor har hittils dominerat bland de ljusstarkaste alternativen, och dessa lampor har följt den tyska väglagstiftningen StVZO. Det gäller främst att den övre delen av ljusbilden är avskuren så att man inte bländar mötande trafikanter. Den övre delen av ljuskäglan är också starkast eftersom den lyser längst bort. De nya tyska diodlamporna Inoled och Edelux tycks inte vara certifierade på StVZO, men är ändå gjorda för att ha den här mindre bländande ljusbilden. Solidlights och Supernova E3 har däremot en helt rund ljusbild med mest ljus i mitten. Det kan vara bättre för att se skyltar och grenar, och man får en bra helhetsbild. Den ökade bländrisken får vägas mot detta. Blir det problem kan man kanske montera lampan lite högre upp och rikta lampan lite mer neråt. En annan skillnad mellan lamporna är att en del har en inbyggd reflex. De kraftigaste lamporna har inte detta, vilket innebär att man behöver en separat reflex för att vara lagenlig. Hjälmlampa Cyklar man på riktigt mörka vägar är det smart att ha två lampor, en på cykeln och en som sitter i hjälmen. Lampan som sitter på cykeln kan med fördel monteras lågt, så att man ser vägbeläggningens struktur och eventuella hål och stenar. Då får man mer ljus och kan samtidigt lysa var man ser; helljus och halvljus. Hjälmlampor brukar drivas med laddbara batterier, och batteriet förbinds med ljuset via en sladd. Batteriet sitter alltså inte i lampan, vilket minskar vikten man bär på huvudet och avlastar nacken. Några märken är Dinotte (ljusstark), Danolite (lätt) och Cateye (vanlig). Som jag skrev i inledningen tycker jag inte om batterilysen. Batterierna tar slut vid fel tidpunkt. Lamporna har snabblås för att man ska ta med dom, så att dom inte stjäls. Mitt problem är att jag glömmer dom på cykeln, påslagna förstås. Är man rädd för stölder och vill ha vanliga batterilysen av den anledningen kan man använda två lampor. Det ger mer ljus, samtidigt som man kan hoppas att alla batterierna inte tar slut samtidigt. Sprid ljuset Köper man en ny lampa så innebär det ofta att det blir en över. Den överblivna lampan kan kanske ges bort till släkt eller vänner. Om man erbjuder sig att montera lampan och kanske göra en mysig cykeltur i mörkret så kan det öka intresset för cykling för den som får din gamla lampa. Samtidigt som man monterar lampan kan man kolla över vännens cykel. Troligen behöver bromsarna dras åt, kedjan smörjas och sadeln sitter ofta för lågt. Med lite tid och kärlek kan du blåsa nytt liv i förhållandet mellan din kompis och dennes cykel. Peter White Cycles har bra bilder på lamporna på sin hemsida. Han har också foton på skenet. Bilderna överdriver skenet en aning genom att de visar en grusväg med svagt motlut. Asfaltvägar reflekterar mindre ljus än grusvägar. Har du aldrig upplevt en modern, kraftig diodlampa kan bilderna ändå ge ett intryck av vad du kan vänta dig! Peter White Cycles Headlight Beams Den trevliga cykelbloggen Ecovelo har några artiklar om belysning samlade här: ‘Tis the Season En av artiklarna är bl a en mycket pedagogisk förklaring av skillnaden mellan lumen och candlepower. Lumen handlar om hur mycket ljus det finns totalt i hela ljuskäglan, medan candlepower bara mäter käglans ljusaste punkt. Shedding a Little Light on Lights Bicycle Lighting - Resource Page Angående cykelbelysning - Ett ljus i mörkret Pär Lindén berättar om sina erfarenheter om cykellampor på träning inför loppet Paris-Brest-Paris Se även tidigare artikel i ämnet: Ecoprofile: Dioderna visar cykelvägen
Coop i Kalmar säjer även de "Magnet-lampor" likt Reelight men till ett lägre pris, bara 249kr. Jag kan återkomma med bild/recension då jag planerar köpa en uppsättning inom kort.
Titta gärna i andra Coop-butikers sortiment då det brukar vara ungefär samma produkter över hela landet.
Mvh Jakob
Jag vill å det bestämdaste utfärda en varning för Coops magnetlampor! De lyser så sanslöst dåligt att man inte tror att det är sant.
Om man jämför med ex Cat eye OptiCUBE med 5 dioder så är Coops magnetlampa rena mörkret.
Men Robert, magnetlamporna är inte till för att lysa upp vägen. De är till för att andra trafikanter ska se dig om det är mörkt! Lite som reflexer alltså, fast du syns även för fotgängare och andra som inte lyser strålkastare på dig.
Cateye Opticube är en lampa som ska lysa upp din väg, så det är en helt annan klass av lampa.
Det är skillnad på att synas och se!
Erik, du har såklart rätt i allt som du skriver, jämförelsen mellan magnetlamporna och Opticube är inte rättvis. Men de här magnetlamporna är usla, oavsett vad man jämför med.
Kolla på bifogad bild, det du ser vid navet på hojen är skämtet till magnetlampa, det som lyser på styret är ingen byggstrålkastare, det är kopras 40 kroners framlampa med 3 dioder. Dessutom slocknar magnetlampans veka stråle redan efter ca 6 sekunders stillastående.
Vill man synas och se lite cool ut kan man installera lysen från Monkeylectric i hjulen. De styrs elektroniskt och kan ställas in på att göra olika mönster när hjulen snurrar. Systemet heter Monkeylectric och går på batterier. Kostar $65 per hjul.
Bike Rubbish: Monkeylectric
www.monkeylectric.com
Sen kan man ha lampor som lyser upp vägen också, Down Low Glow. Förutom att vara coolt sägs det att man få mer plats på vägen av bilister. Det gäller även Monkeylectric.
Bike Rubbish: Hot August nights
Down Low Glow $109
Bara sådär helt apropå...
Några killar i USA har utvecklat en laserlampa som fästs på cykeln och projicerar en cykelbana på vägen. Tanken är att man får mer plats av bilisterna då.
Verkar inte gå att köpa ännu.
Men visst vore det kul om man fick en officiellt godkännande av Vägverket för en sån portabel cykelbana. http://dustbowl.wordpress.com/2009/01/09/light-lane-concept-from-altitudes-
Nu ska cykelbanelasern serieproduceras.
BikePortland: Wishing for a bike lane? Just light it up
Såhär ser skenet ut från den nya asymetriska versionen av Supernova E3. Intrycket överdrivs något av den torra grusvägen i svagt uppförslut. Asfalt, våt vägbana och nerförslut gör att mindre ljus reflekteras. Se fler ljusbilder hos Peter White Cycles Nu har det kommit nya dynamolampor med diod, avsedda i första hand för navdynamo. Busch & Müller IQ Cyo är en ny ljusstark, prisvärd och bländfri lampa. Den finns i två versioner, en som lyser mer nära, och en som lyser mer längre bort. Är man inte en mycket snabb cyklist (50 km/h enligt ett test i Bicycle Quarterly) så ska man ha den som lyser nära. Supernova E3 har kommit i en asymetrisk version som lyser mer neråt än uppåt, vilket minskar bländrisken för andra trafikanter. Därmed har den en ljusbild som mer liknar de tyska lamporna Schmidt Edelux, Inoled och den nya Busch & Müller IQ Cyo. Schmidt Edelux är fortfarande testvinnare i många test, t ex Bicycle Quarterly, höstnumret 2008. Men IQ Cyo beskrivs som en kompetent lampa till halva priset.
En hyfsad lampa till vänster och den härande Led lampan till höger...
Vi kan sluta leta!
Lampan som Robert skriver om ovan är mycket populär och omtyckt på cykelforumet HappyMTB. Det verkar vara den uppdaterade modellen som benämns "Ny modell september 2010" i första inlägget i diskussionstråden nedan: HappyMTB: Billig riktig cykel-P7:a från DX! (sammanfattning i första posten)
Här är en lampa som även lyser åt sidan, vilket ska minska olycksrisken:
Här är ett test av två populära lampor för mörkercykling (alltså överdimensionerade lampor om man bara cyklar på upplysta gator), Magicshine MJ-808 och Edelux. Magicshine lyser starkare, är billigare och går på batteri. Men dynamolampan Edelux anses ändå bättre för asfaltcykling eftersom reflektorn riktar ljuset där man behöver det och bländar inte andra trafikanter. Den runda ljuskäglan från Magicshine är bättre för skogsstigar, men är ojämn och bländar andra. Jag har själv en Edelux men har också testat stark diodbatterilampa med rund ljuskägla. Jag instämmer i att min Edelux är mycket bättre. En kraftfull ljuskägla är inte så meningsfull om den är rund och ojämn. Magicshine MJ-808 P7 10W LED lamp (for MTB) However, the circular beam is annoying to oncoming traffic, and even dangerous in some cases as you get totally blinded for a fair distance, and whether set on high beam or low beam makes almost no difference to that. Further, the beam doesn't give a smooth light carpet that the Edelux gives, which means it's actually not any better than the Edelux (for riding on the road). Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|