Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cyklister tar över Nørrebrogade

ERIK SANDBLOM 2008-10-05        #7412

Foto peterl

Nørrebrogade är en gata i Köpenhamn som stängdes av för genomgående biltrafik 1 oktober. Varje dag passeras Nørrebrogade av 65 000 busspassagerare, 33 000 cyklister och 17 000 bilister. Cykelbanorna har inte riktigt plats för alla cyklister under rusningen. För att bereda mer plats stoppas bilarna under ett tre månader långt försök.

Egentligen är det bara två kvarter av Nørrebrogade som blir helt bilförbjudna. Resten av gatan kan nås av bilister genom att köra in från andra gator, men när genomgående trafik stoppas så får man bort de bilister som inte har ärende där. Man hoppas även att en del biltrafik försvinner bara genom att det blir krångligare, samtidigt som det blir bättre för cyklister. Man räknar även med att bussarna sparar en minuts restid på den cirka två kilometer långa gatan.

Tidningen Politikens reporter gjorde en trafikräkning första dagen: där det dagen innan stoppet kom 308 cyklister på tio minuter, kom det 365 cyklister dagen efter. Antalet bilar minskade från 102 dagen innan till 62 dagen efter.

Nørrebro Handelsforening är dock inte positiv till ändringen. Johnny Beyer på handelsföreningen menar att 80% av bilarna på vägen har ärende på gatan eller någon av tvärgatorna, enligt kommunens egna uppgifter. Därför kan försäljningen komma att minska. Men miljöborgmästare Klaus Bondam tror tvärtom att försäljningen kommer öka. Det blir mer plats till cyklister och fotgängare, och det är dom som har tid att titta i butiker, menar han. Erfarenheten är att försäljningen ökar när bilarna försvinner.

Artiklar ur danska tidningen Politiken:

Grafik: Se hvor Nørrebrogade er lukket

Cyklisterne glade for ny Nørrebrogade Bondam: Butikker får gavn af bilfrit Nørrebro

Bondam er også utryg på cykelstierne

Hur känns det?

Det har blivit allt säkrare att cykla i Köpenhamn. Antalet allvarligt skadade har minskat med 63% på elva år, medan antalet cyklade kilometer har ökat med 24%. Men andelen cyklister som känner sig trygga har fallit från 60% till 53%. Av dem som känner sig otrygga är 57% rädda för bilar och 45% rädda för andra cyklister. En tredjedel av de otrygga tycker att fler och bredare cykelbanor skulle hjälpa. Miljöborgmästaren Klaus Bondam känner sig också otrygg och uppmanar köpenhamnarna att inte öva Tour de France på cykelbanorna. Till våren blir det upplysningskampanjer i den andan.

Jag provcyklade Nørrebrogade i september, och märkte då att köpenhamnarna har bra fart på cykeln, förutom när dom cyklar i klungor. Då sänks farten rejält. När ljuset slår om till grönt är det inte helt tydligt vem som kommer nöja sig med lunken, och vem som håller till vänster för att komma om. Jag visste inte riktigt vem jag skulle lägga mig bakom. Där kan bredare banor spela stor roll.

Leverans som en dans

Samtidigt var jag helt förbluffad över elegansen bland såväl cyklister som övriga trafikanter. Nørrebrogade är en butiksgata och leveransbilarna stannade vid kanten av cykelbanan för att bära in varorna i butikerna. Upplagt för kaos kan man tänka, men icke. Leveransgubbarna hasar fram kartongerna till bildörren, tar en titt på cykelbanan, och när det blir fritt så kliver de över densamma med två raska steg. Det underlättas av att cykelbanorna är enkelriktade, så leveransgubbarna måste bara kolla åt ett håll. Det är en annorlunda upplevelse att cykla bland många andra cyklister, på en tyst gata utan bullrande motortrafik. Man kommer nära inpå människor ungefär som på spårvagnen eller tunnelbanan, samtidigt som man har lite mer samspel, ungefär som när man kör bil. Det är inte helt olikt en dans.

København Cykelregnskab 2006

Se bilder på bloggen Copenhagenize:  

Dots and Bikes and Bondam

The Drastic Measures of Visionaries

Se även tidigare artikel här på Ecoprofile:  

Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad och Eniros utsiktsbilder och karta över Nørrebrogade och hela Danmark.




ERIK SANDBLOM 2008-12-16        #8615



Förändringen blir permanent

Försöket har pågått i två månader och ska nu permanentas. Antalet cyklister har ökat med 15% sedan försöket påbörjades, medan biltrafiken har minskat med 40%, och med hela 80% på vissa avsnitt. Bussarna har blivit punktligare. Både befolkningen i stort och bilisterna är nöjda med försöket. Men butiksägarna är missnöjda. Omsättningen har fallit kraftigt under försökstiden. Det är oklart om det beror på avspärrningen för bilister, på konjunkturen eller på de uppmärskammande skottlossningarna. Teknik- og miljöborgmästare Klaus Bondam hoppas att butikerna ska dra nytta av de nya sk flexzonerna på gatan som kan användas till cafébord, cykelställ eller varuutställningar.  

Politiken: Kommunen vil gøre Nørrebrogade-lukning permanent

Copenhagenize: Permanent Sustainability on Nørrebrogade

Helsingborgs Dagblad 9 oktober: Skottlossning på Nørrebro

Helsingborgs Dagblad 4 november: Skottlossning i Nörrebro


ERIK SANDBLOM 2008-12-29        #8707
Biltrafik tillåts på lördagar Eftersom butikerna har klagat på minskande försäljning så har man bestämt att tillåta biltrafik på lördagar. Tanken är att lördag är en stor handelsdag och att folk ska kunna ta sina bilar till Nørrebrogade då. Politiken: Nørrebrogade åbnes for biltrafik

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-05        #8745
Jag har hört liknande argument från "Innerstaden" i Göteborg, en förening för att främja handeln i absoluta centrum. De vill ha bilar eftersom det anses ge ökad försäljning.

ERIK SANDBLOM 2009-01-14        #8877

Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagenize.com

Dom har lustiga prickar på ställen där bilar inte får stanna. Se många bilder på Flickr: Nørrebrogade - Green Wave

ERIK SANDBLOM 2009-01-22        #9035
DR: Næste skridt: Amagerbrogade Nu funderar trafikkontoret på att göra samma sak på Amagerbrogade, Nørrebrogades pendang i söder. Det är inget som politikerna formellt tagit ställning till ännu. Men teknikborgmästare Klaus Bondam i partiet Det Radikale Venstre anser det naturligt.

ERIK SANDBLOM 2013-03-10        #22074
På Nørrebrogade kör cyklisterna i genomsnitt 20,3 km/h sedan trafikljusen ställdes om för att ge grön våg för cyklister. Tidigare körde de i genomsnitt 15,5 km/h. Gröna vågen har införts på andra gator.

Cyklister får grøn bølge på Østerbro og Amager. Politiken

ERIK SANDBLOM 2013-10-06        #22835
Smarta trafikljus i Köpenhamn ska anpassa sig efter cykeltrafiken. Via radar och detektorslingor ska trafiken avläsas. När det är extra många cyklister ska de få mer grönt ljus.


ITS skal hjælpe cyklister hurtigere gennem København. Ingeniøren
Hensigten er at lade såkaldte cykeltog, som kommer kørende ad Dronning Louises Bro og Nørrebrogade, blive prioriteret i krydset ved Sortedam Dossering ved at forlænge det grønne lys for dem. 

Stedet egner sig til at afprøve cyklistprioritering, fordi der er mange cyklister på Nørrebrogade, men kun begrænset trafik og ingen busser, som krydser på Sortedam Dossering, hvor der desuden er en fodgængertunnel.

At krydset udgør det første i den grønne bølge på Nørrebrogade er imidlertid af mindre betydning, fordi bølgen – i modsætning til prioriteringen – ikke er aktiv hele døgnet, ligesom krydset ved Søtorvet ikke er samordnet med bølgen.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3229 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik