|
Godstransporter Godset i Göteborg åker kollektivt
Två eldrivna bilar ska sköta alla godstransporter inom Campus Lindholmen på norra älvstranden i Göteborg. På en före detta parkeringsplats strax ovanför Backa Teater finns numera den terminal som från och med nu blir navet för sophanteringen och alla leveranser till och från Campus Lindholmen på Hisingen. I ett annat projekt, som berör hela stan, ska kommunens alla förvaltningar samordna leveranserna av kontorsmaterial. När många små beställningar samlas ihop blir det billigare för både staden och leverantören, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, kanske med uppemot tre ton per år. I ett tredje projekt har kommunen tidigare försökt minska lastbilstrafiken genom att samordna leveranser även bland icke-kommunala verksamheter. Det frivilliga försöket byggde på samlastning, alltså samarbete mellan företag för att undvika onödiga transporter. Projektet startade i september 2006 och innebar att de bilar som antingen var miljöfordon eller hade en fyllnadsgrad på över 65 procent fick en rad fördelar i centrala Göteborg, till exempel fick de köra i tre bussfiler och fick 13 extra lastzoner. Men det hjälpte inte och projektet avbröts. Kanske beror det på att kravet på snabbhet har vägt tyngre än miljö. En egen tanke jag har är att t ex butikskedjor inte vill att konkurrenterna ska se hur mycket av vilka varor som levereras. Vårt Göteborg: Samordnade leveranser minskar buller och utsläpp på Lindholmen Vårt Göteborg: Samordnad utkörning av kontorsmaterial minskar utsläpp Vårt Göteborg: Försök med samlastade bilar gav klent resultat Göteborgs kommun: Terminal Campus Lindholmen invigs den 2 oktober Foto: Magnus Jäderberg
Vårt Göteborg: Trafikkontoret vill förbjuda långa lastbilar i city
Polisen och fastighetsägarna i city har önskat en förändring, och den är nu på väg. Tillsammans med bland andra åkeriföreningen har trafikkontoret tagit fram ett förslag som går ut på att lastbilar som är längre än tio meter, lasten inräknad, inte får framföras inom större delen av Vallgraven och Nordstaden.
– En av de vanligaste längderna på lastbilar i city idag är 9,4 meter, och den typen utgör 90-95 procent av transporterna. Det vi vill ha bort är de uppemot 17-18 meter långa trailers som kör in på de trånga gatorna, och alla de lastbilar som använder framförallt Östra hamngatan som genomfartsled, säger Magnus Jäderberg.
Vårt Göteborg: Två gator vid Kungstorget blir gångfartsområde
Det blir färre parkeringsplatser för bilar och mer utrymme för gående, cyklister och uteserveringar. Det blir också mycket lättare för yrkestrafiken, för här kan man lasta och lossa var som helst på gatan, inte bara i särskilda lastzoner.
Vårt Göteborg: Nytt pilotprojekt ska halvera utsläpp från godstransporter
Ny fordonsteknik, nya bränslen och smart logistik - att samla ihop så mycket gods som möjligt till så få bilar som möjligt – är projektets viktigaste verktyg för att minska klimatutsläppen. Både Volvo Lastvagnar och Preem är med i projektet och redan rullar tre biogasbilar från Schenker i innerstan. Logga in för att svara |
Trikar (16) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2)
|